Oberleutnant Stefan Bastyr
* 17. 08. 1890 Polsko
+ 06. 08. 1920 Lvov, Ukrajina
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe
Pilot Polského vojenského letectva
Narodil se v Ulanowie podle jiných údajů v Oleśnie na území dnešního Polska. Dokončil střední školu v Tarnowě. Následně studoval na Fakultě strojního inženýrství ve Lvově. V roce 1913 se podílel na konstrukci letadla ZASPL (Polytechnický Student Asociace Awiatycznego Lviv). Letadlo bylo stavěno podle návrhů inženýra Wladyslaw Kohman-Floriaňski, jemuž byl vzorem francouzský Farman IV. Práce na stavbě letadla však byla zastavena, v důsledku použití nevhodných stavebních materiálů.
Po vypuknutí první světové války v roce 1914 byl povolán do rakousko-uherské armády. Sloužil v 27. Polním dělostřeleckém pluku (27. Feldkanonenregiment – pluk měl domovskou posádku v Hradci Králové - Königgrätz). Bojoval s tímto plukem na východní frontě.
V druhé polovině roku 1915 se dobrovolně přihlásil k letectvu. Absolvoval letecký pozorovatelský kurs ve Wiener Neustadt v lednu 1916. Poté pracoval jako technický důstojník a letecký pozorovatel nejprve u Flik 10 od 1. února 1916 do 12. října 1917 na východní frontě. Následně byl přeložen k Flik 12D v Itálii, kde sloužil od 21. prosince 1917 do 4. dubna 1918. Po absolvování pilotního kurzu v Campoformido, létal jako pilot u Flik 37 od 24. června 1918 do října 1918 v Itálii. U Flik 37 sloužil jako velitel polský letec Oberleutnant Stanislaw Jasinski.
Dne 2. listopadu 1918 se podílel na obsazení Lvovského letiště Lewandówka a byl jmenován do čela skupiny polských letců - leteckých pozorovatelů Janusz de Beaurain a Wladyslaw Toruň. Dne 7. listopadu vstoupil do jednotky Stefan Stec a další piloti a letečtí pozorovatelé.
Během příštích dnů, bránili letiště a město před Ukrajinci s několika málo letadly. V další dny byl jmenován velitelem obrany letiště a letiště samého zástupce velitele obrany Lvova Maczynski Czeslaw. Poručík Bastyr zůstal velitel letecké skupiny.
Dne 5. listopadu spolu s leteckým pozorovatelem Janusz de Beaurain absolvoval první bojový let v historii polského letectví nezávislého Polska (formálně nezávislost Polska vznikla 11. listopadu 1918). S letadlem Brandenburg C.I svrhli bomby na ukrajinské vojáky při útoku na Hlavní nádraží ve Lvově. Druhý bojový let absolvoval ve stejný den s leteckým pozorovatelem Wladyslaw Toruň.
Dne 8.listopad Bastyr provedl první kurýrní let z Lvova do Krakova.
Za dobu bojů o Lvov vykonal asi 28 bojových letů za účelem průzkumu nebo bombardování ukrajinských pozic.
Bojoval i v dalším průběhu polsko-ukrajinské války proti Ukrajincům a poté v roce 1920 proti bolševikům.
Bastyr byl v roce 1919 povýšen na kapitána a ustanoven velitel III.letecké skupiny, následně přejmenovanou na 3. leteckého divizi.
V roce 1920 se stal velitelem letectva 6. Armády.
Stefan Bastyr zahynul 6. srpna 1920 při letecké nehodě. Zřítil se s letadlem Fokker D. VII na letišti ve Lvově Lewandówka. Příčina nehody nebyla plně objasněna, ale s velkou pravděpodobností byla jako příčina určena náhlá srdeční nevolnost, na kterou si stěžoval už nějakou dobu.
Byl pohřben na hřbitově Obránců ve Lvově.
V Rakousko-uherské armádě byl povýšen do hodnosti Oberleutnant.
V Polském letectvu obdržel hodnost kapitána letectva.
Za službu v Polském letectvu mu byli uděleny tyto vyznamenání: řád Virtuti Militari V. třídy, 4x Krzyž Walecznych (Válečný kříž), kříž obránců Lvova
Poznámky:
Během služby v rakousko-uherské letecké provedl asi 100 bojových letů.
Seznam vítězství:
Zdroje:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Bastyr
http://en.wikipedia.org/
http://pl.wikipedia.org
www.valka.cz
* 17. 08. 1890 Polsko
+ 06. 08. 1920 Lvov, Ukrajina
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe
Pilot Polského vojenského letectva
Narodil se v Ulanowie podle jiných údajů v Oleśnie na území dnešního Polska. Dokončil střední školu v Tarnowě. Následně studoval na Fakultě strojního inženýrství ve Lvově. V roce 1913 se podílel na konstrukci letadla ZASPL (Polytechnický Student Asociace Awiatycznego Lviv). Letadlo bylo stavěno podle návrhů inženýra Wladyslaw Kohman-Floriaňski, jemuž byl vzorem francouzský Farman IV. Práce na stavbě letadla však byla zastavena, v důsledku použití nevhodných stavebních materiálů.
Po vypuknutí první světové války v roce 1914 byl povolán do rakousko-uherské armády. Sloužil v 27. Polním dělostřeleckém pluku (27. Feldkanonenregiment – pluk měl domovskou posádku v Hradci Králové - Königgrätz). Bojoval s tímto plukem na východní frontě.
V druhé polovině roku 1915 se dobrovolně přihlásil k letectvu. Absolvoval letecký pozorovatelský kurs ve Wiener Neustadt v lednu 1916. Poté pracoval jako technický důstojník a letecký pozorovatel nejprve u Flik 10 od 1. února 1916 do 12. října 1917 na východní frontě. Následně byl přeložen k Flik 12D v Itálii, kde sloužil od 21. prosince 1917 do 4. dubna 1918. Po absolvování pilotního kurzu v Campoformido, létal jako pilot u Flik 37 od 24. června 1918 do října 1918 v Itálii. U Flik 37 sloužil jako velitel polský letec Oberleutnant Stanislaw Jasinski.
Dne 2. listopadu 1918 se podílel na obsazení Lvovského letiště Lewandówka a byl jmenován do čela skupiny polských letců - leteckých pozorovatelů Janusz de Beaurain a Wladyslaw Toruň. Dne 7. listopadu vstoupil do jednotky Stefan Stec a další piloti a letečtí pozorovatelé.
Během příštích dnů, bránili letiště a město před Ukrajinci s několika málo letadly. V další dny byl jmenován velitelem obrany letiště a letiště samého zástupce velitele obrany Lvova Maczynski Czeslaw. Poručík Bastyr zůstal velitel letecké skupiny.
Dne 5. listopadu spolu s leteckým pozorovatelem Janusz de Beaurain absolvoval první bojový let v historii polského letectví nezávislého Polska (formálně nezávislost Polska vznikla 11. listopadu 1918). S letadlem Brandenburg C.I svrhli bomby na ukrajinské vojáky při útoku na Hlavní nádraží ve Lvově. Druhý bojový let absolvoval ve stejný den s leteckým pozorovatelem Wladyslaw Toruň.
Dne 8.listopad Bastyr provedl první kurýrní let z Lvova do Krakova.
Za dobu bojů o Lvov vykonal asi 28 bojových letů za účelem průzkumu nebo bombardování ukrajinských pozic.
Bojoval i v dalším průběhu polsko-ukrajinské války proti Ukrajincům a poté v roce 1920 proti bolševikům.
Bastyr byl v roce 1919 povýšen na kapitána a ustanoven velitel III.letecké skupiny, následně přejmenovanou na 3. leteckého divizi.
V roce 1920 se stal velitelem letectva 6. Armády.
Stefan Bastyr zahynul 6. srpna 1920 při letecké nehodě. Zřítil se s letadlem Fokker D. VII na letišti ve Lvově Lewandówka. Příčina nehody nebyla plně objasněna, ale s velkou pravděpodobností byla jako příčina určena náhlá srdeční nevolnost, na kterou si stěžoval už nějakou dobu.
Byl pohřben na hřbitově Obránců ve Lvově.
V Rakousko-uherské armádě byl povýšen do hodnosti Oberleutnant.
V Polském letectvu obdržel hodnost kapitána letectva.
Za službu v Polském letectvu mu byli uděleny tyto vyznamenání: řád Virtuti Militari V. třídy, 4x Krzyž Walecznych (Válečný kříž), kříž obránců Lvova
Poznámky:
Během služby v rakousko-uherské letecké provedl asi 100 bojových letů.
Seznam vítězství:
Pořadí | Datum sestřelu / Čas | Jednotka | Na letounu | Nepřítel | Místo sestřelu |
1. | 04. 06. 1916 | Flik 10 | ? | Farman | 35 mil jihozápadně od Równe |
Zdroje:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Bastyr
http://en.wikipedia.org/
http://pl.wikipedia.org
www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Bastyr-Stefan-t86638#320845Verze : 0
Oberleutnant Stefan Bastyr
Zdroje:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Bastyr
Zdroje:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Bastyr
URL : https://www.valka.cz/Bastyr-Stefan-t86638#320846Verze : 0
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.