Název: Name: | Avro 504K | |
Originální název: Original Name: | Avro 504K | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1917-DD.MM.1927 A. V. Roe &Co. Ltd., Manchester / DD.MM.191R-DD.MM.191R Frederick Sage & Co. Ltd., Peterborough / DD.MM.191R-DD.MM.191R The Henderson Scottish Aviation Factory, Aberdeen / DD.MM.191R-DD.MM.191R Hewlett & Blondeau Ltd., Luton / DD.MM.191R-DD.MM.191R Humber Ltd., Coventry / DD.MM.191R-DD.MM.191R Grahame-White Aviation Co. Ltd., Hendon / DD.MM.1917-DD.MM.191R Parnall & Sons Ltd., Bristol / DD.MM.191R-DD.MM.191R Harland & Wolff Ltd., Belfast / DD.MM.191R-DD.MM.191R Morgan & Co., Leighton Buzzard / DD.MM.191R-DD.MM.191R Savages Ltd., King's Lynn / DD.MM.191R-DD.MM.191R Eastbourne Aviation Co. Ltd., Eastbourne / DD.MM.191R-DD.MM.191R Brush Electrical Engineering Co. Ltd, Loughborough / DD.MM.191R-DD.MM.191R Sunbeam Motor Car Co. Ltd., Wolverhampton / DD.MM.1921-DD.MM.192R Australian Aircraft and Engineering Co. Ltd., Sydney New South Wales DD.MM.1921-DD.MM.192R Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Bruxelles DD.10.1918-DD.11.1918 Canadian Aeroplanes Ltd., Toronto, Ontario / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1917-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~63001): 1650 Avro 500 Sage 249 Henderson 795 Hewlett and Blondeau 500 Humber 900 Grahame-White 260 Parnall 300 Harland and Wolff 200 Morgan 100 Savages 100 Eastbourne 350 Brush 350 Sunbeam 5 Australian Aircraft 28 SABCA 2 Canadian Aeroplanes | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1917 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 558 2) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 830 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10.97 m | |
Délka: Length: | 8.97 3) m | |
Výška: Height: | 4.32 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 30.66 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnome 9B-2 o výkonu 75 kW nebo Le Rhône 9J o výkonu 82 kW nebo Clerget 9B o výkonu 97 kW nebo Thulin o výkonu 60 kW nebo Bentley B.R.1 o výkonu 112 kW nebo R.A.F.1A o výkonu 67 kW nebo Curtiss K.6 o výkonu 75 kW nebo Sunbeam Dyak o výkonu 75 kW dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 152.9 4) km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5 min do 1067 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 488 m | |
Dolet: Range: | 402.3 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) některé dokončeny jako Avro 504N 2) Le Rhône; s motorem Gnome 499 kg, s motorem Dyak 599 kg 3) 8,81 m s motorem Dyak 4) Le Rhône; s motorem Gnome 132 km/h v 1981 m, s motorem Dyak 112.65 km/h v ? m | |
Zdroje: Sources: | Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8. Mason, Francis K. The British Bomber since 1914. Putnam Aeronautical Books, London 1994. ISBN 0-85177-861-5. Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5. Bruce, J. M. Avro 504K, Windsock No.28. Albatros Productions, Berkhamsted 1991. ISBN 0-948414-32-4. Goodall, M. H., Tagg, A. E. British Aircraft before the Great War. Schiffer Publishing, Atgen 2001. ISBN 0-52888-165-5. Bruce, J. M. The Avro 504 Part 1, Historic Military Aircraft No. 8, Flight 09.07. 1954 Bruce, J. M. The Avro 504 Part 2, Historic Military Aircraft No. 8, Flight 16.07. 1954 |
URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#385539Verze : 0
Aubi
MOD
foto z muzea Luftwaffe v Berlíně
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#44358Verze : 0
ICE
MOD
Reklama
Avro 504K
Stroj na fotografii, s/n E3349, je typ Avro 504K, vyrobený v bloku E3254 až E3403. Letouny z této skupiny s/n (serial numbers) byly vyrobeny v licenci u firmy Parnall (Parnall & Sons, Mivart Street, Eastville, Bristol).
Avro 504K byl používán jako cvičný letoun. Je to dvoumístný jednomotorový dvoupříhradový dvouplošník s jednoduchými ocasními plochami, smíšené konstrukce. Verze 504K vycházela z 504J, ale měla univerzální motorové lože, umožňující montáž různých typů vzduchem chlazených zážehových rotačních motorů (později byly dokonce montovány i řadové motory, kupř. 100 hp Sunbeam Dyak). ¹)
Celková válečná produkce typu Avro 504 (všech verzí) činila, dle odhadů (podle neúplné dokumentace), 8340 strojů, 3696 dodala firma A. V. Roe & Co, zbytek subdodavatelé. Model Avro 504K byl pro RAF vyráběn až do roku 1927 - posledních deset kusů bylo předáno až 17. ledna 1927.
Po válce vznikla ještě celá řada dalších modelů řady 504, k nejznámějším bezesporu patří 504N, které byly většinou poháněny hvězdicovými (již ne rotačními) motory.
Motor: Nejběžnější pohonnou jednotkou stroje Avro 504K byl buď Gnome Monosoupape o výkonu 100 hp, nebo 110 hp motor Le Rhône, ale celá škála zahrnovala celkem deset typů motorů (včetně 130 hp motoru Clerget a 150 hp motoru Bentley B.R.1).
Rozpětí křídla: 10 973 mm
Délka trupu: 8966 mm
Výška stroje: 3175 mm
Nosná plocha: 30,657 m2
100 hp (74,5 kW) motor Gnome Monosoupape
Hmotnost prázdného stroje: 499 kg
Vzletová hmotnost normálně: 816 kg
Max. rychlost: 132 km/h
Dostup: 3962 m
Vytrvalost: 3 hodiny
110 hp (82 kW) motor Le Rhône
Hmotnost prázdného stroje: 558 kg
Vzletová hmotnost normálně: 829 kg
Max. rychlost: 153 km/h
Cest. rychlost: 121 km/h
Dostup: 4876 m
Čas výstupu do výšky 2438 m: 6 min. 30 sec.
Vytrvalost: 3 hodiny
Dolet: 402 km
Cvičný letoun Avro 504K byl vyráběn i mimo Spojené Království, včetně Japonska (u firmy Nakajima Hikoki Seisaku Sho).
Ovšem zřejmě nejkurióznější částí historie typu Avro 504K představuje výroba kopie stroje v někdejším sovětském Rusku ve dvacátých letech XX. století, kdy bylo postaveno několik stovek strojů (zřejmě cca 700 kusů) v továrně Dux nedaleko Moskvy. Sloužily po dlouhá léta k výcviku pod označením U-1, a jejich definitivní konec v rudém letectvu znamenala teprve konstrukce stroje U-2 — čili typu známějšího pod pozdějším označením Polikarpov Po-2.
———
¹) Vzduchem chlazený hvězdicový motor s rotujícím blokem válců, klikový hřídel je pevný (je pevně spojen s motorovým ložem). Tyto motory, díky otáčení celého bloku válců dobře chlazené i při malé dopředné rychlosti letounu, byly v "pionýrských dobách" letectví velice oblíbené. Ovšem s rostoucím výkonem (a — současně — i s rostoucí hmotností motoru) se ve stále větší míře projevovaly i negativní vlastnosti těchto motorů, což v první řadě byl nezanedbatelný záporný vliv na řiditelnost letounů poháněných těmito motory (díky reakčnímu a gyroskopickému momentu). Dalším z problémů byla značná spotřeba oleje, bohatě odstřikujícího z rotujícího motoru a úspěšně znečišťujícího vše "v dosahu" (proto tyto motory zpravidla byly zakryty prstencovým krytem).
Stroj na fotografii, s/n E3349, je typ Avro 504K, vyrobený v bloku E3254 až E3403. Letouny z této skupiny s/n (serial numbers) byly vyrobeny v licenci u firmy Parnall (Parnall & Sons, Mivart Street, Eastville, Bristol).
Avro 504K byl používán jako cvičný letoun. Je to dvoumístný jednomotorový dvoupříhradový dvouplošník s jednoduchými ocasními plochami, smíšené konstrukce. Verze 504K vycházela z 504J, ale měla univerzální motorové lože, umožňující montáž různých typů vzduchem chlazených zážehových rotačních motorů (později byly dokonce montovány i řadové motory, kupř. 100 hp Sunbeam Dyak). ¹)
Celková válečná produkce typu Avro 504 (všech verzí) činila, dle odhadů (podle neúplné dokumentace), 8340 strojů, 3696 dodala firma A. V. Roe & Co, zbytek subdodavatelé. Model Avro 504K byl pro RAF vyráběn až do roku 1927 - posledních deset kusů bylo předáno až 17. ledna 1927.
Po válce vznikla ještě celá řada dalších modelů řady 504, k nejznámějším bezesporu patří 504N, které byly většinou poháněny hvězdicovými (již ne rotačními) motory.
Motor: Nejběžnější pohonnou jednotkou stroje Avro 504K byl buď Gnome Monosoupape o výkonu 100 hp, nebo 110 hp motor Le Rhône, ale celá škála zahrnovala celkem deset typů motorů (včetně 130 hp motoru Clerget a 150 hp motoru Bentley B.R.1).
Rozpětí křídla: 10 973 mm
Délka trupu: 8966 mm
Výška stroje: 3175 mm
Nosná plocha: 30,657 m2
100 hp (74,5 kW) motor Gnome Monosoupape
Hmotnost prázdného stroje: 499 kg
Vzletová hmotnost normálně: 816 kg
Max. rychlost: 132 km/h
Dostup: 3962 m
Vytrvalost: 3 hodiny
110 hp (82 kW) motor Le Rhône
Hmotnost prázdného stroje: 558 kg
Vzletová hmotnost normálně: 829 kg
Max. rychlost: 153 km/h
Cest. rychlost: 121 km/h
Dostup: 4876 m
Čas výstupu do výšky 2438 m: 6 min. 30 sec.
Vytrvalost: 3 hodiny
Dolet: 402 km
Cvičný letoun Avro 504K byl vyráběn i mimo Spojené Království, včetně Japonska (u firmy Nakajima Hikoki Seisaku Sho).
Ovšem zřejmě nejkurióznější částí historie typu Avro 504K představuje výroba kopie stroje v někdejším sovětském Rusku ve dvacátých letech XX. století, kdy bylo postaveno několik stovek strojů (zřejmě cca 700 kusů) v továrně Dux nedaleko Moskvy. Sloužily po dlouhá léta k výcviku pod označením U-1, a jejich definitivní konec v rudém letectvu znamenala teprve konstrukce stroje U-2 — čili typu známějšího pod pozdějším označením Polikarpov Po-2.
———
¹) Vzduchem chlazený hvězdicový motor s rotujícím blokem válců, klikový hřídel je pevný (je pevně spojen s motorovým ložem). Tyto motory, díky otáčení celého bloku válců dobře chlazené i při malé dopředné rychlosti letounu, byly v "pionýrských dobách" letectví velice oblíbené. Ovšem s rostoucím výkonem (a — současně — i s rostoucí hmotností motoru) se ve stále větší míře projevovaly i negativní vlastnosti těchto motorů, což v první řadě byl nezanedbatelný záporný vliv na řiditelnost letounů poháněných těmito motory (díky reakčnímu a gyroskopickému momentu). Dalším z problémů byla značná spotřeba oleje, bohatě odstřikujícího z rotujícího motoru a úspěšně znečišťujícího vše "v dosahu" (proto tyto motory zpravidla byly zakryty prstencovým krytem).
URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#89810Verze : 0
Tahle černobílá fotka je z knihy Vojenská letadla 1 od V.Němečka.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#232389Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.