Main Menu
User Menu

Nakadžima A5N1

Nakajima A5N1 / 中島 A5N1 9年

     
Název:
Name:
Nakadžima A5N1 9-Ši
Originální název:
Original Name:
中島 A5N1 9年
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1935 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1935
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1935
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1200 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1504 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,800 m
Délka:
Length:
7,450 m
Výška:
Height:
3,370 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
83,33 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
1x Nakadžima Kotobuki 5 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 405 kW (550 k) a 441 kW (600 k) v h= 3 048 m
Vrtule dvoulistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
430 km/h v 4000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v 3000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,15 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm nad motorem
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 2,5 h
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A5N1-t86253#319482Verze : 0
MOD
Nakajima A5N1 9-Shi


Stručná historie:
Prototyp palubního stíhacího letounu byl dokončen v roce 1935 a v témže roce se zúčastnil zkoušek námořního letectva, které specifikacemi 9-Shi hledalo moderní palubní stíhací letoun. Nový letoun měl nahradit dvouplošné stíhačky Nakajima A4N1.


Za konstrukcí nového jednoplošného letounu stáli především inženýři Yasushi Koyama a Shinrobu Inoue. Oba konstruktéři se nechali inspirovat konstrukcí neúspěšné stíhacího letounu Ki-11 a také americkým Boeingem P-26. Výsledným dílem byl dolnoplošník, továrně označený PA-Kai, s mohutně kapotovaným pevným podvozkem, za pohonnou jednotku byl vybrán hvězdicový devítiválec Kotobuki 5, který roztáčel dvoulistou stavitelnou vrtuli.


Porovnávací zkoušky dopadly pro továrnu Nakajima Hikoki K. K. a její prototyp nepříznivě, konkurenční letoun Mitsubishi A5M překonával prototyp továrny Nakajima ve všech ohledech. Kaigun Koku Hombu vývoj letounu A5N1 zastavilo a do výzbroje přijalo konkurenční letoun. Továrně Mitsubishi Jukugyo K. K. se podařilo prosadit a až do konce války se stát výhradním dodavatelem palubních stíhaček pro námořní letectvo. V letech 1928 - 1935 byla výhradním dodavatelem strojů této kategorie právě Nakajima svými letouny A1N, A2N a A4N (A3N byl cvičnou verzí A2N). Prototyp A5N1 9-Shi byl tedy postaven jako jediný exemplář tohoto typu.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, London: Putnam Aeronautical Books, 1990, ISBN 0-851177-840-2
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, Tiel 1. Warszawa: Wyd. Lampart, 2000, ISBN 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A5N1-t86253#350260Verze : 0
MOD