RUS - SSBN - Projekt 09550 Borej (Projekt 955 Borej) [kód NATO: Borey]

Project 09550 Borey (Project 955 Borey)
Проект 09550 Борей (Проект 955 Борей)
     
Název:
Name:
Projekt 09550 Borej Project 09550 Borey
Originální název:
Original Name:
Проект 09550 Борей
Kategorie:
Category:
raketonosná ponorka s nukleárním pohonem submersible ship, ballistic missile, nuclear powered (SSBN)
Přehled vyrobených plavidel:
Summary of Built Boats:
Jurij Dolgorukij / Yuryi Dolgorukyi / Юрий Долгорукий (K-535)
Posádka:
Crew:
107 osob, z toho / persons, from that
- 55 důstojníků / officers
- 52 ostatních / others
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
14720 t 14488 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
? t ? long tons
Výtlak pod hladinou:
Submerged Displacement:
24000 t 23621 long tons
Délka:
Length:
157 m 515ft 1in
Šířka:
Beam:
13,5 m 44ft 3in
Ponor:
Draught:
10 m 32ft 10in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
jaderný reaktor OK-650V nuclear reactor OK-650V
Výkon:
Power:
190000 kW při ? ot/min bhp at rpm
Šrouby:
Propellers:
1x vodometný motor / pump-jet
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t ? long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na hladině:
Surfaced Speed:
27,8 km/h 15 kt
Rychlost pod hladinou:
Submerged Speed:
53,7 km/h 29 kt
Dosah na hladině:
Surfaced Range:
60000 km při rychlosti 25 km/h 32397.4 nm at speed 13.5 kt
Dosah pod hladinou:
Submerged Range:
108000 km při rychlosti 45 km/h 58315.3 nm at speed 24.3 kt
Maximální hloubka ponoření:
Maximum Depth:
480 m 1574ft 9,63in ft
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
- SRK D-19M
- 16 R-30 Bulava
- 6 torpédometů 533 mm
- 8 PLoRK RPK-2 Bjuga
- ? PPLRK ?
- system D-19M
- 16 SS-NX-30
- 6 torpedo tubes 533 mm
- 8 Anti-Ship RPK-2 Byuga
- ? Anti-Air system ?
Vybavení:
Equipment:
- ISBV
- KANHK Irtyš-Amfora-B
- ISBC
- CANHC Irtysh-Amphora-B
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Projekt 955 Borej (Проект 955 Борей)
- kód NATO: Borey
- autonomnost 100 dnů
- zásoba paliva na 15 let
- o modifikaci nejsou známy žádné podrobnosti
- Project 955 Borey
- code NATO: Borey
- autonomous 100 days
- fuel load to 15 years
- by modification known no any details
Zdroje:
Sources:
Encyklopedie lodí - http://ship.bsu.by/main.asp?id=100932
Подводные лодки проекта 955 "Борей"
РПКСН - Проект 955 "Борей" - http://submarine.id.ru/sub.php?955
Юрий Долгорукий (подводная лодка) - ru.wikipedia.org
"Юрий Долгорукий" выходит на ходовые - forums.airbase.ru
Domovské stránky výrobce ponorky OAO Sevmaš - http://www.sevmash.ru
Novosti VPK - vpk.name
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324345 Verze : 0
Před úvodem trochu zkratek


Kvůli jednodušší orientaci dávám před úvod trochu zkratek


Vysvětlivky:
SSBN - raketonosná ponorka s nukleárním pohonem
ПЛАРБ - Атомная подводная лодка с баллистическими ракетами
ISBV - integrovaný systém bojového velení
ISBC - integrated system battle command
ИСБУ - интегрированная системама боевого управления
KANHK - komplexní automatizovaný číslicový hydroakustický komplex "Irtyš-Amfora-B"
CANHC - complex automatizated numeric hydroacustic complex "Irtysh-Amphora-B"
КАЦГК - комплексированный автоматизированный цифровой гидроакустический комплекс "Иртыш-Амфора-Б")
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324348 Verze : 0
Úvodem


Kdo nebo co to vlastně byl či je "Борей" (Borej)?
Борей, česky Boreás (řecky Βορέας, latinsky Boreas nebo Aquilo) byl v řecké mytologii bohem severního větru nebo též severní vítr sám. Byl synem Titána Astraia a bohyně ranních červánků Éós.


Ruské ponorky projektu 955, 955A Borej patří do kategorie strategických ponorek na atomový pohon vyzbrojené balistickými raketami.
V ruské terminologii je označena zkratkou RPKSN (РПКСН = Ракетный подводный крейсер стратегического назначения, přeloženo Raketový podvodní křižník strategického určení) - je to tedy atomová ponorka strategického určení vyzbrojená balistickými raketami, určená k provedení raketových úderů na strategicky důležité vojensko-strategické objekty protivníka. Kromě termínu RPKSN na označení ponorek dané kategorie je také používán termín PLARB (ПЛАРБ = подводная лодка атомная с ракетами баллистическими, česky atomová ponorka s balistickými raketami). Termínem PLARB jsou označovány zahraniční ponorky s balistickými raketami a první sovětské atomové ponorky - nosiče raket. Termínem RPKSN jsou označovány sovětské a ruské ponorky počínaje ponorkami projektu 667A.
Termíny RKPSN i PLARB odpovídají třídě ponorek v americké terminologii označené SSBN (Ship Submarine Ballistic Nuclear).
RUS  - SSBN - Projekt 09550 Borej (Projekt 955 Borej)  [kód NATO: Borey] - Atomová ponorka projektu 955 Jurij Dolgorukil na jedné z prvních plaveb, fotografováno z pobřeží Severodvinska

Atomová ponorka projektu 955 "Jurij Dolgorukil" na jedné z prvních plaveb, fotografováno z pobřeží Severodvinska
RUS  - SSBN - Projekt 09550 Borej (Projekt 955 Borej)  [kód NATO: Borey] - Satelitní snímek přístavu Severodvinsk se zakrytou atomovou ponorkou projektu 955 Borej Jurij Dolgorukij i dalšími ponorkami a křižníkem ruské vojenské flotily

Satelitní snímek přístavu Severodvinsk se zakrytou atomovou ponorkou projektu 955 Borej "Jurij Dolgorukij" i dalšími ponorkami a křižníkem ruské vojenské flotily
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#317204 Verze : 0
Počet odpalovacích šachet


Probíhala (nejen tady) debata o počtu odpalovacích šachet na ponorkách Projektu 955 / 955A Borej.
Původně se uvažovalo o tom, že Jurij Dolgorukij, který je třídy Projekt 955, má mít 12 šachet na rakety R-30 Bulava, další (Vladimir Monomach a Aleksandr Nevskij) pak mají mít 16 šachet.
Dnes už je jednoznačné, že Jurij Dolgorukij (tedy Projekt 955) má odpalovacích šachet 16.
Důkaz je na přiložené fotografii, která je převzata z Military Photos - www.militaryphotos.net
Na snímku je krásně vidět všech 8 krytů šachet (tedy poloviny) na jedné straně ponorky.
RUS  - SSBN - Projekt 09550 Borej (Projekt 955 Borej)  [kód NATO: Borey] - Ponorka třídy 955 Borej Jurij Dolgorukij

Ponorka třídy 955 Borej Jurij Dolgorukij
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#323995 Verze : 1
Prosím admina, aby uravil informaci o délce této ponorky, podle Google Earth má asi 157 m, přičemž poblíž kotvící Delty IV a Akula mají podle mapy všeobecně známé a přijímané rozměry. Možno ověřit, souřadnice: 69°15'43.67" S 33°19'20.57" V
Všechny ponorky jsou na jednom snímku, takže je nepravděpodobné, že by chyba byla na straně Googlu.
Předesílám, že nemám žádný zájem na zpochybňování oficiálnách stanovisek ruské strany a nejsem ani agent imperialismu Very Happy



EDIT by FiBe: upraveno včetně verzí A a U
(06-JUL-2016)

URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#555023 Verze : 1

Diskuse

Vložená poznámka s malým zamyšlením. Obojí má ale dle mého názoru opodstatnění.



Před chvílí jsem dostal mailík od kamaráda a kolegy Radka (nick "Radek." - nevím, mohu-li jeho jméno uvést v plném znění).


Měl dostatek trpělivosti a našel důkaz, že projekt 955 Borej má opravdu 16 odpalovacích šachet. Moc mu děkuji.
Že jich je 16 jsem předpokládal na základě několika diskusních vláken na ruských webech (i když je to někdy ošemetné), tentokrát ale bylo příliš mnoho očitých svědků), kde se lidé osobně přítomní spuštění Jurije Dolgorukého na vodu věnovali nejen celku, ale i detailům, šachty spočítali a napsali, že jich je 16. Dezinformace je tudíž možná toliko na základě vytvoření falešných krytů či zakrytí stávajících, což je ale asi dost nešikovné, neřku-li diletantské.


O tom, budou-li mít ponorky projektu 955A Borej "Aleksandr Něvskij" a "Vladimir Monomach" šachet 20 pochybuji. To by znamenalo značné přebudování trupu ponorky, velké změny v hydrodynamice, vyvážení atd., atd. - prostě problém za problémem. Problém spočívá v tom, že vlastní BR jsou umístěny v "hrbu" (na rozdíl od ponorek projektu 941 Akula, které byly na rozdíl od běžných ponorek naprosto atypické - trup byl totiž typu katamarán!!!, tudíž tam dvě řady raket pohodlně vešly), který by bylo pro zvýšení počtu BR v odpalovacích šachtách prodloužit o dvě rakety na délku, což při průměru raket a prostoru potřebném na technologii dle mého odhadu znamená asi tak 10 m!
Pokud by byla snaha o zvýšení počtu BR na palubě ponorky, předpokládám spíše to, že to nebude projekt 955něco Borej, ale úplně jiné číslo a úplně jiné jméno. To je ale nepravděpodobné, protože ruská ekonomika financemi nijak zvlášť neoplývá, tudíž si takovou kratochvíli v dohledné době mohou dovolit jen velmi těžko.


Největším tajemstvím ponorek projektu 955 je vlastní pohon - všimněte si, že NA ŽÁDNÉ FOTOGRAFII NENÍ VIDĚT tzv. "VODOMETNÝ MOTOR"!!!


No a není bez zajímavosti, že tutéž část svých nejnovějších ponorek velmi důsledně zahalují i Američané.


Lodní šroub v prstenci, kterým lze navíc i otáčet (obdoba vektorových trysek nejmodernějších stíhacích letadel, např. MiG-29 OVT, Su-30 MKM), není nic nového. Tento způsob pohonu se používá již dost dlouho, i když ne na tak velké výkony. Byly to především manévrovací elementy výzkumných batyskafů a vědeckých ponorek obecně tam, kde bylo potřeba velkých manévrovacích schopnosti při minimální hlučnosti. Takže opravdu nic nového pod sluncem.


Zásadní vliv na vlastnosti a účinnost tohoto druhu pohonu ale asi budou mít dva faktory:
1) Délka a vnitřní průřez (tvar) vlastního prstence
2) Tvar a průřez lopatek vlastního lodního šroubu. Tady provedu opět přirovnání k nejnovějším vrtulím letadel, kdy se zvyšuje počet lopatek a hlavně se ve srovnání s minulostí radikálně změnil jejich průřez a tvar.


No a to je právě to, co nejvíce obě strany utajují.


Zdroj fotografie:
Striži Kubinka "Вывод из Эллинга головного апкр проекта 955 “Борей″ “Юрий Долгорукий″" - zde je ještě spousta dalších fotografií.

RUS  - SSBN - Projekt 09550 Borej (Projekt 955 Borej)  [kód NATO: Borey] - Jurij Dolgorukij - zakrytá záď raketonosné ponorky s nukleárním pohonem projektu 955 Borej

"Jurij Dolgorukij" - zakrytá záď raketonosné ponorky s nukleárním pohonem projektu 955 Borej
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#317376 Verze : 0
Dnes byla spuštěna na vodu první ponorka projektu 955 z celkového počtu 8 jednotek plánovaných do konce roku 2017. Jená se o ponorku SSBN nejnovější generace vyzbrojenou střelami Bulava (testy ještě probíhají) v počtu 12-ti kusů u první ponorky a 16 u zbývajících. V ruském námořnictvu nahradí třídu Delta IV. Zde je video z dnešního spuštění na vodu :
http://news.ntv.ru/107427/
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#216213 Verze : 0
Dobrý deň, celkom pekná séria fotiek ponorky Jurij Dolgorukyj sa nachádza na: www.militaryphotos.net
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#318056 Verze : 0
Dobrý den


máte tedy někdo informace, jak bude vypadat ruské ponorkové vojsko?


Myslím že dnes mají
5*667BDR K-496,506,211,223,433)
6*667BDRM které přestavěli na Sinevu (ICBM)
1*941 s Bulava
1*941 s nic
1*941 s 10Ks starými původními raketami
1*955 s 16 Bulavami
2*955 ve výstavbě
2*667BDR s nic (K-180,129)
1*667BDR po kompletní opravě (K-44)
6*667BDR vyřazeno, čeká na šrot


Podle smluv mají mít 12 ponorek.


Není to třeba tak že 955 je náhrada za 667BDR?
Když vezmu spekulaci, tak mají 6*BDR 6*BDRM 2*941 a 1*955
To je 15 ponorek.


když předělali 6*667BDRM na sineva + 3 955 + 1 941 + 2 667BDR


Nevíte jaký je plán?
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#323978 Verze : 0
Projekt 667 BRD
na počátku roku jich bylo ve stavu 5.
K-211 petropavlosk Kamčackij, K-223 Podolsk, K-433 Svatoj Georgij pobedonosec, K-506 Zelenograd, K-44 Rjazaň (Po GO 2007).
Postupně budou končit jak budou končit rakety, už loni jich nebylo dost. Letos podle novin z počátku roku, má skončit jedna, jestli skončila a která sem si nevšim.


Projekt 667 BRDM
je jich 6.
K-18 Karelija, K-51 Verchoture, K-84 Jekatěrinburg, K-407 Novomoskovsk, K-114 Tula, K-117 Brjansk.
Postupně jak procházejí GO, dostávají modernizované R-29RMU. První byla Tula a ta je také jako testovací pro Siněvy. Teď by měly být na palubě K-117 (s jistotou to nevím) a letos se má do služby vrátit K-18 po GO, takže asi se Siněvama. Na Go čeká v Severodvinsku K-407.
Měly by sloužit dál jistě ještě řadu let. Jaký je stav původních raket nevím.


Projekt 941.
Od roku 2005 sou bez raket, poslední dosloužili na TK-20.
Zůstala jedna TK-208 Dmitrij Donskoj, jako testovací pro Bulavu. Pořád panují úvahy nechat ji po přijetí Bulav jako operační, ale bude to o potřebě a penězích.
TK-17 Archangelsk a TK-20 Severstal sou ještě na vodě a padají dohady co s nimi, dokonce sem zaslech něco o přestavbě na nosiče ŘSPDL alá Ohio, ale to sou dohady.
Pravděpodobně dopadnou ale takhle, jestli to není náhodou fotka TK-17.
http://i064.radikal.ru/0905/67/525fc725e02a.jpg


Projekt 955
V testech je první. Jurij Dolgorukij. V roce 2004 byl položen kýl druhé, Aleksandr Něvskij, 2006 třetí, Vladimír Monomach a letos bude položen kýl čtvrté Svjatitěl Nikolaj.
http://www.vesti.ru/doc.html?id=311489


Plány nejsou úplně jasné, vhledem k tomu, že není známo, jak dopadnou odzbrojovací dohody, ale Pr. 995 se postupně stane jediným, za jak dlouho se uvidí. Každopádně součastné dohody neomezují počet ponorek, ale nosičú a hlavic a tak to asi (podle nedávno v Moskvě podepsaného prohlášení) i zůstane.
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#323985 Verze : 0
Děkuji RADKU, za tvou odpověď


myslím že v prosinci nebo dřív bude spuštěn na vodu alexandr nevsky a tím uvolní místo na 4tou ponorku svatý nikola.


Plán 6ti ponorek do roku 2015, asi nevyjde
Jura dlouhoruký má být OPERAČNĚ NASAZEN 2009 Lexa od Něvy 2011 monomák 2013 a čtvrtá dá li bůh 2015


Takže myslím že bude trvale
6*667BDRM, které 2020 definitivně skončí, nebo vyměnit opět reaktory, 667BRD bude jen 1 ks, který prošel výměnou reaktoru (k-44),
a s kdo ví jakými raketami,
1 Ks 941 který taky skončí 2018 s Bulavou, Takže podle mě nezbývá nic jiného než opravit další 941 1 ks tk-20 na bulavu a vyměnit reaktory, jinak dojde po roce 2020 k propadu počtu ponorek na 6 ks 955


Napadá Vás jiné řešení?


Myslíte že do delty III 667BDR Půjde Sineva? která je o 40cm delší a 10cm širší Opravovat hlučné staré ponorky?




ALE!


Rusko možno zastaví vývoj medzikontinentálnych rakiet typu Bulava, schopných niesť jadrové hlavice a zvolí si iný systém, ak testy aj v budúcnosti preukážu ich chybovosť. Informovala dnes tlačová agentúra Interfax s odvolaním sa na zdroje blízke výrobcovi rakiet. Rusko sa s vývojom Bulavy ponáhľa, pretože vybavenie ruských nukleárnych síl novou generáciou rakiet sa stalo jednou z hlavných vojenských priorít Kremľa.


Kľúčovú úlohu v tomto smere zohrávajú strely Topol-M a Bulava vyvinuté konštruktérmi MITT. Na nových ponorkách triedy Borei by tak namiesto Buláv mohli byť inštalované rakety Sineva, ktoré už sa používajú, uviedla agentúra Interfax. "Ak budú testy rakety Bulava ďalej zlyhávať, tento program s najväčšou pravdepodobnosťou ukončíme a ponorky triedy Borei budú prispôsobené niesť rakety Sineva. Tento proces bude nákladný, ale nemáme ďalšie prijateľné možnosti pre tento scenár," uviedol zdroj z prostredia priemyslu. Rakety typu Bulava by mali byť schopné niesť až desať jadrových hlavíc do vzdialenosti do 8000 kilometrov a mali by byť súčasťou nového ruského Projektu 955 jadrových ponoriek typu Borei. Šesť z 11 testov rakety zlyhalo. Po sérii neúspešných testov prepustil dnes ruský prezident Dmitrij Medvedev veliteľa strategických raketových vojsk Nikolaja Solovcova. Vojenskí odborníci kritizujú Bulavu ako nedostatočne vyvinutú raketu a žiadajú zastavenie testov.


Svoj post musel opustiť aj hlavný konštruktér Bulavy Jurij Solomonov. Rakety typu Sineva, ktoré sú podľa ruskej armády súčasťou novej generácie ruských strategických zbraní, schopných prekonať akýkoľvek systém protiraketovej obrany, úspešne zasiahli ciele vo vzdialenosti 11.547 kilometrov. Podľa ruskej armády budú rakety použiteľné najmenej do roku 2030. Minuloročná ruská vojna s Gruzínskom podľa analytikov ukázala, že krajina má armádu sovietskeho typu so zastaraným vybavením a prinútila vládu pustiť sa do ambiciózneho programu modernizácie výzbroje. Rusko sa stále do veľkej miery spolieha na impozantnú jadrovú trojicu pozemných, podmorských a lietadlových rakiet.





N_Eser


Ne není
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324070 Verze : 0
N_Eser
Ne, není to Pr.955. Nedokáži ji z hlavy identifikovat, ale jedná se podle hloubkových kormidel na věži o nějakou verzi Pr.667. Těch přestaveb bylo relativně dost a bez toho, že bych to složitě hledal to neurčím. Možná někdo kdo se tím zabývá podrobněji to určí přesně. Jde o ponorku čekající na likvidaci.


Mimochodem fotka pravděpodobné té samé ponorky Pr. 941 v suchém doku, všimněte si demontované záchranné kabiny na levoboku (ten otvor na úrovni přídě věže).
s39.radikal.ru


marango


Kapacita je jistě větší jak 4 ponorky, nevím sice, jaký je tam stav, ale v tom problém nebude. Doba výstavby je o penězích, takže možné to je. Nelze to vyloučit.


Pr.667 BRDM bude možné provozovat i déle, kolotoč oprav prostě může pokračovat. Vždy je na opravě jedna, to není neobvyklé. Raketa se pro ni vyrábí doma (Siněva) a bude to spíše o potřebě.
Pr.667 BRD jistě zahyne spolu s raketami. Jejich výroba možná není a modernizace se jistě nevyplatí. S vysokou pravděpodobností, již teď sou některé bez raket. I ponorky sou morálně zastaralé.


Je obtížné se pouštět do spekulací co bude po roce 2020. Ale stav kdy bude ve výzbroji 6 ponorek Pr.955 s 96 moderními nosiči je možná právě to co bude třeba. Základním parametrem bude letos podepsaná dohoda. I když při pročítání letošního moskevského prohlášení sou patrné rozpory (a to vážné) a snížení nebude takové, jaké sem čekal třeba já, výše uvedený stav je možný.


Zcela jistě nebude ukončen projekt Bulavy. (ale už sem se i mýlil) To prostě už není možné a jakákoli změna by zapříčinila několikaleté zpoždění. Když ukončili projekt Bark z KBM myslel sem si, že to je rozumné, i když ne ideální (ale z zcela jiných důvodů než oficiálních). Oficiálně šlo o peníze a MIT tvrdil, že to zvládne levněji. Už tehdy byly silné hlasy, že to je chyba a to nejen ze zaujatých lidí. Hlasy kritiky stoupaly a před já nevím dvěma lety už to bylo velmi patrné. V roce někde 2000-2002 šlo cuknout, teď už ne. Ano, toto rozhodnutí od zeleného stolu spolu s zcela zjevnými zákulisními tahy bylo chybné. Ale už nezvratné. To co tvrdí kdo okolo toho je celkem lhostejné. Jasně, včil se rojí hlasy z bývalého KBM... "jooo, my sme to říkali!!, zrušit!!... Takových hlasy v historii vývoje v Sovětském svazu a Rusku bylo... jéje Smile,co je jich i teď o pozemních MBŘS... Normální konkurenční boj a někdy boj o přežití, v případe KBM o přežití. O tom, jestli se bude pokračovat nerozhoduje nikdo z „průmyslu“, ale zákazník. Já sice neznám zdroj Tebou uvedeného citátu, „zdroj z prostredia priemyslu“ bych ale s klidem nahradil „zdroj z Národního raketového centra Makeeva“, tak se dnes KBM jmenuje Smile.
Na straně druhé, nic se neděje. Ano, skřípe se zuby, zavedení rakety spěchá a protažení zkoušek stojí miliardy. Ale není to neobvyklé. Když se zaváděly třeba R-39 bylo to to samé a vyklubala se z ní spolehlivá a kvalitní raketa.....


Mimochodem Siněva je pravděpodobně větší a kapalinová. Pr.955 byl od počátku konstruován pro raketu na TPH, tj Bark.
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324140 Verze : 0
Ahoj Radku.


Já si upřímně myslím, že je třeba hledat rozdíl mezi 935 Borei a 955 Borey.


935 měla mít na palubě 12*Bark, který vycházel ze SS-N-20 a byl náhradou i pro 941 TYPHOON.


955 má na palubě (12/16 - nevím) raket Bulava, které vychází z topolu M


935 byla americká seawolf s SLBM, 955 je jakási delta V s jedním šroubem a jedním reaktorem.


Ještě dnes existují obrázky původní 935 a já nechápu jak z 935 udělali 955.
935
www.globalsecurity.org
955
www.globalsecurity.org


Siněva je velká 15m*1,9m
Bulava je myslím větší
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324633 Verze : 0
16 ks R-30 Bulava, důkaz v tomto vláknu zde: forum.valka.cz


Docela by mne zajímaly informace o ponorkách projektu 935. Můžete na ně dát nějaký jiný odkaz než z Global Security? Tam jsou velmi často toliko domněnky a nedůvěryhodné informace z oblasti JPP, navíc křížově nepotvrzené.


Mám totiž obavy, že na jejich stránkách došlo k jistému nepochopení skutečnosti a to, jetli to píší Borey nebo Borei je úplně jedno, s největší pravděpodobností se pouze sekli v číslu projektu, které má být 955. Akorát to ještě všude neopravili.
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324636 Verze : 0
Dobrý večer pane franto2


Když jsem se o projekt 935 zajímal, neexistovalo nic než supertichá, super zázračná ponorka se zázračnými střelami nahrazujícími i střely projektu 941 ... Bark


To byl motiv se zajímat. Využil jsem FAS i Golal security, kde byly modely této zázračné ponorky, kterou stejně jako TU-2000 nedal nikdy nikdo dohromady.


Podle mě to rusko hodilo za hlavu a stavělo deltu V. ehm project 955.


Třeba se pletu, ale Bark byl Bark


Z říše pohádek a snů ... i poslední sešrotovaný typhoon měl mít motor, o kterém se nikomu nesnilo
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324645 Verze : 0
Hoj,


Marango: Na ty stránky Globalsecurity zapomeň. Podobné věci najdeš třeba na FAS: http://www.fas.org/nuke/guide/russia/slbm/935.htm. To ale nemá hodnotu. V podstatě Franta píše správně. Nepochopení. A také zmatky v 90tých letech. Ta stránka je tam už opravdu dlouuuuho.


I já te´d budu vařit trochu z vody, ale asi takhle:


Projekt 935 je projekt CKB Rubín, který zůstal po projektu 881. To bylo počátkem 80tých let. 881 měla být budoucí náhrada pr. 945. Ten projekt byl zrušen a CKB vzalo jeko koncepci a vytvořilo projekt 935 (tady je možné, že 881 a 935 žili nějakou dobu vedle sebe). Strategickou ponorku. V podstatě v souběhu s Pr.955. Jejich historie začala už někdy v roce 1978-9, měly být nosičem nové rakety na TPH. Jednalo se budoucí náhradu pr.667 všech verzí.
Pr.935 měl být nosičem pokračovatele raket R-31 (komplex D-11xx z Arzenalu) přijatých v roce 1980 pro projekt 667AM. A Pr.955 nové rakety pokračovatele R-39 (komplex D-19xx od KBM Makaeeva)


V roce 1986 (?) byl zahájen vývoj rakety Bark a to byla ona pokračovatelka R-39. Právě pro ni, je od počátku byla ponorka pr. 955 konstruována, zatímco pr.935 byl ukončen bez náhrady, jelikož vývoj R-31 nepokračoval (z řady důvodů).


Takže v roce (?) 1990 tu máme už pouze jeden projekt a tím je 995 jako nosič rakety Bark. (Je potřeba si uvědomit, že celých 10+ let se ponorka vyvíjela, původně měla být větší...)


V roce 1996 byl po odkladech slavnostně položen kýl nové ponorky a... nestalo se nic. Nebyly prachy. Všem bylo jasné, že ponorku prostě bude třeba, ale v té době prostě financovat stavbu nešlo. Probíhal také vývoj rakety Bark, ale z důvodu podfinancování se také táhl. Co se táhlo méně byl vývoj rakety RT-2PM2 (zhruba stejně dlouho jako Bark, od roku 1987) pro pozemní složku RVSN. Dělal na ní jak známo MIT a KB Južnoe a po rozpadu Sojuzu a předání kompletní dokumentace do MIT byly zahájeny testy.. a úspěšné. Právě v době, kdy se pokládá kýl JD, v Plesecku běží testy. Barku také, ale neúspěšně. A tak po pletichaření MIT, přesvědčování o jednoduchosti, a slibech menších nákladů.. v roce 1998 dochází k ukončení projektu Bark a vzniká Bulava od MIT na které má KBM pomáhat. Bulava má být v podtatě takový námořní Topol. Ale není. V MIT nikdy nedělali námořní raketu. Proklamace o "vychází z Topolu M" jsou jen proklamace, jde ve všech směrech o novou raketu a KBM mezitím vzala technologii zrušené (ale téměř hotové) rakety Bark a použila ji na modetnizaci R-29 a tak vznikla Siněva.


pr.955 je tedy definitivně předělán pro raketu Bulava (její zadání ale je stejné jako rakety Bark) a mělo jen dojít ke změně rakety. No a dopadlo to jak to je. MIT se učí dělat námořní raketu a v KBM houpou nohama, bo nemaj do čeho píchnout.
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324646 Verze : 0
Navíc proti projektu 935 jako projektu ponorky hovoří ještě jedna skutečnost.


Jako "Projekt 935" jsou označovány dvoupatrové říční parníky typu Om stavěné v letech 1951 - 1960.


Oni Sověti i Rusové měli značný nepořádek skoro ve všem, ale jedno číslo projektu dvěma věcem zpravidla nepřidělovali.


Takže to všechno považuji za informační šum, taky bych se ale vůbec nedivil, kdyby se jednalo o cílenou zpravodajskou dezinformaci, kterou jim podstrčili. Nebylo by to poprvé, kdy jim to Američané spolkli i s navijákem (obráceně to fungovalo taky).


Další možnost je v tom, že Sověti / Rusové mnohdy hovořili a hovoří o tom, jak a co by chtěli a jak by se to možná dalo udělat a že už na tom pracují a chybí jenom malinko a bude to hotovo, ve skutečnosti je ale vše ještě v oblasti utopie a zbožných přání.
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324648 Verze : 0
Ještě k projektu D-19UTTCh "Bark", někdy označovaném jako D-31 s raketou R-39UTTCh (také označovanou jako 3M91 a nebo RSM-52V).


Na tomto projektu pracovala SKB-385 od roku 1996 (jen tak mimochodem, tato konstrukční kancelář vyvinula palebný komplex D-19 s raketou R-39 a práce na tomto projektu byly zahájeny už v roce 1971) a raketa R-39UTTCh měla být vylepšenou variantou původní R-39.
Po třetí neúspěšné zkoušce v roce 1988 byly však práce na projektu přerušeny a vlastně ukončeny.


To, že Bulava je úplně jiná raketa než Topol-M, je naprosto jasné. Už základní rozměry rakety jsou hodně rozdílné, o zásadních odlišnostech prostředí, ve kterém mají fungovat a ze kterého mají být odpalovány, pak netřeba vůbec.


Příčinu toho, že to přiděleno MITu a ne KBM bych viděl nejspíš v tom, že MIT sídlí v Moskvě a KBM (=SKB-385, od roku m1993 GRC) pak ve městě Miass v Čeljabinské oblasti. Z Moskvy do Moskvy je tudíž mnohem blíž než někam k Čeljabinsku, lidé se tam potkávají mnohem častěji atd., takto to funguje úplně všude, že...
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324649 Verze : 0
Dobrý večer.


Úplně Radku neumím přijmout jakoby tvé konstrukce.


Za Jelcina se bavilo o tom, že Rusko má nejlpeší ponorku na světě, se skvělým designem, srovnatelnou s mořským vlkem USA a ještě navíc vybavenou mezikontinentálními raketami. Jenže ji založili a pak nic. Prostě si spočítali, že na ni nemaj. Bark byl v troskách, protože jak píšeš, chyběli peníze.


Pak přišli s hybridem Delty IV. s jakousi jednošroubou a jednoreaktorovou Deltou V. Místo 935 Borei namalovali 955 Borey... Delta byla vždy velmi levná proti velmi drahé 941 a 935. Po 8mi nebo 9ti letech práce 955 ji spustili na vodu, teď ji budou 8 let testovat a pak na nátlak USA sdělí, ano máme ponorku a ne testovací platformu stejně jako 941 s 20 bulavami a 200 hlavicemi.


Takže já si osobně myslím že 935 byla nejlepší ponorkou na světě spolu s nejlepší raketou na světě (konkurent TRIDENT II), (která roztrhala první 941 a proto se musel opravit v roce 1992), pro 935 a 941 a stavba 667Brdm, hlučných ponorek prakticky z 60tých let měl být konec. Bohužel provoz 941 byl drahý jako prase, stejně jako stavba 935.


Fakt nemohu přijmout, že v 80 tých letech někdo počítal se stavbou ponorek s raketami středního doletu R-31. To je špatně. V 80tých letech se počítalo s raktami, které překonají SDI.


Proto bych si Radku dovolil vyjádřit svůj názor KRÁL 935 JE MRTEV, AŤ ŽIJE KRÁL ... 955


Pěkný večer a děkuju
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324821 Verze : 0
Franta: Určitě ne od roku 1996, jde o projekt z let 1986-7 (přesný datum zadání sem myslím nikdy neviděl, ale moc se jistě nepletu). To je zřejmé, že spolu nemají nic společného, ale právě "použití technologie topolu M", "Vychází z Topolu M" byly argumety, jimiž se MIT chopil příležitosti. Sliboval menší cenu a jednoduchost. To jestli za to může poloha kanceláře netuším Smile i když pletichy v tom jistě byly. Hlavní příčinou je ale téměř jistě úspěch Topolu M.


marango: Musíš přestat brát ohled na to co se "Za Jelcina se bavilo ", a nebo baví v novinových článcích. To máč podobné jako to „zdroje blízke výrobcovi rakiet“. Vývoj ponorky a jejího výzbroje je dlouhodobá záležitost.
Projekt nové ponorky, jenž doplní a nahradí chybu jménem pr.941 sahá hluboko do dob Sovětského svazu. To zadání je z roku pravděpodobně 1978 kdy v CKB Rubin na pr. 955 začal pracovat hlavní konstrukét Zdornov. V té době se hledal koncepce co dál a výsledkem byla jistě řada návrhů a řešení. To je zcela normální. Jestliže vememe v potaz že od roku 1987 se dělá na raketě Bark u Makeeva, je zřejmé, že v té době je alespoň koncepčně rozhodnuto a následující ponorkou měl být pr.955 s raketou Bark. To, že mezitím vzniklo mnoho variant je normální a jisté. Jen projektů nerealizovaných jaderných ponorek jsou desítky a každá z nich byla vývojem nějaké koncepce, v nichž z nějakého důvodu prohrála. To je prostě vývoj a historie.
Samozřejmě, že by nikdo nezaváděl raketu R-31, ale je zřejmé, že Arzenal nabízel její vývoj. R-31 vznikla jako náhrada rakety R-27 v Pr. 667A, tj s limity z toho vzniklými. V zadání byly nyní jistě jiné. V Sovětském svazu, v pohledu problému raket na TPH..


Čili vývoj v 90tých letech, to je založení ponorky pr.995 je normální pokračování procesu, jenž započal (především díky ekonomické krizi v Sovětském svaz a samostatné RF v 80tých a 90tých letech výrazně zpožděný) o téměř 20 let dříve.


Co víš o projektu935? To co píšou na FAS? Ale no tak. Borey, Borei Smile To je pouze anglickou transkripcí zmotané slovo Borej (Борей), to je v překladu něco jako Studený vítr, básnicky Severák. Oni nemají „j“. Jestliže už v 80tých letech výběrová komise, VPK, vláda... vybrala pr.955, asi nečetli FAS.org... Nedělej to taky.


Komentovat: „Pak přišli s hybridem Delty IV. s jakousi jednošroubou a jednoreaktorovou Deltou V.“, nebudu chápu to dobře jako řečnický vtip, že?
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324933 Verze : 0

Citace :

Určitě ne od roku 1996, jde o projekt z let 1986-7 (přesný datum...



Pokud se odvoláváš na rok 1996 v souvislosti s projektem 955 Borej, tak v tom roce se udála jediná významná věc - byl založen kýl Jurije Dolgorukého, což znamená, že v té dobe bylo na vlastním vývoji projektu odpracováno nejméně 10 let - ejhle, dostali jsme se do roku 1986 nebo dál.


A co Bark?
1) Raketový komplex D-19UTTCh Bark s raketou R-39UTTCh / 3M91 / RSM-52V začali vyvíjet v roce 1986 (že by se jednalo o náhodu?)


2) Letové zkoušky rakety začaly v roce 1994


3) Práce na Barku byly přerušeny v roce 1996 po třetí neúspěšné zkoušce


Nemám v popisu práce hodnotit rozhodnutí změnit zadání vývoje ponorkové rakety z KB Makejeva, kde vyvíjeli ponorkové rakety prakticky od svého vzniku, MIT. kde doposud vyvíjeli rakety, které s ponorkami nikdy nic společného neměly.
Podle mně se výsledek dostavil, i když sami Rusové říkají, že ty havárie nejsou způsobeny projekčními chybami, ale výrobní nekázní a nedůslednou kontrolou.


935 versus 955


Nevím, kde by se daly dostatečně důvěryhodné informace o Projektu 935 získat.
Jediná místa, kde se o tomto projektu píše, jsou Global Security, Wikipedia (v anglické verzi), Bellona (větička o tom, že by měla být poloviční ve srovnání s Typhoonem) a pak výkřiky na ruských i jinojazyčných fórech o tom, jak to tedy vlastně s projektem 935 je.


Oficiálně je to jedna obrovská nula.


Doba, kdy sověti a rusové tajili všechno až za hrob je pryč, pokud je projekt ukončen, skoro určitě by o něm informace byly.


Tady se tedy nabízí dvě možnosti:
1) Projekt 935 nikdy nebyl
2) Projekt 935 byl a stále je, je to taková bomba, že je hodně utajen


Bod 2) vůbec nemyslím ironicky, ale jako jedno z možných vysvětlení! No a podobně by se dalo uvažovat i o Barku s tím rozdílem, že ten prokazatelně byl.
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324949 Verze : 0

Citace - Franta02 :

Citace :

Určitě ne od roku 1996, jde o projekt z let 1986-7 (přesný datum...



Pokud se odvoláváš na rok 1996 v souvislosti s projektem 955 Borej




Ne Franto, já raguji na Tebe:


Citace - Franta02 :

Na tomto projektu pracovala SKB-385 od roku 1996
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324961 Verze : 0
Tak to je moje chyba - překlep - uletělo mně to, správně má být pro R-39UTTCh rok 1986.


Z mé strany velká omluva.
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#324963 Verze : 0
Ať je to jak chce.


Delta byla velmi levná ponorka, vyráběná dlouho s lehkými modifikacemi od 667A po 667BDRM, proto třída 667.


941 byla reakce na OHIO, o tom žádná, vyráběli ji směle a o žádném špatném šlápnutí ani zmínka. Kdy´by soudruh žil dodnes, byl by hlavní flotou 941.


Přišel Jelcin, jeho investice do armády 0USD, USA jen přistupovali na snížení počtu nepoužitelných raket Ruska ...


Rusko přišlo s ambiciózním plánem nových ponorek, protože životnost reaktoru 15let životnost raket taky už klesala. Hlavním hráčem měla být BARK. Protože Bark je náhradou starých SS-N-20 z třídy 941.


Bark měla být i pro nejdražší ponorky na světě 935 ... Pak postavili 16 - ti bulavovou ponorku Delta 5 místo 12 - ti Barkové USA seawolf.


Čemu nerozumíte, jako že 12 raketovou ponorku rozřezali a vložili tam o 4 rachejlte víc? Ne jen tiše sešrotovali to staré a postavili novou, levnou 1 šroubou a 1 reaktorovou potopku a dali ji název 955.


Nechci tady si hrát na nějakou moudrost, ale pamatuji si dobu kdy se o tom velmi mnoho mluvilo. Takže mi nepřijde to tak pojaté jak předkládáte. S Úctou


Franto, tvůj příspěvek jsem četl až dnes, to že to byla bomba a oni na ní neměli bude asi fakt, a proto to tají.
URL : https://www.valka.cz/RUS-SSBN-Projekt-09550-Borej-Projekt-955-Borej-kod-NATO-Borey-t85782#325017 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více