Příjmení: Surname: | Holeka | |
Jméno: Given Name: | Rudolf | |
Jméno v originále: Original Name: | Rudolf Holeka | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | brigádní generál | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 30.04.1883 Nýřany / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 10.02.1946 Brno / | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - velitel Rakousko-Uherské letecké skupiny (1918) - velitel Československého Leteckého pluku 3 (1925 - 1929) - velitel Vojenského leteckého učiliště v Prostějově (1929 - 1933) | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | - v důchodu se věnoval malování obrazů | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | Zpracováno na základě grantu Ministerstva obrany ČR a Občanského sdružení valka.cz Vojenský ústřední archiv, fond Kvalifikační listiny vojenských osob http://www.rlp.cz/generate_page.php?page_id=1354 http://vojenstvi.cz/ http://letectvi.wz.cz/prehledy/os_index.php www.praha9.cz http://www.aviation-fan-club.com/csa1.htm |
URL : https://www.valka.cz/Holeka-Rudolf-t85732#347874Verze : 0
Příjmení: Surname: | Holeka | |
Jméno: Given Name: | Rudolf | |
Jméno v originále: Original Name: | Rudolf Holeka | |
Všeobecné vzdělání: General Education: | DD.09.1895-DD.07.1899 Státní reálka, Královské Vinohrady | |
Vojenské vzdělání: Military Education: | DD.08.1900-DD.08.1904 Kadetní škola pěchoty, Wien DD.03.1911-DD.10.1911 Pilotní škola, Wiener Neustadt DD.10.1927-DD.08.1928 Kurs pro velitele vojskových těles, Praha DD.11.1931-DD.07.1932 Kurs pro vyšší velitele, Praha | |
Důstojnické hodnosti: Officer Ranks: | 18.08.1904 kadet rakousko-uherské branné moci 01.05.1906 poručík rakousko-uherské branné moci 01.11.1911 nadporučík rakousko-uherské branné moci 01.05.1915 setník rakousko-uherské branné moci 04.11.1918 setník vzduchoplavectva 01.11.1919 kapitán vzduchoplavectva 10.01.1920 major vzduchoplavectva 23.11.1923 major letectva 28.02.1925 podplukovník letectva 21.02.1929 plukovník letectva 01.08.1935 brigádní generál 01.04.1936 výslužba | |
Průběh vojenské služby: Military Career: | Automaticky vyplněné položky: 01.11.1925-04.10.1927 Velitel : Letecký pluk 3 01.03.1928-04.07.1928 Velitel : Letecký pluk 3 23.10.1928-00.10.1929 Velitel : Letecký pluk 3 DD.11.1929-DD.10.1931 Velitel : Vojenské letecké učiliště DD.07.1932-DD.12.1933 Velitel : Vojenské letecké učiliště 01.01.1934-01.08.1935 Velitel : Velitelství zemského letectva v Brně 01.08.1935-DD.04.1936 Velitel : Velitelství zemského letectva v Brně Ručně vyplněné položky: DD.08.1900-DD.08.1904 vojenské studium, Wien DD.08.1904-DD.04.1906 velitel pěší čety Pěšího pluku č. 10, Jaroslaw DD.04.1906-DD.03.1911 proviantní důstojník praporu Pěšího pluku č. 10, Bjeljina a Przemysl DD.03.1911-DD.10.1911 vojenské studium, Wiener Neustadt DD.10.1911-DD.07.1914 instruktor Pilotní školy, Wiener Neustadt DD.07.1914-DD.02.1915 zástupce velitele Letecké roty č. 8, východoevropské válčiště DD.02.1915-DD.06.1915 velitel Letecké roty č. 3, východoevropské válčiště DD.06.1915-DD.09.1916 velitel Důstojnické pozorovatelské školy, Wiener Neustadt DD.09.1916-DD.12.1916 velitel pěší roty Pěšího pluku č. 10, východoevropské válčiště a italské válčiště DD.12.1916-DD.01.1917 velitel praporu Pěšího pluku č. 3, italské válčiště DD.01.1917-DD.03.1917 vzduchoplavecký důstojník velitelství 5. armády, italské válčiště DD.03.1917-DD.12.1917 důstojník Velitelství vzduchoplavectva, Wien DD.12.1917-DD.06.1918 velitel Letecké roty č. 4D, italské válčiště DD.06.1918-DD.11.1918 velitel Průzkumné letecké eskadry G, italské válčiště DD.11.1918-DD.03.1919 velitel vojenské správy Leteckého sboru, Praha DD.03.1919-DD.04.1920 zástupce velitele Leteckého sboru, Praha DD.04.1920-DD.10.1921 přednosta skupiny 13. oddělení /vzduchoplaveckého/ ministerstva, Praha DD.10.1921-DD.08.1923 zástupce velitele Leteckého pluku 1, Praha DD.08.1923-DD.11.1923 velitel vojenské správy Hlavních vzduchoplaveckých dílen, Olomouc DD.11.1923-DD.03.1925 velitel vojenské správy Hlavních leteckých dílen, Olomouc DD.03.1925-DD.12.1925 zástupce velitele Leteckého pluku 3, Nitra DD.12.1925-DD.10.1927 velitel Leteckého pluku 3, Nitra DD.10.1927-DD.08.1928 vojenské studium, Praha DD.08.1928-DD.09.1929 velitel Leteckého pluku 3, Piešťany DD.09.1929-DD.11.1931 velitel Vojenského leteckého učiliště, Prostějov DD.11.1931-DD.07.1932 vojenské studium, Praha DD.07.1932-DD.01.1934 velitel Vojenského leteckého učiliště, Prostějov DD.01.1934-DD.03.1936 velitel Velitelství zemského letectva v Brně | |
Vyznamenání: Awards: |
Jubilejní kříž 1908 Jubilee Cross 1908 Jubiläumskreuz 1908 - Vojenský záslužný kříž 3. třída Military Merit Cross 3rd Class Militärverdienstkreuz III. Kl. - Karlův vojenský kříž Karl Troop Cross Karl-Truppenkreuz - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Zpracováno na základě grantu Ministerstva obrany ČR a Občanského sdružení valka.cz Vojenský ústřední archiv, fond Kvalifikační listiny vojenských osob |
URL : https://www.valka.cz/Holeka-Rudolf-t85732#382469Verze : 0
Admin
MOD
Reklama
Hauptmann Rudolf Holeka
Později brigádní generál Československého vojenského letecta
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe a Československého vojenského letecta
V letech 1900 až 1904 studoval kadetní školu ve Vídni. Po jejím absolvování byl přidělen k 10. pěšímu pluku. Sloužil v Haliči a Bosně. V roce 1911 jako Oberleutnant se dobrovolně hlásí do 1. leteckého kurzu ve Vídeňském Novém Městě a jako první Čech (z deseti uchazečů) je přijat. Kurz mimo něj dokončili Carl Banfield, Viktor Schünzel, Anton Venczel, Robert Eyb, Eduard Nittner (jako první přeletěl 5.3.1912 alpský průsmyk Semmering) a Johann Riedlinger von Kastrenberg. První let absolvoval 6. května 1911 s Oberleutnantem Millerem. Získává mezinárodní diplom FAI č. 39 dne 2. listopadu 1911.
V hodnosti Oberleutnant se stal učitelem létání na letecké škole ve Vídeňském Novém Městě. Z této doby (1911-1914) měl několik prvenství. Jako jeden z prvních na světě se odvážil létat nad mořem, také podnikl dálkový let Vídeň - Pardubice - Praha - Vídeň a přeletěl úsek rakouských Alp. Přesvědčil také svého kolegu, kamaráda a spolužáka Heinricha (Jindřicha) Kostrbu (pozdějšího prvního velitele Československého leteckého zboru) ke vstupu do letectva.
Po vypuknutí 1. světové války byl nasazen jako polní pilot na východní frontě u Flik 8 dislokovanou v pevnosti Přemyšl. Na přelomu let 1914-1915 je povýšen do hodnosti Hauptmann. V roce 1915 převzal velení letky Flik 3. Poté během dalších válečných let střídavě sloužil na frontě a v zázemí. Nejprve byl přeložen na velitelství vzduchoplavectví ve Vídni (technický referent), poté velel důstojnické letecké pozorovatelské školy ve Vídeňském Novém Městě. A znovu velel Fliku na ruské frontě. Konec války ho zastihl ve funkci velitele letecké skupiny na Italské frontě.
V listopadu 1918 se přihlásil v Praze do Československé armády a byl přidělen k leteckého sboru v Praze. Zde sloužil jako velitel vojenské správy a poté zástupce velitele Leteckého sboru. V lednu 1920 byl povýšen do hodnosti majora. Od dubna 1920 pracoval na Ministerstvu národní obrany jako přednosta organizační skupiny u vzduchoplaveckého oddělení. Od října 1921 do června 1923 sloužil jako zástupce velitele 1. leteckého pluku. V letech 1923 až 1925 sloužil jako velitel vojenské správy u Hlavních leteckých dílen v Olomouci. V březnu 1925, už jako podplukovník, byl přeložen k 3. leteckému pluku do Nitry, jako zástupce velitele a v prosinci 1925 jako velitel. V únoru 1929 byl povýšen na plukovníka.
V září 1929 byl převelen k Vojenskému leteckému učilišti v Prostějově jako velitel. Na funkci velitele však nastoupil až v listopadu 1929. Funkci velitele Vojenského leteckého učiliště v Prostějově vykonával až do prosince 1933. Od listopadu 1931 do července 1932 absolvoval Kurz vyšších velitelů. Od ledna 1934 vykonával funkci velitele letectva u Zemského vojenského velitelství v Brně. V červenci 1935 byl povýšen na brigádního generála. Stal se tak prvním Československým leteckým generálem. Do výslužby odešel v dubnu 1936.
Poznámky:
V prosinci 1918 podal na vojenskou zprávu návrh zřízení letecké pošty. Podle jeho projektu měla vzniknout nová letiště v Pardubicích, Olomouci, Uherském Hradišti, Trnavě, Bratislavě, Táboře, Českých Budějovicích, v Plzni a obnoveno letiště v Chebu. Holeka sám se snažil získat licenci. Bohužel licenci nezískal a státní vojenská zpráva ho nepodpořila. Jak z důvodu finančních tak v rozporu s plánováním rozvojem letectva.
Rudolf Holeka měl také jeden veliký koníček, kterému se naplno a výhradně věnoval po odchodu do důchodu v roce 1936 – malířství.
https://www.rlp.cz/generate_page.php?page_id=1354
Později brigádní generál Československého vojenského letecta
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe a Československého vojenského letecta
V letech 1900 až 1904 studoval kadetní školu ve Vídni. Po jejím absolvování byl přidělen k 10. pěšímu pluku. Sloužil v Haliči a Bosně. V roce 1911 jako Oberleutnant se dobrovolně hlásí do 1. leteckého kurzu ve Vídeňském Novém Městě a jako první Čech (z deseti uchazečů) je přijat. Kurz mimo něj dokončili Carl Banfield, Viktor Schünzel, Anton Venczel, Robert Eyb, Eduard Nittner (jako první přeletěl 5.3.1912 alpský průsmyk Semmering) a Johann Riedlinger von Kastrenberg. První let absolvoval 6. května 1911 s Oberleutnantem Millerem. Získává mezinárodní diplom FAI č. 39 dne 2. listopadu 1911.
V hodnosti Oberleutnant se stal učitelem létání na letecké škole ve Vídeňském Novém Městě. Z této doby (1911-1914) měl několik prvenství. Jako jeden z prvních na světě se odvážil létat nad mořem, také podnikl dálkový let Vídeň - Pardubice - Praha - Vídeň a přeletěl úsek rakouských Alp. Přesvědčil také svého kolegu, kamaráda a spolužáka Heinricha (Jindřicha) Kostrbu (pozdějšího prvního velitele Československého leteckého zboru) ke vstupu do letectva.
Po vypuknutí 1. světové války byl nasazen jako polní pilot na východní frontě u Flik 8 dislokovanou v pevnosti Přemyšl. Na přelomu let 1914-1915 je povýšen do hodnosti Hauptmann. V roce 1915 převzal velení letky Flik 3. Poté během dalších válečných let střídavě sloužil na frontě a v zázemí. Nejprve byl přeložen na velitelství vzduchoplavectví ve Vídni (technický referent), poté velel důstojnické letecké pozorovatelské školy ve Vídeňském Novém Městě. A znovu velel Fliku na ruské frontě. Konec války ho zastihl ve funkci velitele letecké skupiny na Italské frontě.
V listopadu 1918 se přihlásil v Praze do Československé armády a byl přidělen k leteckého sboru v Praze. Zde sloužil jako velitel vojenské správy a poté zástupce velitele Leteckého sboru. V lednu 1920 byl povýšen do hodnosti majora. Od dubna 1920 pracoval na Ministerstvu národní obrany jako přednosta organizační skupiny u vzduchoplaveckého oddělení. Od října 1921 do června 1923 sloužil jako zástupce velitele 1. leteckého pluku. V letech 1923 až 1925 sloužil jako velitel vojenské správy u Hlavních leteckých dílen v Olomouci. V březnu 1925, už jako podplukovník, byl přeložen k 3. leteckému pluku do Nitry, jako zástupce velitele a v prosinci 1925 jako velitel. V únoru 1929 byl povýšen na plukovníka.
V září 1929 byl převelen k Vojenskému leteckému učilišti v Prostějově jako velitel. Na funkci velitele však nastoupil až v listopadu 1929. Funkci velitele Vojenského leteckého učiliště v Prostějově vykonával až do prosince 1933. Od listopadu 1931 do července 1932 absolvoval Kurz vyšších velitelů. Od ledna 1934 vykonával funkci velitele letectva u Zemského vojenského velitelství v Brně. V červenci 1935 byl povýšen na brigádního generála. Stal se tak prvním Československým leteckým generálem. Do výslužby odešel v dubnu 1936.
Poznámky:
V prosinci 1918 podal na vojenskou zprávu návrh zřízení letecké pošty. Podle jeho projektu měla vzniknout nová letiště v Pardubicích, Olomouci, Uherském Hradišti, Trnavě, Bratislavě, Táboře, Českých Budějovicích, v Plzni a obnoveno letiště v Chebu. Holeka sám se snažil získat licenci. Bohužel licenci nezískal a státní vojenská zpráva ho nepodpořila. Jak z důvodu finančních tak v rozporu s plánováním rozvojem letectva.
Rudolf Holeka měl také jeden veliký koníček, kterému se naplno a výhradně věnoval po odchodu do důchodu v roce 1936 – malířství.
https://www.rlp.cz/generate_page.php?page_id=1354
https://vojenstvi.cz/
https://letectvi.wz.cz/prehledy/os_index.php
www.praha9.cz
https://www.aviation-fan-club.com/csa1.htm
URL : https://www.valka.cz/Holeka-Rudolf-t85732#317023Verze : 2
Reklama
je založený aj v ČSR - https://www.valka.cz/H-c1767#topics
URL : https://www.valka.cz/Holeka-Rudolf-t85732#636230Verze : 0
wade
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.