Micubiši A5M4 [Claude]

Mitsubishi A5M4 / 三菱 A5M4・九六式四号艦戦
     
Název:
Name:
Micubiši A5M4 Mitsubishi A5M4
Originální název:
Original Name:
九六式四号艦戦(A5M4)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1939-DD.MM.1941 21st Naval Aviation Workshop, Omura /
DD.MM.1939-DD.MM.1942 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Micubiši - 389 letadel
21. námořní arzenál - 161 letadlo
Watanabe - 39 letadel
celkem - 589
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1216 kg 2681 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1671 kg 3684 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1822 kg 4017 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
7,565 m 24ft 9,82in
Výška:
Height:
3,237 m 10ft 7,43in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,80 m2 191.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
93,88 kg/m2 19.23 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Kotobuki 41 nebo 41 KAI
o vzletovém výkonu 522 kW (710 k), max. výkon 577 kW (785 k) v h= 3 000 m.
Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 980 mm.
Nakajima Kotobuki 41 or 41 KAI nine-cylinder air-cooled single-row radial, rated at 700 hp for take-off and 774 hp at 9,840 ft,
driving a three-blade variable pitch propeller of diameter 9ft 9,31in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
330 l + 160 l v přídavné nádrži pod trupem(nebyly ohhoditelné). 72.6 UK gallons + additional 35.2 UK gallons drop fuel tank under fuselage.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
435 km/h v 3000 m 270.3 mph in 9843 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
395 km/h v 3000 m 245.4 mph in 9843 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,17 m/s 2789.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,583 min do 3000 m 3,583 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9800 m 32152 ft
Dolet:
Range:
750 km 466 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1200 km 745.6 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Type 89 ráže 7,7mm (500 nábojů na hlaveň)
později:
2x kulomet Type 97 ráže 7,7 mm také s 500 náboji na hlaveň.
Pumový náklad: do 60 kg (2x 30 kg).
Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 89 machine-guns in the upper fuselage decking, 500 rounds each,
or later:
two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking, 500 rounds each.
Bomb load: two 66 lb bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
九六式四号艦戦 / šiki kandžo sentoki / Námořní palubní stíhací letoun Typ 96 Model 3-4
Spojenecké kódové jméno: Claude.


Letová vytrvalost: 4,0 h.
九六式四号艦戦 / shiki kanjo sentoki / Type 96 Model 3-4 Navy carrier-based fighter
The Allied reporting name was Claude.


Endurance 4.0 hours.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, 1987, Reprinted 1990, ISBN: 0-87021-313-X
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Tadeusz Januszewski, Mitsubishi A5M Claude, Yellow Series No.6107, Mushroom Model Publications, Redbourn, UK, rok 2003, ISBN ISBN 83-917178-0-1
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
L+K č. 24/1991, 25/1991 a 26/1991, Monografie, Václav Balous
L+K č. 2/65, Letadla 1939-1945, Václav Němeček
http://www.combinedfleet.com/ijna/j2m.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a5m.html
http://www.hikotai.net/datasheets/ka14.htm
www.aviastar.org
www.aviastar.org
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=259
www.aviarmor.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M4-Claude-t8547#101564 Verze : 0
Bojově nasazen v čínském konfliktu kde zvrátil vzdušnou nadvládu na stranu japonského námořního letectva zejména díky svému doletu, který umožnil doprovod bombardérů i do hlouby čínského vnitrozemí na střední a jižní čínské frontě kde bylo námořní letectvo nasazeno.
Podílel se okrajově i na počátečním nástupu Japonska v Pacifiku, ale vzhledem k výkonům A6M přecházel ve stále větší míře k druholiniovým a výcvikovým jednotkám.
Posledními bojovými výstupy bylo použití při sebevražedných náletech na americké jednotky.
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M4-Claude-t8547#24410 Verze : 0
Na snímku je Mitsubishi A5M4
Micubiši A5M4 [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M4-Claude-t8547#108840 Verze : 1
přidám ještě pár fotografií z čínského bojiště
Micubiši A5M4 [Claude] -


Micubiši A5M4 [Claude] -


Micubiši A5M4 [Claude] -


Micubiši A5M4 [Claude] -


Micubiši A5M4 [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M4-Claude-t8547#101565 Verze : 0
Barevné schéma A5M4 z letadlové lodě Soryu rok 1939
Micubiši A5M4 [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M4-Claude-t8547#101566 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek A5M4 Claude
Micubiši A5M4 [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M4-Claude-t8547#118951 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více