Název: Name: | HMLS Centipede | |
Originální název: Original Name: | HMLS Centipede | |
Kategorie: Category: | pěchotní tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1916-DD.01.1916 William Foster & Co. Ltd., Lincoln / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1916-DD.MM.1916 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 8 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 28448 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 9906 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 9906 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 4166 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2438 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | ? mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 521 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | ? MPa | |
Pancéřování: Armour: | 10-12 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | šestiválec Daimler-Knight | |
Výkon: Power: | 78.3 kW při 1000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | dvourychlostní převodovka se dvěma pomocnými, 4 rychlosti vpřed a dvě vzad | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 6 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | ? km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | ? ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Brodivost: Fording Depth: | ? m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 2x šestiliberní kanon Hotchkiss QF ve sponsonech odměr: 110 ° | |
Vedlejší: Secondary: | pozice pro několik kulometů | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Moore, Craig. Tank Hunter: World War One. The History Press, Stroud 2017. ISBN: 978-0-7509-8659-5. White. B. T. British Tanks 1915-1945. Ian Allan Ltd., Hampton Court 1963. |
URL : https://www.valka.cz/HMLS-Centipede-t85181#647097Verze : 0
Aubi
MOD
His Majesty Land Ship Centipede
S téměř geniální myšlenkou jak vyřešit problém překočitelnosti zákopů, přišel vynalézavý Walter G. Wilson. Jako většina podobných myšlenek byla v podstatě jednoduchá. Wilson spojil dohromady výhody kol s velkým průměrem, s kabinou vozidla uloženou mezi nimi a výhody housenkového pásu.
Prakticky nezměněnou korbu vozidla Little Willie vybavil kosodélníkovými bočnicemi, přesahujícími její obrys a "opásal" je po celém obvodu housenkovými pásy složenými z 90 článků každý. Aby zachoval řiditelnost na pevném podkladu, použil opět "fintu" s vypouklou spodní částí pojezdového ústrojí (Viz No. I Lincoln Machine). Styčná plocha pásů byla v takovém případě jen kolem 1,2 - 1,5 m a v měkkém terénu se plynule se zvětšovala.
Zajímavé je, že tuto myšlenku pojal Wilson, ještě před tím, než byl hotový Little Willie, který byl vlastně předem odsouzen k roli testovacího vozidla pro nové pásy a zavěšení pojezdových kol. Dřevěná maketa s velkými bočnicemi byla hotová již v září 1915.
Nové vozidlo šlo po odsouhlasení do výroby a 3. prosince 1915 absolvovalo první zkušební jízdu. Na základě výsledků byly provedené některé dílčí úpravy a k úplnému dokončení došlo až 26. ledna 1916. O čtyři dny pozdělji 30. ledna 1916 mohlo být oficiálně představeno.
Vozidlo bylo oficiálně označeno jako His Majesty Land Ship (Pozemní Loď Jeho Veličenstva) HMLS Centipede (Stonožka). Ale používalo se i označení Big Willie nebo známější The Mother (matka), což mělo symbolizovat, že jde o první vozidlo rodící se nové kategorie.
Zdroje:
David Fletcher; British Mark I Tank 1916; Osprey New Vanguard 100 ISBN 1841766895
Jacek Stolarz; Czolgi Brytyjskie 1914-1918; Militaria 30
David Fletcher; The British Tanks 1915-1919; Crowood Press Ltd.; ISBN 1861264003
S téměř geniální myšlenkou jak vyřešit problém překočitelnosti zákopů, přišel vynalézavý Walter G. Wilson. Jako většina podobných myšlenek byla v podstatě jednoduchá. Wilson spojil dohromady výhody kol s velkým průměrem, s kabinou vozidla uloženou mezi nimi a výhody housenkového pásu.
Prakticky nezměněnou korbu vozidla Little Willie vybavil kosodélníkovými bočnicemi, přesahujícími její obrys a "opásal" je po celém obvodu housenkovými pásy složenými z 90 článků každý. Aby zachoval řiditelnost na pevném podkladu, použil opět "fintu" s vypouklou spodní částí pojezdového ústrojí (Viz No. I Lincoln Machine). Styčná plocha pásů byla v takovém případě jen kolem 1,2 - 1,5 m a v měkkém terénu se plynule se zvětšovala.
Zajímavé je, že tuto myšlenku pojal Wilson, ještě před tím, než byl hotový Little Willie, který byl vlastně předem odsouzen k roli testovacího vozidla pro nové pásy a zavěšení pojezdových kol. Dřevěná maketa s velkými bočnicemi byla hotová již v září 1915.
Nové vozidlo šlo po odsouhlasení do výroby a 3. prosince 1915 absolvovalo první zkušební jízdu. Na základě výsledků byly provedené některé dílčí úpravy a k úplnému dokončení došlo až 26. ledna 1916. O čtyři dny pozdělji 30. ledna 1916 mohlo být oficiálně představeno.
Vozidlo bylo oficiálně označeno jako His Majesty Land Ship (Pozemní Loď Jeho Veličenstva) HMLS Centipede (Stonožka). Ale používalo se i označení Big Willie nebo známější The Mother (matka), což mělo symbolizovat, že jde o první vozidlo rodící se nové kategorie.
Zdroje:
David Fletcher; British Mark I Tank 1916; Osprey New Vanguard 100 ISBN 1841766895
Jacek Stolarz; Czolgi Brytyjskie 1914-1918; Militaria 30
David Fletcher; The British Tanks 1915-1919; Crowood Press Ltd.; ISBN 1861264003
URL : https://www.valka.cz/HMLS-Centipede-t85181#314694Verze : 0
ICE
MOD
Reklama
HMLS Centipede, neboli The Mother se od dalších sériových vozidel Mark I lišil hustějším nýtováním. Firma vyráběla kotle a na prototypu použila rozteče pro vodotěsný spoj.
Druhým rozdílem bylo jiné rozmístění třmenů pojezdových kol.
Na HMLS Centipede začínala řada jedním samostatným kolem, potom byl svislý pás nýtování, zatímco na Mark I byla na začátku dvojice třmenů (kol).
Viz obrázek z testů v Hatfield parku
Druhým rozdílem bylo jiné rozmístění třmenů pojezdových kol.
Na HMLS Centipede začínala řada jedním samostatným kolem, potom byl svislý pás nýtování, zatímco na Mark I byla na začátku dvojice třmenů (kol).
Viz obrázek z testů v Hatfield parku
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/HMLS-Centipede-t85181#314695Verze : 2
ICE
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.