Příjmení: Surname: | Peter | |
Jméno: Given Name: | Franz | |
Jméno v originále: Original Name: | Franz Peter | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | major | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 08.10.1896 Vídeň / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | DD.MM.1968 Varšava / | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | - rakousko-uherské letecké eso 1. sv. v. s 6 sesřely - po válce sloužil v polském letectvu, kam ho přesvědčil nastoupit Stefan Stec, jeden z polských leteckých průkopníků a účastnil se v jejich řadách polsko-ukrajinské a polsko-sovětské války - za 2. sv. v. dostal od němců na výběr, buď půjde pracovat do továrny nebo ho zavřou, vybral si první možnost a válku přežil | |
Související články: Related Articles: | | |
Zdroje: Sources: | https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Peter https://hu.wikipedia.org/wiki/Franz_Peter www.theaerodrome.com |
URL : https://www.valka.cz/Peter-Franz-t85169#663280Verze : 2
Jirka Cooper
MOD
URL : https://www.valka.cz/Peter-Franz-t85169#663291Verze : 0
Jirka Cooper
MOD
Oberleutnant Franz Peter
* 08.10.1896, Vídeň, Rakousko
+ XX.XX.1968, Varšava, Polsko
Rakousko-uherské stíhací eso se šesti sestřely
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe
Pilot Polského vojenského letectva
Seznam vítězství:
Vyznamenání:
- Řád Železné koruny III. třídy s válečnou dekorací a meči na stuze,
- Vojenský záslužný kříž III. třídy,
- Medaile Za statečnost,
- Vojenská záslužná medaile
Zdroje:
www.theaerodrome.com
http://www.swwisa.net/kuklft/aces.html
* 08.10.1896, Vídeň, Rakousko
+ XX.XX.1968, Varšava, Polsko
Rakousko-uherské stíhací eso se šesti sestřely
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe
Pilot Polského vojenského letectva
Seznam vítězství:
Pořadí | Datum sestřelu / Čas | Jednotka | Na letounu | Nepřítel | Místo sestřelu |
1. | 16. 07. 1918 | Flik 3J | Albatros D.III | Hanriot | Val del Concei |
2. | 16. 07. 1918 | Flik 3J | Albatros D.III | Hanriot | Val del Concei |
3. | 4. 08. 1918 | Flik 3J | Albatros D.III (253.05) | SVA 5 | údolí Adiže |
4. | 20. 08. 1918 | Flik 3J | Albatros D.III (253.04) | Pomilio | Vignola |
5. | 17. 09. 1918 | Flik 3J | Albatros D.III | Pomilio | Monte Pasubio |
6. | 7. 10. 1918 | Flik 3J | Albatros D.III (253.04) | Sopwith Camel | poblíž Tarento |
Vyznamenání:
- Řád Železné koruny III. třídy s válečnou dekorací a meči na stuze,
- Vojenský záslužný kříž III. třídy,
- Medaile Za statečnost,
- Vojenská záslužná medaile
Zdroje:
www.theaerodrome.com
http://www.swwisa.net/kuklft/aces.html
URL : https://www.valka.cz/Peter-Franz-t85169#314604Verze : 0
Oberleutnant Franz Peter
Franz (František) Peter se narodil 8. října 1896 v Bydgoszcz, dnešní Polsko. Dětství a mládí prožil ve Vídni. Rodina však pocházela ze Slezka.
Nejprve sloužil na Ruské frontě jako pozorovatel. Později absolvoval pilotní kurs. Po absolvování byl poslán do Jižního Tyrolska k Flik 3J pod velením Oberleutnanta Friedricha Navratila, kde létal na stíhacích letounech Albatros D.III. Během posledních 5 měsíců války získal všechny svoje vítězství.
Válku skončil v hodnosti Oberleutnant.
Dne 16. července 1918 ve spolupráci s piloty Stefan Stec a F. Navrátila dosáhl prvních dvou vítězstvích nad italskými stíhacími letouny Hanriot HD-1 nad Val del Concei poblíž jezera Garda. Dne 4. srpna 1918 sestřelil italský bombardér SVA-5. Dne 20. srpna a 17. září sestřelil bombardovací Pomilio. Dne 7. října 1918 sestřelil britský stíhací Sopwith Camel blízko Tarentu.
Po skončení války se rozhodl vstoupit do polských vzdušných sil. Působil nejprve ve skupině Letecká jednotka obrany Lvova, chránící město před ukrajinskými vojáky v prvním dějství polsko-ruské války. Tam létal jako pilot průzkumného letadla, často s Stanislaw Pietruski na místě pozorovatele.
Ten se s ním podílel na několika útocích na pozemní cíle. Dne 30. dubna 1919 s Pietruskim výrazně podpořili pozemní vojska. Byl raněn 14.května 1919.
Od února do 6. března 1920 velel 6. Eskadře Wywiadowczą v oblasti Ternopil.
Po válce byl pracoval v Centrálních skladech letectva ve Varšavě (Centralne Zakłady Lotnicze). Poté v Ústavu leteckého technického výzkumu (Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa) na výrobě nových leteckých motorů. Stále ale byl příslušníkem 2. leteckého pluku v Krakově. V roce 1929 skonstruoval nepříliš výkonný hvězdicový motor Peterlot (80 koní), vyroben v počtu 9 kusů. Dne 31. srpna 1934 ukončil činnou vojenskou službu a byl převeden do zálohy.
Poté byl ředitelem technické výroby leteckých závodů "Avia" (Wytwórni Maszyn Precyzyjnych "Avia").
V roce 1933 s A. Seńkowski v PZInż (Państwowe Zakłady Inżynierii) skonstruoval motor PS-II Petersen (90 koní) - vyrobeno 11 kusů. V roce 1934 projektoval motor 4-válcový motor Avia P-4 (100 koní) a Avia 3 (63 koní).
Zemřel v roce 1968 ve Varšavě.
Povýšení v Polském letectvu:
Povýšen na kapitána v roce 1924 se zpětnou platností dne 1. července 1919.
Na majora dne 18. února 1928 se zpětnou platností od 1. ledna 1928.
Za službu v Polském letectvu mu bylo udělen: Stříbrný kříž Řádu Virtuti Militari, 2x Krzyż Walecznych (Válečný kříž)
Zdroje:
www.theaerodrome.com
http://www.swwisa.net/kuklft/aces.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Franciszek_Peter
Franz (František) Peter se narodil 8. října 1896 v Bydgoszcz, dnešní Polsko. Dětství a mládí prožil ve Vídni. Rodina však pocházela ze Slezka.
Nejprve sloužil na Ruské frontě jako pozorovatel. Později absolvoval pilotní kurs. Po absolvování byl poslán do Jižního Tyrolska k Flik 3J pod velením Oberleutnanta Friedricha Navratila, kde létal na stíhacích letounech Albatros D.III. Během posledních 5 měsíců války získal všechny svoje vítězství.
Válku skončil v hodnosti Oberleutnant.
Dne 16. července 1918 ve spolupráci s piloty Stefan Stec a F. Navrátila dosáhl prvních dvou vítězstvích nad italskými stíhacími letouny Hanriot HD-1 nad Val del Concei poblíž jezera Garda. Dne 4. srpna 1918 sestřelil italský bombardér SVA-5. Dne 20. srpna a 17. září sestřelil bombardovací Pomilio. Dne 7. října 1918 sestřelil britský stíhací Sopwith Camel blízko Tarentu.
Po skončení války se rozhodl vstoupit do polských vzdušných sil. Působil nejprve ve skupině Letecká jednotka obrany Lvova, chránící město před ukrajinskými vojáky v prvním dějství polsko-ruské války. Tam létal jako pilot průzkumného letadla, často s Stanislaw Pietruski na místě pozorovatele.
Ten se s ním podílel na několika útocích na pozemní cíle. Dne 30. dubna 1919 s Pietruskim výrazně podpořili pozemní vojska. Byl raněn 14.května 1919.
Od února do 6. března 1920 velel 6. Eskadře Wywiadowczą v oblasti Ternopil.
Po válce byl pracoval v Centrálních skladech letectva ve Varšavě (Centralne Zakłady Lotnicze). Poté v Ústavu leteckého technického výzkumu (Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa) na výrobě nových leteckých motorů. Stále ale byl příslušníkem 2. leteckého pluku v Krakově. V roce 1929 skonstruoval nepříliš výkonný hvězdicový motor Peterlot (80 koní), vyroben v počtu 9 kusů. Dne 31. srpna 1934 ukončil činnou vojenskou službu a byl převeden do zálohy.
Poté byl ředitelem technické výroby leteckých závodů "Avia" (Wytwórni Maszyn Precyzyjnych "Avia").
V roce 1933 s A. Seńkowski v PZInż (Państwowe Zakłady Inżynierii) skonstruoval motor PS-II Petersen (90 koní) - vyrobeno 11 kusů. V roce 1934 projektoval motor 4-válcový motor Avia P-4 (100 koní) a Avia 3 (63 koní).
Zemřel v roce 1968 ve Varšavě.
Povýšení v Polském letectvu:
Povýšen na kapitána v roce 1924 se zpětnou platností dne 1. července 1919.
Na majora dne 18. února 1928 se zpětnou platností od 1. ledna 1928.
Za službu v Polském letectvu mu bylo udělen: Stříbrný kříž Řádu Virtuti Militari, 2x Krzyż Walecznych (Válečný kříž)
Zdroje:
www.theaerodrome.com
http://www.swwisa.net/kuklft/aces.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Franciszek_Peter
URL : https://www.valka.cz/Peter-Franz-t85169#318191Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.