Main Menu
User Menu

Leopard 2AV

Leopard 2AV

     
Název:
Name:
Leopard 2AV
Originální název:
Original Name:
Leopard 2AV
Kategorie:
Category:
hlavní bojový tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1975-DD.MM.1976 Krauss-Maffei GmbH, München /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1975-DD.MM.1976
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 podvozky a 3 veže (2 chassis and 3 turrets)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
55150 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9668 mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
3700 mm
Celková výška:
Overall Height:
2480 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
537 (vpredu) / 487 (vzadu) mm
Šířka pásu:
Track Width:
635 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa
Pancéřování:
Armour:
?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
MTU MB 873 Ka-501
Výkon:
Power:
1103 kW při 2600 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Renk HSWL 354
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
? km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
120 mm (42 nábojov)
Vedlejší:
Secondary:
?
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Leopard 2 Main Battle Tank 1979-1998, M.Jerchel & U.Schnellbacher, ilustrátor M.Badrocke, Osprey Publishing 2005, ISBN 1 85532 691 4


https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_2
URL : https://www.valka.cz/Leopard-2AV-t84821#468710Verze : 0
MOD
Počas roku 1973 prebiehali rokovania medzi vládami Spojených štátov amerických a Spolkovej republiky Nemecko o štandardizácii komponentov ich tankovej výzbroje pre osemdesiate roky minulého storočia. Tieto boli ukončené podpisom dohody o spolupráci, ktorá bola podpísaná 11.12.1974 a bola doplnená dodatkom v júly 1976. Časť dohody pojednávala aj o spoločných testoch prototypu nemeckého Leopard 2 a amerického prototypu XM1 na, ktorého výrobe sa spolupodielal Chrysler a General Motors. Bolo dohodnutý proces, ako porovnať a navrhnúť Leopard 2, aby mohol s minimom zmien a úprav spĺňať americké požiadavky na výkon a nákladovosť výroby. Nemeckej spoločnosti Krauss-Maffei boli poskytnuté americkou stranou údaje o výkonoch a balistickej odolnosti XM1. Čo nemalo veľký vplyv na stavbu prototypov nakoľko v čase podpisu dohody bolo už 15 prototypov (PT 01 – PT 15) vyrobených a zostávajúce dva (PT16 a PT17) boli už pred dokončením.
Na základe novovzniknutej situácie boli spoločnosti Porsche, Krauss-Maffei a Wegmann poverené prípravou a výrobou prototypov Leopard 2AV (Austere Version). Modifikácie oproti pôvodným prototypom zahŕňali upravené pancierovanie vane a novú vežu, ktorej predlohou bola veža T14 z menej sofistikovaným systémom riadenia streľby. Boli postavené dva nové podvozky (PT 19 a PT 20) a tri veže (T19, T20 a T21), ktoré predstavovali rôzne riešenia na dosiahnutie požadovaných parametrov. Leopard 2AV PT19 mal osadenú vežu T 19 so systémom riadenia paľby a mieridlami navrhnutými spoločnosťou Hughes. Pre testy v USA bol PT19 vyzbrojený 105mm kanónom L7A3 rovnakým, ako používal XM1. Avšak jednoduchou modifikáciou mohol byť vyzbrojený novovyvynutým 120 mm kanónom z hladkým vývrtom. Veža T 20 mala nemecký systém riadenia paľby s EMES 13, ktorý Nemci používali v svojom testovacom programe. Rovnako vybavená bola aj veža T21, ale bola hneď od začiatku osadená 120 mm kanónom s hladkým vývrtom vyrobený Rheinmetall.
Pôvodne sa počítalo s tým, že Leopard 2AV a XM1 budú testované súčasne, avšak nemecký program bol z dôvodu modifikácií v časovom sklze. Preto sa US Army rozhodla požiadať o autorizáciu výroby XM1 predstaveného Chryslerom a nečakať na testovanie nemeckého prototypu. Napriek tomu boli v auguste 1976 dopravené letecky C-5A Galaxy PT19/T19 a PT20 s dodatočnou záťažou simulujúcou vežu do Spojených štátov. Porovnávacie testy Development Test (DT) a Operational Test (OT) boli vykonané v Aberdeene na skúšobnom polygóne. Testy ukázali, že Leopard 2 a XM1 sú porovnateľné v palebnej sile a v mobilite. A však americký tank prekonával svojho nemeckého konkurenta v pancierovaní a preto bol vybraný XM1. Nemecké firmy s trpkosťou obvinili Američanov, že použili technológie prototypu PT07 na vývoj XM1. PT07 bol poskytnutý Američanom, krátko po podpise dohody o spolupráci a vykonávali na ňom intenzívne testy. Po návrate prototypov do Nemecka a ďalších testoch sa rozhodlo o použití 120mm kanónu, ako štandardu. Ten to kanón bol ponúknutý Američanom, ktorý ho použili pri ďalších výrobných sériach XM1.
V septembri 1977 bolo formálne rozhodnuté o dodávke 1.800 Leopardov 2 pre nemecký Bundeswehr, ktoré mali byť dodané v piatich výrobných sériach. Z pôvodného konzorcia firiem Krauss-Maffei, Maschinenfabrik Kiel (MaK) a Thyssen-Henschel bol vybraný Krauss-Maffei, ako generálny dodávateľ a systémový manažér. MaK sa stal subdodávateľ a mal dodávať 45% z celkovej produkcie tankov. Spoločnosť Wegmann, ako dodávateľ kompletnej veže bol zodpovedný za integráciu systému riadenia paľby EMES 15 vyrábaného spoločnosťou Hughes a 120mm kanónu dodávaného Rheinmetall. Celkovo sa odhaduje, že 25,000 rôznych súčiastok bolo dodaných rôznymi subdodávateľmi.


Zdroje :
1. Leopard 2 Main Battle Tank 1979-1998, M.Jerchel & U.Schnellbacher, ilustrátor M.Badrocke, Osprey Publishing 2005, ISBN 1 85532 691 4
2. https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_2

Leopard 2AV - Prototyp Leopard 2(AV) PT19 počas testov v roku 1980

Prototyp Leopard 2(AV) PT19 počas testov v roku 1980
Leopard 2AV - Prototyp Leopard 2 s vežou T14 mod. s EMES 13

Prototyp Leopard 2 s vežou T14 mod. s EMES 13
URL : https://www.valka.cz/Leopard-2AV-t84821#312650Verze : 1