CHE - Brü Pz-68 (mostní tank)

Brü Pz-68
Brückenlegepanzer Pz-68
     
Název:
Name:
Brü Pz-68 Brü Pz-68
Originální název:
Original Name:
Brü Pz-68
Kategorie:
Category:
mostní tank bridge tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1974-DD.MM.RRRR Eidgenössische Konstruktionswerkstätte, Thun
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1974-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
44600 kg 98326 lb
Celková délka:
Overall Length:
20100 mm 65 ft 11 ⅜ in
Celková šířka:
Overall Width:
3900 mm 12 ft 9 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
3300 mm 10 ft 9 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Pancéřování:
Armour:
Čelo korby: ocel / 110 mm
Boky korby: ocel / ?
Zadní štěna korby: ocel / ?
Dno korby: ? / 15 mm
Strop korby: ocel / ?
Hull front: Steel / 3,94in
Hull sides: Steel /?
Hul rear: Steel /?
Hull bottom: Steel / 0,59in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
dieselový motor MTU MB 837 Ba-500
- počet válců: 8
diesel engine MTU MB 837 Ba-500
- number of cylinder: 8
Výkon:
Power:
478.1 kW při 2200 ot/min 641.1 bhp at 2200 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
poloautomatická převodovka SLM
s 6 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 vzad
SLM semi automatic
with 6 gears forward and 2 reverse
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
55 km/h 34 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
25 km/h 15.5 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
300 km 186 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
160 km 99 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 ° 70 %
Boční náklon:
Side Slope:
14 ° 30 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,00 m 79 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,75 m 30 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,10 m 43 in
Nástavba:
Superstructure:
Hmotnost mostu: 6 600 kg
Zatížitelnost mostu: 50 000 až 60 000 t
Délka mostovky: 18 230 mm
Šířka mostovky: 3 790 mm
Doba položení mostu: 2 až 3 min.
Doba složení mostu: 5 min.


Bridge Weight: 14551 lb
Rating a bridge: between 110231 and 132277 thousand lb
Deck Length: 59ft 9,72in
Deck Width: 12ft 5,21in
Time lay the bridge: 2 to 3 minutes.
Time bridge composition: 5 min.


Výzbroj:
Armament:
8x zadýmovací granátomet ráže 80,5 mm typu Nebelwerfer


8x smoke generator caliber 80.5 mm grenade type Nebelwerfer


Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.
Ing. Miloš Soukup Tanky 2. - 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo - video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


www.armeemuseum.ch
http://www.armyrecognition.com/.../Pz65_AVLB_pictures_gallery.htm
http://www.swissmotor.ch/artikel/400_449/0425.htm
URL : https://www.valka.cz/CHE-Brue-Pz-68-mostni-tank-t84729#403920 Verze : 0

Brückenlegepanzer Pz-68 (Brü Pz-68)


Vývoj


Vývoj mostního tanku Brü Pz-68 zahájila švýcarská firma Eidgenössische Konstruktions-Werkstätte, EKW v roce 1965. První prototyp byl sestrojen na strojovém spodku tanku Pz-61 a nesl ocelovou mostní konstrukci. Sériově vyráběné kusy však už využívaly strojové spodky tanku Pz-68 a mostní konstrukce byla zhotovena z hliníkových slitin. Výroba byla zahájena v roce 1974 a mostní tank Brü Pz-68 byl do výzbroje švýcarské armády zařazen o rok později.

Určení


Mostní tank Brü. Pz-68 je určen k rychlému přemostění vodních a terénních překážek o maximální šířce 18 m.


Popis


Mostní tank Brü Pz-68 vychází ze strojového spodku tanku Pz-68. Věžový komplet byl odstraněn a na jeho místo byla namontována základna výsuvného ústrojí nesoucí most. Osádku mostního tanku tvoří 3 muži, velitel, řidič a strojník. V přední části korby se nachází řidičský prostor. V prostoru původního věžového kompletu je prostor velitele a strojníka. Čelo korby je z odlévaného homogenního pancíře, má šikmý sklon a v přední části vytváří oblou špici, v horní části přechází do plochého stropu korby, který se v zadní části nad motorovým prostorem mírně svažuje směrem dozadu. Po obou stranách korby, nad kolejovým pásem po celé jeho délce, jsou upevněny blatníky. V jejich střední části na úrovni základny výsuvného ústrojí mostu, jsou umístěny tři schránky na nářadí, náhradní díly a různé příslušenství tanku. Tloušťka pancíře se pohybuje v rozmezí 15 až 40 mm, v exponovaných částech tanku (čelo korby) dosahuje až 120 mm. Korba poskytuje osádce ochranu před pěchotními zbraněmi a střepinami z dělostřeleckých granátů.

Brü Pz-68 je vyzbrojen pouze 8 zadýmovacími granátomety ráže 80,5 mm typu Nebelwerfer .


Podvozek,motor a převodovka


Podvozek tanku je na obou stranách korby tvořen šesti pojezdovými koly, hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Zavěšení vahadel pojezdových kol je odpruženo systémem, využívajícím soustavu předepjatých kruhových podložek (Belleville Tellerfeder). Horní větev pásu je nesena třemi kladkami. Šířka kolejového pásu je 520 mm a délka styčné plochy mezi pásem a terénem je 4 430 mm. Pásy je možné vybavit pryžovými patkami zamezujícími opotřebení komunikace. Pohybové ústrojí není vybaveno postraními ochrannými kryty.

Tank je poháněn 8válcovým vznětovým motorem MTU MB 837 Ba-500 o výkonu 485 kW při 2 200 otáčkách za minutu. Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje poloautomatická převodovka SLM, s 6 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 vzad. Elektrická síť tanku pracuje s napětím 24 V a je napájena čtyřmi akumulátory o napětí 6 V po 200 Ah.

Standardním vybavením tanku je tlakové filtroventilační zařízení proti ZHN. Tank není vybaven protipožárním systémem a není přizpůsoben pro jízdu pod vodou. Může bez přípravy překonávat vodní překážku broděním do hloubky 1,1 m.



Speciální nástavba s mostem


Výsuvné ústrojí má tvar dlouhého ocelového ramena, po kterém se most vysouvá přes překážku, případně naopak zasouvá zpět do přepravní polohy. Most s výsuvným ramenem je po dobu přesunu přichycen k dvěma podpůrným rámům. Jeden se nachází nad prostorem původně určeným pro věžový komplet a tvoří základnu celého výsuvného zařízení a druhý je upevněn v zadní části korby. V horní části po obou stranách nosných ramen jsou rámy vybaveny ocelovými otočnými válečky, po kterých se most při manipulaci posouvá. Tímto způsobem horizontálního pokládání mostu přes překážku se Brü Pz-68 liší od většiny mostních tanků. Horizontální způsob pokládání mostu nepřevyšuje výšku tanku v přepravní poloze. Celý proces pokládání mostu se tak odehrává v podstatně menší výšce, než u tanků využívajících mostní konstrukce nůžkového typu. To má velkou výhodu pro maskování celého procesu pokládání a skládání mostu. Nevýhodou však jsou omezené manévrovací schopnosti tanku při přesunu, protože most jako celek značně přesahuje vepředu a vzadu obrysy vozidla.



Most


Most byl u původního prototypu na strojovém spodku Pz-61 vyroben z ocelových dílů. Do sériové výroby byl však zařazen most vyrobený z hliníkových slitin, což podstatně snížilo jeho hmotnost. Most je na rozdíl od skládacích konstrukcí nůžkového typu používán jako kompletní celek, což usnadňuje lepší skrytí celého manévru položení a složení mostu před protivníkem.
Takticko-technická data mostu
Hmotnost mostu:6,6 t
Zatížitelnost mostu:50 až 60 t
Délka mostovky:18,23 m
Šířka mostovky:3,79 m
Doba položení mostu:2 až 3 min.
Doba složení mostu:5 min.

CHE - Brü Pz-68 (mostní tank) -  Mostní tank Brü. Pz-68

Mostní tank Brü. Pz-68
URL : https://www.valka.cz/CHE-Brue-Pz-68-mostni-tank-t84729#312098 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více