Main Menu
User Menu

K1 ROKIT AVLB (mostní tank)

     
Název:
Name:
K1 ROKIT AVLB
Originální název:
Original Name:
K1 ROKIT AVLB
Kategorie:
Category:
mostní tank
Výrobce:
Producer:
Hyundai Rolling Stock Company, Changwon, (Jižní Korea) strojový spodek - chassis
Vickers Defence Systems, (Velká Británie) most - bridge
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1991-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
54700 kg
Celková délka:
Overall Length:
12500 mm
Celková šířka:
Overall Width:
4000 mm
Celková výška:
Overall Height:
4000 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
460 mm
Pancéřování:
Armour:
?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
vznětový motor německé výroby typu MB-871 Ka-501
- počet válců: 8
Výkon:
Power:
883 kW při 2400 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Automatická převodovka LSG 3000
se 4 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 pro jízdu vzad


Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
65 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
40 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
434 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
350 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
24 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,66 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,2 m
Nástavba:
Superstructure:
Most MLC 66 nůžkového typu
Celková délka: 22000 mm
Účinná délka mostu: 20500 mm
Nosnost mostu : 60000 kg
Max. boční sklon: 3st.
Max. podélný sklon: 10 st.
Max možné převýšení: 2400 mm
Doba položení: 3 až 5 min.
Doba složení: 10 min.
Životnost: 8000 přejezdů techniky při zatížení 60000 kg


Výzbroj:
Armament:
Kulomet M240 ráže 7,62 mm, vezený palebný průměr 4 300 ks nábojů.


2x6 zadýmovací granátomet M239


Uživatelské státy:
User States:
Jižní Korea
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


www.globalsecurity.org
https://www.army-technology.com/projects/k1/


URL : https://www.valka.cz/K1-ROKIT-AVLB-mostni-tank-t84666#404059Verze : 0
K1 ROKIT AVLB (mostní tank)




Vývoj


mostního tanku K1 AVLB probíhal v letech 1988 až 1992 ve spolupráci jihokorejské firmy Hyundai Rolling Stock Company a britské firmy Vickers Defence Systems. Mostní konstrukce byla vyrobena u zmíněné britské firmy a dodána do Jižní Koreje, kde byla namontována na podvozek tanku K1 ROKIT. Mostní tank K1 AVLB byl vyvíjen jako prostředek pro ženijní zabezpečení tanku K1 ROKIT ve výzbroji jihokorejské armády. Do služby byl zařazen v roce 1990.




Určení


Mostní tank K1 AVLB je určen k ženijní a taktické podpoře tankových jednotek jihokorejské armády vyzbrojených tanky K1 ROKIT a K1A1 ROKIT a k rychlému přemostění vodních a terénních překážek o maximální šířce 20,5 m.




Popis


Mostní tank K1 AVLB vychází ze strojového spodku tanku K1 ROKIT. V rámci přestavby na mostní tank, byl odstraněn věžový komplet. Po obou stranách čelní části korby je namontováno hydraulické zařízení pro pokládání a skládaní mostu. Mostní konstrukce nůžkového typu je v přepravní poloze složena na celé horní části korby, při čemž v přední části značně přesahuje obrysy vozidla. Osádku mostního tanku tvoří 2 muži, velitel a řidič - strojník. V levé přední části korby se nachází řidičský prostor, v prostoru původního věžového kompletu je stanoviště velitele. Korba vozidla je svařena z ocelových plátů a zajišťuje osádce ochranu před pěchotními zbraněmi a střepinami z dělostřeleckých granátů.




Podvozek, motor a převodovka


Podvozek tanku tvoří šest pojezdových kol na každé straně korby. Napínací kolo je vepředu a hnací kolo vzadu. Celá horní část pohybového ústrojí včetně dvou napínacích kladek je překryta pancéřovými bočními ochrannými štíty. Podvozek se vyznačuje hybridním způsobem zavěšení pojezdových kol. Pojezdová kola ve střední části jsou odpružena torzními tyčemi. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydropneumatickými závěsy. Tento způsob zavěšení pojezdových kol umožňuje řidiči regulovat nastavení světlé výšky tanku v závislosti na charakteru právě projížděného terénu.


Tank pohání 8válcový vznětový motor německé výroby typu MB-871 Ka-501 o výkonu 883 kW při 2 400 ot./min. Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje automatická převodovka LSG 3000 se 4 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 pro jízdu vzad.




Výzbroj vozidla a systémy pro přežití osádky

Výzbroj tanku tvoří kulomet M240 ráže 7,62 mm určený k ochraně vozidla před živou silou protivníka a před nízko letícími cíli. Doplňkovou výzbroj tvoří 2x6 zadýmovacích granátometů M239 ráže 77 mm. Vezený palebný průměr činní 4 300 kusů nábojů ráže 7,62 mm do kulometu.


Tank je dále standardně vybaven tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN, zařízením pro detekci požáru a automatickým hasicím systémem. Je schopen bez přípravy brodit do hloubky 1,2 m.




Speciální nástavba s mostem

U mostního tanku K1 AVLB je použit most nůžkového typu. V přední části korby je pomocí hydraulického pokládacího zařízení pevně spojen s korbou vozidla. Po dobu přepravy je složen na dvě stejné části a umístěn na korbě vozidla. Při pokládání mostu přes překážku, je jeho konstrukce zvednuta pomocí hydraulického pokládacího zařízení, jehož nosná ramena jsou umístěna po obou stranách čela korby. Složený most je zvednut kolmo k terénu a pomocí kotvící plošiny v čelní části mostu je opřen o terén. Následně dochází k postupnému pokládání a rozkládání mostu přes překážku. Skládání mostu probíhá v opačném sledu. Most je pomocí hydraulického pokládacího zařízení zvednut z překážky do kolmé polohy s terénem. Po dobu tohoto manévru dojde zároveň ke složení mostu na dvě stejné části. Následně hydraulické pokládací zařízení most uloží zpět do přepravní polohy na horní část korby vozidla. Výhodou nůžkového typu mostu je snadná manipulace a menší rozměry příliš nepřesahující obrysy vozidla při přepravě. Nevýhodou je poměrně velká výška dosahovaná při manipulaci s mostem, což lze považovat za demaskující příznak celého manévru.




Most


Mostní tank K1 AVLB je vybaven mostem MLC 66 nůžkového typu vyvinutým britskou firmou Vickers Defence Systems.


Celková délka: 22 m
Účinná délka mostu: 20,5 m
Nosnost mostu : 60 t
Max. boční sklon: 3st.
Max. podélný sklon: 10 st.
Max možné převýšení: 2,4 m
Doba položení: 3 až 5 min.
Doba složení: 10 min.
Životnost: 8000 přejezdů techniky při zatížení 60 t




Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


www.globalsecurity.org
https://www.army-technology.com/projects/k1/



K1 ROKIT AVLB (mostní tank) - K1 ROKIT AVLB (mostní tank)

K1 ROKIT AVLB (mostní tank)
URL : https://www.valka.cz/K1-ROKIT-AVLB-mostni-tank-t84666#311684Verze : 0