Název: Name: | Curtiss BFC-2 Goshawk | |
Originální název: Original Name: | Curtiss BFC-2 Goshawk | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1932-DD.MM.1933 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1932-DD.MM.1933 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 29 (9213 (XF11C-2), 9265-9268, 9270-9282, 9331-9340) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 25.05.1932 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1378 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1874 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2104 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.6 m | |
Délka: Length: | 7.62 m | |
Výška: Height: | 3.23 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24.34 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 79.1 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Wright R-1820-78 o výkonu 522 kW dvoulistá stavitelná vrtule Hamilton Standard | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 356 l 197 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 329.9 km/h v 2438 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 241.4 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11.7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 2,6 min do 1524 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7407 m | |
Dolet: Range: | 901.2 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 7,62mm kulomet Browning 1x 227 kg bomba nebo 4x 51kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8. Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0. Bowers, P. M. Curtiss Navy Hawks, Aircraft in Profile No.116. Profile Publications, Leatherhead 1965. Bowers, Peter. Curtiss Nawy Hawks in Action, In Action No.1156. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1995. ISBN 0-89747-342-6. Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962. http://www.aerofiles.com/_curt.html http://www.aero-web.org/specs/curtiss/bfc-2.htm www.aviastar.org |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Restaurovaný stroj v National Museum of Naval Aviation, Pensacola.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Nákres původní podoby s nízkým hřbetem
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#310876Verze : 1
Aubi
MOD
Druhým prototypem F11C byl ve skutečnosti stroj postavený jako první. Šlo o demonstrátor exportní stíhačky, pojmenované Hawk II, který poprvé vzlétl v květnu 1932 a který představoval pokus o modernizaci osvědčené konstrukce, jejíž první varianta (XPW-8B) vznikla již v roce 1924. Na rozdíl od XF11C-1 šlo z velké části jen o P-6E s hvězdicovým motorem, v tomto případě osvědčeným Wright R-1820, zakrytým prstencem Townend. Konstrukce křídel byla opět dřevěná, a ocasní plochy a křidélka byla opět potažena plátnem. Také ocasní kolečko bylo umístěno více vepředu, jako u P-6E, a podvozek používal menší kola s balonovými pneumatikami, měl ale delší nohy než XF11C-1. Výzbroj představovaly obvyklé dva kulomety, a pod křídly nesl závěsníky pro čtyři bomby. Kromě toho, snad až dodatečně, dostal mezi podvozkové nohy výklopnou vidlici schopnou nést 227kg pumu, a případně mohl nést přídavnou nádrž stejného typu, jakou používaly F6C.
Již v dubnu byl podepsán kontrakt s námořnictvem, které tento stroj koupilo a zároveň objednalo již zmíněný "první" prototyp XF11C-1 s kovovou kostrou křídla atd. XF11C-2, BuNo 9213, brzy přišel přední kryt motorové skříně, a také dostal nové ocasní kolečko po vzoru druhého stroje, umístěné až pod směrovkou. Vznikla pro něj také nová přídavná nádrž vřetenovitého tvaru. Na rozdíl od XF11C-1 netrpěl žádnými většími problémy, spolehlivý a výkonnější motor také znamenal lepší výkony než u druhého prototypu, a zároveň si XF11C-2 zachoval oblíbené vlastnosti předchozích variant Hawku, hlavně snadné a citlivé ovládání. Samotný 9213 byl zničen při havárii již v srpnu 1932, ještě před dokončením XF11C-1, v říjnu stejného roku ale bylo objednáno 28 sériových strojů s označením F11C-2. Ty z velké části odpovídaly závěrečné podobě prototypu, měly ale širší krycí prstenec motoru a velká podvozková kola, stejná jako XF11C-1.
První stroje byly dokončeny v únoru 1933, a během měsíce byly převzaty uživatelem, letkou VF-1B Top Hats na USS Saratoga, kde doplnily Boeingy F4B-3. Na počátku roku 1934 byly všechny stroje upraveny pomocí sad dodaných továrnou, dostaly mírně vyšší hřbety, které skrývaly záchranný člun, a částečné překryty kabiny. Ve stejné době byly stroje i letka samotná zachyceny jednou z vln přejmenovávání, podnícenou změnou taktiky námořnictva, které začalo preferovat použití svých stíhačů jako lehkých bombardérů. V březnu 1934 proto byly F11C-2 přejmenovány na stíhací-bombardovací BFC-2, a také letka změnila označení z VF-1B na VB-2B (koncovka B v tomto případě znamenala příslušnost k pacifické Battle Force, na rozdíl od S čili Scouting Force, umístěné původně v Atlantiku). V červenci 1937 pak proběhla další vlna, když námořnictvo rozhodlo, že všechny letky ponesou jako součást svého označení trupové číslo lodi, na jejíž palubě jsou. Z VB-2B, stále na palubě USS Saratoga (CV-3) se tak stala VB-3 a z VF-6B se na stejné lodi stala VF-3. Změnilo se také zbarvení ocasních ploch, místo rudé barvy, vyhrazené čistě pro VF-1B/VB-2B, nyní její stroje nesly ocasy bílé, společné pro všechny letky na palubě Saratogy. Nedlouho poté začala letka dostávat nové Voughty SB2U-1, a část strojů se na počátku roku 1938 přesunula k letce VB-6, určené pro novou letadlovou loď USS Enterprise a používající hlavně podobně staré Boeingy F4B-4. Velká část z nich byla ale velice brzy vyřazena, a v prosinci 1938 byly všechny zbývající BFC-2 definitivně uzemněny.
Prototyp XF11C-2, s původním krytem motoru a původním ocasním kolečkem.
Již v dubnu byl podepsán kontrakt s námořnictvem, které tento stroj koupilo a zároveň objednalo již zmíněný "první" prototyp XF11C-1 s kovovou kostrou křídla atd. XF11C-2, BuNo 9213, brzy přišel přední kryt motorové skříně, a také dostal nové ocasní kolečko po vzoru druhého stroje, umístěné až pod směrovkou. Vznikla pro něj také nová přídavná nádrž vřetenovitého tvaru. Na rozdíl od XF11C-1 netrpěl žádnými většími problémy, spolehlivý a výkonnější motor také znamenal lepší výkony než u druhého prototypu, a zároveň si XF11C-2 zachoval oblíbené vlastnosti předchozích variant Hawku, hlavně snadné a citlivé ovládání. Samotný 9213 byl zničen při havárii již v srpnu 1932, ještě před dokončením XF11C-1, v říjnu stejného roku ale bylo objednáno 28 sériových strojů s označením F11C-2. Ty z velké části odpovídaly závěrečné podobě prototypu, měly ale širší krycí prstenec motoru a velká podvozková kola, stejná jako XF11C-1.
První stroje byly dokončeny v únoru 1933, a během měsíce byly převzaty uživatelem, letkou VF-1B Top Hats na USS Saratoga, kde doplnily Boeingy F4B-3. Na počátku roku 1934 byly všechny stroje upraveny pomocí sad dodaných továrnou, dostaly mírně vyšší hřbety, které skrývaly záchranný člun, a částečné překryty kabiny. Ve stejné době byly stroje i letka samotná zachyceny jednou z vln přejmenovávání, podnícenou změnou taktiky námořnictva, které začalo preferovat použití svých stíhačů jako lehkých bombardérů. V březnu 1934 proto byly F11C-2 přejmenovány na stíhací-bombardovací BFC-2, a také letka změnila označení z VF-1B na VB-2B (koncovka B v tomto případě znamenala příslušnost k pacifické Battle Force, na rozdíl od S čili Scouting Force, umístěné původně v Atlantiku). V červenci 1937 pak proběhla další vlna, když námořnictvo rozhodlo, že všechny letky ponesou jako součást svého označení trupové číslo lodi, na jejíž palubě jsou. Z VB-2B, stále na palubě USS Saratoga (CV-3) se tak stala VB-3 a z VF-6B se na stejné lodi stala VF-3. Změnilo se také zbarvení ocasních ploch, místo rudé barvy, vyhrazené čistě pro VF-1B/VB-2B, nyní její stroje nesly ocasy bílé, společné pro všechny letky na palubě Saratogy. Nedlouho poté začala letka dostávat nové Voughty SB2U-1, a část strojů se na počátku roku 1938 přesunula k letce VB-6, určené pro novou letadlovou loď USS Enterprise a používající hlavně podobně staré Boeingy F4B-4. Velká část z nich byla ale velice brzy vyřazena, a v prosinci 1938 byly všechny zbývající BFC-2 definitivně uzemněny.
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss BFC-2 Goshawk |
Kamufláž | Prototypová |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 9213 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp XF11C-2, s původním krytem motoru a původním ocasním kolečkem.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#430762Verze : 0
Aubi
MOD
.
BFC-2 2-B-18 letky VB-2B, cca 1934. Podle dobových zvyklostí jsou všechny plátěné plochy natřeny stříbrnou barvou, všechny plechové plochy světle šedou, a vršek horního křídla žlutooranžovou, stejně jako spodní polovina motorového prstence. Ocasní plochy jsou v barvě letky, tedy červené. Nad horním křídlem je umístěn fotokulomet.
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss BFC-2 Goshawk |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 9332(?) |
Taktické označení / imatrikulace | 2-B-18 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Bombardovací peruť 2B [1934-1937] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
BFC-2 2-B-18 letky VB-2B, cca 1934. Podle dobových zvyklostí jsou všechny plátěné plochy natřeny stříbrnou barvou, všechny plechové plochy světle šedou, a vršek horního křídla žlutooranžovou, stejně jako spodní polovina motorového prstence. Ocasní plochy jsou v barvě letky, tedy červené. Nad horním křídlem je umístěn fotokulomet.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#430764Verze : 0
Aubi
MOD
.
Curtiss F11C-2 Goshawk BuNo 9268 z výzbroje squadrony VF-1B letectva amerického námořnictva v podobě z let 1933/34. Letoun nese hliníkový nátěr , pouze horní plocha horního křídla kryje žlutí, ocasní plochy jsou červené, což značilo příslušnost k letadlové lodi USS Saratoga. Cylindr na boku trupu je znakem jednotky VF-1B nazývané High Hat Squadron. Černé kódové označení na bocích trupu obsahuje číslo squadrony (1), její určení (F), a pozici letounu v útvaru (3). Stroj sloužil jako číslo tři v prvním roji squadrony, na kapotě motoru však neměl aplikovanou bravu své sekce (červenou).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss BFC-2 Goshawk |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 9268 |
Taktické označení / imatrikulace | I-F-3 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací peruť 1B [1927-1934] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1933 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Curtiss F11C-2 Goshawk BuNo 9268 z výzbroje squadrony VF-1B letectva amerického námořnictva v podobě z let 1933/34. Letoun nese hliníkový nátěr , pouze horní plocha horního křídla kryje žlutí, ocasní plochy jsou červené, což značilo příslušnost k letadlové lodi USS Saratoga. Cylindr na boku trupu je znakem jednotky VF-1B nazývané High Hat Squadron. Černé kódové označení na bocích trupu obsahuje číslo squadrony (1), její určení (F), a pozici letounu v útvaru (3). Stroj sloužil jako číslo tři v prvním roji squadrony, na kapotě motoru však neměl aplikovanou bravu své sekce (červenou).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#530789Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.