Main Menu
User Menu

Curtiss BFC-2 Goshawk

Curtiss F11C-2 Goshawk

     
Název:
Name:
Curtiss BFC-2 Goshawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss BFC-2 Goshawk
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.MM.1933 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.MM.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
29 (9213 (XF11C-2), 9265-9268, 9270-9282, 9331-9340)
První vzlet:
Maiden Flight:
25.05.1932
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1378 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1874 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2104 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9.6 m
Délka:
Length:
7.62 m
Výška:
Height:
3.23 m
Plocha křídla:
Wing Area:
24.34 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
79.1 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1820-78 o výkonu 522 kW
dvoulistá stavitelná vrtule Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
356 l
197 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
329.9 km/h v 2438 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
241.4 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11.7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
2,6 min do 1524 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7407 m
Dolet:
Range:
901.2 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x 7,62mm kulomet Browning


1x 227 kg bomba nebo
4x 51kg bomba
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Bowers, P. M. Curtiss Navy Hawks, Aircraft in Profile No.116. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Bowers, Peter. Curtiss Nawy Hawks in Action, In Action No.1156. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1995. ISBN 0-89747-342-6.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
https://www.aerofiles.com/_curt.html
https://www.aero-web.org/specs/curtiss/bfc-2.htm
www.aviastar.org

Curtiss BFC-2 Goshawk - Restaurovaný stroj v National Museum of Naval Aviation, Pensacola.

Restaurovaný stroj v National Museum of Naval Aviation, Pensacola.
Curtiss BFC-2 Goshawk - Nákres původní podoby s nízkým hřbetem

Nákres původní podoby s nízkým hřbetem
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#310876Verze : 1
MOD
Druhým prototypem F11C byl ve skutečnosti stroj postavený jako první. Šlo o demonstrátor exportní stíhačky, pojmenované Hawk II, který poprvé vzlétl v květnu 1932 a který představoval pokus o modernizaci osvědčené konstrukce, jejíž první varianta (XPW-8B) vznikla již v roce 1924. Na rozdíl od XF11C-1 šlo z velké části jen o P-6E s hvězdicovým motorem, v tomto případě osvědčeným Wright R-1820, zakrytým prstencem Townend. Konstrukce křídel byla opět dřevěná, a ocasní plochy a křidélka byla opět potažena plátnem. Také ocasní kolečko bylo umístěno více vepředu, jako u P-6E, a podvozek používal menší kola s balonovými pneumatikami, měl ale delší nohy než XF11C-1. Výzbroj představovaly obvyklé dva kulomety, a pod křídly nesl závěsníky pro čtyři bomby. Kromě toho, snad až dodatečně, dostal mezi podvozkové nohy výklopnou vidlici schopnou nést 227kg pumu, a případně mohl nést přídavnou nádrž stejného typu, jakou používaly F6C.

Již v dubnu byl podepsán kontrakt s námořnictvem, které tento stroj koupilo a zároveň objednalo již zmíněný "první" prototyp XF11C-1 s kovovou kostrou křídla atd. XF11C-2, BuNo 9213, brzy přišel přední kryt motorové skříně, a také dostal nové ocasní kolečko po vzoru druhého stroje, umístěné až pod směrovkou. Vznikla pro něj také nová přídavná nádrž vřetenovitého tvaru. Na rozdíl od XF11C-1 netrpěl žádnými většími problémy, spolehlivý a výkonnější motor také znamenal lepší výkony než u druhého prototypu, a zároveň si XF11C-2 zachoval oblíbené vlastnosti předchozích variant Hawku, hlavně snadné a citlivé ovládání. Samotný 9213 byl zničen při havárii již v srpnu 1932, ještě před dokončením XF11C-1, v říjnu stejného roku ale bylo objednáno 28 sériových strojů s označením F11C-2. Ty z velké části odpovídaly závěrečné podobě prototypu, měly ale širší krycí prstenec motoru a velká podvozková kola, stejná jako XF11C-1.


První stroje byly dokončeny v únoru 1933, a během měsíce byly převzaty uživatelem, letkou VF-1B Top Hats na USS Saratoga, kde doplnily Boeingy F4B-3. Na počátku roku 1934 byly všechny stroje upraveny pomocí sad dodaných továrnou, dostaly mírně vyšší hřbety, které skrývaly záchranný člun, a částečné překryty kabiny. Ve stejné době byly stroje i letka samotná zachyceny jednou z vln přejmenovávání, podnícenou změnou taktiky námořnictva, které začalo preferovat použití svých stíhačů jako lehkých bombardérů. V březnu 1934 proto byly F11C-2 přejmenovány na stíhací-bombardovací BFC-2, a také letka změnila označení z VF-1B na VB-2B (koncovka B v tomto případě znamenala příslušnost k pacifické Battle Force, na rozdíl od S čili Scouting Force, umístěné původně v Atlantiku). V červenci 1937 pak proběhla další vlna, když námořnictvo rozhodlo, že všechny letky ponesou jako součást svého označení trupové číslo lodi, na jejíž palubě jsou. Z VB-2B, stále na palubě USS Saratoga (CV-3) se tak stala VB-3 a z VF-6B se na stejné lodi stala VF-3. Změnilo se také zbarvení ocasních ploch, místo rudé barvy, vyhrazené čistě pro VF-1B/VB-2B, nyní její stroje nesly ocasy bílé, společné pro všechny letky na palubě Saratogy. Nedlouho poté začala letka dostávat nové Voughty SB2U-1, a část strojů se na počátku roku 1938 přesunula k letce VB-6, určené pro novou letadlovou loď USS Enterprise a používající hlavně podobně staré Boeingy F4B-4. Velká část z nich byla ale velice brzy vyřazena, a v prosinci 1938 byly všechny zbývající BFC-2 definitivně uzemněny.
Curtiss BFC-2 Goshawk - Prototyp XF11C-2, s původním krytem motoru a původním ocasním kolečkem.

Prototyp XF11C-2, s původním krytem motoru a původním ocasním kolečkem.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#430762Verze : 0
MOD
.
Curtiss BFC-2 Goshawk - BFC-2 2-B-18 letky VB-2B, cca 1934. Podle dobových zvyklostí jsou všechny plátěné plochy natřeny stříbrnou barvou, všechny plechové plochy světle šedou, a vršek horního křídla žlutooranžovou, stejně jako spodní polovina motorového prstence. Ocasní plochy jsou v barvě letky, tedy červené. Nad horním křídlem je umístěn fotokulomet.

BFC-2 2-B-18 letky VB-2B, cca 1934. Podle dobových zvyklostí jsou všechny plátěné plochy natřeny stříbrnou barvou, všechny plechové plochy světle šedou, a vršek horního křídla žlutooranžovou, stejně jako spodní polovina motorového prstence. Ocasní plochy jsou v barvě letky, tedy červené. Nad horním křídlem je umístěn fotokulomet.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#430764Verze : 0
MOD
.
Curtiss BFC-2 Goshawk - Curtiss F11C-2 Goshawk BuNo 9268 z výzbroje squadrony VF-1B letectva amerického námořnictva v podobě z let 1933/34. Letoun nese hliníkový nátěr , pouze horní plocha horního křídla kryje žlutí, ocasní plochy jsou červené, což značilo příslušnost k letadlové lodi USS Saratoga. Cylindr na boku trupu je znakem jednotky VF-1B nazývané High Hat Squadron. Černé kódové označení na bocích trupu obsahuje číslo squadrony (1), její určení (F), a pozici letounu v útvaru (3). Stroj sloužil jako číslo tři v prvním roji squadrony, na kapotě motoru však neměl aplikovanou bravu své sekce (červenou).

Curtiss F11C-2 Goshawk BuNo 9268 z výzbroje squadrony VF-1B letectva amerického námořnictva v podobě z let 1933/34. Letoun nese hliníkový nátěr , pouze horní plocha horního křídla kryje žlutí, ocasní plochy jsou červené, což značilo příslušnost k letadlové lodi USS Saratoga. Cylindr na boku trupu je znakem jednotky VF-1B nazývané High Hat Squadron. Černé kódové označení na bocích trupu obsahuje číslo squadrony (1), její určení (F), a pozici letounu v útvaru (3). Stroj sloužil jako číslo tři v prvním roji squadrony, na kapotě motoru však neměl aplikovanou bravu své sekce (červenou).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#530789Verze : 0
MOD