Tatra 810
Verze zavedené ve výzbroje AČR
Verze zavedené ve výzbroje AČR
Tatra 810-1R0R46 13 177 4x4.1R | automobil speciální terénní střední, valník |
Tatra 810-ZČ-1R0R26 13 177 6x6.1R | automobil speciální terénní střední, valník se zvedacím zadním čelem |
Tatra 810-Sk-1R0R26 13 177 6x6.1R | automobil speciální terénní střední, skříňová karoserie |
Tatra 810-NaZ-1R0R26 13 177 6x6.1R | automobil speciální terénní střední, natahovací zařízení |
Tatra 810-KP-1R0R26 13 177 6x6.1R | automobil speciální terénní střední, kontejnerový přepravník |
Tatra 810-DO-1R0R26 13 177 6x6.1R | automobil nákladní terénní střední, valník se zdvojeným ovládáním |
Tatra 810-V-P-1R0R26 13 177 6x6.1R | automobil nákladní terénní střední, valník s plně panceřovanou kabinou |
Tatra 810-1R0R46 13 177 4x4.1R | automobil speciální terénní střední, valník |
Dílenské vozidlo | automobilní skříňová dílna s výsuvnými boky |
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-810-t84190#253750Verze : 3
gruppe.drei
MOD
Tatra 810 ATS
Stručná historie
Armáda vyhlásila požadavky na nový střední nákladní automobil, který by nahradil proslulou Pragu V3S. V polovině devadesátých let vyšly ze soutěže Roudnické strojírny a slévárny se svým speciálem ROSS 210.12 VV 6x6. V roce 1997 strojírny dodaly armádě patnáct strojů ověřovací série. Strojírny přecenily svoje síly i zázemí a díky pomalosti (nerozhodnosti) armádních úředníků se dostaly do finančních potíží. Nadějný projekt ROSS 210 byl zastaven. Armáda však stále uvažovala o výměně zastaralých automobilů za nové, proto Tatrovka koupila od roudnických strojíren, koncem roku 2002, technickou dokumentaci a výrobní práva na automobily ROSS 210. V prví fázi co nejrychlejšího potatrovštění vozidla, provedla továrna jeho modernizaci známou jako Tatra R210M, nebo Tatra R210.12 VV 6x6 M. V listopadu 2004 bylo toto vozidlo předvedeno zástupcům armády.
V současnosti je vozidlo továrnou označeno jako typová řada 810. Obdobné označení použila Tatrovka v padesátých letech minulého století pro projekt polopásového obrněného transportéru. V roce 2006 podepsala armáda kontrakt na dodání 556 kusů těchto automobilů a v září 2007 armáda odstoupila od této obchodní smlouvy.
Známá označení vozidla
- tovární název vozidla (1): Tatra R210.12 VV 6x6 M
- tovární název vozidla (2): Tatra 810-1R0R26 13 177 6x6.1R
- armádní název kontraktu: Automobil terénní střední
- armádní zkratka kontraktu: ATS
Základní technická data kontraktu ATS
Popis
Střední terénní automobil Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R je jediným nákladním automobilem současné výrobní nabídky, který je navržen s klasickým žebřinovým rámem a tuhými portálovými nápravami.
Motor Renault Dxi 7, řadový šestiválcový, čtyřtaktní, vodou chlazený, naftový, přeplňovaný s mezichladičem plnícího vzduchu a přímým vstřikováním paliva. Motor o obsahu 7,14 dm3 o maximálním výkonu 177 kW při 2300 min-1, má max. točivý moment 920 Nm při 1200 až 1700 min-1 a odpovídá požadavkům EURO.
Převodovka je soustavy Praga 12PS93 RPZV s 12 rychlostmi vpřed a 2 rychlostmi vzad. Portálové nápravy PPN6 a PZN6 o nosnosti 6 tun jsou od téhož výrobce. Pro spory se subdodavatelem Praga vedení Tatrovky oznámilo, že přestane tyto nápravy i převodovky odebírat. Náhradou se stala německá převodovka ZF 6S 1000 T0.
Brzdy jsou vzduchové, dvouokruhové, bubnové na všech kolech se samostavy WABCO, ABS. Provozní brzda je dvoukruhová, vzduchová, s posilovačem, účinná na všechna kola náprav. Nouzová brzda je pružinového typu, účinná na všechna kola zadních náprav. Parkovací brzda je pružinová, účinná na všechna kola zadních náprav. Pomocná brzda je motorová, výfuková.
Kabina v základním provedení je třímístná trambusová s pancéřovou podlahou, dvoudveřová, sklopná, vybavená základními bezpečnostními prvky, klimatizací, vytápěním a nucenou ventilací.
Výklad typového označení Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R
- konstrukční řada: T810
- číslo VDS: 1R0R26 (1 = ATS, R = motor Renault, 0 = levostranné provedení řízení, R = žebřinový rám, 2 = krátká kabina, 6 = listové pérování)
- celková hmotnost Mg (tun): 13
- výkon motoru v kW: 177
- uspořádání podvozku: 6x6 (počet kol podvozku x počet hnaných kol)
- montáž pneumatik: 1 (jednoduchá)
- redukce v kolech: R
Poznámka
Chybějící údaje v tabulce budou doplněny později.
Použité fotografie pocházejí z níže uvedených zdrojů.
Zdroje
Milan K. Osvaag: ROSS prodává Tatře armádní zakázku, MF dnes z 03.05.2002, ISSN 1210-1168
Jan Vala: Tatra R210M, neboli ATS: nová "tatra-netatra", Tatrovák 2004, č. 12, ISSN nemá
Milan Olšanský: Řešení pro AČR, Trucker 2005, č. 2, ISSN 1335-4531
autor neuveden: Svítá na lepší časy, Podnikatel 2005, květen, ISSN 1211-815X
Jan Kvartek: Tatra v Brně světově, Lastauto omnibus 2005, č. 6, česká mutace, ISSN 1214-679X
Michal Zdobinský: IDET 2005 zblízka, A report 2005, č. 11, ISSN 1211-801X
kolektiv: Profil společnosti Tatra, tovární publikace, Kopřivnice 2006, ISBN nemá
Karel Rosenkranz, Milan Olšanský: Nákladní automobily Tatra, vydavatel Tatra a.s., Kopřivnice 2007, ISBN 978-80-239-9877-1
Internet
https://www.valka.cz/topic/view/35553/
https://www.valka.cz/topic/view/49758/
https://www.valka.cz/topic/postview/230741/
www.army.cz
http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=6528
www.novinky.cz
www.praga.cz
http://www.profimorava.cz/ad10tatra.php
www.renault-trucks-component.com
http://www.tatra.cz/cz/down/profil_CZ.pdf (rok 2006)
http://www.tatra-page.kx.cz/Description/T-810.htm
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=data/clanky/r210m
Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R
Stručná historie
Armáda vyhlásila požadavky na nový střední nákladní automobil, který by nahradil proslulou Pragu V3S. V polovině devadesátých let vyšly ze soutěže Roudnické strojírny a slévárny se svým speciálem ROSS 210.12 VV 6x6. V roce 1997 strojírny dodaly armádě patnáct strojů ověřovací série. Strojírny přecenily svoje síly i zázemí a díky pomalosti (nerozhodnosti) armádních úředníků se dostaly do finančních potíží. Nadějný projekt ROSS 210 byl zastaven. Armáda však stále uvažovala o výměně zastaralých automobilů za nové, proto Tatrovka koupila od roudnických strojíren, koncem roku 2002, technickou dokumentaci a výrobní práva na automobily ROSS 210. V prví fázi co nejrychlejšího potatrovštění vozidla, provedla továrna jeho modernizaci známou jako Tatra R210M, nebo Tatra R210.12 VV 6x6 M. V listopadu 2004 bylo toto vozidlo předvedeno zástupcům armády.
V současnosti je vozidlo továrnou označeno jako typová řada 810. Obdobné označení použila Tatrovka v padesátých letech minulého století pro projekt polopásového obrněného transportéru. V roce 2006 podepsala armáda kontrakt na dodání 556 kusů těchto automobilů a v září 2007 armáda odstoupila od této obchodní smlouvy.
Známá označení vozidla
- tovární název vozidla (1): Tatra R210.12 VV 6x6 M
- tovární název vozidla (2): Tatra 810-1R0R26 13 177 6x6.1R
- armádní název kontraktu: Automobil terénní střední
- armádní zkratka kontraktu: ATS
Základní technická data kontraktu ATS
požadované | zjištěné | |
provozní hmotnost | 8550 kg | - |
povolená hmotnost | 13300 kg | - |
přívěsná hmotnost | max. 8000 kg | - |
hmotnost chassis pro valník | 4500-5500 kg | - |
hmotnost chassis pro nástavby | 5100-6100 kg | - |
délka provedení 4x4 | 7000 mm | - |
délka provedení 6x6 | 7500 mm | - |
šířka | 2550 mm | - |
výška přes boudu | - | 3300 mm |
výška provedení valník | 3400 mm | - |
výška s nástavbou | 4000 mm | - |
světlá výška | 400 mm | - |
rozvor | - | 3150 mm + 1200 mm |
max. rychlost | 100 km/h | - |
max. rychlost s omezovačem | 85 km/h | - |
stoupavost | 70 % | - |
brodivost bez úprav | 1000 mm | - |
brodivost s úpravou | 1200 mm | - |
Popis
Střední terénní automobil Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R je jediným nákladním automobilem současné výrobní nabídky, který je navržen s klasickým žebřinovým rámem a tuhými portálovými nápravami.
Motor Renault Dxi 7, řadový šestiválcový, čtyřtaktní, vodou chlazený, naftový, přeplňovaný s mezichladičem plnícího vzduchu a přímým vstřikováním paliva. Motor o obsahu 7,14 dm3 o maximálním výkonu 177 kW při 2300 min-1, má max. točivý moment 920 Nm při 1200 až 1700 min-1 a odpovídá požadavkům EURO.
Převodovka je soustavy Praga 12PS93 RPZV s 12 rychlostmi vpřed a 2 rychlostmi vzad. Portálové nápravy PPN6 a PZN6 o nosnosti 6 tun jsou od téhož výrobce. Pro spory se subdodavatelem Praga vedení Tatrovky oznámilo, že přestane tyto nápravy i převodovky odebírat. Náhradou se stala německá převodovka ZF 6S 1000 T0.
Brzdy jsou vzduchové, dvouokruhové, bubnové na všech kolech se samostavy WABCO, ABS. Provozní brzda je dvoukruhová, vzduchová, s posilovačem, účinná na všechna kola náprav. Nouzová brzda je pružinového typu, účinná na všechna kola zadních náprav. Parkovací brzda je pružinová, účinná na všechna kola zadních náprav. Pomocná brzda je motorová, výfuková.
Kabina v základním provedení je třímístná trambusová s pancéřovou podlahou, dvoudveřová, sklopná, vybavená základními bezpečnostními prvky, klimatizací, vytápěním a nucenou ventilací.
Výklad typového označení Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R
- konstrukční řada: T810
- číslo VDS: 1R0R26 (1 = ATS, R = motor Renault, 0 = levostranné provedení řízení, R = žebřinový rám, 2 = krátká kabina, 6 = listové pérování)
- celková hmotnost Mg (tun): 13
- výkon motoru v kW: 177
- uspořádání podvozku: 6x6 (počet kol podvozku x počet hnaných kol)
- montáž pneumatik: 1 (jednoduchá)
- redukce v kolech: R
Poznámka
Chybějící údaje v tabulce budou doplněny později.
Použité fotografie pocházejí z níže uvedených zdrojů.
Zdroje
Milan K. Osvaag: ROSS prodává Tatře armádní zakázku, MF dnes z 03.05.2002, ISSN 1210-1168
Jan Vala: Tatra R210M, neboli ATS: nová "tatra-netatra", Tatrovák 2004, č. 12, ISSN nemá
Milan Olšanský: Řešení pro AČR, Trucker 2005, č. 2, ISSN 1335-4531
autor neuveden: Svítá na lepší časy, Podnikatel 2005, květen, ISSN 1211-815X
Jan Kvartek: Tatra v Brně světově, Lastauto omnibus 2005, č. 6, česká mutace, ISSN 1214-679X
Michal Zdobinský: IDET 2005 zblízka, A report 2005, č. 11, ISSN 1211-801X
kolektiv: Profil společnosti Tatra, tovární publikace, Kopřivnice 2006, ISBN nemá
Karel Rosenkranz, Milan Olšanský: Nákladní automobily Tatra, vydavatel Tatra a.s., Kopřivnice 2007, ISBN 978-80-239-9877-1
Internet
https://www.valka.cz/topic/view/35553/
https://www.valka.cz/topic/view/49758/
https://www.valka.cz/topic/postview/230741/
www.army.cz
http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=6528
www.novinky.cz
www.praga.cz
http://www.profimorava.cz/ad10tatra.php
www.renault-trucks-component.com
http://www.tatra.cz/cz/down/profil_CZ.pdf (rok 2006)
http://www.tatra-page.kx.cz/Description/T-810.htm
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=data/clanky/r210m
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Tatra T810-1R0R26 13 177 6x6.1R
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-810-t84190#232054Verze : 4
Jiří Tintěra
MOD
Reklama
Dvě provedení Tatry 810 ze Dne NATO 15. 9. 2007 na letišti Mošnov. První provedení je valník se zvedacím čelem. Druhé také valník, ale s pancéřovanou kabinou.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-810-t84190#232036Verze : 0
Jeden ze dvou prototypů (Tatra 810-1M3R22 4x4.1R) nové generace Tatra 810 (Tatra TACTIC), Tatra Racing Day, 6.9.2018.
Zdroj:
Zdroj:
https://www.youtube.com/watch?v=Xl67MlZaa7o
Období | - |
Typ stroje | CZE - Tatra 810 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-810-t84190#607674Verze : 2
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.