Main Menu
User Menu
Reklama

Letov Š-20

Letov Š-20L

     
Název:
Name:
Letov Š-20
Originální název:
Original Name:
Letov Š-20
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1925-DD.MM.1927 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1925-DD.12.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1151)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1925
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
728 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1050 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,70 m
Délka:
Length:
7,44 m
Výška:
Height:
2,56 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18,40 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
57 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Škoda HS 8Fb o výkonu 221 kW/300 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
256 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
225 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
13,9 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7200 m
Dolet:
Range:
530 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz. 09, 800 nábojů
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
1)
Prototypy Š-20.01, Š-20.02
I. série Š-20.03 - Š-20.50
I. série Š-20.51 - Š-20.58 (Š-20L)
II. série Š-20.59 - Š-20.83
III. série Š-20.84 - Š-20.93
IV. série Š-20.94 - Š-20.113
Š-20.114 (Š-20R)
Š-20.115 (Š-20J)
Zdroje:
Sources:
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
Týc, Pavel. Š-20L (L jako Litva), L+K 1993/18-22.
Ovčáčík, Michal: Letov Š-20 v Československu, Letectví a kosmonautika 2022 / 11, Letectví a kosmonautika 2022 / 12
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#23877Verze : 0
Letov Š-20

Stíhací letoun Letov Š-20 vzniknul v roce 1925 jako moderní stíhací letoun pro československé letectvo. Konstrukčně letoun vychází z předchozích prototypů stíhacích letounů Š-7, Š-13 a Š-14. Stejně jako ony měl i Š-20 kostru trupu svařenou z kovových trupek do příhradové konstrukce včetně nosníků ocasních ploch. Dvouplošné křídlo bylo dřevěné konstrukce s kovovými trubkovými hlavními nosníky. Letoun se vyznačoval velmi objemným trupem jehož konstrukce byla inspirována u stíhacích letadel SPAD a jejímž účelem byla aerodynamicky co nejjemější a nejúplnější kapotáž motoru.
Letoun byl pro bojové použití vybaven dvojicí pevných synchronizovaných kulometů Vickers, které byly zcela zakapotovány po straných motoru. Zkušebně byly na prototyp v rámci vojskových zkoušek namontovány závěsy pro dvojici pum ráže 50 kg. Tyto pumy nakonec nebyly u sériově stavěných letounů použity. Pro potřeby československého letectva bylo v roce 1925-1926 dodáno 105 kusů těchto stíhacích letounů.
Dalších 10 sériových letounů bylo v roce 1925 pod označením Letov Š-20L dodáno vojenskému letectvu Litvy.

Stíhací letoun Š-20 se v roce 1925 v rámci zkušebního programu zúčastnil rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky kde obsadil druhé místo v kategorii B (jednomotorové jednomístné letouny). V roce 1926 se tohoto závodu zúčastnil znovu a dokázal pod vedením pilota V.Budína zvítězit a ustanovit národní rychlostní rekord rychlostí 234,085 km/h, který byl vzápětí překonán kapitánem Kallou, který rychlostí 245,237 km/h zvítězil v kategorii nejrychlejšího okruhu. V témže roce letoun zvítězil v soutěži o nejrychlejší oblet republiky. Posledním vítězstvím letounu Š-20 bylo čtvrté místo na vojenském leteckém mítinku v Curychu v témže roce.

Zdroje:

V.Němeček:Československá letadla 1

Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#180154Verze : 0
Letecký den MLL Žďár n. Sáz. 1934
Letov Š-20 -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#69548Verze : 0
Letecký den MLL Žďár n. Sáz. 1934.
Letov Š-20 -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#69549Verze : 0
23.06.1931 se četař R. Černín stal prvním čs. letcem, který se z neovladatelného letadla úspěšně zachránil padákem. Strojem, ze kterého se zachránil, byl Letov Š-20.99


zdroj
J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L + K 1983/14, str.553
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#236905Verze : 1
MOD
http://www.airwar.ru/enc/fww1/letovs20.html

Letov Š-20 -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#433658Verze : 0
MOD
Diskuse
To Radus: nevíš motorovou verzi mě to připadá jako Š-21, ale nesedí mi tam ty podvozkové chladiče
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#69555Verze : 0
Ne ne. Jde o Š-20 ale se sejmutým vrtulovým kuželem. Rovné čelo motorového prostoru je z kovového plechu přičemž hrana slouží k zapuštění zadní části vrtulového kužele.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#180133Verze : 0
K těm rozdílům:
Š-21 má jinou svislou ocasní plochu a větrací otvory na spodní a bočních stranách motorového krytu (na těchto fotografiích nejsou patrné). Faktem je že doplňkové chladiče na podvozkových vzpěrách byly u některých letounů Š-21 zkoušeny ale neosvědčily se.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#180137Verze : 0