Název: Name: | Letov Š-20 | |
Originální název: Original Name: | Letov Š-20 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1925-DD.MM.1927 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1925-DD.12.1927 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1151) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1925 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 728 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1050 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,70 m | |
Délka: Length: | 7,44 m | |
Výška: Height: | 2,56 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 18,40 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 57 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Škoda HS 8Fb o výkonu 221 kW/300 k dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 256 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 225 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 13,9 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7200 m | |
Dolet: Range: | 530 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz. 09, 800 nábojů | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) Prototypy Š-20.01, Š-20.02 I. série Š-20.03 - Š-20.50 I. série Š-20.51 - Š-20.58 (Š-20L) II. série Š-20.59 - Š-20.83 III. série Š-20.84 - Š-20.93 IV. série Š-20.94 - Š-20.113 Š-20.114 (Š-20R) Š-20.115 (Š-20J) | |
Zdroje: Sources: | Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983. Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2. Týc, Pavel. Š-20L (L jako Litva), L+K 1993/18-22. Ovčáčík, Michal: Letov Š-20 v Československu, Letectví a kosmonautika 2022 / 11, Letectví a kosmonautika 2022 / 12 |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#23877Verze : 0
Letov Š-20
Stíhací letoun Letov Š-20 vzniknul v roce 1925 jako moderní stíhací letoun pro československé letectvo. Konstrukčně letoun vychází z předchozích prototypů stíhacích letounů Š-7, Š-13 a Š-14. Stejně jako ony měl i Š-20 kostru trupu svařenou z kovových trupek do příhradové konstrukce včetně nosníků ocasních ploch. Dvouplošné křídlo bylo dřevěné konstrukce s kovovými trubkovými hlavními nosníky. Letoun se vyznačoval velmi objemným trupem jehož konstrukce byla inspirována u stíhacích letadel SPAD a jejímž účelem byla aerodynamicky co nejjemější a nejúplnější kapotáž motoru.
Letoun byl pro bojové použití vybaven dvojicí pevných synchronizovaných kulometů Vickers, které byly zcela zakapotovány po straných motoru. Zkušebně byly na prototyp v rámci vojskových zkoušek namontovány závěsy pro dvojici pum ráže 50 kg. Tyto pumy nakonec nebyly u sériově stavěných letounů použity. Pro potřeby československého letectva bylo v roce 1925-1926 dodáno 105 kusů těchto stíhacích letounů.
Dalších 10 sériových letounů bylo v roce 1925 pod označením Letov Š-20L dodáno vojenskému letectvu Litvy.
Stíhací letoun Š-20 se v roce 1925 v rámci zkušebního programu zúčastnil rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky kde obsadil druhé místo v kategorii B (jednomotorové jednomístné letouny). V roce 1926 se tohoto závodu zúčastnil znovu a dokázal pod vedením pilota V.Budína zvítězit a ustanovit národní rychlostní rekord rychlostí 234,085 km/h, který byl vzápětí překonán kapitánem Kallou, který rychlostí 245,237 km/h zvítězil v kategorii nejrychlejšího okruhu. V témže roce letoun zvítězil v soutěži o nejrychlejší oblet republiky. Posledním vítězstvím letounu Š-20 bylo čtvrté místo na vojenském leteckém mítinku v Curychu v témže roce.
Zdroje:
V.Němeček:Československá letadla 1
Archiv autora
Stíhací letoun Letov Š-20 vzniknul v roce 1925 jako moderní stíhací letoun pro československé letectvo. Konstrukčně letoun vychází z předchozích prototypů stíhacích letounů Š-7, Š-13 a Š-14. Stejně jako ony měl i Š-20 kostru trupu svařenou z kovových trupek do příhradové konstrukce včetně nosníků ocasních ploch. Dvouplošné křídlo bylo dřevěné konstrukce s kovovými trubkovými hlavními nosníky. Letoun se vyznačoval velmi objemným trupem jehož konstrukce byla inspirována u stíhacích letadel SPAD a jejímž účelem byla aerodynamicky co nejjemější a nejúplnější kapotáž motoru.
Letoun byl pro bojové použití vybaven dvojicí pevných synchronizovaných kulometů Vickers, které byly zcela zakapotovány po straných motoru. Zkušebně byly na prototyp v rámci vojskových zkoušek namontovány závěsy pro dvojici pum ráže 50 kg. Tyto pumy nakonec nebyly u sériově stavěných letounů použity. Pro potřeby československého letectva bylo v roce 1925-1926 dodáno 105 kusů těchto stíhacích letounů.
Dalších 10 sériových letounů bylo v roce 1925 pod označením Letov Š-20L dodáno vojenskému letectvu Litvy.
Stíhací letoun Š-20 se v roce 1925 v rámci zkušebního programu zúčastnil rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky kde obsadil druhé místo v kategorii B (jednomotorové jednomístné letouny). V roce 1926 se tohoto závodu zúčastnil znovu a dokázal pod vedením pilota V.Budína zvítězit a ustanovit národní rychlostní rekord rychlostí 234,085 km/h, který byl vzápětí překonán kapitánem Kallou, který rychlostí 245,237 km/h zvítězil v kategorii nejrychlejšího okruhu. V témže roce letoun zvítězil v soutěži o nejrychlejší oblet republiky. Posledním vítězstvím letounu Š-20 bylo čtvrté místo na vojenském leteckém mítinku v Curychu v témže roce.
Zdroje:
V.Němeček:Československá letadla 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#180154Verze : 0
Reklama
Letecký den MLL Žďár n. Sáz. 1934
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#69548Verze : 0
Letecký den MLL Žďár n. Sáz. 1934.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#69549Verze : 0
23.06.1931 se četař R. Černín stal prvním čs. letcem, který se z neovladatelného letadla úspěšně zachránil padákem. Strojem, ze kterého se zachránil, byl Letov Š-20.99
zdroj
J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L + K 1983/14, str.553
zdroj
J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L + K 1983/14, str.553
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#236905Verze : 1
agnes
MOD
Reklama
http://www.airwar.ru/enc/fww1/letovs20.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Letov Š-20 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letecký pluk 2, velitelství [1920-1938] |
Základna | Olomouc, Letiště |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#433658Verze : 0
Aubi
MOD
K těm rozdílům:
Š-21 má jinou svislou ocasní plochu a větrací otvory na spodní a bočních stranách motorového krytu (na těchto fotografiích nejsou patrné). Faktem je že doplňkové chladiče na podvozkových vzpěrách byly u některých letounů Š-21 zkoušeny ale neosvědčily se.
Š-21 má jinou svislou ocasní plochu a větrací otvory na spodní a bočních stranách motorového krytu (na těchto fotografiích nejsou patrné). Faktem je že doplňkové chladiče na podvozkových vzpěrách byly u některých letounů Š-21 zkoušeny ale neosvědčily se.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-20-t8379#180137Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.