Main Menu
User Menu

Letov Š-6

     
Název:
Name:
Letov Š-6
Originální název:
Original Name:
Letov Š-6
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1923-DD.MM.1924 Vojenská továrna na letadla, Kbely /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1923-DD.MM.1924
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
35
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1923
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1198 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2008 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
15,75 m
Délka:
Length:
8,85 m
Výška:
Height:
3,51 m
Plocha křídla:
Wing Area:
42,97 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
46,7 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Maybach Mb.IVa o výkonu 191 kW/260 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
186 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
160 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
31,5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6250 m
Dolet:
Range:
780 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz.09, 250 nábojů
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis vz.15, 900 nábojů

120 kg bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-6-t8368#23866Verze : 0
Letoun Letov Š-6 vzniknul dalším vývojem letounu Letov Š-2. Narozdíl od původního letounu byl vybaven novými křídly s větší tloušťkou profilu a kovovou trubkovou konstrukcí trupu (původně měly mít kovovou kostru i křídla ale díky nedostatku vhodného materiálu byla použita dřevěná konstrukce). Jako pohonná jednotka letounu byl použit motor Maybach Mb-IVa.
Letoun byl zkonstruován v roce 1923 a ještě v témže roce byl zalétán na letišti Praha-Kbely. Nově inovovaný letoun měl podstatně lepší vlastnosti než původní Letov Š-2. V rámci zkušebních letů a pozdějšího předvádění překonal letoun několik dosavadních leteckých rekordů. Ještě v roce 1923 v rámci zkoušek provedl Letov Š-6 s civilní imatrikulací L-BORA přelet na trase Praha-Göteborg-Praha a o rok později v květnu 1924 dosáhnul pilotovaný Aloisem Ježkem výškového rekordu 6147 m s nákladem 500 kg. Posledním rekordem letounu Letov Š-6 byl národní vytrvalostní rekord v době trvání letu 10:32:20.
Pro potřeby československého letectva bylo postaveno 35 sériových letounů Letov Š-6, které díky omezeným výdajům na nová letadla vydržely ve výzbroji československého letectva až do roku 1934.
Jako zajímavost lze uvést že jde o první letoun stavěný v nově osamostatněných Hlavních leteckých dílnách, které byly později přejmenovány na továrnu Letov.

Zdroje:

V.Němeček:Československá letadla 1

Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-6-t8368#179979Verze : 0
...
Letov Š-6 -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-6-t8368#27169Verze : 0
Horní pohled na Letov Š-6 při letu

Zdroj

Letov Š-6 -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-6-t8368#336959Verze : 0