Letov Š-1

Letov Šm-1 / Š-H-1
     
Název:
Name:
Letov Š-1 Letov Š-1
Originální název:
Original Name:
Letov Š-1
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1920-DD.MM.1921 Hlavní letecké dílny, Kbely /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1920-DD.MM.1921
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
26
První vzlet:
Maiden Flight:
08.05.1920
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
861 kg 1898 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1375 kg 3031 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,23 m 43ft 4,87in
Délka:
Length:
8,31 m 27ft 3,17in
Výška:
Height:
3,31 m 10ft 10,31in
Plocha křídla:
Wing Area:
33,89 m2 364.79 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
44,6 kg/m2 9.13 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Breitfeld & Daněk Hiero L o výkonu 169 kW/230 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Breitfeld & Daněk Hiero L, power 227 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
194 km/h v ? m 120.5 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
168 km/h v ? m 104.4 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
52 min do 5000 m 52 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m 19685 ft
Dolet:
Range:
715 km 444.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz.09, 250 nábojů
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis vz.15, 900 nábojů

120 kg bomb
1x fixed .303 Vickers vz.09 machine gun, 250 rounds
1x flexible .303 Lewis vz.15 machine gun, 900 rounds

265 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-1-t8363#23861 Verze : 0
Letoun Š.A. vzniknul v roce 1919 jakožto první vojenský letoun československé konstrukce, který měl být zařazen do výzbroje letectva československé republiky.
Stavba prototypu Letovu Š.A. začala v roce 1919 v dílnách Leteckého arsenálu a v roce 1920 byl zalétán kapitánem Adamcem na vojenském letišti Praha-Kbely. V průběhu zkoušek byl sledován také představiteli leteckého odboru tehdejšího MNO (ministerstvo národní obrany), kteří jej na základě zkoušek doporučili k přijetí do výzbroje československého letectva.
Letoun měl dvouplošnou celodřevěnou poloskořepinovou konstrukci (pozdější letouny měly kostru křídel a trupu svařenou z kovových trubek) s překližkovým potahem trupu a plátěným potahem křídel. Poháněn byl motory Hiero-L či Maybach Mb-IVa. Posádku letounu umístěnou v tandemové kabině tvořil v předu sedící pilot (ovládající pevný synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,65) a pozorovatel, který měl mimo pohyblivý kulomet (na oběžném kruhu) Lewis ráže 7,65 k dispozici obousměrné radiotelegrafické rádio a fotografický přístroj s možností vytvořit až 50 snímků.
Po ukončení základních letových zkoušek byl letoun přejmenován na Šm-1 a pod tímto označením se zúčastnil první československé mezinárodní letecké výstavy, která byla v roce 1920 uspořádána na pražském Starém výstavišti. Zde se Šm-1 těšil velkému zájmu i když se výstavy neúčastnilo příliš zahraničních zájemců a vystavovatelů.
MNO nakonec podalo objednávku na 50 kusů sériových letounů Letov Šm-1 s motory Hiero-L. Takto vybavených letounů bylo vyrobeno 28 kusů a zbylé letouny byly pro nedostatek motorů Hiero-L vybaveny motory Maybach Mb-IVa. Letouny s motory Hiero-L byly později přeznačeny na Š-H-1 a nakonec na definitivní označení Š-1 (letouny s motory Maybach nesly označení Š-M-1 a později Š-2).
Veškeré vyrobené letouny létaly z letiště Praha-Kbely až do roku 1925 kdy byl vyřazen poslední letoun.

Zdroje:
V.Němeček:Československá letadla 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-1-t8363#179965 Verze : 0
...
Letov Š-1 -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-1-t8363#27164 Verze : 0
Letov Š-1 v hangáru v bočním pohledu

Zdroj: www.militaryphotos.net

Letov Š-1 -


Letov Š-1 - zadní pohled

zadní pohled
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-1-t8363#336943 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více