Stručná historie a popis
V Československé lidové armádě (dále ČSLA) byl dlouhá léta používána sovětská telekomunikační centrála k spojeni rádiovými a kabelovými prostředky. S rostoucí potřebou technicky zabezpečit utajené telefonní a dálnopisné spojení, byly ze SSSR dovezeny Provozovny P 240T a P 241T. Po zkouškách u 20. msd v roce 1976 byly zavedeny do výzbroje pod názvem "Jednotný spojovací uzel" (JSU) divize. Do roku 1980 bylo dovezeno 28 souprav, po roce 1980 další 42 souprav.
Sestava komunikační centrály se skládala z tří automobilů: skříňového ZiL-131 a dvou Praga V3S-SJ. Během přesunů nebyla obsluha z bezpečnostních důvodů umístěna v skříňové nástavbě.
Skříňová karosérie typu K6.131 (К6.131) byla rozdělena na dvě části:
- vpředu, za kabinou řidiče (vstup byl na pravém boku) bylo "utajené" pracoviště ZAS (zvláštní armádní spojení).
- v zadní části pracoviště operátorů "normálního" spojení.
Provozovna byla vybavena těmito přístroji:
T-217: souprava ZAS
P-231
BPTNV-U
BKRP-1
BTF-40
R-105M
R-138
R-407
JRV-1: jednotný radiový vyzváněč
KSTT-1: kanálová jednotka
P-309-1: zařízení nosná telefonie
P-327-2: zařízení nosná telefonie
P-194M1: telefonní přepojovač
TA-57: telefonní přístroj
NB 22A: nabíječka baterií
Filtrační a ventilační zařízení
Základní data
- ruské armádní označení: apparatnaja stancija P-240TM na bazje ZiL-131 (аппаратная станция П-240ТМ на базе ЗиЛ-131)
- název v ČSLA: uzlová provozovna P-240TM
- osádka: ? osob
Rozměry vozidla ZiL-131
- hmotnost bojová: 9460 kg
- délka trupu: 7450 mm
- šíře: 2440 mm
- výška: 3350 mm
- světlá výška: 380 mm
Pohonná jednotka
- typ: V8 ZiL131
- výkon: 110,3 kW (150 k) při 3200 obr. za minutu
Výkony vozidla
- max. rychlost na silnici: 50 km.hod-1
- dojezd: ~245 km
Poděkování
Dovoluji si vyslovit poděkování kolegovi Stanislavu Vystavělovi a jeho přátelům z 5. praporu RTZ a 2. roty RTZ "S", bez jejich pomoci by tato monografie nevznikla.
Poznámka
Použité fotografie byly převzaty z níže uvedených zdrojů a soukromé sbírky Stanislava Vystavěla.
Internet
www.brdm2.estranky.cz www.russianarms.ru
http://www.sdhsuchy.org/jpo.php?akce=zil
www.new-factoria.ru
http://www.stvgroup.cz/cz/content/view/full/778
neuruppin.webstolica.ru
Nárys a zadní pohled via BRDM2.
Levý bokorys via BRDM2.
Pravý bokorys via BRDM2.
Sestava - čelní pohled via BRDM2.
Fotografie "utajeného ZAS" zveřejněna díky laskavosti kolegy Stanislava Vystavěla a jeho přátel.
Detail horní části soupravy ZAS.
Pohled z bočních dveří na soupravu ZAS.
Schéma uspořádání kabiny se soupravou ZAS.
V Československé lidové armádě (dále ČSLA) byl dlouhá léta používána sovětská telekomunikační centrála k spojeni rádiovými a kabelovými prostředky. S rostoucí potřebou technicky zabezpečit utajené telefonní a dálnopisné spojení, byly ze SSSR dovezeny Provozovny P 240T a P 241T. Po zkouškách u 20. msd v roce 1976 byly zavedeny do výzbroje pod názvem "Jednotný spojovací uzel" (JSU) divize. Do roku 1980 bylo dovezeno 28 souprav, po roce 1980 další 42 souprav.
Sestava komunikační centrály se skládala z tří automobilů: skříňového ZiL-131 a dvou Praga V3S-SJ. Během přesunů nebyla obsluha z bezpečnostních důvodů umístěna v skříňové nástavbě.
Skříňová karosérie typu K6.131 (К6.131) byla rozdělena na dvě části:
- vpředu, za kabinou řidiče (vstup byl na pravém boku) bylo "utajené" pracoviště ZAS (zvláštní armádní spojení).
- v zadní části pracoviště operátorů "normálního" spojení.
Provozovna byla vybavena těmito přístroji:
T-217: souprava ZAS
P-231
BPTNV-U
BKRP-1
BTF-40
R-105M
R-138
R-407
JRV-1: jednotný radiový vyzváněč
KSTT-1: kanálová jednotka
P-309-1: zařízení nosná telefonie
P-327-2: zařízení nosná telefonie
P-194M1: telefonní přepojovač
TA-57: telefonní přístroj
NB 22A: nabíječka baterií
Filtrační a ventilační zařízení
Základní data
- ruské armádní označení: apparatnaja stancija P-240TM na bazje ZiL-131 (аппаратная станция П-240ТМ на базе ЗиЛ-131)
- název v ČSLA: uzlová provozovna P-240TM
- osádka: ? osob
Rozměry vozidla ZiL-131
- hmotnost bojová: 9460 kg
- délka trupu: 7450 mm
- šíře: 2440 mm
- výška: 3350 mm
- světlá výška: 380 mm
Pohonná jednotka
- typ: V8 ZiL131
- výkon: 110,3 kW (150 k) při 3200 obr. za minutu
Výkony vozidla
- max. rychlost na silnici: 50 km.hod-1
- dojezd: ~245 km
Poděkování
Dovoluji si vyslovit poděkování kolegovi Stanislavu Vystavělovi a jeho přátelům z 5. praporu RTZ a 2. roty RTZ "S", bez jejich pomoci by tato monografie nevznikla.
Poznámka
Použité fotografie byly převzaty z níže uvedených zdrojů a soukromé sbírky Stanislava Vystavěla.
Internet
www.brdm2.estranky.cz www.russianarms.ru
http://www.sdhsuchy.org/jpo.php?akce=zil
www.new-factoria.ru
http://www.stvgroup.cz/cz/content/view/full/778
neuruppin.webstolica.ru
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Nárys a zadní pohled via BRDM2.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Levý bokorys via BRDM2.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pravý bokorys via BRDM2.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Sestava - čelní pohled via BRDM2.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fotografie "utajeného ZAS" zveřejněna díky laskavosti kolegy Stanislava Vystavěla a jeho přátel.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail horní části soupravy ZAS.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pohled z bočních dveří na soupravu ZAS.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Schéma uspořádání kabiny se soupravou ZAS.