Main Menu
User Menu

North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X

     
Název:
Name:
North American Mustang Mk.X
Originální název:
Original Name:
North American Mustang Mk.X
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Rolls-Royce Flight Test Establishment, Hucknall
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 konverzí
První vzlet:
Maiden Flight:
13.10.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4950 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
11.280 m
Délka:
Length:
9.780 m
Výška:
Height:
3.730 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21.65 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
228,637 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 65 kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem o vzletovém výkonu 1 253 kW.
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 450 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
696.8 km/h v 6706 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,3 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12375 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v křídlech každý s 200 náboji a
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v křídlech každý s 500 náboji.
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Data platí pro stroj sériového čílsa AL975.
Většina údajů není známa, protože nebyly během testů měřeny.
Zdroje:
Sources:
Balous, Miroslav: NAA/R-R Mustang X, L+K 1/2009
https://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X
URL : https://www.valka.cz/North-American-Rolls-Royce-Mustang-Mk-X-t82578#302575Verze : 0
MOD
North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X


Na podzim roku 1941 začalo RAF přebírat nové americké stíhací letouny Mustang Mk.I, které byly vyvinuty a stavěny přímo podle britské objednávky. První testy ukázaly, že se jedná o výkonný a obratný letoun, jehož možnosti však silně omezoval použitý motor Allison V-1710, který dosahoval nejvyššího výkonu ve výšce 4000 m a pak výkon klesal. Pro stíhací roli nad Evropou, kde se bojovalo ve výškách větších, se tak nový Mustang nehodil. Allisony poháněné stroje však vykonaly mnoho dobré práce u jednotek taktického průzkumu, pro které byly vlastnosti nového letounu ideální.


V dubnu 1942 testoval nový stroj zkušební pilot firmy Rolls-Royce Ronnie Harker a přišel s návrhem nainstalovat do stroje některý z typů úspěšného motoru Merlin. Návrh byl přijat a nejprve se počítalo s instalací motoru Merlin 61 s dvoustupňovým kompresorem, který byl právě zkoušen v prototypech nových Spitfirů Mk.IX. Ministerstvo letectví však požadovalo pokusnou instalaci dalších verzí motoru Merlin a též dokončovaného motoru Griffon.


V průběhu června a července 1942 dorazilo do továrny Hucknall pět kusů Mustangů Mk.I určených pro konverzi. Stroj sériového čísla AG975/G byl dokončen jako první a poháněl ho motor Merlin 65 s menší kapacitou kompresoru, než měl původně zamýšlený Merlin 61, zároveň byl ale klasický karburátor Merlinů nahrazen přímým vstřikováním paliva. Nejvyšší výkon dával motor v 6400 metrech. Veškeré úpravy konzultovali britští technici se svými americkými kolegy od North American.


Upravený letoun poprvé vzlétl 13. října 1942 a dosáhl výborné rychlosti 697 km/h. Letoun poté sloužil k testům výkonů a různých technických vylepšení.


Jako druhý byl upraven Mustang AM203, následovaný AM208. Oba také poprvé vzlétly třináctého, ovšem s měsíčními odstupy, první v listopadu, druhý v prosinci. Letouny si ponechaly křídelní výzbroj, která však nebyla funkční.


Počátkem roku 1943 byly upraveny i poslední dva letouny AL963 a AM121. Všechny nejprve létaly s Merliny 65, postupně na nich ale byly zkoušeny i Merliny 70 a 71, určené pro velké výšky. Všechny stroje se intenzivně zkoušely, letouny AL963 a AM121 byly k testům zapůjčeny i stíhacímu velitelství americké 8. letecké armády.


Testy upravených letounů dopadly dobře a RAF plánovalo, že nechá přestavět pět set svých Mustangu Mk.I a II na nové Mk.X. Britské pokusy však sledovali i Američané, kterým zprávy podával mimo jiné i jejich letecký atašé v Londýně. Navíc se v USA právě rozjížděla licenční výroba Merlinů u firmy Packard. U North American tak začali s vlastní úpravou Mustangů pro motor Merlin, první prototyp modelu NA-101 poprvé vzlétl 30. listopadu 1942. Vznikla tak jedna z nejúspěšnějších a nejslavnějších stíhaček 2. světové války a protože se záhy rozeběhla sériová výroba strojů P-51B a C, upustili Britové od přestavby svých strojů s Allisony.


Prameny:
Balous, Miroslav: NAA/R-R Mustang X, L+K 1/2009
https://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X
www.zenoswarbirdvideos.com
URL : https://www.valka.cz/North-American-Rolls-Royce-Mustang-Mk-X-t82578#302591Verze : 1
MOD
North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X
North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X - https://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X

https://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X
URL : https://www.valka.cz/North-American-Rolls-Royce-Mustang-Mk-X-t82578#302592Verze : 0
MOD
https://www.airwar.ru/enc/fww2/mustang1.html

North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X -


North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X -


URL : https://www.valka.cz/North-American-Rolls-Royce-Mustang-Mk-X-t82578#538807Verze : 0
MOD