Main Menu
User Menu

Boeing FB-1

Boeing FB-1

     
Název:
Name:
Boeing FB-1
Originální název:
Original Name:
Boeing FB-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1925-DD.12.1925 Boeing Airplane Co., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1925-DD.12.1925
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10 (A6884/6893)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
878 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1286 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9.75 m
Délka:
Length:
7.14 m
Výška:
Height:
2.49 m
Plocha křídla:
Wing Area:
24.15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss D-12 o výkonu 324 kW
dvoulistá vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
424 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
256 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
228.5 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8.3 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5768 m
Dolet:
Range:
627.6 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x 7,62mm a 1x 12,7mm kulomet Browning
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Swanborough, F. G.; Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
http://www.aerofiles.com/_boe2.html
gallery.pictopia.com

Boeing FB-1 - FB-1 od VF-1M

FB-1 od VF-1M
URL : https://www.valka.cz/Boeing-FB-1-t81691#299614Verze : 0
MOD
V polovině 20. let potřebovalo americké námořnictvo konečně skutečnou námořní stíhačku, místo zastarávajících Curtissů TS-1, Voughtů UF-1 a podobných nouzových typů. Se zájmem proto sledovalo armádní soutěž, ve které proti sobě bojovaly konstrukce Boeingu a Curtissu. Armáda umožnila pilotům námořnictva otestovat jak Curtissův XPW-8A, tak Boeingův XPW-9 - ostatně případná objednávka od obou složek by mohla zajímavě snížit jednotkovou cenu.


Námořnictvo preferovalo Boeing, který podle testovacích pilotů vedl v ovladatelnosti, manévrovatelnosti a snadnější údržbě, měl mnohem lepší výhled z kokpitu, ale choval se trochu hůř při vzletu a přistání. Námořnictvo proto na počátku roku 1925 objednalo 14 Boeingů pod označením FB-1. Prvních deset strojů, doručených mezi 1. a 22. prosincem 1925, byly v podstatě PW-9 s mírnými změnami ve vybavení podle požadavků námořnictva a ponechaly si i stejné firemní označení, Model 15. Ostatní stroje byly dodány s dalšími úpravami a byly proto přejmenovány na FB-2 (Model 53), FB-3 (Model 55) a FB-4 (Model 54). FB-1 byly určeny pro službu na pobřežních základnách, neměly proto ani žádné vybavení pro přistávání na letadlových lodích.


Všech deset strojů převzalo čerstvě formované letectvo námořní pěchoty, nejprve šlo šest strojů k peruti VF-1M, sídlící jako součást Marine Aviation Group v Quanticu, zbylé byly rozděleny mezi VF-2M a VF-3M, která byla součástí Second Aviation Group v San Diegu. Tyto peruti byly v roce 1927 kvůli možnosti záměny s perutěmi námořnictva přejmenovány - to už bylo devět z deseti strojů soustředěno u VF-3M, nyní přejmenovanou na VF-10M, a posláno společně s pozorovací perutí VO-5M a jejími O2B-1 v rámci expedičních sil do Šanghaje, kde americká námořní pěchota dohlížela na bezpečnost mezinárodní čtvrti. Ta se v té době obávala blížící se nacionalistické armády a hlavně komunistů v ní. Desátý stroj létal u VO-8M v San Diegu. V létě 1928 se všechny zbylé stroje setkaly u peruti VF-6M v San Diegu. Poslední stroje byly vyřazeny někdy v polovině 30. let.


Jako FB-2 byly dodány dva stroje, oba námořnictvo převzalo 8. prosince 1925. V podstatě to byly jen FB-1 vybavené přistávacím hákem a podvozkem se společnou osou, asi o 180 kg těžší než standardní stroje. Již 25. prosince byly dodány námořní peruti VF-2B, která je testovala na palubě letadlové lodi USS Langley. V testech se osvědčily a úpravy navržené testujícími piloty byly použity na hlavní verzi, FB-5. Oba FB-2 byly poté vráceny na standard FB-1.


Zdroj:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Swanborough, F. G.; Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-FB-1-t81691#416943Verze : 2
MOD