CZK - Praga A 150

Praga A 150


Automobil byl vyvinut v Mladé Boleslavi v roce 1939 jako Škoda 150. (Vyrobeno cca 180 ks).
Po válce se výroba přesunula do automobilky Aero a bylo vyráběn jako Aero 150 (do r. 1947).
V rámci reorganizací a v automobilovém průmyslu byla výrobu předána do závodu Praga.
Tam se vyráběl s ozn. Praga A 150 a sloužil i v ČSLA.



TTD:
Motor : Aero 150 - 4 válec vodou chlazený, s rozvodem OHV


Objem : 2090 ccm


Výkon : 38,8 kW (52 HP)


Spotřeba paliva: 16 l / 100 km


Max. rychlost : 80 km / hod.


Zdroj : www.praga.cz
Vlastní poznámky z motoristikých časopisů a veterán klubů)


***


Tento lehký nákladní automobil se používal mj. u 5. roty LZP v Žatci v r. 1953.


Zdroj: "11. letecká základna a její předchůdci" - Svět křídel 2008
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-A-150-t81315#297974 Verze : 0
Praga A 150 (valník s plachtou)
CZK - Praga A 150 - (Foto z vlastní sbírky)

(Foto z vlastní sbírky)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-A-150-t81315#297997 Verze : 0
Prvé série automobily Praga A 150 sa vyrábali vo verzii valník a skriňové vozidlo, pre armádu vyrábané ako veliteľské a spojovacie vozidlá. V období rokov 1949 až 1951 prevzala čs. armáda 1222 týchto vozidiel, z toho bolo 121 kusov vo verzii sanitné vozidlo.
Podvozok a hnací agregát automobilu Praga A 150 bol odvodený od osobného automobilu Škoda Favorit OHV typ 943 z roku 1938. Jeho vývoj pokračoval aj počas druhej svetovej vojny v ASAP Mladá Boleslav ( Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel ). Od roku 1947 sa tento typ dostal do sériovej výroby. Podľa dostupných prameňov bol celkový počet vyrobených vozidiel 3471 kusov.

Hlavné technické údaje :

Motor : Aero 150 4 V - benzínový kvapalinou chladený, rozvod OHV
Objem : 2090 cm³
Výkon : 41 kW pri 3200 ot. / min.
Palivová nádrž : 60 l

Prevodovka : 4 + 1
Max. rýchlosť : 80 km/hod.

Spotreba v l / 100 km :
- v lete 16
- v zime 17,5

Rozmery v mm : vozidlo / ložná plocha
Dĺžka : 5355 / 2800
Šírka : 2000 / 1800
Výška : 2000 / 500
Plocha ložného priestoru : 5,04 m²

Hmotnosť : 1500 kg
Užitočné zaťaženie : 3600 kg
Max. hmotnosť prívesu : 750 kg
Pneumatiky : 6,00x18

Zdroj : Ščasnovič Anton, VHÚ – VHM Piešťany, Vojenská pragovka – Obrana č. 4 2010 mesačník MO SR ISS 1336-1910

Foto : ing. Miroslav Mihálik, VHÚ – VHM Piešťany
CZK - Praga A 150 - Praga A 150 exponát VHM - VHÚ Piešťany

Praga A 150 exponát VHM - VHÚ Piešťany
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-A-150-t81315#420551 Verze : 1
Praga A 150
CZK - Praga A 150 - zdroj:vlastní foto

zdroj:vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-A-150-t81315#424792 Verze : 0
Rozkaz v obore hospodáskom 205. PT del. pluk Štúrovo


Ročník :1953 / Vydaný dne : 9.10.1953 / Číslo : 53
.
Mot. vozidlá - pridelenie súčastiam :


Podle nariadenia MNO č.j.8990-ATS zo dňa 24.7.1953 boli premiestnené mot. vozidlá A-150 v počte 10 kusov k vl. útvaru. Tieto motorové vozidlá pridel
prideľujem nasledovne :


1. oddiel :
mot. voz. ev.č.:407305
mot. voz. ev.č.:407306
mot. voz. ev.č.:407308


2. oddiel :
mot. voz. ev.č.:407309
mot. voz. ev.č.:407310
mot. voz. ev.č.:407312


3.oddiel :
mot. voz. ev.č.:407314
mot. voz. ev.č.:407315
mot. voz. ev.č.:407239


dopr. čata : ev.č. 407313



Zdroj : Archív VHÚ Bratislava
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-A-150-t81315#620563 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více