Název: Name: | Boeing F4B-4 | |
Originální název: Original Name: | Boeing F4B-4 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.07.1932-DD.02.1933 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington | |
Období výroby: Production Period: | DD.07.1932-DD.02.1933 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 93 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1049 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1400 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.14 m | |
Délka: Length: | 6.22 m | |
Výška: Height: | 2.97 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.14 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-1340D Wasp o výkonu 373 kW dvoulistá kovová vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 208-416 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 296 km/h v 1829 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 257 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7559 m | |
Dolet: Range: | 941 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1131 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný synchronizovaný 7,62mm kulomet Browning nebo 1x 7,92mm a 1x 12,7mm kulomet Browning 2x 53kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Davis, Larry. P-12/F4B in Action, In Action No.141. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1994. ISBN 0-89747-309-4. Bowers, Peter M. The Boeing F4B-4, Profile No.27, Profile Publications, Leatherhead. Bowers, Peter M. The Boeing P-12E, Profile No.2. Profile Publications, Leatherhead. Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. Putnam Aeronautical Books, London 1989. ISBN 0-85177-804-6. Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1911, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0. Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4. Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975. United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961. http://www.aerofiles.com/_boe2.html |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-F4B-4-t81223#41536Verze : 0
Po doručení 21. kusu byl Boeing F4B-3 ve výrobě nahrazen verzí F4B-4, která se lišila zvětšenou směrovkou a křídly s vyšším plošným zatížením, zachovaly si ale firemní označení Model 234.
První z nich byl ale předán až 21. června 1932, protože námořnictvo dovolilo 14 strojů objednávky vyjmout a upravit na exportní Model 256 pro Brazílii. Jako F4B-4 byly dokončeny stroje A8912/8920 a A9009/9053, 14 nových náhradních strojů bylo postaveno společně s druhou objednávkou na 38 strojů 9226/9263 (předpona A byla v té době vypuštěna), poslední z nich byl dodán 28. února 1933. Těchto posledních 52 strojů (14 náhradních + 38 druhé objednávky) se od předchozích ještě lišily lepším rádiem, dodatečným nočním osvětlením a nahrazením doposud samostatných výfuků sběrnou trubkou na odtokové hraně krycího prstence, posledních 45 navíc mělo po vzoru "panamských" P-12E zvětšený hřbetní hrb tak, aby umožnil uložení nafukovacího člunu.
70 F4B-4 bylo předáno námořnictvu, zbylých 21 námořní pěchotě, od července 1932 byly u letky VMF-10 v San Diegu, později u VMF-9 v Quanticu. U námořní pěchoty také z náhradních dílů postavili poslední, 92., F4B-4 9719. Stroje námořní pěchoty létaly z pozemních základen, měly proto většinou přistávácí háky sejmuty.
První letkou námořnictva vyzbrojenou F4B-4 se stala VF-3B na USS Langley a VF-6B na USS Saratoga, obě dostaly své stroje v listopadu 1932. V roce 1934 se dostaly také k VB-5, v té době na USS Ranger, a krátce k VF-2B a od jara 1935 je používala i VF-1B.
V průběhu let 1937/38 začaly být F4B-3/4 stahovány z první linie, kde byly nahrazeny novými Grummany F2F/F3F nějakou dobu sloužily jako rezervní a pro pokročilý výcvik. Postupně byly přiřazovány leteckým školám nebo jako osobní "štábní" letouny, s krátkým návratem na výsluní v roce 1941. Po Pearl Harboru, s moderními typy u jednotek v zámoří, byly nejrůznější zastaralé a vyřazené typy dočasně převedeny do služby u letek určených k obraně mateřských USA. Velice brzy se ale jejich osud zpečetil a v roce 1942 již byla většina z nich zničena po přestavbě na rádiem ovládaný cíl pro protiletadlové baterie. Tento osud s nimi sdílela i směs armádních P-12 (4 P-12C, 2 P-12D, 16 P-12E a jeden P-12F), které námořnictvo převzalo v roce 1940 pod označením F4B-4A (jako Armádní).
Válku přežily dva stroje, 9241 a 9251, které v roce 1940 námořní pěchota odzbrojené předala Úřadu pro letecký obchod. Oba stroje byly brzy prodány předváděcímu pilotovi Jesse Bristowovi, který s nimi létal až do roku 1947. 9251 Bristov poté důkladně přestavěl zástavbu motoru Wasp o 447 kW se stavitelnou vrtulí, novými vzpěrami ve tvaru I a novým podvozkem. Na trup dokonce umístil úchyty pro dvě pomocné startovací rakety JATO. Tento F4B-4 vzápětí prodal a nový majitel ho v roce 1948 zničil při nehodě. I druhý stroj měnil majitele, nějakou dobu létal jako práškovací, a v roce 1960 byl věnován National Air Museum. Protože se blížilo 50. výročí amerického námořního letectví a Den ozbrojených sil, byl urychleně opraven v bývalé Naval Aircraft Factory ve Philadelfii a vystaven jako nelétající exponát. Pouze kamufláž byla omylem zvolena podle F4B-3 letky VF-1B, až později dostal své původní zbarvení, které nosil u mariňácké VMF-9, a je dnes vystaven v National Air and Space Museum.
První sériový F4B-4
První z nich byl ale předán až 21. června 1932, protože námořnictvo dovolilo 14 strojů objednávky vyjmout a upravit na exportní Model 256 pro Brazílii. Jako F4B-4 byly dokončeny stroje A8912/8920 a A9009/9053, 14 nových náhradních strojů bylo postaveno společně s druhou objednávkou na 38 strojů 9226/9263 (předpona A byla v té době vypuštěna), poslední z nich byl dodán 28. února 1933. Těchto posledních 52 strojů (14 náhradních + 38 druhé objednávky) se od předchozích ještě lišily lepším rádiem, dodatečným nočním osvětlením a nahrazením doposud samostatných výfuků sběrnou trubkou na odtokové hraně krycího prstence, posledních 45 navíc mělo po vzoru "panamských" P-12E zvětšený hřbetní hrb tak, aby umožnil uložení nafukovacího člunu.
70 F4B-4 bylo předáno námořnictvu, zbylých 21 námořní pěchotě, od července 1932 byly u letky VMF-10 v San Diegu, později u VMF-9 v Quanticu. U námořní pěchoty také z náhradních dílů postavili poslední, 92., F4B-4 9719. Stroje námořní pěchoty létaly z pozemních základen, měly proto většinou přistávácí háky sejmuty.
První letkou námořnictva vyzbrojenou F4B-4 se stala VF-3B na USS Langley a VF-6B na USS Saratoga, obě dostaly své stroje v listopadu 1932. V roce 1934 se dostaly také k VB-5, v té době na USS Ranger, a krátce k VF-2B a od jara 1935 je používala i VF-1B.
V průběhu let 1937/38 začaly být F4B-3/4 stahovány z první linie, kde byly nahrazeny novými Grummany F2F/F3F nějakou dobu sloužily jako rezervní a pro pokročilý výcvik. Postupně byly přiřazovány leteckým školám nebo jako osobní "štábní" letouny, s krátkým návratem na výsluní v roce 1941. Po Pearl Harboru, s moderními typy u jednotek v zámoří, byly nejrůznější zastaralé a vyřazené typy dočasně převedeny do služby u letek určených k obraně mateřských USA. Velice brzy se ale jejich osud zpečetil a v roce 1942 již byla většina z nich zničena po přestavbě na rádiem ovládaný cíl pro protiletadlové baterie. Tento osud s nimi sdílela i směs armádních P-12 (4 P-12C, 2 P-12D, 16 P-12E a jeden P-12F), které námořnictvo převzalo v roce 1940 pod označením F4B-4A (jako Armádní).
Válku přežily dva stroje, 9241 a 9251, které v roce 1940 námořní pěchota odzbrojené předala Úřadu pro letecký obchod. Oba stroje byly brzy prodány předváděcímu pilotovi Jesse Bristowovi, který s nimi létal až do roku 1947. 9251 Bristov poté důkladně přestavěl zástavbu motoru Wasp o 447 kW se stavitelnou vrtulí, novými vzpěrami ve tvaru I a novým podvozkem. Na trup dokonce umístil úchyty pro dvě pomocné startovací rakety JATO. Tento F4B-4 vzápětí prodal a nový majitel ho v roce 1948 zničil při nehodě. I druhý stroj měnil majitele, nějakou dobu létal jako práškovací, a v roce 1960 byl věnován National Air Museum. Protože se blížilo 50. výročí amerického námořního letectví a Den ozbrojených sil, byl urychleně opraven v bývalé Naval Aircraft Factory ve Philadelfii a vystaven jako nelétající exponát. Pouze kamufláž byla omylem zvolena podle F4B-3 letky VF-1B, až později dostal své původní zbarvení, které nosil u mariňácké VMF-9, a je dnes vystaven v National Air and Space Museum.
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing F4B-4 |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | A8912 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
První sériový F4B-4
URL : https://www.valka.cz/Boeing-F4B-4-t81223#416620Verze : 4
Aubi
MOD
Zdroj:
http://www.airminded.net/F4b/BoeF4b.html
http://www.airminded.net/F4b/BoeF4b.html
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing F4B-4 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 3-F-12 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací peruť 3B [1932-1937] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1935 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-F4B-4-t81223#297868Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.