Main Menu
User Menu

Mikulin AM-5

Микулин AM-5

Motor AM-5 skonstruovala konstrukční kancelář OKB-24 pod vedením Alexandra Alenandroviča Mikulina a S.A. Gavrilova. Zástupcem A. A. Mikulina byl od roku 1943 Sergěj Konstantinovič Tumanskij. Další modernizací AM-5 vznikla varianta s označením AM-9, později značena jako Tumanskij RD-9.


Zdroj:
Hocko, Marián: RD-9B; https://www.leteckemotory.cz/motory/rd-9b/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tumansky_RD-9
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%94-9


Edit: Janko PALIGA: doplnenie, linkovanie
URL : https://www.valka.cz/Mikulin-AM-5-t80689#295590Verze : 0
Začiatkom päťdesiatych rokov bol na základe udania uväznený minister letectva Kurnišev. Josif Vissarionovič Stalin vymenoval vyšetrovaciu komisiu, ktorá mala vyšetriť jeho prípad. Alexander Alexandrovič Mikulin sa snažil ministrovi letectva pomôcť. Medzitým J. V. Stalin zomrel a Kurnišev bol prepustený. Po svojom prepustení dal Kurnišev A. A. Mikulina na čiernu listinu. V dôsledku toho bol Mikulin odvolaný z funkcie generálneho konštruktéra a zmenilo sa označenia motorov z jeho konštrukčnej kancelárie z AM na všeobecné označenie RD („Reaktivnyj Dvigateľ“). Od roku 1956 až do roku 1973 konštrukčnú kanceláriu viedol ako generálny konštruktér Sergej Konstantinovič Tumanskij. Od tejto doby niesla konštrukčná kancelária OKB-24 jeho meno a bola preznačená na OKB-300.


Motor AM-5 bol jeden z prvých sovietskych motorov, ktoré neboli založené na konštrukcii nemeckých a britských prúdových motorov.
Prvé kusy AM-5 boli k dispozícii v roku 1952 a testovanie bolo dokončené v roku 1953. Motor AM-5 bol najprv skonštruovaný bez komory prídavného spaľovania s ťahom 25,5 kN (5732 lbf).
Používal sa v strojoch Jakovlev Jak-25 a Mikojan MiG-19.



Zdroj:
Hocko, Marián: RD-9B; https://www.leteckemotory.cz/motory/rd-9b/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tumansky_RD-9
URL : https://www.valka.cz/Mikulin-AM-5-t80689#523402Verze : 0
MOD