Mobilní Startové velitelské stanoviště - "Skleník" (Praga RN).
Tento prostředek byl zkonstruován v polovině padesátých let v Leteckých opravnách v Trenčíně (pozdější LOT).
Na podvozku automobilu Praga RN byla "hranatá" smíšená konstrukce - (kovová nýtovaná obložená dřevem), bohatě prosklená nástavba. Její "vzhled" se odrazil v neoficiálním pojmenování - "SKLENÍK".
(V předávacím protokolu převzetí velení útvaru 5. praporu pozemního zabezpečení navigace (5. prpzn)- VÚ 2705 Žatec v létě 1963 je uveden název "SVS-57 Praga RN",
což NEMUSÍ být oficiální název, ale podle pamětnických informací spíše datum přestavby 1957).
Organizačně bylo (do léta 1958) SVS začleněno do spojovací čety u letištnho praporu.
Po reorganizaci v letectvu k 01.10.1958 bylo SVS předáno do složení praporu PZN.
Praxe v organizaci jeho "zasazení" se na letištích lišila. Mohlo být "dlouhodobě" ustaveno na stanoviště v prostoru startu - v blízkosti VPD a sloužilo směně řídícího létání podle převládajících směrů startů, nebo při letové akci automobil na stanoviště zajížděl, (případně na obrácený směr).
Osazení spojovacími prostředky zaznamenalo v průběhu používání řadu změn, které byly závislé jednak na používané letecké technice, ale také na "pokroku" používané spojovací techniky.
Na rozích přední strany karoserii byla signální světla "SEMAFOR" pro povolení přistání.
Na zadním čele byl namontován antenní výsuvný stožár "Magirus"
Základní výbava:
- Radiová stanice LR-10PZ pro spojení s letouny s radiostanicí RSI-6 v pásmu KV (starší S-102/MiG-15 a pod).
- Dálkové ovládání VPU pro radiostanice R-800 v radiových stanicích R-811/RSK-1A nebo R-814/RAS-VKV pro spojení s letouny, vybavené radiostanicí RSIU-3M.
- Radiostanice R-800/RSIU-3M ( Přijímač; vysílač sloužil jako záloha).
- Dálkové ovládání pro vysílač 200W"Pelikán"P-52 nebo "Pelikán"P-54 pro KV spojení, umístěný v radiovém automobilu T-805, což byla starší verze RAL-1,5t) nebo vysílacím středisku ( hlavně na oblastní dispečerské stanoviště, "plukovní" a "divizní" VS atd.)
- Komunikační přijímač Lambda-4
- Soubor příslušných antén (vč. výsuvného stožáru "Magirus").
- Ve vybavení byly především reproduktory pro "hlasitý" odposlech, záznamové zařízení (magnetofony), signální pistole atd.
- Telefonní ústředna TÚ 11 s linkovým propojením na stanoviště ŘLP, ...
- Elektrocentrála EC 15kVA (T 603)
***
Po zasazení letounů MiG-19 byly radiostanice R-800 nahrazeny typem R-801, mobilní R-824.
V závěru služby (před nahrazením typem SVS-62) byly zasazeny VKV radiostanice RTL-11.
Zdroj: "Bez nich by nevzlétli" - Svět křídel 2008
Pravá strana "Skleníku"
(Foto z vlastní sbírky)
Levá strana "Skleníku"
(Foto Pavel Vaněk - SHARK)
Tento prostředek byl zkonstruován v polovině padesátých let v Leteckých opravnách v Trenčíně (pozdější LOT).
Na podvozku automobilu Praga RN byla "hranatá" smíšená konstrukce - (kovová nýtovaná obložená dřevem), bohatě prosklená nástavba. Její "vzhled" se odrazil v neoficiálním pojmenování - "SKLENÍK".
(V předávacím protokolu převzetí velení útvaru 5. praporu pozemního zabezpečení navigace (5. prpzn)- VÚ 2705 Žatec v létě 1963 je uveden název "SVS-57 Praga RN",
což NEMUSÍ být oficiální název, ale podle pamětnických informací spíše datum přestavby 1957).
Organizačně bylo (do léta 1958) SVS začleněno do spojovací čety u letištnho praporu.
Po reorganizaci v letectvu k 01.10.1958 bylo SVS předáno do složení praporu PZN.
Praxe v organizaci jeho "zasazení" se na letištích lišila. Mohlo být "dlouhodobě" ustaveno na stanoviště v prostoru startu - v blízkosti VPD a sloužilo směně řídícího létání podle převládajících směrů startů, nebo při letové akci automobil na stanoviště zajížděl, (případně na obrácený směr).
Osazení spojovacími prostředky zaznamenalo v průběhu používání řadu změn, které byly závislé jednak na používané letecké technice, ale také na "pokroku" používané spojovací techniky.
Na rozích přední strany karoserii byla signální světla "SEMAFOR" pro povolení přistání.
Na zadním čele byl namontován antenní výsuvný stožár "Magirus"
Základní výbava:
- Radiová stanice LR-10PZ pro spojení s letouny s radiostanicí RSI-6 v pásmu KV (starší S-102/MiG-15 a pod).
- Dálkové ovládání VPU pro radiostanice R-800 v radiových stanicích R-811/RSK-1A nebo R-814/RAS-VKV pro spojení s letouny, vybavené radiostanicí RSIU-3M.
- Radiostanice R-800/RSIU-3M ( Přijímač; vysílač sloužil jako záloha).
- Dálkové ovládání pro vysílač 200W"Pelikán"P-52 nebo "Pelikán"P-54 pro KV spojení, umístěný v radiovém automobilu T-805, což byla starší verze RAL-1,5t) nebo vysílacím středisku ( hlavně na oblastní dispečerské stanoviště, "plukovní" a "divizní" VS atd.)
- Komunikační přijímač Lambda-4
- Soubor příslušných antén (vč. výsuvného stožáru "Magirus").
- Ve vybavení byly především reproduktory pro "hlasitý" odposlech, záznamové zařízení (magnetofony), signální pistole atd.
- Telefonní ústředna TÚ 11 s linkovým propojením na stanoviště ŘLP, ...
- Elektrocentrála EC 15kVA (T 603)
***
Po zasazení letounů MiG-19 byly radiostanice R-800 nahrazeny typem R-801, mobilní R-824.
V závěru služby (před nahrazením typem SVS-62) byly zasazeny VKV radiostanice RTL-11.
Zdroj: "Bez nich by nevzlétli" - Svět křídel 2008
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pravá strana "Skleníku"
(Foto z vlastní sbírky)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Levá strana "Skleníku"
(Foto Pavel Vaněk - SHARK)