Main Menu
User Menu

CZK/DEU - RDV 10/16M (radiový vůz letectva)

     
Název:
Name:
RDV 10/16M
Originální název:
Original Name:
RDV 10/16M (Kfz 17/1)
Kategorie:
Category:
mobilní radiová stanice
Výrobce:
Producer:
-
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
-
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Obsluha:
Crew:
4
Složení:
Composition:
-
Uživatelské státy:
User States:
/ -
Poznámka:
Note:
1. radiostanice typu LR 10M
2. radiostanice typu LR 16M
3. přepínací skříňka SP 10M
4. přípojná skříňka ADb 11/M
5. anténní dolaďovač DA 10M
6. drátová anténa (LR 10M)
7. výsuvný stožár „Magirus“ 7 m
8. hlavice stožáru, 3x rameno (60 cm dipóly), anténní tyč 170 cm (LR 16M)
9. benzinový agregát DKW (220V/50Hz), 1,5 kW
10. hlavní jistič 220 V/10 A,
11. 3x jistič 6 A
12. topení (těleso 750 W)
13. osvětlení
14. transformátor 220/12 V
15. zásuvka 220 V
16. zásuvka 12 V
17. síťová rozvodná deska RD 10
18. síťová rozvodná deska RD 16.
19. síťový zdroj ZS 10
20. síťový zdroj ZS 16
21. síťový kabel na bubnu (100 m)
22. uzemňovací hrotec
23. 2x kukla se sluchátky a hrdelním mikrofonem
24. telegrafní klíč s kabelem
25. reproduktor
26. 2x buben (telefonní kabel 500m)
27. svinovač (navíjecí zařízení)
28. polní telefon vz.33N nebo TAI 43
29. Příslušenství a náhradní součásti: (sada speciálního nářadí, elektronky (30 ks), pojistky (112 ks).
Zdroje:
Sources:
www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-DEU-RDV-10-16M-radiovy-vuz-letectva-t80041#618296Verze : 1
Radiový vůz RDV 10/16M

1. Určení:
Radiový vůz RDV 10/16M je pojízdné spojovací zařízení letectva, určené pro zabezpečení spojení mezi pozemními a letounovými radiostanicemi, pracujícími na pásmech vysokých (VF / KV) a velmi vysokých frekvencích (VVF / VKV).
K tomu je vybaven:
-1x radiostanice typu LR 10M
I. bloky SL/EL kmitočet 300 – 600 kc/s (kHz);
II. bloky SK/EK) kmitočet 3 – 6 Mc/s (MHz)
*
- 1x radiostanice typu LR 16M
kmitočet 38,4 – 42,4 Mc/s (MHz)
*
- agregátem DKW 1,5kW na výrobu elektrického proudu mimo dosah stálé rozvodné sítě.

2. Složení a popis:
Vozidlo:
Základem je terénní automobil (hnací kola na obou nápravách – 4x4)s motorem zn. Auto-Union-Horch V8 – 3,8 l, s výkonem 90 k, (nebo Opel-Blitz V6 s výkonem 80 k), nádrže 70 + 40 l, dojezd 300 + 140 km.
Karoserie: Uzavřená, čtyřdveřová, čtyřsedadlová, vzadu se zvláštním uzavřeným prostorem, přístupným dveřmi zvenku. V něm je uložen agregát s příslušenstvím.
Speciální zástavba:
Za přepážkou, oddělující prostor řidiče a velitele radiového vozu, je radiový prostor pro dva radisty.
Na přepážce je uchycena odnímatelná společná deska s kovovým rámem (odpružen „silenbloky“) a osazena základovými deskami, na níž jsou svorkovnice pro zasazení bloků radiostanic LR 10M a LR 16M.
Na konsolách je pracovní stůl radistů, na levé stěně je reproduktor, na pravé stěně je anténní dolaďovač DA 10M a síťová rozvodná deska RD 10 / 16M.
Elektrické rozvody:
- Hlavní pojistkový automat 220 V/10 A,
- pojistkové automaty 6 A
pro síťové zdroje radiostanic ZS 10 a ZS 16, pro topení, zásuvku 220 V a transformátor 220/12 V, ze kterého je možno napájet osvětlení (nebo z vozové baterie). Elektrická instalace je doplněna zásuvkami s napětím 12 V pro montážní lampu a voltmetrem pro kontrolu napětí sítě.
Uzemnění vozu se provádí připojením kabelu ze svorky na karoserii na svorku uzemňovacího hrotce.

Radiové stanice LR 10M a LR 16M*
(* Nelze ji zaměnit za jiné radiostanice typu LR 16, ani LR 16P, i když mají shodné připojovací svorkovnice na rámu) protože jsou upraveny pro napájení ze síťových zdrojů ZS 10M a ZS 16M.
U "dvou pásmové" radiové stanice LR 10M se obvykle používají jen krátkovlnné bloky (SK 10 a EK 10).
K ovládání slouží přepínací skříňka SP 10M a přípojná skříňka ADb 11/M.
K hlasitému poslechu slouží reproduktor, spínaný k výstupům přijímačů třípolohovým přepínačem:
- vlevo: přijímač LR 16M, - střední vypnuto, - vpravo: přijímač LR 10M).
Příslušenství tvoří 2 kukly se sluchátky, hrdelním mikrofonem a připojovacím kabelem, telegrafní klíč s kabelem, sada speciálního nářadí, náhradní elektronky (30 ks) a pojistky (112 ks).

Ostatní vybavení: Prostor radistů je elektricky vytápěn nepřímým topným tělesem o příkonu 750 W.
Za sedadlem radisty (vpravo) je umístěn polní telefonní přístroj (trofejní vz. 33N, nebo sovětský TAI 43).
Vnější připojovací telefonní svorky jsou na pravé straně karoserie, za zadními dveřmi.
K postavení spojovacího telefonního vedení je na dvou bubnech po 500 m kabelu. Komplet doplňuje svinovač (navíjecí zařízení).

[u]Zdroje el. proudu: [/u]
Radiový vůz RDV 10/16M lze napájet ze sítě 220 V/50 c/s (50Hz). Síťový přívodní kabel (délka 100 m) je navinut na buben, umístěný v zadním prostoru vpravo, nad agregátem. Navíjení se provádí z vnějšku nástrčnou klikou na pravé straně karoserie.
Mimo dosah rozvodné elektrické sítě se RDV napájí z benzinového agregátu DKW (220 V/50 c/s(Hz), výkon 1,5 kW), který je umístěn vzadu automobilu, pro usnadnění vyjímání uložen na částečně výsuvné podlaze. Hmotnost agregátu je 160 kg, nádrž je na 12,5 l pohonné směsi (benzin + olej, v poměru 25:1) a vystačí na 4 hod. nepřetržitého provozu. Další zásoba pohonné směsi je ve 2 kanystrech po 20 l.

*)V popisu jsou uvedeny názvy, označení a jednotky frekvence dle originálu – v „dobových“ jednotkách.

Antény: Rádiový vůz je vybaven výsuvným lankovým stožárem typu Magirus 7 m, upevněným odnímatelně v závěsu (na levé straně vzadu) a při přepravě je chráněn obalem proti nečistotám. Při zřizování stanice (po odstranění ochr. obalu) se na hrot „posledního“ dílu stožáru nasadí hlavice pro upevnění tří ramen ( 60 cm dipólů) a středové, anténní tyče 170 cm dlouhé, připojí se koaxiální kabel svodu antény pro LR 16M (připojí se na anténní průchodku (na levé straně karoserie) a anténní lanko pro radiostanici LR 10M se připojí na anténní průchodku uprostřed střechy vozu.
**
Zdroj: Alois Veselý a Petr Havliš vč. poskytnutí unikátních fotografií zmíněného rádiového vozu.
CZK/DEU - RDV 10/16M (radiový vůz letectva) - Základová deska s upevňovacími svorkovnicemi radiostanic a měničů -  vlevo LR 16M, vpravo LR 10M (SK/EK)
bez desky pracovního stolu radistů

Základová deska s upevňovacími svorkovnicemi radiostanic a měničů - vlevo LR 16M, vpravo LR 10M (SK/EK)
bez desky pracovního stolu radistů

CZK/DEU - RDV 10/16M (radiový vůz letectva) -


CZK/DEU - RDV 10/16M (radiový vůz letectva) - Celkový pohled na RDV 10/16M s agregátem
Popis upraven dle informace z příspěvku Miroslava Hlavatého

Celkový pohled na RDV 10/16M s agregátem
Popis upraven dle informace z příspěvku Miroslava Hlavatého

URL : https://www.valka.cz/CZK-DEU-RDV-10-16M-radiovy-vuz-letectva-t80041#293442Verze : 2
Upresnenie typu vozidla :


Auto Union Horch 901/typ 40. V podstate sa jedná o vozidlo koristného pôvodu z výzboje Wehrmachtu, kde bolo označené Kfz. 17.



Zdoj : Svět motorů 1953 č. 149
CZK/DEU - RDV 10/16M (radiový vůz letectva) - Horch 901/typ 4O

Horch 901/typ 4O
URL : https://www.valka.cz/CZK-DEU-RDV-10-16M-radiovy-vuz-letectva-t80041#296647Verze : 0

Citace - Miroslav Hlavatý :

Upresnenie typu vozidla :


Auto Union Horch 901/typ 40. V podstate sa jedná o vozidlo koristného pôvodu z výzboje Wehrmachtu, kde bolo označené Kfz. 17.



Zdoj : Svět motorů 1953 č. 149




Já jsem uvedl název automobilu v souladu s příslušným dobovým předpisem.
Pro uváděnou zástavbu mohly být použity oba typy automobilů.
Přikládám "válečnou" fotku
CZK/DEU - RDV 10/16M (radiový vůz letectva) - (Foto z vlastní sbírky)

(Foto z vlastní sbírky)
URL : https://www.valka.cz/CZK-DEU-RDV-10-16M-radiovy-vuz-letectva-t80041#296650Verze : 0