Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. z roku 1967
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Antenní systém KRM-2
(Foto Zdeněk Kabelík)
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Přístrojová část KRM-2
(Foto archiv VTÚL a PVO)
URL : https://www.valka.cz/SOV-PRMG-2-soubor-pristavacich-radiomajaku-t79735#292592
Verze : 0
Doklad o používání tohoto radionavigačního prostředku i na našich civilních letištích poskytl Zdeněk Kabelík. Fotografie stacionární úpravy sestupového ("Глиссадный = skluzový") radiomajáku GRM-2 s anténním systémen (karoserie typ KUNG místo "na ZiSu je na betonovém podstavci) z letiště Holešov, kde byl zasazen od r. 1960 do r. 1973. P.S. Zřejmě k rozhodnutí jej tam umístit, přispěl i fakt, že letiště bylo záložním letištěm pro "přerovský" 25. bolp (do r. 1965) a pak 10. prtlo (do r. 1969).
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
GRM-2(Foto Zdeněk Kabelík)
URL : https://www.valka.cz/SOV-PRMG-2-soubor-pristavacich-radiomajaku-t79735#292762
Verze : 0
Reklama
Diskuse
Přístávací radiové majáky patří do skupiny radionavigačních prostředků pro přístrojové přiblížení. Na většině letišť světa bylo ( a stále je) známé jako Instrument Landing System (ILS).
Jeho obdoba vyráběná a používaná v SSSR a "zemích sféry jeho vlivu" před r. 1989, je ozn. jako Skupina přistávacích radiomajáků (PRMG) / (Посадочная Радио Маячная Группа (ПPMГ). Používalo se nejen na vojenských letištích letectev Varšavské smlouvy, ale i na civilních letištích zemí RVHP.
U obou druhů přistávacích zařízení (PRMG i ILS) jde o vytýčení sestupové osy, která vznikne jako průsečík azimutální (kursové) a sestupové roviny.
- Azimutální rovinu tvoří Dráhový/Kurzový radiomaják (KRM) / (Курсовой Радио Маяк) = Localizer / LLZ a je umístěn za koncovým prahem VPD a v její ose. - Sestupovou rovinu tvoří Skluzový radiomaják (GRM) / Глиссадный Радио Маяк) = Glide Path beacon / GP a je zpravidla umístěn poblíž začátku VPD, na její levé nebo pravé straně na úrovni místa dosednutí letounu.
Palubním protějškem je palubní radionavigační přijímač, z něhož jsou informace přenášeny na tzv. křížový indikátor. Při přistávacím manévru se jím pilot řídí a proto se jedná o aktivní přistávací manévr.
Informace o vzdálenosti letounu od VPD udávají návěstní radiomajáky "Markery" (Typ MRM-48, pracující na frekvenci 75 MHz) a na některých letištích - Retlansátor dálkoměru (RD) / Ретранслятор Дальномера (PД) = Distance Measuring Equipment (DME).
Systém PRMG využívá dvou návěstí, umístěných na stanovištích Dálné a bližné přívodné radiostanice, které jsou vzdáleny 4 a 1 km před prahem VPD.
- Přistávací rádiové majáky PRMG-2 (hovorově známé jako "MATĚRIK") se u nás začaly používat v polovině padesátých let min. století na letištích Přerov, Mladá a později i Mošnov spolu se zařazením letounů Il-28 a Il-14. Tyto letouny měly v palubním radionavigační vybavení přístroje, umožňující přesné přiblížení a pozemní zařízení tvořilo součást systému SP-50. (Prostředky pro OSP-48 zůstaly)
Zdroj: Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. z roku 1967
URL : https://www.valka.cz/SOV-PRMG-2-soubor-pristavacich-radiomajaku-t79735#419103
Verze : 0