Příjmení: Surname: | Cwynar | |
Jméno: Given Name: | Michał | |
Jméno v originále: Original Name: | Michał Cwynar | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | podplukovník | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 17.11.1915 Orzechówka / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 26.05.2008 Dumfries | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | - polské stíhací eso 2. sv. v. s 5 samostatnými sestřely, 1 sdíleným a 1 pravděpodobným (5+1-1-0), 1 samostatně zničenou létající bombou a 4 sdílenými | |
Související články: Related Articles: | | |
Zdroje: Sources: | http://www.polishairforce.pl/cwynar.html |
URL : https://www.valka.cz/Cwynar-Michal-t79456#463750Verze : 0
agnes
MOD
URL : https://www.valka.cz/Cwynar-Michal-t79456#463753Verze : 0
agnes
MOD
Reklama
Squadron Leader Michal Cwynar DFC
Polsko
Narodil se 17. 11. 1915 ve městě Orzechówka u Brzozowa ve Lwowském vojvodství. V roce 1936 ukončil letecké učiliště v Bydgoszcy jako mechanik se základním pilotním výcvikem. Výcvik dokončil ve výcvikovém středisku Sadkow poblíž dnešní základny Radom.
Následně byl zařazen jako pilot do výcvikové eskadry 1. leteckého pluku ve Varšavě.
V roce 1937 ukončil kurz vyšší pilotáže na základně Grudziądz a byl zařazen ke 114. stíhací eskadře 1. leteckého pluku. O rok později byl převelen ke 113. eskadře téhož pluku. V řadách této jednotky ho zastihl začátek války.
V té době měl hodnost pilot kapral (desátník). Při obraně vlasti dosáhl jednoho potvrzeného sestřelu (Ju-87) a jednoho pravděpodobného (Bf 110), obou na letounu P.11c.
Francie
Po zhroucení polské obrany uprchl do Francie, kde sloužil u stíhací skupiny GC III/6. Bojů ve Francii se nezúčastnil. Jeho skupina byla dislokována na jihu země, nicméně ostatní piloti jednotky bojovali s letouny italského letectva.
Po pádu Francie následoval další útěk před rozpínajícím se německým fašizmem. Na své Dewoitine D-520 přeletěl do Alžíru. Odtud se přes Gibraltar dostal do Velké Británie. Tam nejprve absolvoval přeškolení na britské stroje.
Velká Británie
V dubnu 1941 byl přidělen k nově zformované 315. polské peruti City of Deblin.
Svůj první sestřel u této jednotky dosáhl 14. srpna 1941, při doprovodu Blenheimů při náletu na Marquise. Obětí byl Bf 109.
Za svoje výkony byl 1. června povýšen do britské důstojnické hodnosti Pilot Officer. V květnu 1943 odlétal předepsaný turnus a byl odvelen jako instruktor nejprve k 58. OTU, později k 61. OTU.
V listopadu téhož roku se vrátil k "mateřské" bojové 315. peruti. 7. června 1944 byl jmenován velitelem "B" Flightu (letky) a povýšen do hodnosti Flight Lieutenant.
Nové funkce si příliš neužil, protože hned další den byl sestřelen flakem nad Francií. Naštěstí se mu podařilo nouzově přistát na osvobozeném kousku francouzského území u Caen a již o dva dni později se hlásil u své jednotky.
Cwynar u 315. perutě dosáhl celkem pěti potvrzených sestřelů (4 samostatně, 1 ve spolupráci).
V roce 1944 dosáhl také potvrzených sestřelů létajících bomb V-1 (jeden samostatně, čtyři ve spolupráci), první poslal k zemi 19. července 1944, kdy pilotoval Mustang Mk.III (kódové označení PK-Z).
Po ukončení bojového turnusu byl přidělen jako instruktor u 16. SFTS (škola vyšší pilotáže). Po skončení války se vrátil k 315. peruti.
V červenci 1945 byl jmenován velitelem 316. perutě City of Warszaw a byl povýšen do hodnosti Squadron Leader. Byl jedním z mála polských pilotů, kteří začínali válku v poddůstojnické hodnosti a dosáhli tak vysoké velitelské funkce.
Později plnil další štábní funkce v polském letectvu v rámci RAF.
Po válce
Po demobilizaci zůstal ve Velké Británii. Žil ve městě Dumfries ve Skotsku. V roce 2004 vydal knihu vzpomínek Wartime Recollections.
Během války nalétal přes 3000 hodin a absolvoval 129 bojových letů. Za svoje bojové zásluhy obdržel řadu vyznamenání mimo jiné:
Vyznamenání | Poznámka |
---|---|
Stříbrný kříž řádu Virtuti Militari | Nr.8594 |
Válečný kříž Croix de Guerre | 4× |
Distinguished Flying Cross | |
Defence Medal |
Do leteckého nebe odešel 26. května 2008.
Zdroje:
Lotnictwo z szachownica Nr. 29
Cynk J. B., Polskie Siły Powietrzne w wojnie 1943-1945
http://www.polishairforce.pl
https://www.valka.cz/
http://www.aviationart.pl/
URL : https://www.valka.cz/Cwynar-Michal-t79456#291702Verze : 2
ICE
MOD
Nárokovaná vítězství / Claims
* přestože mu byla Stuka uznána jako sestřel dokázala se poškozená vrátit na letiště, střelec byl raněn
Datum | Protivník | Status | Letoun | Oblast | Jednotka |
---|---|---|---|---|---|
01.09.1939 | Ju-87 | potvrzený * | P.11c | Polsko | 113.Eskadra |
04.09.1939 | Bf 110 | pravděpodobný | P.11c | Polsko | 113.Eskadra |
14.08.1941 | Bf 109E | potvrzený | Spitfire Mk.II | Anders | 315. Squadron RAF |
16.09.1941 | Bf 109F | potvrzený | Spitfire Mk.Vb | Severně St. Olmer | 315. Squadron RAF |
03.02.1943 | Fw-190 | potvrzený | Spitfire Mk.IX | 3 míle východně Calais | 315. Squadron RAF |
30.07.1944 | 2x Bf 109F | potvrzený | Mustang Mk.III | 30 mil západně Lister | 315. Squadron RAF |
* přestože mu byla Stuka uznána jako sestřel dokázala se poškozená vrátit na letiště, střelec byl raněn
URL : https://www.valka.cz/Cwynar-Michal-t79456#291710Verze : 0
ICE
MOD
Piloti 315. perutě pózují u letounu Mustang Mk.III (FB387 PK-G) na němž létal velitel perutě S/Ldr Eugeniusz Horbaczewski. Na fotce zleva doprava: Flying Officer Bożydar Nowosielski, Squadron Leader Eugeniusz Horbaczewski, Flight Sergeant Stanisław Będkowski, Flight Lieutenant Gwidon Świstun, neznámý člen pozemního personálu, Flight Lieutenant Michał Cwynar; neznámý mechanik. Na zemi sedí Warrant Officer Tadeusz Jankowski. Brenzett, Kent, 2. srpen 1944.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/203842
www.iwm.org.uk
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/203842
URL : https://www.valka.cz/Cwynar-Michal-t79456#541091Verze : 0
Panzer
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.