Boeing Y1B-9

     
Název:
Name:
Boeing Y1B-9 Boeing Y1B-9
Originální název:
Original Name:
Boeing Y1B-9
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1931-DD.MM.1931 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1931-DD.MM.1931
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
05.11.1931
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3909 kg 8618 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6165 kg 13591 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
23.39 m 76ft 9in
Délka:
Length:
15.7 m 51ft 6in
Výška:
Height:
3.86 m 12ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
88.63 m2 954 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Curtiss V-1570-29 Conqueror o výkonu 447 kW Curtiss V-1570-29 Conqueror, power 600 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
276 km/h v 1524 m 171.5 mph in 5000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
237.4 km/h v ? m 147.5 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5.9 m/s 1160 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5852 m 19200 ft
Dolet:
Range:
2011.7 km 1250 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý 7,62mm kulomet v přídi
1x pohyblivý 7,62mm kulomet na hřbetě
2x 500kg puma
1x flexible .30 machine gun in nose
1x flexible .30 dorsal machine gun

2x 1100 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://joebaugher.com/usaf_bombers/b9.html
www.nationalmuseum.af.mil

Boeing Y1B-9 - http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/060421-F-1234P-039.jpg

www.nationalmuseum.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Boeing-Y1B-9-t77528#285260 Verze : 0
Boeing Y1B-9

V roce 1931 vznikly na náklady firmy Boeing dva prototypy rychlého bombardéru, které rozvíjely koncepci civilního Modelu 200 Monomail. Oba stroje, Model 214 a 215, byly celokovové samonosné hornoplošníky s poloskořepinovým trupem o skoro kruhovém průřezu. Podvozek již byl zatahovací, do motorových gondol, částečně ovšem vystupoval ven. Osádka se skládala z pěti osob, které měly k dispozici vlastní otevřené kabiny - v přídi byl umístěn prostor bombometčíka, který měl k dispozici pumový zaměřovač a okénko v podlaze a k obraně pohyblivý 7,62mm kulomet, za ním byly oddělené prostory pilota a kopilota, sedících za sebou. v tupu těsně před pilotem bylo pracoviště radisty. za křídlem pak bylo druhé střeliště s 7,62mm kulometem. Umístění pilotního prostoru nebylo příliš šťastné, protože jeho zorné pole bylo omezeno motor a dlouho přídí. Poprvé bylo na americkém letadlo použity servomechanismem ovládané pomocné plošky na směrovce, které pomáhaly pilotovi ovládat na svou dobu velice rychlý letoun. Model 214 měl nejprve nainstalovány motory Curtiss GIV-1570 Conqueror s chlazením Prestone. Model 215 s civilními motory Pratt & Whitney R-1830 poprvé vzlétl již 12. dubna 1931 a nesl civilní registraci X-10633. Po zapůjčení armádě byl testován pod prozatímním označení XB-901. Vzhledem k přesvědčivým výsledkům testů byly 14. srpna 1931 oba stroje, 215 i 214 zakoupeny armádou a obdržely označení YB-9 (Model 215) a dosud teprve dokončovaný Model 214 byl označen Y1B-9. Poprvé byl zalétán 5. listopadu 1931 a díky řadovým motorům, které byly jednak silnější, jednak umožňovaly lepší aerodynamický tvar motorových gondol, takže byl o 16 km/h rychlejší než YB-9, ovšem armáda dávala obecně přednost spíše hvězdicovým motorů, které byly levnější, lepší na údržbu a méně zranitelné v boji. Po dokončení testů na letišti Boeingu s Seattlu a na Wright Field byly Conquerory nahrazeny motory Wright Hornet.

Zdroj:
Bowers, Peter M.: Boeing Aircraft since 1916. Naval Institute Press, Annapolis 1989. ISBN 0-85177-804-6
http://home.att.net/~jbaugher2/b9.html
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.aerofiles.com/_boe.html
URL : https://www.valka.cz/Boeing-Y1B-9-t77528#285258 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více