Bell UH-1 Iroquois
Přehled verzí:
Bell XH-40
- prototyp modelu Bell 204 (postaveny 3 kusy)
Bell YH-40
- předsériové stroje objednané k testování (postaveno 6 kusů)
Bell HU-1A / Bell UH-1A
- úvodní produkční model Bell 204 (postaveno 182 kusů)
Bell TH-1A
- verze UH-1A s duálním ovladáním vybavené pro lety dle přístrojů (14 přestaveb z UH-1A)
Bell XH-1A
- úprava UH-1A pro testy zbraňového systému (1 konverze z UH-1A)
Bell HU-1B / Bell UH-1B
- vylepšená verze UH-1A (postaveno 1014 kusů + prototypy označené jako YUH-1B)
Bell NUH-1B
- testovací stroj (sériové číslo 64-18261)
Bell UH-1C
- verze UH-1B upravená jako "gunship", tzn. uzpůsobená k nesení výzbroje a munice k podpoře transportních strojů Hueys. Byla vybavená upraveným motorem, vylepšenými rotorovými listy a pod. (postaveno 767 kusů)
Bell UH-1D
- úvodní verze modelu Bell 205 s delším trupem (oproti modelu 204). Nasazovaná jako transportní stroj sloužící k nahrazení především strojů Sikorsky CH-34 Choctaw (postaveno 2008 kusů + 7 předsériových prototypů YUH-1D), později upraveny na standard UH-1H
Bell HH-1D
- záchranářská verze UH-1D s požární nádrží a rozprašovačem (30 konverzí)
Bell UH-1E
- obdoba UH-1B a UH-1C pro US Marine Corps s odlišnou avionikou a jiným vybavením (postaveno 209 kusů)
Bell NUH-1E
- UH-1E upravený k testování
Bell TH-1E
- cvičná verze UH-1C upravená pro US Marine Corps (postaveno 20 kusů)
Bell UH-1F
- verze UH-1B a UH-1C pro US Air Force (postaveno 120 kusů)
Bell TH-1F
- cvičná verze UH-1F (postaveno 26 kusů)
Bell UH-1G
- neoficiální označení pro jeden vyzbrojený stroj Khmérských národních leteckých sil Kambodže
Bell UH-1H
- vylepšená verze UH-1D s výkonnějším motorem (postaveno 5435 kusů)
- v Kanadě označen jako CUH-1H, později jako CH-118 (postaveno 10 kusů)
- verze EH-1H s instalovaným systémem REB AN/ARQ-33 v rámci projektu Quick Fix (upraveno 22 strojů)
- záchranářská verze HH-1H pro US Air Force (postaveno 30 kusů)
- JUH-1: pět UH-1H upravených pro sledování bojiště s radarem pod trupem
- TH-1H: konverze pro základní výcvik u USAF.
UH-1J
- vylepšená japonská verze UH-1H stavěná v licenci firmou Fuji (s motorem Allison T53-L-703, infračerveným rušičem a kopkitem kompatibilním s brýlemi pro noční vidění (NVG)
HH-1K
- účelová varianta pro pátrání a záchranu postavená na bázi modelu 204 (postaveno 27 strojů)
TH-1L
- výcvikový vrtulník na bázi HH-1K určený pro US Navy (postaveno 45 strojů)
UH-1L
- víceúčelová verze odvozená od TH-1L (postaveno 8 strojů)
UH-1M
- 36? UH-1C upravených do role "gunshipu" vybaveného motorem Lycoming T53-L-13B
UH-1N
- úvodní vojenská verze modelu 212, se 2 motory Pratt & Whitney Canada T400-CP-400 (postaveno 288 ks)
UH-1P
- verze UH-1F určená pro USAF k provádění speciálních operací (20th Special Operations Squadron "Green Hornets") (20 konverzí)
EH-1U
- pravděpodobně pouze 2 stroje (konvertovány z UH-1H) vybavené víceúčelovým systémem pro REB MULTEWS
UH-1V
- letecký evakuační vrtulník, záchranná verze pro US Army (220 konverzí UH-1H)
EH-1X
- 10 konverzí UH-1H vybavených pro REB v programu Quick Fix IIA
UH-1Y Venom
- námořní digitalizovaná verze se 2 motory (135+ ks)
Bell UH-1B Iroquois
Přehled verzí:
Bell XH-40
- prototyp modelu Bell 204 (postaveny 3 kusy)
Bell YH-40
- předsériové stroje objednané k testování (postaveno 6 kusů)
Bell HU-1A / Bell UH-1A
- úvodní produkční model Bell 204 (postaveno 182 kusů)
Bell TH-1A
- verze UH-1A s duálním ovladáním vybavené pro lety dle přístrojů (14 přestaveb z UH-1A)
Bell XH-1A
- úprava UH-1A pro testy zbraňového systému (1 konverze z UH-1A)
Bell HU-1B / Bell UH-1B
- vylepšená verze UH-1A (postaveno 1014 kusů + prototypy označené jako YUH-1B)
Bell NUH-1B
- testovací stroj (sériové číslo 64-18261)
Bell UH-1C
- verze UH-1B upravená jako "gunship", tzn. uzpůsobená k nesení výzbroje a munice k podpoře transportních strojů Hueys. Byla vybavená upraveným motorem, vylepšenými rotorovými listy a pod. (postaveno 767 kusů)
Bell UH-1D
- úvodní verze modelu Bell 205 s delším trupem (oproti modelu 204). Nasazovaná jako transportní stroj sloužící k nahrazení především strojů Sikorsky CH-34 Choctaw (postaveno 2008 kusů + 7 předsériových prototypů YUH-1D), později upraveny na standard UH-1H
Bell HH-1D
- záchranářská verze UH-1D s požární nádrží a rozprašovačem (30 konverzí)
Bell UH-1E
- obdoba UH-1B a UH-1C pro US Marine Corps s odlišnou avionikou a jiným vybavením (postaveno 209 kusů)
Bell NUH-1E
- UH-1E upravený k testování
Bell TH-1E
- cvičná verze UH-1C upravená pro US Marine Corps (postaveno 20 kusů)
Bell UH-1F
- verze UH-1B a UH-1C pro US Air Force (postaveno 120 kusů)
Bell TH-1F
- cvičná verze UH-1F (postaveno 26 kusů)
Bell UH-1G
- neoficiální označení pro jeden vyzbrojený stroj Khmérských národních leteckých sil Kambodže
Bell UH-1H
- vylepšená verze UH-1D s výkonnějším motorem (postaveno 5435 kusů)
- v Kanadě označen jako CUH-1H, později jako CH-118 (postaveno 10 kusů)
- verze EH-1H s instalovaným systémem REB AN/ARQ-33 v rámci projektu Quick Fix (upraveno 22 strojů)
- záchranářská verze HH-1H pro US Air Force (postaveno 30 kusů)
- JUH-1: pět UH-1H upravených pro sledování bojiště s radarem pod trupem
- TH-1H: konverze pro základní výcvik u USAF.
UH-1J
- vylepšená japonská verze UH-1H stavěná v licenci firmou Fuji (s motorem Allison T53-L-703, infračerveným rušičem a kopkitem kompatibilním s brýlemi pro noční vidění (NVG)
HH-1K
- účelová varianta pro pátrání a záchranu postavená na bázi modelu 204 (postaveno 27 strojů)
TH-1L
- výcvikový vrtulník na bázi HH-1K určený pro US Navy (postaveno 45 strojů)
UH-1L
- víceúčelová verze odvozená od TH-1L (postaveno 8 strojů)
UH-1M
- 36? UH-1C upravených do role "gunshipu" vybaveného motorem Lycoming T53-L-13B
UH-1N
- úvodní vojenská verze modelu 212, se 2 motory Pratt & Whitney Canada T400-CP-400 (postaveno 288 ks)
UH-1P
- verze UH-1F určená pro USAF k provádění speciálních operací (20th Special Operations Squadron "Green Hornets") (20 konverzí)
EH-1U
- pravděpodobně pouze 2 stroje (konvertovány z UH-1H) vybavené víceúčelovým systémem pro REB MULTEWS
UH-1V
- letecký evakuační vrtulník, záchranná verze pro US Army (220 konverzí UH-1H)
EH-1X
- 10 konverzí UH-1H vybavených pro REB v programu Quick Fix IIA
UH-1Y Venom
- námořní digitalizovaná verze se 2 motory (135+ ks)

Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Bell UH-1 Iroquois (Huey) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Bell UH-1B Iroquois
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#20887Verze : 4
Admin
MOD
Bell UH-1 Huey, jeden z nejúspěšnějších vtrulníků v dějinách, byl vyroben ve více jak 16 tisicích exemplářích a je stále k vidění ve službě mnoha armád, stejně jako v první linii jednotek US Marines. Tento dokument obsahuje historii tohoto stroje.
MODEL 204: Armádní HU-1A (UH-1A), HU-1B (UH-1B), UH-1C
Prestože Bell nedosáhl od Modelu 47 žádných velkých úspěchů s vrtulníky s pístovými motory, nakonec společnost našla nového vítěze 23. února 1955, kdy Bell získal kontrakt na nový armádní zdravotnický a evakuační vrtulník (medevac), pod firemním označením Model 204 a původním vojenským označením XH-40. Byly objednány tři prototypy, první let se uskutečnil 22. října 1956.
Model 204 byl první vrtulník s turbínou, vyrobený u Bellů. Byl poháněn turbínou Lycoming T53-L-1 s výkonem 700 koňských sil, používal tradiční konfiguraci hlavního rotoru a menšího ocasního rotoru, s typickou dvoulistým rotorem a byl vybaven lyžinami pro přistávání. V ocasní části byl vybaven horizontalní plochou pro zajištění stability při dopředném letu.
První tří prototypy XH-40 byly následovány šesti testovacími stroji YH-40. YH-40 obsahoval turbínu T-53-L1A s vyšším výkonem, celkem 770 koňských sil a s menší kabinou. YH-40 mohl nést pilota, druhého pilota a šest cestujících. První stroj byl US Army dodán 30. června 1959, spolu s dalšími devíti před-produkčními stroji HU-1 Iroquis (Irokéz). HU znamenalo Helicopter, Utility, tedy pomocný vrtulník, a označení Hu-1 tedy brzo vedlo k pojmenování Huey.
Armáda pokračovala v objednávkách HU-1A až do počtu 183 strojů, včetně 14 s dvojím ovládáním a přístroji pro "let poslepu" sloužící
pro výcvik. Dodávka byla dokončena v roce 1961.
Armáda používala HU-1 na Aljašce, v Evropě a Koreji. HU-1 byl později nasazen ve Vietnamu, jak se vojenský konflikt v této oblasti rozhořel naplno. Mnoho z těchto strojů bylo provizorně vybaveno kulometem Browning nebo M60 ráže .30 na pevných uchytech vedle obou bočních dveří a dvěma raketomety, každý na osm 70mm (2,5 palce) neřízených raket.
US Army tedy žádalo od firmy Bell změny modelu HU-1, které vyústili do verze HU-1B s první dodávkou v březnu 1961. HU-1B měl více protažený trup, který umožňoval pobrat sedm pasažérů, nebo 1360 kg nákladu. Tento typ byl poháněn T-53-L-5 turbínou s výkonem 1100 koňských sil. Certifikace tohoto stroje proběhla v dubnu 1963 a celkem bylo vyrobeno nejméně 1033 kusů HU-1B a Modelu 204B, jak se jmenovala komerčně prodávaná verze tohoto stroje.
V září 1962 přešla americká armáda na nový systém značení, takže HU-1A byl přejmenován na UH-1A, HU-1B potom na UH-1B. Původně vybaven zbraňovým systémem M-6E3, složených ze čtyř kulometů M60, montovaných po dvou na bok vrtulníku, které mohli být ovládány a zaměřovány pilotem, a raketometů, byl tento stroj nasazen do Vietnamu,
Transportní verze tohoto vrtulníku byly vybavené kulometem M60 na pohyblivém závěsu v prostoru bočních dveřích aby mohly poskytovat palebnou podporu převážené pěchotě.
Používání zvláštních vrtulníků vybavených kulomety a raketami (v anglickém jazyce Gunship, dále budu používat toto slovo) pro podporu "Slicks" (jak se říkalo transportním vrtulníkům UH-1) a "DustOffs" (jak se přezdívalo zdravotnickým strojům) vedlo k výraznému poklesu bojových poškození strojů celé skupiny. A tak přestože se někteří armádní činitelé domnívali, že vrtulníky jsou příliš citlivé pro bojové nasazení v přední linii, ztráty Hueyů byly překvapivě přijatelné.
Gunshipu UH-1B se nedostávalo výkonu, nutném pro přepravu zbraní a munice a pro doprovod rychlejších transpotních UH-1, a tak Bell vytvořil další variantu, označenou UH-1C, ktera byla výhradně určena pro roli Gunshipu. Obsahovala lepší turbínu, T-53-L-11, velké zásoby paliva a nový rotor Model 540, který měl delší listy, ale byl lehčí a poskytoval lepší manévrovací schopnosti.
UH-1C byl uveden v září 1965, ale bylo postaveno jen 750 kusů, protože Bell se již připravoval na uvedení optimalizované verze AH-1 HueyCobra, gunshipu postaveném na technologii UH-1C. AH-1 Cobra prokázal lepší manévrovací schopnosti a větší rychlost a tím se také stal složitějším cílem než vrtulníky Huey. Přesto gunshipy Huey se střelci v dveřích nákladového prostoru zůstaly ve Vientamu až do konce války, už jen pro schopnost střílet i do zadní polosféry a faktem, že střelec znamenal další pár očí pro sledování prostoru operace, ale také proto, že prostě nebyl dostatek vrtulníků AH-1, které by Hueye nahradily.
MODEL 204: Armádní HU-1A (UH-1A), HU-1B (UH-1B), UH-1C
Prestože Bell nedosáhl od Modelu 47 žádných velkých úspěchů s vrtulníky s pístovými motory, nakonec společnost našla nového vítěze 23. února 1955, kdy Bell získal kontrakt na nový armádní zdravotnický a evakuační vrtulník (medevac), pod firemním označením Model 204 a původním vojenským označením XH-40. Byly objednány tři prototypy, první let se uskutečnil 22. října 1956.
Model 204 byl první vrtulník s turbínou, vyrobený u Bellů. Byl poháněn turbínou Lycoming T53-L-1 s výkonem 700 koňských sil, používal tradiční konfiguraci hlavního rotoru a menšího ocasního rotoru, s typickou dvoulistým rotorem a byl vybaven lyžinami pro přistávání. V ocasní části byl vybaven horizontalní plochou pro zajištění stability při dopředném letu.
První tří prototypy XH-40 byly následovány šesti testovacími stroji YH-40. YH-40 obsahoval turbínu T-53-L1A s vyšším výkonem, celkem 770 koňských sil a s menší kabinou. YH-40 mohl nést pilota, druhého pilota a šest cestujících. První stroj byl US Army dodán 30. června 1959, spolu s dalšími devíti před-produkčními stroji HU-1 Iroquis (Irokéz). HU znamenalo Helicopter, Utility, tedy pomocný vrtulník, a označení Hu-1 tedy brzo vedlo k pojmenování Huey.
Armáda pokračovala v objednávkách HU-1A až do počtu 183 strojů, včetně 14 s dvojím ovládáním a přístroji pro "let poslepu" sloužící
pro výcvik. Dodávka byla dokončena v roce 1961.
Armáda používala HU-1 na Aljašce, v Evropě a Koreji. HU-1 byl později nasazen ve Vietnamu, jak se vojenský konflikt v této oblasti rozhořel naplno. Mnoho z těchto strojů bylo provizorně vybaveno kulometem Browning nebo M60 ráže .30 na pevných uchytech vedle obou bočních dveří a dvěma raketomety, každý na osm 70mm (2,5 palce) neřízených raket.
US Army tedy žádalo od firmy Bell změny modelu HU-1, které vyústili do verze HU-1B s první dodávkou v březnu 1961. HU-1B měl více protažený trup, který umožňoval pobrat sedm pasažérů, nebo 1360 kg nákladu. Tento typ byl poháněn T-53-L-5 turbínou s výkonem 1100 koňských sil. Certifikace tohoto stroje proběhla v dubnu 1963 a celkem bylo vyrobeno nejméně 1033 kusů HU-1B a Modelu 204B, jak se jmenovala komerčně prodávaná verze tohoto stroje.
V září 1962 přešla americká armáda na nový systém značení, takže HU-1A byl přejmenován na UH-1A, HU-1B potom na UH-1B. Původně vybaven zbraňovým systémem M-6E3, složených ze čtyř kulometů M60, montovaných po dvou na bok vrtulníku, které mohli být ovládány a zaměřovány pilotem, a raketometů, byl tento stroj nasazen do Vietnamu,
Transportní verze tohoto vrtulníku byly vybavené kulometem M60 na pohyblivém závěsu v prostoru bočních dveřích aby mohly poskytovat palebnou podporu převážené pěchotě.
Používání zvláštních vrtulníků vybavených kulomety a raketami (v anglickém jazyce Gunship, dále budu používat toto slovo) pro podporu "Slicks" (jak se říkalo transportním vrtulníkům UH-1) a "DustOffs" (jak se přezdívalo zdravotnickým strojům) vedlo k výraznému poklesu bojových poškození strojů celé skupiny. A tak přestože se někteří armádní činitelé domnívali, že vrtulníky jsou příliš citlivé pro bojové nasazení v přední linii, ztráty Hueyů byly překvapivě přijatelné.
Gunshipu UH-1B se nedostávalo výkonu, nutném pro přepravu zbraní a munice a pro doprovod rychlejších transpotních UH-1, a tak Bell vytvořil další variantu, označenou UH-1C, ktera byla výhradně určena pro roli Gunshipu. Obsahovala lepší turbínu, T-53-L-11, velké zásoby paliva a nový rotor Model 540, který měl delší listy, ale byl lehčí a poskytoval lepší manévrovací schopnosti.
UH-1C byl uveden v září 1965, ale bylo postaveno jen 750 kusů, protože Bell se již připravoval na uvedení optimalizované verze AH-1 HueyCobra, gunshipu postaveném na technologii UH-1C. AH-1 Cobra prokázal lepší manévrovací schopnosti a větší rychlost a tím se také stal složitějším cílem než vrtulníky Huey. Přesto gunshipy Huey se střelci v dveřích nákladového prostoru zůstaly ve Vientamu až do konce války, už jen pro schopnost střílet i do zadní polosféry a faktem, že střelec znamenal další pár očí pro sledování prostoru operace, ale také proto, že prostě nebyl dostatek vrtulníků AH-1, které by Hueye nahradily.
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#20880Verze : 0
Admin
MOD
Reklama
Jeden z mála dochovaných UH-1A.
Helikoptéra se nachází na palubě USS Intrepid.
Zdroj: vlastní foto, Intrepid - Sea, Air & Space Museum
Helikoptéra se nachází na palubě USS Intrepid.
Zdroj: vlastní foto, Intrepid - Sea, Air & Space Museum
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#367560Verze : 0
Gunshipy Huey ve Vietnamu - Armádní UH-1M
UH-1B a UH-1C byly postpuně vybaveny vylepšenými zbraňovými systémy :
XM-3 měl na rozdíl od obvyklé sestavy M-6E3 (raketometů na 8 raket a 4 kulometů) raketomety s 24 raketami a žádné kulomety.
XM-16 byl podobný původní M-6E3, ale používal raketomety XM-158 na 7 raket a 4 kulomety
M-5 vybavil vrtulník M-75 40mm granátometem v nosu stroje, s kadencí kolem 220 ran za minutu.
M-21 nahrazoval XM-16. Zůstaly mu raketomety XM-158, ale obě dvojice kulometů M60 po stranách stroje byly nahrazeny dvěma šestihlavňovými kulomety GE M-134 typu Gatling, ráže 7,62mm. Tito "miniguny" měly kadenci až 2000 ran za minutu.
Gunshipy Huey vybavene systémem M-5 se nazývaly Frog, se systémy XM-3 potom Hog, a vrtulníky vybavené oběma systémy se nazývaly Heavy Hog. Některé stroje byly také přezdívány Cobra nebo Snake, hlavně na začátku války ve Vietnamu, ale toto se změnilo s příchodem "pravé" Cobry AH-1.
Dále existovalo samozřejmě i mnoho dalších variací, jako vybavení raketomety XM-159 s 19 raketami na místo XM-158 a další improvizované zbraňové úchyty. Některé stroje byly vybaveny zásobníky s minami do minometů, které svrhávali na nepřátelské pozice. Toto "Mortar Aerial Delivery - MAD" se ukázalo velmi účinné pro boj v džungli.
Některé UH-1B byly také vybaveny šesti francouzskými SS-11 drátem řízenými protitankovými raketami, Američany používanými pod označením AGM-22B, ale nikdy se z nich nestala oblíbená zbraň (jak by mohla, byla francouzská ...
Pozn. Admina). SS-11 musela být řízena operátorem, sledujícím raketu a ovládajícím jí pomocí joystiku, jehož pokyny se přenášely do rakety po drátu, který mezi sebou a vrtulníkem za svého letu odvíjela. To vyžadovalo dobře trénovanou posádku a přesnost těchto raket byla velmi malá.
Na jaře 1972, ke konci americké účasti ve Vientamu, některé UH-1B byly vybaveny novou raketou BGM-71 Tow (tube-launched, opticaly-tracked, wire-guided), TOW, jak už název napovídá, je po drátě řízená raketa jako SS-11, ale obsahuje mnohem chytřejší řídící systém, operátorovi stačí neustále sledovat cíl, a řídící systém udělá ten zbytek.
81 TOW raket bylo odpáleno proti obrněné technice, s celkem 57 úspěšnými zásahy, na rozdíl od 20 SS-11 raket, které zaznamenaly jen 3 zásahy. Nasazení TOW ve Vientamu vydláždilo této zbrani cestu k širokému použítí ve vrtulnících v poválečné éře.
Poslední variantou Modelu 204 zakoupenou armádou byla varianta UH-1M, která obsahovala jak nové stroje, tak přestavby z UH-1C. UH-1M obsahoval novou turbínu T53-L-13 s 1400 koňskými silami, vybaven byl "Iroquois Night Fighter And Night Tracker (INFANT)", tedy systémem pro noční vidění, založeném na televizi při velmi nízkém stupni osvětlení a vyhledávacím světlometem a novým zbraňovým systémem M-21.
UH-1M byl nasazen do Vietnamu v roce 1969, některé zdroje uvádějí, že jich bylo vyrobeno jen několik k testování, jiné udávají, že jimy byly vybaveno několik čet.
UH-1B a UH-1C byly postpuně vybaveny vylepšenými zbraňovými systémy :
XM-3 měl na rozdíl od obvyklé sestavy M-6E3 (raketometů na 8 raket a 4 kulometů) raketomety s 24 raketami a žádné kulomety.
XM-16 byl podobný původní M-6E3, ale používal raketomety XM-158 na 7 raket a 4 kulomety
M-5 vybavil vrtulník M-75 40mm granátometem v nosu stroje, s kadencí kolem 220 ran za minutu.
M-21 nahrazoval XM-16. Zůstaly mu raketomety XM-158, ale obě dvojice kulometů M60 po stranách stroje byly nahrazeny dvěma šestihlavňovými kulomety GE M-134 typu Gatling, ráže 7,62mm. Tito "miniguny" měly kadenci až 2000 ran za minutu.
Gunshipy Huey vybavene systémem M-5 se nazývaly Frog, se systémy XM-3 potom Hog, a vrtulníky vybavené oběma systémy se nazývaly Heavy Hog. Některé stroje byly také přezdívány Cobra nebo Snake, hlavně na začátku války ve Vietnamu, ale toto se změnilo s příchodem "pravé" Cobry AH-1.
Dále existovalo samozřejmě i mnoho dalších variací, jako vybavení raketomety XM-159 s 19 raketami na místo XM-158 a další improvizované zbraňové úchyty. Některé stroje byly vybaveny zásobníky s minami do minometů, které svrhávali na nepřátelské pozice. Toto "Mortar Aerial Delivery - MAD" se ukázalo velmi účinné pro boj v džungli.
Některé UH-1B byly také vybaveny šesti francouzskými SS-11 drátem řízenými protitankovými raketami, Američany používanými pod označením AGM-22B, ale nikdy se z nich nestala oblíbená zbraň (jak by mohla, byla francouzská ...

Na jaře 1972, ke konci americké účasti ve Vientamu, některé UH-1B byly vybaveny novou raketou BGM-71 Tow (tube-launched, opticaly-tracked, wire-guided), TOW, jak už název napovídá, je po drátě řízená raketa jako SS-11, ale obsahuje mnohem chytřejší řídící systém, operátorovi stačí neustále sledovat cíl, a řídící systém udělá ten zbytek.
81 TOW raket bylo odpáleno proti obrněné technice, s celkem 57 úspěšnými zásahy, na rozdíl od 20 SS-11 raket, které zaznamenaly jen 3 zásahy. Nasazení TOW ve Vientamu vydláždilo této zbrani cestu k širokému použítí ve vrtulnících v poválečné éře.
Poslední variantou Modelu 204 zakoupenou armádou byla varianta UH-1M, která obsahovala jak nové stroje, tak přestavby z UH-1C. UH-1M obsahoval novou turbínu T53-L-13 s 1400 koňskými silami, vybaven byl "Iroquois Night Fighter And Night Tracker (INFANT)", tedy systémem pro noční vidění, založeném na televizi při velmi nízkém stupni osvětlení a vyhledávacím světlometem a novým zbraňovým systémem M-21.
UH-1M byl nasazen do Vietnamu v roce 1969, některé zdroje uvádějí, že jich bylo vyrobeno jen několik k testování, jiné udávají, že jimy byly vybaveno několik čet.
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#20929Verze : 0
Admin
MOD
V březnu 1962 získal Bell kontrakt pro námořní pěchotu (US Marine Corps) na dodávku útočného a podpůrného vrtulníku, což vedlo k verzi UH-1E. Mariňáci získali celkem 250 strojů UH-1E, které byly podobné UH-1B, ale byly vybaveny dalším zařízením, jako byl vnější vyprošťovací naviják, brzda rotoru pro upevnění během plavby a upravenou elektronikou.
První let UH-1E se konal v únoru 1963, dodávky začaly v únoru 1964. Rotor Model 540, použitý u strojů UH-1C byl zaveden do produkce UH-1E v roce 1965. Mariňáci také získali 20 TH-1E strojů pro výcvik.
BELL MODEL 204 / UH-1E HUEY
délka rotoru 13.41 m
délka trupu včetně rotoru 16.15 m
délka trupu 12.98 m
výška 4.44 m
váha prázndého stroje 2 155 kg
max vzletová váha 3 855 kg
max rychlost 220 km/h
dostup 5 090 m
dolet 340 km
V červnu 1963 Bell získal další kontrakt, tentokrát od US Air Force, na vrtulník vybavený raketami, nová verze byla označena UH-1F, opět odnož UH-1B. UH-1F měl ještě šiřsí rotor, celkem 14.63m a turbínu T58-GE-3 s výkonem 1290 koňských sil. První UH-1F vzlétl 20. února 1964, dodávky začaly začátkem září 1964. Celkem bylo vyrobeno 164 kusů. Některé byly upraveny na UH-1P, vrtulník pro psychologický boj, nesoucí velké tlampače, tyto vrtulníky se pak proháněly nad džunglí a vyzývaly nepřítele, aby se vzdal. Několik TH-1F bylo vyrobeno pro výcvik.
Bell také vytvořil variantu UH-1B označenou HH-1K pro US Navy, které se vyrobilo celkem 27 kusů. Jejich cílem byly operace Search and Rescue (SAR). Tyto stroje byly vybaveny turbínou Lycoming T53-L-13 s výkonem 1400 koňských sil a zvláštní avionikou. První dodávky proběhly v roce 1970.
Dalších 90 strojů bylo postaveno jako výcvikové vrtulníky pod označením TH-1L Seawolf, a dalších 8 jako UH-1L, pomocný vrtulník.
US Navy také používalo některé armádní vrtulníky pro spolupráci s říčními hlídkami. Některé vrtulníky také používal "Air America", krycí společnost americké CIA.
První let UH-1E se konal v únoru 1963, dodávky začaly v únoru 1964. Rotor Model 540, použitý u strojů UH-1C byl zaveden do produkce UH-1E v roce 1965. Mariňáci také získali 20 TH-1E strojů pro výcvik.
BELL MODEL 204 / UH-1E HUEY
délka rotoru 13.41 m
délka trupu včetně rotoru 16.15 m
délka trupu 12.98 m
výška 4.44 m
váha prázndého stroje 2 155 kg
max vzletová váha 3 855 kg
max rychlost 220 km/h
dostup 5 090 m
dolet 340 km
V červnu 1963 Bell získal další kontrakt, tentokrát od US Air Force, na vrtulník vybavený raketami, nová verze byla označena UH-1F, opět odnož UH-1B. UH-1F měl ještě šiřsí rotor, celkem 14.63m a turbínu T58-GE-3 s výkonem 1290 koňských sil. První UH-1F vzlétl 20. února 1964, dodávky začaly začátkem září 1964. Celkem bylo vyrobeno 164 kusů. Některé byly upraveny na UH-1P, vrtulník pro psychologický boj, nesoucí velké tlampače, tyto vrtulníky se pak proháněly nad džunglí a vyzývaly nepřítele, aby se vzdal. Několik TH-1F bylo vyrobeno pro výcvik.
Bell také vytvořil variantu UH-1B označenou HH-1K pro US Navy, které se vyrobilo celkem 27 kusů. Jejich cílem byly operace Search and Rescue (SAR). Tyto stroje byly vybaveny turbínou Lycoming T53-L-13 s výkonem 1400 koňských sil a zvláštní avionikou. První dodávky proběhly v roce 1970.
Dalších 90 strojů bylo postaveno jako výcvikové vrtulníky pod označením TH-1L Seawolf, a dalších 8 jako UH-1L, pomocný vrtulník.
US Navy také používalo některé armádní vrtulníky pro spolupráci s říčními hlídkami. Některé vrtulníky také používal "Air America", krycí společnost americké CIA.
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#21202Verze : 0
Admin
MOD
Reklama
MODEL 205: Armádní UH-1D a UH-1H
I když Bell pracoval na vylepšených verzích Modelu 204, společnost už vyvíjela novou sérii "protažených" Hueyů s označením Model 205. Bell prezentoval tento koncept armádě v roce 1960 a na základě toho získal kontrakt v červenci 1960 na sedm prototypů YUH-1D.
Model 205 poprvé vzlétl 16. srpna 1961 a byl zaveden do služby v srpnu 1963 pod označením UH-1D. Obsahoval turbínu Lycoming T53-L-11 s výkonem 1100 koňských sil, 14,63m dlouhý rotor, zvýšenou kapacitu palivových nádrží a zařízení pro přídavné nádrže a prostor pro 12-14 pasažérů nebo 1800kg nákladu. Snadno se rozpoznal oproti modelu 204 tím, že boční dveře měly 2 okna místo obvyklého jednoho.
Model 205 se stal hlavním armádním transportním a zdravotnickým vrtulníkem ve Vietnamu. Menší model 204 byl nadále používán jako gunship. Armáda celkem zakoupila 2008 vrtulníků UH-1D.
Modifikace UH-1D vedla k verzi UH-1H, která byla velmi podobná, ale byla vybavena silnější turbínou T53-L-13 s výkonem 1400 koňských sil a avionikou pro létání v noci a za špatného počasí a radionavigačním systémem Decca.
UH-1H byl poprvé vyroben v září 1967 a zůstal ve výrobě celých 20 let. US Army obdržela celkem 3573 UH-1H a mnoho z nich stále slouží, zejména v jednotkách Národní gardy a armádních rezerv. Byly samozřejmě modernizovány, vybaveny novou avionikou, vylepšenými kompozitními listy rotoru, obrannými světlicemi a klamnými terči (chaff-flare) a dalšími novinkami.
Tři UH-1H byly přestavěny na EH-1H pro elektronický průzkum, ale armáda se posléze rozhodla pro toto využít Sikorského EH-60C Black Hawk, takže z další přestavby sešlo. 220 strojů UH-1H bylo upraveno na zdravotnický medevac UH-1V a armáda také koupila 30 podobných HH-1H pro krátké mise typu search and rescue.
BELL MODEL 205 / UH-1H HUEY:
délka rotoru 14.63 m
délka trupu včetně rotoru 17.62 m
délka trupu 12.77 m
výška 4.41 m
váha prázndého stroje 2 365 kg
max vzletová váha 4 310 kg
max rychlost 205 km/h
dostup 3 840 m
dolet 510 km
1372 kusů UH-1H bylo vyrobeno pro export, nepočítaje v to licenční výrobu v zahraničních továrnách.
Ve Vietnamu byl Model 205 vybaven zejména kulomety M-60 ve dveřích nákl. prostoru, stejně jako pancéřováním, což omezovalo možnost přepravy na 7-8 osob. UH-1H s výkonějším motorem byl považován za silně nadřazený modelu UH-1D, zejména v "hot and high" prostředí, tedy ve vysokých nadmořských výškách a při vyšší teplotě vzduchu (řidší vzduch měl samozřejmě velký vliv na výkon motoru a na schopnosti rotoru zdvihnout zatížený vrtulník ze země, o tyto situace nebylo v hornatém terénu Vietnamu nouze). Vrtulníky UH-1H se staly typickými záchrannými vrtulníky, označenými červenými kříži a bez výzbroje, ale Vietnamci nebrali na takové označení ohledy a tak tyto zachranné mise bez doprovodu byly velmi rizikové.
Americké jednotky ztratily ve Vientamu celkem 4869 vrtulníků, z čehož bylo nejvíce právě Hueyů, a to 2591. Zajímavé je, že jen 1211 strojů bylo ztraceno v boji, zatímco 1380 bylo ztraceno díky jiným problémům. Statistiky dokazují, že přes všechny obavy nebyl vrtulník tak zranitelný a jedna ztráta připadla na 8000 vzletů. Vysoký počet ztrát reflektuje spíše jejich velmi časté nasazení, které znamenalo poruchy a chyby posádky, než zranitelnost.
Výroba UH-1 samozřejmě sledovala vývoj války ve Vietnamu, z 20 kusů měsíčně v roce 1963 na 160 vyrobených kusů v roce 1967 a zpět na 10 měsíčně v roce 1973. Vietnam byl označen za první válku vrtulníků a Huey zcela jistě zůstane symbolem této války - v paměti nám zůstanou obrázky tohoto stroje vysazujícího pěchotu na rýžových polích i přeplněné stroje evakuující poslední osoby z dobytého Saigonu.
I když Bell pracoval na vylepšených verzích Modelu 204, společnost už vyvíjela novou sérii "protažených" Hueyů s označením Model 205. Bell prezentoval tento koncept armádě v roce 1960 a na základě toho získal kontrakt v červenci 1960 na sedm prototypů YUH-1D.
Model 205 poprvé vzlétl 16. srpna 1961 a byl zaveden do služby v srpnu 1963 pod označením UH-1D. Obsahoval turbínu Lycoming T53-L-11 s výkonem 1100 koňských sil, 14,63m dlouhý rotor, zvýšenou kapacitu palivových nádrží a zařízení pro přídavné nádrže a prostor pro 12-14 pasažérů nebo 1800kg nákladu. Snadno se rozpoznal oproti modelu 204 tím, že boční dveře měly 2 okna místo obvyklého jednoho.
Model 205 se stal hlavním armádním transportním a zdravotnickým vrtulníkem ve Vietnamu. Menší model 204 byl nadále používán jako gunship. Armáda celkem zakoupila 2008 vrtulníků UH-1D.
Modifikace UH-1D vedla k verzi UH-1H, která byla velmi podobná, ale byla vybavena silnější turbínou T53-L-13 s výkonem 1400 koňských sil a avionikou pro létání v noci a za špatného počasí a radionavigačním systémem Decca.
UH-1H byl poprvé vyroben v září 1967 a zůstal ve výrobě celých 20 let. US Army obdržela celkem 3573 UH-1H a mnoho z nich stále slouží, zejména v jednotkách Národní gardy a armádních rezerv. Byly samozřejmě modernizovány, vybaveny novou avionikou, vylepšenými kompozitními listy rotoru, obrannými světlicemi a klamnými terči (chaff-flare) a dalšími novinkami.
Tři UH-1H byly přestavěny na EH-1H pro elektronický průzkum, ale armáda se posléze rozhodla pro toto využít Sikorského EH-60C Black Hawk, takže z další přestavby sešlo. 220 strojů UH-1H bylo upraveno na zdravotnický medevac UH-1V a armáda také koupila 30 podobných HH-1H pro krátké mise typu search and rescue.
BELL MODEL 205 / UH-1H HUEY:
délka rotoru 14.63 m
délka trupu včetně rotoru 17.62 m
délka trupu 12.77 m
výška 4.41 m
váha prázndého stroje 2 365 kg
max vzletová váha 4 310 kg
max rychlost 205 km/h
dostup 3 840 m
dolet 510 km
1372 kusů UH-1H bylo vyrobeno pro export, nepočítaje v to licenční výrobu v zahraničních továrnách.
Ve Vietnamu byl Model 205 vybaven zejména kulomety M-60 ve dveřích nákl. prostoru, stejně jako pancéřováním, což omezovalo možnost přepravy na 7-8 osob. UH-1H s výkonějším motorem byl považován za silně nadřazený modelu UH-1D, zejména v "hot and high" prostředí, tedy ve vysokých nadmořských výškách a při vyšší teplotě vzduchu (řidší vzduch měl samozřejmě velký vliv na výkon motoru a na schopnosti rotoru zdvihnout zatížený vrtulník ze země, o tyto situace nebylo v hornatém terénu Vietnamu nouze). Vrtulníky UH-1H se staly typickými záchrannými vrtulníky, označenými červenými kříži a bez výzbroje, ale Vietnamci nebrali na takové označení ohledy a tak tyto zachranné mise bez doprovodu byly velmi rizikové.
Americké jednotky ztratily ve Vientamu celkem 4869 vrtulníků, z čehož bylo nejvíce právě Hueyů, a to 2591. Zajímavé je, že jen 1211 strojů bylo ztraceno v boji, zatímco 1380 bylo ztraceno díky jiným problémům. Statistiky dokazují, že přes všechny obavy nebyl vrtulník tak zranitelný a jedna ztráta připadla na 8000 vzletů. Vysoký počet ztrát reflektuje spíše jejich velmi časté nasazení, které znamenalo poruchy a chyby posádky, než zranitelnost.
Výroba UH-1 samozřejmě sledovala vývoj války ve Vietnamu, z 20 kusů měsíčně v roce 1963 na 160 vyrobených kusů v roce 1967 a zpět na 10 měsíčně v roce 1973. Vietnam byl označen za první válku vrtulníků a Huey zcela jistě zůstane symbolem této války - v paměti nám zůstanou obrázky tohoto stroje vysazujícího pěchotu na rýžových polích i přeplněné stroje evakuující poslední osoby z dobytého Saigonu.
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#21210Verze : 0
Admin
MOD
Statistiky produkce
Měsíc/Rok | 1965 | 1960 | 1967 | 1968 | 1969 | 1970 |
Leden | 57 | 74 | 150 | 85 | 73 | 100 |
Únor | 58 | 81 | 150 | 82 | 82 | 100 |
Březen | 58 | 87 | 155 | 80 | 89 | 94 |
Duben | 60 | 93 | 152 | 85 | 100 | 74 |
Květen | 63 | 99 | 150 | 80 | 100 | 73 |
Červen | 66 | 100 | 143 | 66 | 44 | 74 |
Červenec | 68 | 102 | 139 | 65 | 100 | 71 |
Srpen | 67 | 114 | 120 | 65 | 101 | 67 |
Září | 70 | 109 | 110 | 65 | 101 | 67 |
Říjen | 71 | 125 | 106 | 65 | 101 | 64 |
Listopad | 74 | 133 | 98 | 65 | 101 | 66 |
Prosinec | 75 | 142 | 85 | 53 | 101 | 67 |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#21213Verze : 0
Admin
MOD
a něco málo akce :
výsadek z UH-1

bojová skupina vzráží zabezpečit přistávací oblast

čekání na druhou vlnu jednotek

modrý tým deváte jízdní vyráží do útoku
výsadek z UH-1

bojová skupina vzráží zabezpečit přistávací oblast

čekání na druhou vlnu jednotek

modrý tým deváte jízdní vyráží do útoku

URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#21215Verze : 0
Admin
MOD
Taky letmý pohled do kokpitu:
(Pozice kapitána-velitele stroje- je, oproti zvyklostem,vpravo)
(Pozice kapitána-velitele stroje- je, oproti zvyklostem,vpravo)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#25656Verze : 0
Jednotlivé výzbrojní varianty jsou neuvěřitelně pestré, ale přidám jednu z těch nejzajímavějších… Huey není sice naježený“ hlavněmi, ale kombinace xenonového světla s 500W xenonovými infračervenými vyhledávacími světly a minigunu M-134 udělala v noci svůj díl práce. Tihle ptáci se označovali v Namu taky jako „Killer Hawky“, vzlétly a vyhledávalY Charlieho v noci kolem základny, kdy se ženisté Vietcongu pokoušeli probít do tábora a odpálit tam miny.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#45455Verze : 0
zástavba systému M-23
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#48981Verze : 0
Dovolte, abych i já přispěl svou troškou do mlýna a přiložil snad nejznámější fotku z Vietnamu.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#58277Verze : 0
Tango
MOD
........
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#136575Verze : 0
wade
MOD
.....
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#136576Verze : 0
wade
MOD
Bell UH-1 D
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#146349Verze : 0
wade
MOD
zdroj:
www.saairforce.co.za
Stroj Tuneského letectva, nezmáma lokácia
www.saairforce.co.za
www.saairforce.co.za
Stroj Tuneského letectva, nezmáma lokácia
Období | - |
Výrobce | USA (USA) |
Typ letounu | Bell UH-1 Iroquois (Huey) |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | AB205A-1 4474 |
Taktické označení / imatrikulace | L81-707 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.saairforce.co.za
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#539367Verze : 1
wlasto
MOD
Halmstad, stroj pro vycvik zachranaru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Bell UH-1 Iroquois (Huey) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#543797Verze : 0
karaco
MOD
Jak se myje vrtulnik ...
URL : https://www.valka.cz/Bell-UH-1-Iroquois-Huey-t7696#591985Verze : 0
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.