M1151

     
Název:
Name:
M1151 M1151
Originální název:
Original Name:
M1151
Výrobce:
Producer:
AM General, South Bend, Indiana [vozidlo / vehicle]
Armor Holdings, Fairfield, Ohio [pancéřování / armouring]
Období výroby:
Production Period:
DD.07.2005-DD.MM.RRRR výroba stále probíhá / production still continues (?)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.2005 (?)
Osádka:
Crew:
1 + 3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x4
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
3311 kg 7300 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
19051) kg 42001) lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
5216 kg 11500 lb
Celková délka:
Overall Length:
4915 mm 16 ft 1 ½ in
Celková šířka:
Overall Width:
2184 mm 7 ft 2 in
Celková výška:
Overall Height:
1956 mm 6 ft 5 in
Světlá výška:
Ground Clearance:
4452) mm 1 ft 5 ½ in 2)
Rozvor:
Wheelbase:
3302 mm 130in
Rozchod:
Track:
1819 mm - obě nápravy
71,6in - both axles
Brzdová soustava:
Braking System:
- provozní: kapalinová
- parkovací: mechanická
- brzdy: kotoučové
- service brake: hydraulical
- parking brake: mechanical
- brakes: disc type
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí: 12 / 24 V nominal voltage: 12 / 24 V
Pneumatiky:
Tyres:
37 x 12.5R-16.5
Pancéřování:
Armour:
balistická ochrana dle:
- STANAG 4569 Annex A Level 4 (maximálně)
ballistic protection according to:
- STANAG 4569 Annex A Level 4 (maximum)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
General Engine Products Optimizer 6500
- naftový, přeplňovaný, s kapalinovým chlazením
- počet válců: V8
- vrtání: 103 mm
- zdvih: 97 mm
- objem: 6,5 l
- maximální výkon: 142 kW při 3400 ot/min
- maximální točivý moment: 515 Nm při 1700 ot/min
General Engine Products Optimizer 6500
- diesel, turbocharged, liquid-cooled
- number of cylinders: V8
- bore: 4.06 in
- stroke: 3.82 in
- displacement: 400 cu in
- maximum power output: 190 bhp at 3400 rpm
- maximum torque: 380 lb.ft at 1700 rpm
Převodovka:
Gearbox:
Turbo Hydra-Matic 4L80-E
- čtyř-rychlostní automatická, elektronicky řízená
Turbo Hydra-Matic 4L80-E
- four-speed automatic, electronically controlled
Spojka:
Clutch:
? ?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
94.65 l 20.82 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
113 km/h 70 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4023) km 2503) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
47.54) ° / 38 °
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
18 ° 40 %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
0.765) m 30in5)
Výzbroj:
Armament:
kulomety:
- M2
- M60
- M240B
- M249

granátomety:
- MK 19
machine guns:
- M2
- M60
- M240B
- M249

grenade launchers:
- MK 19
Uživatelské státy:
User States:







6)







6)
Poznámka:
Note:
1) se soupravou A, plně pancéřovaný 816 kg
2) pod nápravou
3) při provozu vezidla na zpevněných komunikacích v kopcovitém terénu při rychlosti 48-64 km/h
4) bez navijáku, s navijákem 45°
5) 1,52 m se soupravou pro brodění
6) darováno během rusko-ukrajinské války
1) with A-Kit, fully armoured 1800 lb
2) under axle
3) when vehicle is driven on hard surface and hilly terrain at a speed of 30-40 mph
4) without winch, with winch 45°
5) 0.60 in with kit
6) donated during the Russo-Ukrainian War
Zdroje:
Sources:
TM 9-2320-387-10 - M1113, M1114, M1151, M1152 - Operator’s Manual
URL : https://www.valka.cz/M1151-t76949#283163 Verze : 0
M1151


V roce 2000 zahájila americká armáda (US Army) program obnovy svého vozového parku v sektoru lehkých taktických vozidel. V tomto roce již pomalu končila předpokládaná patnáctiletá životnost prvních vyrobených automobilů řady HMMWV, které z výrobní linky sjížděly od roku 1985. Podle původních plánů měly nejstarší Humvee prodělat generální opravu spojenou se zástavbou některých nových částí (především motoru a dalších partií hnacího ústrojí). Nakonec se však ukázalo, že toto řešení by vzhledem ke konečnému výsledku bylo neúměrně drahé, a tak se armáda, společně s námořní pěchotou (US Marine Corps), rozhodla pro nákup nových vozidel Humvee generace A2.


Toto rozhodnutí však moc dlouho nevydrželo, protože do dalšího vývoje zasáhly bojové zkušenosti z operace Irácká svoboda. Na základě nařízení náčelníka štábu americké armády z února 2004 měla být většina armádních vozidel v této kategorii pancéřována, nebo alespoň k rychlému pancéřování uzpůsobena. V té době se již vyráběla pancéřovaná varianta M1114, která vznikla na základě poznatků z mírových operací amerických ozbrojených sil z první poloviny devadesátých let (vozidlo bylo konstruováno tak, aby jeho osádka a pasažéři přežili výbuch 5,45 kg (12 lb) miny pod přední nápravou, výbuch 1,18 kg (4 lb) miny pod zadní nápravou, dveře vozidla měly vydržet zásah protipancéřovou municí ráže 7,62 mm ze vzdálenosti 100 metrů).
Program náhrady lehkých taktických vozidel zahájený v roce 2000 tak nakonec vyústil ve vozidla M1151 (verze pro přepravu osob / nosič výzbroje) a M1152 (verze pro přepravu nákladu / nosič skříňové nástavby), které vznikly na základě modelu M1114. V případě armády byl M1151, s celkovým užitečným zatížením 1,9 tun, plánován především jako nástupce vozidel M1025 / M1026.


Jízdní a balistické zkoušky prototypu XM1151 se uskutečnily v létě 2005, sériová výroba byla zahájena v červenci téhož roku. Za první měsíc výroby se očekávalo zhotovení kolem 29 vozidel. První M1151 byly jednotkám v Iráku dodány patrně v březnu 2006. Americká námořní pěchota zavedla M1151 do své výzbroje v únoru 2007, především jako náhradu za starší varianty M1043 / M1044.


M1151 vznikl na bázi verze M1114, u které došlo k zesílení konstrukce. Mezi hlavní cíle patřilo, aby většina pancéřové ochrany byla demontovatelná (u M1114 je instalována na permanentní bázi). V případě mírového použití by byla odstraněna, což by snížilo zatížení konstrukce vozu a prodloužilo jeho životnost. Pancéřování bylo navíc projektováno tak, aby pro jeho navěšení / svěšení nebylo zapotřebí zvedacích zařízení, speciálních přípravků a nástrojů a aby tuto operaci dokázala uskutečnit pouze osádka vozu. Část pancéřování (tzv. souprava A (resp. A1), známá též jako integrovaná pancéřová ochrana (IAP - Integrated Armor Protection)) o hmotnosti 318 kg je instalována napevno již od výrobce, a to především ve špatně přístupných částech vozu (části podlahy, motorová přepážka). Soupravu B (resp. B1) tvoří zbylé pancéřování (dveří, oken, stropu, atd.), které si může namontovat přímo uživatel. Dodavatelem soupravy A i B je Armor Holdings. Pro vozidla s oběma typy pancéřování se užívá označení M1151P1.


K soupravám A a B byl vyvinutý další typ pancéřování známý jako Frag určený především k ochraně před účinky improvizovaných výbušných nástrah. Frag 1 zlepšuje ochranu boků vozidla a dveří, Frag 2 chrání masku chladiče a oblast blatníků, Frag 5 je opět určen k pancéřové ochraně dveří vozidla.


Mezi další úpravy patří tříbodové bezpečnostní pásy, sedačky odolnější při výbuchu min nebo klimatizace.


M1151 určené pro americkou armádu lze vyzbrojit kulomety M2, M60, M240B, M249 a granátomety Mk.19.


Nové M1151 určené pro službu v Iráku nejprve dorazily na základnu Camp Arifjan v Kuvajtu, kde byly zkontrolovány, vyzkoušela se jejich funkčnost a podle aktuálních potřeb v Iráku jim byla doplněna potřebná výstroj a výzbroj.


Všechny M1151 však nepochází z novovýroby, část z nich vzniká jako výsledek generálních oprav vozidel M1114. V případě M1114 sloužících v Iráku celý proces začíná tím, že vůz je od bojového útvaru přesunut pod Armádní velitelství údržby (Army Sustainment Command) v Kuvajtu odkud pak lodí putuje do opravárenského závodu ve Spojených státech. Zde je automobil prohlédnut, kompletně odstrojen a znovu prohlédnut. Po otryskání putuje na montážní linku, kde je vystrojen na verzi M1151 posledního sériového provedení.


Cena jednoho M1151 se začátkem roku 2008 pohybovala na úrovni 347 000 amerických dolarů.


Zdroje:
1) TM 9-2320-387-10 - M1113, M1114, M1151, M1152 - Operator’s Manual
2) Zaloga, S.: HMMWV Humvee 1980-2005: US Army Tactical Vehicle, Oxford, 2006
3) Gourley, S. R.: M1151/M1152 Humvees, Army, July 2005
4) Lorge, E.: Reset program maintains troop readiness, www.army.mil Aug. 15, 2008
5) New Humvees Headed To Serve U.S. Troops In Middle East, Defense Daily, March 28, 2006
6) Firemní materiály AM General

M1151 - (AM General)

(AM General)
M1151 - (AM General)

(AM General)
M1151 - (AM General)

(AM General)
M1151 - (AM General)

(AM General)
URL : https://www.valka.cz/M1151-t76949#283135 Verze : 4
M1151A1 w/B1 (serial number 338476, rok výroby 2010), Tankový den, Vojenské technické muzeum, Lešany, 1.9.2012. Vozidlo bylo Armádě České republiky dodáno v roce 2010 formou americké vojenské pomoci. Vzhledem k tomu, že potřeba lehkých obrněných vozidel byla pro kontingenty Provinčního rekonstrukčního týmu v Afghánistánu nakonec řešena jinými typy, uvedený M1151 skončil ve vojenském muzeu v Lešanech.
M1151 -


URL : https://www.valka.cz/M1151-t76949#458339 Verze : 1
M1151A1 (UB 00524) s 40 mm granátometem HK GMW polské speciální jednotky AGAT
Dny NATO 2016, Ostrava-Mošnov 17.9.2016
M1151 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/M1151-t76949#561102 Verze : 1
M1151 + DRASH
4th Infantry Division
Fort Irwin


Autor: Ops Group US Army National Training Center Ft Irwin
M1151 -


URL : https://www.valka.cz/M1151-t76949#682936 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více