Messerschmitt Bf 110 D-3

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 110 D-3 Messerschmitt Bf 110 D-3
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 110 D-3
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.194R Messerschmitt GmbH, Regensburg /
DD.MM.1940-DD.MM.1941 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Bremen /
DD.MM.1940-DD.MM.1941 Mühlenbau und Industrie AG, Braunschweig /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1940-DD.03.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
253 (W.Nr.: 3810-3816, 4207-4212, 3311-3418, 3653-3720, 4213-4380):
Messerschmitt: 6
Focke-Wulf Flugzeugbau: 181
Mühlenbau und Industrie: 66
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1940
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4907 kg 10818 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6986 kg 15401 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
7704 kg 16984 lb
Rozpětí:
Wingspan:
16,20 m 53 ft 1 ¾ in
Délka:
Length:
~12,67 m ~41 ft 6 ¾ in
Výška:
Height:
4,12 m 13 ft 6 ¼ in
Plocha křídla:
Wing Area:
38,4 m2 413.33 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 601 A-1
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 809 kW (1100 PS) při 2400 ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Daimler-Benz DB 601 A-1
- inverted V-design (60°)
- number of cylinders: 12
- maximum power output: 1085 hp at 2400 rpm (at sea level)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1270 l 279 Imp gal / 335 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
555 km/h v 7000 m 345 mph in 22966 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
460 km/h v 5000 m 286 mph in 16404 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,4 m/s 2047.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,5 min do 6000 m 10,5 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9700 m 31824 ft
Dolet:
Range:
1100 km 684 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2000 km 1243 mi
Výzbroj:
Armament:
2x 20mm kanón MG FF v přídi, každý 120 nábojů
4x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 1000 nábojů
1x pohyblivý 7,92mm kulomet MG 15 v zadní kabině, 750 nábojů
pumový závěsník ETC 500/IXb
(1x SC 1000, 2x SC 500, 2x SD 500, 2x SC 250)
2x 20mm MG FF cannon in the nose, 120 rounds each
4x 7,92mm MG 17 machine gun in the nose, 1000 rounds each
1x flexible 7,92mm MG 15 machine gun in the rear cocpit, 750 rounds
ETC 500/IXb bomb rack
(1x SC 1000, 2x SC 500, 2x SD 500, 2x SC 250)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Ledwoch, J.: Messerschmitt Bf 110, Intermodel, 1994
Murawski, M.: Letadla Luftwaffe, část 2, Intermodel, 1997
Mackay, R.: Messerschmitt Bf 110, Crowood, 2000
Campbell, J. L.: Messerschmitt Bf 110 Zerstörer in Action, Squadron/Signal Publications, 1977
http://de.wikipedia.org/wiki/Bf_110
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#282692 Verze : 0
Bf 110 D-3 ze sestavy 7./ZG 26 krátce po skončení stíhacího doprovodu transportních Ju 52 letících ze severní Afriky, patrně letiště Trapani na Sicílii, 1941. Letoun má pod křídlem podvěšeny dvě 900litrové přídavné palivové nádrže.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 110 D-3 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#375478 Verze : 0
Messerschmitt Bf 110 D-3


Stručná historie:
V průběhu tažení v Norsku, kdy byly Messerschmitt Bf 110 C používány k eskortování ledních konvojů, bylo zjištěno, že pro tento úkol má Bf 110 nedostačující dolet. Náprava tohoto nedostatku byla sjednána rychle - pod trup Bf 110 C-3 byla nainstalována objemná přídavná palivová nádrž z překližky o objemu 1 200 l. Nádrži se říkalo Dackelbauch, tedy Břicho jezevčíka. Letoun s touto nádrží byl ke zkouškám přijat jako Bf 110 D-0. Celá tato sériová řada se vyznačovala dlouhým doletem. Dolet této verze se zvýšil, ovšem za tvrdou cenu ztráty výkonu, u předsériových Bf 110 D-0 nebyly instalovány kanóny MG-FF. Do bojů byla nasazena verze Bf 110 D-1R1 poprvé u I. / ZG 76., tato jednotka byla 18.května 1940 přesunuta do Trondheimu a odtud tyto Messerschmitt útočily na 630 km vzdálený přístav Narvik a je velkým štěstím, že se tato verze nestřetla s moderními stíhacími letouny protivníka. Lepším řešením byly dvě kapkovité přídavné nádrže o objemu po 900 litrech pod křídly. Díky lepší aerodynamice byly výkony lepší a delší byl i dolet protože tyto nádrže měly větší objem. V případě potřeby bylo možno nádrže odhodit. Na tuto verzi navázala verze Bf 110 D2, jednalo se o stíhací bombardér, který pod křídly nesl dvě kapkovité nádrže, každá měla objem 300 l, pod trupem byl závěsníky pro dvě pumy po 500 kg, pevná hlavňová výzbroj byla omezena na pouhé dva kulomety MG 17.
Největším doletem se vyznačovala poslední „déčková“ verze, tedy Bf 110 D-3. Jejím úkolem byly dlouhé průzkumné lety nad mořem, pod křídly bylo možno nést nádrže o objemu 2x 900 l, nebo menší 2x 300 l pod trupem byla ještě jedna přídavná nádrž na 76 litrů motorového oleje a pod trup bylo možno zavěsit pětisetkilovou pumu. V prodloužené zadní části trupu bylo místo pro nafukovací člun, která měl sloužit k záchraně osádky, pokud by během dlouhého letu došlo k nouzovému přistání na mořskou hladinu. Tato verze operovala nad Středozemním mořem.
Zajímavostí byla montáž infračerveného detektoru Scanner-Anlage, toto zařízení reagovalo na teplotu výfukových plynů vpředu letícího letounu. Poloha tepelného záření se zobrazovala na malé obrazovce Q-Rohr před pilotem. Doloženy jsou také útoky Bf-110 D startujících z letišť v Norsku a útočících na anglické pobřeží, těmto beztrestným útokům udělaly přítrž Spitfiry 72. perutě.



Použité prameny:
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe, Část 2, Vydání I., Intermodel Hostomice, rok 1997. ISBN 80-901976-3-9
Martin C. Windrow, Profile Publications, The Messerschmitt Bf 110, Aircraft Profile No.23, rok 1967
http://www.airwar.ru/enc/fww2/bf110f.html
www.jagdgeschwader4.de
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.xs4all.nl
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#282691 Verze : 0
Messerschmitt Bf 110 D-3 ze sestavy III./ZG 26 zachycený nad severoafrickou pouští, léto 1941.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 110 D-3 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#375475 Verze : 0
Bf 110 D-3 z výzbroje 4./ZG 76 na letišti v Řecku, 1941.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 110 D-3 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#375474 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Zdroj uveden výše
Messerschmitt Bf 110 D-3 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#282697 Verze : 0
Přídavné nádrže používané u verzí Bf 110 D


Zdroj: Vojna v vozduche č.117 Bf 110
Messerschmitt Bf 110 D-3 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#384643 Verze : 0
Prachové filtry používané na vstupech vzduchu ke kerburátoru Bf 110 D v Africe


Zdroj: Vojna v vozduche č.117 Bf 110
Messerschmitt Bf 110 D-3 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#384644 Verze : 0
Podkřídlové přídavné nádrže používané u verzí Bf 110 D a vyšších


Zdroj: Vojna v vozduche č.117 Bf 110
Messerschmitt Bf 110 D-3 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-110-D-3-t76846#384645 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více