Main Menu
User Menu

Dewoitine D.550

     
Název:
Name:
Dewoitine D.550
Originální název:
Original Name:
Dewoitine D.550
Kategorie:
Category:
jiná kategorie
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1939 Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Midi, Toulouse /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
23.06.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1485 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1820 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1950 kg
Rozpětí:
Wingspan:
8,200 m
Délka:
Length:
8,020 m
Výška:
Height:
2,700 m
Plocha křídla:
Wing Area:
10,80 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
168,52 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Ycrs, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 614 kW (835 k) a max. výkon 662 kW (900 k)v h= 4 000 m při 2 650 ot/min.
Vrtule trojlistá stavitelná
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
675 km/h v 6000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
526 km/h v 4000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1,5 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Speciální rychlostní letoun.


Pro letoun nebyl stále k dispozici motor HS 12Z, proto byl později instalován motor Hispano-Suiza HS 12Y-51 o výkonu 735 kW (1 000 k) s tímto motorem dosáhl rychlosti 702,2 km/h v h= 6 500 m.
Zdroje:
Sources:
Pelletier Alain, Squadron/Signal in Action. Aircraft Number 180, French Fighters of World War II, rok 2002
L+K 14/1997 Letadla 1939-45, Václav Němeček
www.historyofwar.org
https://www.airwar.ru/enc/xplane/d550.html
www.aviafrance.com
archiv autora

Dewoitine D.550 -


Dewoitine D.550 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-550-t75798#279576Verze : 0
MOD
Dewoitine D.550


Stručná historie:


Francouzi chtěli z letounem vlastní konstrukce získat rychlostní rekord, byla to vysoce prestižní záležitost a tak v říjnu roku 1938 byl Emilie Dewoitine vyzván, aby obnovil práce na rychlostním stroji. Za základ byla vzata konstrukce stíhačky Dewoitine D.520, tato konstrukce byla upravena pro daný úkol. Bylo zmenšeno rozpětí křídel, dále byla konstrukce maximálně odlehčena, snížena byla zásoba paliva a celý letoun byl aerodynamicky zjemněn.
Rychlostní letoun měl být poháněn motorem Hispano-Suiza 12Z, tento motor však byl, bohužel, teprve ve stádiu vývoje a začínajících továrních zkoušek, proto byl prozatímně instalován motor Hispano-Suiza 12Ycrs o výkonu 662 kW (900 k). V době, kdy Francouzi letoun ještě nedokázali ani zalétat, platil již nový rychlostní rekord německého Messerschmittu Me-209V1, tento letoun dne 26. dubna 1939 pilotován Fritzem Wendelem dosáhl rychlosti 755,138 km/h. ). K zalétání D.550 došlo 23. 6. 1939. Později byl letoun vybaven výkonnějším Hispano-Suiza 12Y-51, s kterým 22. 11. dosáhl 702,2 km/h. Této rychlosti však bylo dosaženo ve výšce 6 500 m, což pravidla soutěže nepřipouštěla (rychlostní let měl být v minimální výšce), proto dochází k přestavbě, v rámci které byl prodloužen trup o 200 mm, upraven byl kompresor a chladič pod trupem nahradily dva ploché chladiče pod křídly. Smůlou bylo to, že motor Hispano-Suiza 12Z stále nebyl připraven. Při zalétání dne 18. 5. 1940 se navíc ukázalo, že úprava chlazení aerodynamiku zhoršila. Poslední let proběhl 27. 5. 1940, potom byl letoun hangárován a v roce 1944 byl zničen bombardováním.


Všechny provedené úpravy měly za následek, že letoun D.550 neměl s původní konstrukcí D.520 mnoho společného. Francouzskému letectvu však neunikl nárůst výkonů a tak byl vznesen požadavek na projekt stíhacího letounu, kde by se uplatnily zkušenosti ze stavby rychlostního D.550. Nový projekt a rozestavěné prototypy byly označeny D.551.


Použité prameny:
Alain Pelletier, Squadron/Signal, Aircraft Number 180, French Fighters of World War II.
https://www.airwar.ru/enc/xplane/d550.html
www.aviarmor.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-550-t75798#279575Verze : 0
MOD