Main Menu
User Menu

Jakovlev I-28

Yakovlev I-28

Яковлев И-28

     
Název:
Name:
Jakovlev I-28 (Jak-5)
Originální název:
Original Name:
Яковлев И-28 (Як-5)
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
10.07.1940-29.10.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
01.12.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2450 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2928 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,475 m
Výška:
Height:
2,420 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
170,729 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PD kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec s dvoustupňovým kompresorem E-100 konstruktéra V. A. Dolležala, výkon 853,2 kW (1 160 k) v h= 2 700 m a 745,7 kW (1 015 k) v h= 6 650 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650 km/h v 9000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,03 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,2 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m
Dolet:
Range:
460 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 nábojů a
2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, každý s 750 náboji.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
viz popis
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
L+K 26/1980, Václav Němeček, Latadla 39-45, Jakovlev I-28 a Jak-9PD
www.aviarmor.net
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak5.html
https://ram-home.com/ram-old/eng_vk-105.html
https://ram-home.com/ram-old/i-28yak-5.html
archiv autora

Jakovlev I-28 -


Jakovlev I-28 -


Jakovlev I-28 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-28-t74782#468442Verze : 0
MOD
Jakovlev I-28 / Jak-5



V letech 1939 a 1940 pracovala Jakovlevova konstrukční kancelář na více druzích bojových letounů různého určení. Byl mezi nimi i výškový přepadový stíhací letoun. Vývoj tohoto letounu označovaného I-28 nebo Jakovlev Jak-5 začal v půli roku 1940 a ukončen byl až o dva roky později.


Konstrukční práce na prototypu I-28 byly zahájeny 10. července 1940. Již za tři a půl měsíce od zahájení konstrukčních prací byl prototyp 29. října 1940 dokončen.


Konstrukčním řešením se prototyp I-28 velmi podobal letounu UTI-26-2, ze kterého později vyšel stroj Jak-7UTI. I-28 byl jednomístný jednomotorový dolnoplošník s klasickým zatahovatelným podvozkem záďového typu, jednoduchou SOP a běžnou VOP ( samonosnou ). Neměl ještě kapkovitý překryt pilotní kabiny, kterým se vyznačovaly pozdější modely Jakovlevových stíhaček, ale klasické "utopené" provedení. Na poměrně dlouhou kabinu plynule navazovala zvýšená hřbetní část trupu, která dále pozvolna přecházela v ocasní partie. Odlišoval se tím, že měl kovovou konstrukci trupu a kovovou měl i celou ocasní část. I-28 dostal také zcela nové křídlo o rozpětí 9,74 m. Zatahovací podvozek byl stejného typu jako u UTI-26-2. Kola předních podvozkových noh měly rozměr 650 x 200 mm a zadní kolečko 300 x 125 mm.
Hlavní částí stroje, okolo které se vše točilo, byla zcela nová "výšková" pohonná jednotka. Do I-28 byl instalován motor M-105PD, což byl "výškový" model motoru M-105 (VK-105). Motor M-105PD byl vybaven zcela novým s jednostupňovým dvourychlostním kompresorem E-100.
Zatímco u motoru M-105P se první rychlostní stupeň kompresoru spouštěl ve 2 000 m, u M-105PD to bylo ve 2 350 m. V případě druhé rychlosti byl rozdíl ještě větší. U motoru M-105P to bylo ve 4 000 m a u M-105PD pak v 6 650 m. Motor M-105PD se tak podržel svůj výkon v podstatně větších výškách. To spolu s větším výkonem M-105PD (1 160 k oproti 1 050 k u M-105P) zajistilo Jaku-5 / I-28 proti Jaku-1 s motorem M-105P vyšší maximální rychlost nejen ve větších, ale i středních výškách.
Výzbroj I-28 odpovídala typu I-26-2. Skládala se z jednoho 20 mm kanónu ŠVAK se 120 náboji, který byl umístěn mezi bloky válců motoru (střílel dutou hřídelí vrtule), a dvou synchronizovaných kulometů ŠKAS ráže 7,62 mm se zásobou 750 nábojů na hlaveň, které byly umístěny nad motorem.
Letoun I-28 / Jak - 5 ( prototyp ) ... byl vyroben do konce října 1940. Poté byl předán k závodním zkouškám a testům.
Jeho první let se uskutečnil 1. prosince 1940 a nedopadl vůbec dobře. Při letu nastaly potíže s motorem. Podle pilota motor silně kouřil, chvěl se, unikal z něj olej a vynechával. Nejprve vibrace zesílily, potom se přenesly se na celý letoun a nakonec se motor (asi po dvaceti minutách letu) zcela zastavil. Pilot byl hned při prvním letu nucen nouzově přistát. Na letounu byl pak motor vyměněn za nový a I-28 byl znovu předán ke zkouškám. V jejich průběhu docházelo k dalším menším úpravám stroj, a tak se testy nakonec protáhly až do konce roku 1942.
Bylo zjištěno, že letoun I - 28 je (v případě správně fungujícího motoru) schopen běžně dosahovat výšek kolem 12 000 m a i v těchto letových hladinách si stroj zachovává plnou ovladatelnost. Ve vyšších výškách dosahoval maximální rychlosti kolem 650 km/h (nevíme přesně v jaké výšce - někde se uvádí přes 7 000 m). Na polovinu roku 1942 to byly výkony více než dobré.
Ani tyto zkoušky však pro letoun nedopadly dobře. Nedošlo sice k žádné havárii, při které by byl stroj neopravitelně zničen, ale bez problémů se to celé neobešlo. Největší potíže byly opět s motorem.


Protože se v té době nepodařilo dopracovat tuto výškovou verzi motoru označovanou původně M-105PD do fáze vhodné pro sériovou výrobu, byl nakonec celý projekt I-28 / Jak - 5 zastaven.


Práce na výškových stíhačích u konstrukční kanceláře (OKB 115) Alexandra Sergejeviče Jakovleva ale tímto zdaleka nekončí.
Konstruktéři se pokusili využít výškový motor VK-105PD (M-105PD) i v letounech Jak-7PD a Jak-9PD. V případě Jaku-7PD se jednalo o jeden prototyp přestavěný ze sériového stroje. Prototypy Jaku-9PD s tímto motorem, stejně jako Jak-7PD, také neprošly. Úspěch se dostavil až s letounem Jak-9PD z roku 1944, který již nepoháněl motor VK-105PD ale VK-106PV.




Zdroje k I-26, I-28, I-29, I-30 :
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- www.topsid.com
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak5.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/i30.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/i29.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/i26.html
- https://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-28-t74782#275040Verze : 0
Zdroj : Jsem autorem náčrtu dle předlohy ...
Jakovlev I-28 - Jakovlev I-28 / Jak-5

Jakovlev I-28 / Jak-5
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-28-t74782#275044Verze : 0
Zdroj : https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak5.html
a www.airwar.ru

Jakovlev I-28 - Jakovlev I-28 / Jak-5

Jakovlev I-28 / Jak-5
Jakovlev I-28 - I-28

I-28
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-28-t74782#275042Verze : 0