Název: Name: | Curtiss F-5L | |
Originální název: Original Name: | Curtiss F-5L | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1918-DD.MM.191R Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York DD.MM.1918-DD.MM.191R Naval Aircraft Factory, Philadelphia, Pennsylvania DD.MM.1918-DD.MM.191R Canadian Aeroplanes Ltd., Toronto, Ontario / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1918-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 227: 60 Curtiss (A4281–A4340) 137 NAF (A3559/3615, A3659/3683, A3783/3800, A3859/3880, A3882, A3936/3940, A4009/4014) 30 Canadian Aeroplanes (A3333/3362) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.06.1918 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3955 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 6169 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 31.63 m | |
Délka: Length: | 15.03 m | |
Výška: Height: | 5.49 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 129.79 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Liberty 12A o výkonu 298 kW čtyřlistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 144.8 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 10 min do 671 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 1676 m | |
Dolet: Range: | 1335.8 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis v přídi 1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis na hřbetě 1x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis v každém boku 1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis nad horník křídlem 4x 104 kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947. Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8. Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0. Johnson, E. R. United States naval aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9. |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F-5L-t74689#436226Verze : 0
Aubi
MOD
Curtiss F-5L
U.S. Navy se již od začátku zajímalo o britský létací člun Felixstowe F.5 a v březnu 1918 byly do filadelfské továrny Naval Aircraft Factory doručeny jeho kompletní nákresy, na jejichž základě zde vznikla americká licenční verze. Hlavním rozdílem mezi britskou a americkou verzí se staly nové motory, místo Eaglů nyní zaujaly Liberty 12A o 302 kW. Také byly zdvojeny prvky řízení, pozměněn byl tvar křidélek a došlo i k dalším drobnějším změnám, aby odpovídalo americkým výrobním postupům. Písmeno L v názvu podle některých pramenů znamená právě použití motoru Liberty, podle další verze to ale je zkratka od League Island, ostrova, na kterém NAF sídlila. Prototyp F-5L poprvé vzlétl 15. června 1918, jen čtyři měsíce po obdržení výkresů. Americké námořnictvo objednalo 480 strojů od Naval Aircraft Factory, Curtiss měl postavil dalších 60 a 50 strojů bylo objednáno u Canadian Aeroplanes Limited z Toronta. Po uzavření příměří byly smlouvy zredukovány, NAF dodala pouze 137 strojů a Canadian Aeroplanes 30.
Americké F-5L sloužily k pobřežnímu hlídkování a také k navádění pobřežního dělostřelectva. Několik strojů ovšem používalo také armádní letectvo. Jako standardní létací člun námořnictva sloužily F-5 až do roku 1931, kdy byly definitivně nahrazeny novými NAF PN-12, což byl mimochodem přímý "potomek". Od roku 1922 se totiž změnil systém značení amerických letadel a z F-5L se staly PN-5 (Patrol, NAF 5). Stejně tak z posledních dvou strojů, které byly ještě ve výrobě upraveny natolik, že dostaly i nové označení - F-6L, se staly PN-6. Přes tyto oficiální změny se nové označení v podstatě nepoužívalo, až do jejich vyřazení se jim prostě říkalo F-5, podle nového systému byly důsledně značeny až nové verze, postavené po roce 1922 - od PN-7 po PN-12. Na většině strojů F-5L byla později předělána směrovka, která přišla o charakteristický trojúhelníkový tvar a stala se oblou.
Šest až osm F-5L se dostalo v roce 1919 do civilních služeb u společnosti Aeromarine Plane and Motor Company. Ta je upravila pro přepravu deseti pasažérů a pojmenovala je Aeromarine 75. Sesterské společnosti Aeromarine Airways a Aeromarine West Indies Airways s nimi létaly z Key West do Havany, z New Yorku do Atlantic City a z Clevelandu do Detroitu.
Přestože autorem prototypu a většiny sériových strojů byla továrna námořnictva Naval Aircraft Factory, F-5L je obvykle uváděn jako výrobek firmy Curtiss. Důvodem bude hlavně to, že F-5L skrze Felixstowe F.5 přímo vycházel z linie létacích člunů Curtiss H-4/H-12/H-16. Do dnešních dnů se částečně dochoval jeden stroj, který byl v roce 1920 vystaven ve Smithsonian Institution. Protože toto muzeum v roce 1930 přišlo o prostory, schopné pojmout tak rozměrný stroj, nechalo si (a dodnes zachránilo) pouze trup, křídelní plováky a jednu vrtuli, zatímco křídla, motory a další části dostalo zpět námořnictvo, nakonec ale byly zničeny.
Zdroj:
Munson, Kenneth: Flying Boats and Seaplanes since 1910, Blandford Press, London 1971
www.aviastar.org
https://weaponsas.narod.ru/Flyb_felixstowe-f5.htm
Dictionary of American Naval Aviation Squadrons
( https://www.history.navy.mil/branches/dictvol2.htm )
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/felixstowef2.html
https://www.cofe.ru/avia/F/F-43.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L
https://www.aero-web.org/specs/curtiss/cur-f5l.htm
https://www.aerofiles.com/_curt.html
Curtiss F-5L v NAS Pennsacola. Viditelný je nový tvar směrovky, který byl zpětně použit na většině strojů.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L
U.S. Navy se již od začátku zajímalo o britský létací člun Felixstowe F.5 a v březnu 1918 byly do filadelfské továrny Naval Aircraft Factory doručeny jeho kompletní nákresy, na jejichž základě zde vznikla americká licenční verze. Hlavním rozdílem mezi britskou a americkou verzí se staly nové motory, místo Eaglů nyní zaujaly Liberty 12A o 302 kW. Také byly zdvojeny prvky řízení, pozměněn byl tvar křidélek a došlo i k dalším drobnějším změnám, aby odpovídalo americkým výrobním postupům. Písmeno L v názvu podle některých pramenů znamená právě použití motoru Liberty, podle další verze to ale je zkratka od League Island, ostrova, na kterém NAF sídlila. Prototyp F-5L poprvé vzlétl 15. června 1918, jen čtyři měsíce po obdržení výkresů. Americké námořnictvo objednalo 480 strojů od Naval Aircraft Factory, Curtiss měl postavil dalších 60 a 50 strojů bylo objednáno u Canadian Aeroplanes Limited z Toronta. Po uzavření příměří byly smlouvy zredukovány, NAF dodala pouze 137 strojů a Canadian Aeroplanes 30.
Americké F-5L sloužily k pobřežnímu hlídkování a také k navádění pobřežního dělostřelectva. Několik strojů ovšem používalo také armádní letectvo. Jako standardní létací člun námořnictva sloužily F-5 až do roku 1931, kdy byly definitivně nahrazeny novými NAF PN-12, což byl mimochodem přímý "potomek". Od roku 1922 se totiž změnil systém značení amerických letadel a z F-5L se staly PN-5 (Patrol, NAF 5). Stejně tak z posledních dvou strojů, které byly ještě ve výrobě upraveny natolik, že dostaly i nové označení - F-6L, se staly PN-6. Přes tyto oficiální změny se nové označení v podstatě nepoužívalo, až do jejich vyřazení se jim prostě říkalo F-5, podle nového systému byly důsledně značeny až nové verze, postavené po roce 1922 - od PN-7 po PN-12. Na většině strojů F-5L byla později předělána směrovka, která přišla o charakteristický trojúhelníkový tvar a stala se oblou.
Šest až osm F-5L se dostalo v roce 1919 do civilních služeb u společnosti Aeromarine Plane and Motor Company. Ta je upravila pro přepravu deseti pasažérů a pojmenovala je Aeromarine 75. Sesterské společnosti Aeromarine Airways a Aeromarine West Indies Airways s nimi létaly z Key West do Havany, z New Yorku do Atlantic City a z Clevelandu do Detroitu.
Přestože autorem prototypu a většiny sériových strojů byla továrna námořnictva Naval Aircraft Factory, F-5L je obvykle uváděn jako výrobek firmy Curtiss. Důvodem bude hlavně to, že F-5L skrze Felixstowe F.5 přímo vycházel z linie létacích člunů Curtiss H-4/H-12/H-16. Do dnešních dnů se částečně dochoval jeden stroj, který byl v roce 1920 vystaven ve Smithsonian Institution. Protože toto muzeum v roce 1930 přišlo o prostory, schopné pojmout tak rozměrný stroj, nechalo si (a dodnes zachránilo) pouze trup, křídelní plováky a jednu vrtuli, zatímco křídla, motory a další části dostalo zpět námořnictvo, nakonec ale byly zničeny.
Zdroj:
Munson, Kenneth: Flying Boats and Seaplanes since 1910, Blandford Press, London 1971
www.aviastar.org
https://weaponsas.narod.ru/Flyb_felixstowe-f5.htm
Dictionary of American Naval Aviation Squadrons
( https://www.history.navy.mil/branches/dictvol2.htm )
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/felixstowef2.html
https://www.cofe.ru/avia/F/F-43.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L
https://www.aero-web.org/specs/curtiss/cur-f5l.htm
https://www.aerofiles.com/_curt.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Curtiss F-5L v NAS Pennsacola. Viditelný je nový tvar směrovky, který byl zpětně použit na většině strojů.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F-5L-t74689#274670Verze : 0
Aubi
MOD
Zdroj:
Woodhouse, Henry. Textbook of Applied Aeronautic Engineering, The Century Co., New York 1920.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Curtiss F-5L |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F-5L-t74689#436311Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.