Curtiss F-5L

Curtiss PN-5
     
Název:
Name:
Curtiss F-5L Curtiss F-5L
Originální název:
Original Name:
Curtiss F-5L
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.191R Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York
DD.MM.1918-DD.MM.191R Naval Aircraft Factory, Philadelphia, Pennsylvania
DD.MM.1918-DD.MM.191R Canadian Aeroplanes Ltd., Toronto, Ontario /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
227:
60 Curtiss (A4281–A4340)
137 NAF (A3559/3615, A3659/3683, A3783/3800, A3859/3880, A3882, A3936/3940, A4009/4014)
30 Canadian Aeroplanes (A3333/3362)
První vzlet:
Maiden Flight:
15.06.1918
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3955 kg 8720 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6169 kg 13600 lb
Rozpětí:
Wingspan:
31.63 m 103ft 9,25in
Délka:
Length:
15.03 m 49ft 3,75in
Výška:
Height:
5.49 m 18ft 9,25
Plocha křídla:
Wing Area:
129.79 m2 1397 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Liberty 12A o výkonu 298 kW
čtyřlistá dřevěná vrtule
Liberty 12A, power 400 hp
four-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
144.8 km/h v 0 m 90 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10 min do 671 m 10 min to 2200 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
1676 m 5500 ft
Dolet:
Range:
1335.8 km 830 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis v přídi
1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis na hřbetě
1x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis v každém boku
1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis nad horník křídlem

4x 104 kg bomba
1-2x flexible .30 Lewis machine gun in the nose
1-2x flexible .30 Lewis machine gun amidships
1x flexible .30 Lewis machine gun in each waist position
1-2x flexible .30 Lewis machine gun on the overwing position

4x 230 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947. Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Johnson, E. R. United States naval aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F-5L-t74689#436226 Verze : 0
Curtiss F-5L


U.S. Navy se již od začátku zajímalo o britský létací člun Felixstowe F.5 a v březnu 1918 byly do filadelfské továrny Naval Aircraft Factory doručeny jeho kompletní nákresy, na jejichž základě zde vznikla americká licenční verze. Hlavním rozdílem mezi britskou a americkou verzí se staly nové motory, místo Eaglů nyní zaujaly Liberty 12A o 302 kW. Také byly zdvojeny prvky řízení, pozměněn byl tvar křidélek a došlo i k dalším drobnějším změnám, aby odpovídalo americkým výrobním postupům. Písmeno L v názvu podle některých pramenů znamená právě použití motoru Liberty, podle další verze to ale je zkratka od League Island, ostrova, na kterém NAF sídlila. Prototyp F-5L poprvé vzlétl 15. června 1918, jen čtyři měsíce po obdržení výkresů. Americké námořnictvo objednalo 480 strojů od Naval Aircraft Factory, Curtiss měl postavil dalších 60 a 50 strojů bylo objednáno u Canadian Aeroplanes Limited z Toronta. Po uzavření příměří byly smlouvy zredukovány, NAF dodala pouze 137 strojů a Canadian Aeroplanes 30.


Americké F-5L sloužily k pobřežnímu hlídkování a také k navádění pobřežního dělostřelectva. Několik strojů ovšem používalo také armádní letectvo. Jako standardní létací člun námořnictva sloužily F-5 až do roku 1931, kdy byly definitivně nahrazeny novými NAF PN-12, což byl mimochodem přímý "potomek". Od roku 1922 se totiž změnil systém značení amerických letadel a z F-5L se staly PN-5 (Patrol, NAF 5). Stejně tak z posledních dvou strojů, které byly ještě ve výrobě upraveny natolik, že dostaly i nové označení - F-6L, se staly PN-6. Přes tyto oficiální změny se nové označení v podstatě nepoužívalo, až do jejich vyřazení se jim prostě říkalo F-5, podle nového systému byly důsledně značeny až nové verze, postavené po roce 1922 - od PN-7 po PN-12. Na většině strojů F-5L byla později předělána směrovka, která přišla o charakteristický trojúhelníkový tvar a stala se oblou.


Šest až osm F-5L se dostalo v roce 1919 do civilních služeb u společnosti Aeromarine Plane and Motor Company. Ta je upravila pro přepravu deseti pasažérů a pojmenovala je Aeromarine 75. Sesterské společnosti Aeromarine Airways a Aeromarine West Indies Airways s nimi létaly z Key West do Havany, z New Yorku do Atlantic City a z Clevelandu do Detroitu.


Přestože autorem prototypu a většiny sériových strojů byla továrna námořnictva Naval Aircraft Factory, F-5L je obvykle uváděn jako výrobek firmy Curtiss. Důvodem bude hlavně to, že F-5L skrze Felixstowe F.5 přímo vycházel z linie létacích člunů Curtiss H-4/H-12/H-16. Do dnešních dnů se částečně dochoval jeden stroj, který byl v roce 1920 vystaven ve Smithsonian Institution. Protože toto muzeum v roce 1930 přišlo o prostory, schopné pojmout tak rozměrný stroj, nechalo si (a dodnes zachránilo) pouze trup, křídelní plováky a jednu vrtuli, zatímco křídla, motory a další části dostalo zpět námořnictvo, nakonec ale byly zničeny.


Zdroj:
Munson, Kenneth: Flying Boats and Seaplanes since 1910, Blandford Press, London 1971
www.aviastar.org
http://weaponsas.narod.ru/Flyb_felixstowe-f5.htm
Dictionary of American Naval Aviation Squadrons
( http://www.history.navy.mil/branches/dictvol2.htm )
http://www.airwar.ru/enc/flyboat/felixstowef2.html
http://www.cofe.ru/avia/F/F-43.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L
http://www.aero-web.org/specs/curtiss/cur-f5l.htm
http://www.aerofiles.com/_curt.html

Curtiss F-5L - Curtiss F-5L v NAS Pennsacola. Viditelný je nový tvar směrovky, který byl zpětně použit na většině strojů. 
Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L

Curtiss F-5L v NAS Pennsacola. Viditelný je nový tvar směrovky, který byl zpětně použit na většině strojů.
Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F-5L-t74689#274670 Verze : 0
Zdroj:
Woodhouse, Henry. Textbook of Applied Aeronautic Engineering, The Century Co., New York 1920.

Curtiss F-5L -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-F-5L-t74689#436311 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více