Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-1 M-106P

Yakovlev Yak-1 M-106P

Яковлев Як-1 М-106П

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1 M-106P
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1 М-106П
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.12.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
08.01.1943-18.02.1943 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1942-DD.12.1942 built prototype in factory No.153
08.01.1943-18.02.1943 serial production in factory No. 292
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
47 (19 bylo dokončeno)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2427 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2947 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
8,475 m
Výška:
Height:
2,900 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
170,671 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-106P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 993 kW (1 350 k) při plnícím tlaku 1,56 barů (1,539 atm) a 993 kW (1 350 k) v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
610 km/h v 3400 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,883 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,6 1) min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9900 m
Dolet:
Range:
650 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 210 náboji.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) 5,1 min resp. 4,5 min


Motor M-106 sliboval o 30 % vyšší výkon než motor motor VK-105PF, 9. listopadu 1942 byly na tomto typu motoru ukončeny státní zkoušky a tak mohl být M-106P namontován do stíhačky Jak-1B, stalo se tak v Novosibirsku. Zlepšila se stoupavost letounu, ale chlazení nebylo dostatečné.
Saratovské továrně byl vydán příkaz ke stavbě 50 Jaků-1 s tímto motorem, rozestavěno jich bylo 47, z tohoto množství bylo 32 Jaků dokončeno se standardním chlazením, ty se daly použít v chladném počasí. Problémy s chlazením přetrvaly i u ostatních Jaků a to navzdory provedeným úpravám chladičů kapaliny i motorového oleje.
Několik letounů bylo dokončeno s osvědčeným motorem VK-105PF.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
Krzysztof Cieslak, Samolot mysliwski Jak-1, TBiU
Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal. Aircraft Number 78., Yak fighters In Action.
https://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#15
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-106p.html
archiv autora

Jakovlev Jak-1 M-106P -


Jakovlev Jak-1 M-106P -


Jakovlev Jak-1 M-106P -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-M-106P-t74183#467804Verze : 1
MOD
Jakovlev Jak-1 M-106P



Představoval další verzi letounu Jak-1. Tato modifikace vznikala během léta 1942 a vyráběla se v lednu a únoru 1943 (ověřovací série).


Na jaře roku 1942 bylo rozhodnuto vybavit letoun Jak-1 novým motorem Klimov M-106P, který měl být výkonnější než do té doby používaný VK-105P]. Očekávalo se, že letoun Jak-1 vybavený tímto motorem bude lépe stoupat, dosáhne vyšších maximálních rychlostí a tzv. půjde za plynem (bude živější a bude rychleji akcelerovat).


Dokončení prací na novém motoru se ale neustále protahovalo. Teprve mezi 27. říjnem a 9. listopadem 1942 motor M-106 konečně prošel tzv. stohodinovými provozními zkouškami (a ne bez potíží). Jeho vzletový výkon se pohyboval od 1 210 k do 1 350 k a běžný výkon ve výšce pak mezi 1 280 k a 1 350 k. Prototyp tohoto motoru byl v létě roku 1942 za účelem testů namontován do sériového Jaku-1 č. 5085. V říjnu 1942 procházel tento stroj letovými testy. Při nich se ověřovala aerodynamická koncepce letounu (zakapotování motoru, výhled z pilotní kabiny atd.), letové výkony, celkové provozní vlastnosti letounu a také výzbroj. Při testech bylo například zjištěno, že Jak-1 M-106 stoupá lépe než jeho předchůdce s motorem VK-105. Do 5 000 m dokázal vyšplhat za 5,6 minuty. Maximální rychlost letounu ve výšce se pohybovala kolem 600 km/h. Bylo ale také zjištěno, že se motor nepříjemně rychle přehřívá a že jeho celkové teplotní charakteristiky nejsou dobré.


Stejně dopadly i tovární zkoušky dalšího stroje, které byly ukončeny 10.ledna 1943. Při nich byl testován další upravený Jak-1. Jednalo se o letoun č. 01111, který již byl vybaven první sériovou verzí nového motoru (M-106P přeznačen na M-106-1sk). Při zkouškách tohoto stroje byly naměřeny velice zajímavé hodnoty. Maximální rychlost letounu Jak-1 M-106-1sk při zemi se pohybovala kolem 535 km/h a ve výšce dosahoval maximálních rychlostí přes 600 km/h (600 – 616 km/h). Do 5 000 m stroj vystoupal za výborných 5,1 min. Výkony to byly velice působivé. Ne vše ale bylo tak dobré. Zjistilo se například, že přehřívání motoru se odstranit nepodařilo. Jeho teplotní charakteristiky byly stejně špatné jako u prototypu a motor byl poruchovější, než se u nového modelu běžně předpokládá. Dalo by se říci, že když už motor běžel, umožňoval letounu dosahovat vysokých výkonů. Když ale běžel delší dobu na vyšší výkon, přehřál se a vynechal.


Ověřovací sérii letounů Jakovlev Jak-1 M-106-1sk vyráběl závod č. 292 v lednu a únoru 1943. Jednalo se o celkem 47 strojů. Z této série ale nakonec zůstalo 19 letounů v různém stádiu rozpracovanosti. Později byly dokončeny jako běžné Jaky-1 s motory VK-105PA.


I přes neuspokojivé výsledky všemožných zkoušek a testů bylo závodu č. 292 nařízeno přejít v dubnu 1943 na výrobu Jaků-1 s motory M-106-1sk. K tomu ale nakonec naštěstí nedošlo. Konstrukční tým Jakovlevovi kanceláře se přesto pokoušel letoun Jak-1 M-106 dále všemožně vylepšovat (chlazení motoru atd.). Jedním z posledních pokusů byla přestavba sériového Jaku-1 č. 3299, do kterého byl instalován upravený motor M-106-1sk. Zkoušky opět nedopadly dobře. Nakonec byl celý program ... Jak-1 + motor M-106 ... po havárii dalšího upraveného stroje č. 0130 (závod č. 26) 22. října 1943 konečně definitivně zastaven.





Zdroje k verzím Jak-1:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- www.topsid.com
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-105pf.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-106p.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1m.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html
- https://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-M-106P-t74183#263346Verze : 0