Název: Name: | Jakovlev Jak-1 (zimní) | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-1 (зимний) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.08.1941-25.02.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov / | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1941-25.02.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 830 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.10.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | lyže | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2475 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2983 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3196 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | |
Délka: Length: | 8,745 m | |
Výška: Height: | ? m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 173,936 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105PA o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 408 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 533 km/h v 4850 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,3 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,1 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10400 m | |
Dolet: Range: | 550 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 nábojů a 2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, každý s 750 náboji. Pumový náklad: 2x puma FAB-100, každá o hmotnosti 100 kg, nebo 6x neřízená raketa RS-82. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9 Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2. Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1z.html http://aviationz.narod.ru/tech/pl/yak-1zim.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#468928Verze : 0
Vláďa
MOD
Jakovlev Jak-1 (ЗИМНИЙ)
Představoval další verzi letounu Jak-1. Tato modifikace vznikala již v létě 1941 a vyráběla se na přelomu let 1941 a 1942. Jednalo se o speciální zimní úpravu stíhacího letounu Jak-1.
Nejdůležitější úpravou byla instalace zatahovacího lyžového podvozku. Dále se ještě upravovaly chladicí i palivové systémy. Vše bylo podřízeno tomu, aby tyto stroje mohly působit i při velmi nízkých teplotách, kterými se vyznačovaly ruské zimy.
Samotný lyžový podvozek byl zatahovací. V zataženém stavu obě lyže těsně přiléhaly ke spodní části křídla a vpředu křídlo přesahovaly. Oproti letounu s plně zatahovacím kolovým podvozkem se mírně zvýšila hmotnost stroje (na 2 985 kg) a také se zvýšil aerodynamický odpor. Celkové výkony stroje tedy poklesly. Maximální rychlost těchto strojů se pohybovala kolem 533 km/h a dolet klesl na 550 km. Zhoršila se i stoupavost. Do 5 000 m letoun s lyžovým podvozkem vystoupal za cca 7 min. Bez nedostatků nebyl ani samotný systém zatahování lyží. Původní zámky někdy neudržely těžší podvozek a ten se za letu občas samovolně otevíral. V praxi také vydržel jen něco málo přes 80 vzletů a přistání. Pravdou ale je, že takto upravený letoun byl schopen operovat i z neupravených zasněžených ploch a to i v časech, kdy letadla Luftwaffe doslova přimrzla k zemi a nebyla schopná létat.
První stroje Jak-1 s lyžovým podvozkem obdržela 286. IAD již v prosinci 1941. Dodávky dalším jednotkám následovaly. Letouny Jak-1 v provedení Zimní (ЗИМНИЙ) vyráběl závod č. 292. Celkem bylo vyrobeno 830 letounů Jak-1 s lyžovým podvozkem.
První sériové stroje Jak-1 s lyžovým podvozkem dostala (jak již bylo zmíněno výše) 286. IAD v prosinci 1941. Součástí této stíhací letecké divize byl i 296. stíhací letecký pluk (296. IAP), kterému v té době velel kapitán N. I. Baranov. Až do února roku 1942 se při provozu zimních Jaků-1 nestalo nic zvláštního. Do té doby nezaznamenal pluk žádné nepřiměřené ztráty, ale ani výjimečná vítězství. To se ale změnilo 9. března 1942, kdy letka tohoto pluku dobyla skvělého vítězství ...
... toho dne se sedm Jaků-1 vybavených lyžovými podvozky střetlo ve vzdušném boji s osmnácti německými stíhacími a sedmi bombardovacími stroji. Letka Jaků pod velením kapitána B. N. Jerjomina se nezalekla přesily a pustila se s nepřítelem do boje. Všech sedm mužů od 296. IAP prokázalo odvahu, osobní statečnost a vysoké nasazení. Díky použití vhodné taktiky a odhodlání zničit nepřítele, sestřelili sedm německých strojů a to bez ztráty jediného vlastního letounu.
Letoun Jakovlev Jak-1 v tzv. zimní verzi ... nebyl právě ideální stíhací stroj. Trpěl řadou „dětských“ nemocí a jeho výkony také nebyly právě na výši. Toto a další střetnutí, kterých se tento stíhací typ zúčastnil, ale jasně prokázalo, že při použití vhodné taktiky (v podmínkách kruté ruské zimy), byl v rukou dobrých pilotů nebezpečným „zimním“ protivníkem.
Pozn. 1
Kapitán Jerjomin byl za tento boj navržen k vyznamenání Zlatou hvězdou Hrdiny SSSR. Všichni účastníci tohoto střetnutí byli vyznamenáni Řádem rudého praporu.
Pozn. 2
IAD ... Istrebitělnaja Aviacijonnaja Divizija ... Stíhací letecká divize
IAP ... Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk ... Stíhací letecký pluk
Představoval další verzi letounu Jak-1. Tato modifikace vznikala již v létě 1941 a vyráběla se na přelomu let 1941 a 1942. Jednalo se o speciální zimní úpravu stíhacího letounu Jak-1.
Nejdůležitější úpravou byla instalace zatahovacího lyžového podvozku. Dále se ještě upravovaly chladicí i palivové systémy. Vše bylo podřízeno tomu, aby tyto stroje mohly působit i při velmi nízkých teplotách, kterými se vyznačovaly ruské zimy.
Samotný lyžový podvozek byl zatahovací. V zataženém stavu obě lyže těsně přiléhaly ke spodní části křídla a vpředu křídlo přesahovaly. Oproti letounu s plně zatahovacím kolovým podvozkem se mírně zvýšila hmotnost stroje (na 2 985 kg) a také se zvýšil aerodynamický odpor. Celkové výkony stroje tedy poklesly. Maximální rychlost těchto strojů se pohybovala kolem 533 km/h a dolet klesl na 550 km. Zhoršila se i stoupavost. Do 5 000 m letoun s lyžovým podvozkem vystoupal za cca 7 min. Bez nedostatků nebyl ani samotný systém zatahování lyží. Původní zámky někdy neudržely těžší podvozek a ten se za letu občas samovolně otevíral. V praxi také vydržel jen něco málo přes 80 vzletů a přistání. Pravdou ale je, že takto upravený letoun byl schopen operovat i z neupravených zasněžených ploch a to i v časech, kdy letadla Luftwaffe doslova přimrzla k zemi a nebyla schopná létat.
První stroje Jak-1 s lyžovým podvozkem obdržela 286. IAD již v prosinci 1941. Dodávky dalším jednotkám následovaly. Letouny Jak-1 v provedení Zimní (ЗИМНИЙ) vyráběl závod č. 292. Celkem bylo vyrobeno 830 letounů Jak-1 s lyžovým podvozkem.
První sériové stroje Jak-1 s lyžovým podvozkem dostala (jak již bylo zmíněno výše) 286. IAD v prosinci 1941. Součástí této stíhací letecké divize byl i 296. stíhací letecký pluk (296. IAP), kterému v té době velel kapitán N. I. Baranov. Až do února roku 1942 se při provozu zimních Jaků-1 nestalo nic zvláštního. Do té doby nezaznamenal pluk žádné nepřiměřené ztráty, ale ani výjimečná vítězství. To se ale změnilo 9. března 1942, kdy letka tohoto pluku dobyla skvělého vítězství ...
... toho dne se sedm Jaků-1 vybavených lyžovými podvozky střetlo ve vzdušném boji s osmnácti německými stíhacími a sedmi bombardovacími stroji. Letka Jaků pod velením kapitána B. N. Jerjomina se nezalekla přesily a pustila se s nepřítelem do boje. Všech sedm mužů od 296. IAP prokázalo odvahu, osobní statečnost a vysoké nasazení. Díky použití vhodné taktiky a odhodlání zničit nepřítele, sestřelili sedm německých strojů a to bez ztráty jediného vlastního letounu.
Letoun Jakovlev Jak-1 v tzv. zimní verzi ... nebyl právě ideální stíhací stroj. Trpěl řadou „dětských“ nemocí a jeho výkony také nebyly právě na výši. Toto a další střetnutí, kterých se tento stíhací typ zúčastnil, ale jasně prokázalo, že při použití vhodné taktiky (v podmínkách kruté ruské zimy), byl v rukou dobrých pilotů nebezpečným „zimním“ protivníkem.
Pozn. 1
Kapitán Jerjomin byl za tento boj navržen k vyznamenání Zlatou hvězdou Hrdiny SSSR. Všichni účastníci tohoto střetnutí byli vyznamenáni Řádem rudého praporu.
Pozn. 2
IAD ... Istrebitělnaja Aviacijonnaja Divizija ... Stíhací letecká divize
IAP ... Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk ... Stíhací letecký pluk
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#263087Verze : 0
pohled z boku a fotografie Jaku 1 na lyžovém podvozku
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#134136Verze : 4
Vláďa
MOD
Jakovlev Jak-1 (ЗИМНИЙ)
Jsem autorem výkresu dle předlohy ...
Jak - 1 tzv. Zimní
Jsem autorem výkresu dle předlohy ...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jak - 1 tzv. Zimní
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#263090Verze : 0
Zdroj :
www.airwar.ru
Jakovlev Jak-1 (zimní) - kamufláž
www.airwar.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jakovlev Jak-1 (zimní) - kamufláž
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#301862Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.