Main Menu
User Menu

ACM - ORP Smok (1923)

     
Název:
Name:
ORP Smok (ex.Le Boxeur, ex.Leopold)
Originální název:
Original Name:
ORP Smok
Kategorie:
Category:
pomocná minonoska a remorkér
Třída:
Class:
-
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Compaqnie General de Materiel Naval v La Rochelle, Francie
Založení kýlu:
Laid Down:
DD.MM.1922
Spuštění na vodu:
Launched:
DD.MM.1923
Uvedení do služby:
Commissioned:
DD.MM.1923 (v PMW od 08.12.1932)
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
02.03.1945 potopen poblíž Warnemünde/sunk near Warnemünde
Velitel:
Commander:
08.03.1933-DD.MM.RRRR Kapitan marynarki M.Szemiot
DD.MM.RRRR-DD.08.1939 Kapitan marynarki J.Gieratowski
DD.08.1939-02.10.1939 Chorąży marynarki A.Sobczyk
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Posádka:
Crew:
2 důstojníci + 28 poddůstojníků a námořníků/ 2 officers + 28 non-commisoned officers and seamen
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
655 t
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
? t
Délka:
Length:
40,3 m
Šířka:
Beam:
9,10 m
Ponor:
Draught:
3,50 m
Pancéřování:
Armour:
-
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
1x trojčinný parní stroj
Výkon:
Power:
894.8 kW při ? ot/min
Šrouby:
Propellers:
1
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
23.1 km/h
Dosah:
Range:
? km při rychlosti ? km/h
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
od února 1933:
2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08 (2xI)


od roku 1939:
2x 37 mm/vz.85
2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08 (2xI)
Vybavení:
Equipment:
-
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
-
Poznámka:
Note:
standardní výtlak od roku 1938: 711 long tons


Překlad jména: Drak
Zdroje:
Sources:
www.marynarkawojenna.pl
www.polishnavy.pl
www.wwii.pl
http://pl.wikipedia.org
www.wp39.pl/holowniki

ACM - ORP Smok (1923) - ORP Smok ještě jako belgický remorkér Leopold

ORP "Smok" ještě jako belgický remorkér "Leopold"
URL : https://www.valka.cz/ACM-ORP-Smok-1923-t73330#260182Verze : 0
Historie ORP "Smok"



Loď byla postavena v roce 1923 na zakázku francouzské vlády v loděnicích Compaqnie General de Materiel Naval v La Rochelle. Po dokončení se, pod jménem "Le Boxeur", stala majetkem státu a jejím domovským přístavem byl určen Bordeaux.
V roce 1926 remorkér zakoupila firma Ateliers & Chantiers Martimes du Sud-Quest z Bordeaux.
V roce 1929 loď znovu změnila majitele, jímž se stala společnost Enterprise Generale de Travaux Martimes, která loď o rok později prodala do Belgie.
Nový majitel - RemarQuage Letzer Ltd. remorkér přejmenoval na "Leopold" a používal jej v přístavu Antverpy.


Začátkem roku 1932 se Polské válečné námořnictvo rozhodlo zakoupit remorkér, který by obsluhoval přístavy v Gdyni a na Helu, námořní cvičiště a také plnil funkci záchranářské lodi.
Volba padla na oceánský remorkér "Leopold", v jehož vybavení byla i havarijní pumpa a radiostanice. Ke transakci za 175 000 belgických franků došlo 12.10.1932 a již 4.listopadu 1932 nová loď Polského válečného námořnictva vplula do Gdyně.
Neoficiálně nesl (pravděpodobně) jméno "Piast" a jako pomocná loď byl do stavu PMW ofiálně zařazen 8.12.1932.


Již v únoru 1933 remorkér odesláli do loděnice k opravě a modernizaci, v rámci které byly namonovány dva těžké kulomety Maxim, ráže 7,92 mm.
8.března 1933 na lodi oficiálně vztyčili polskou vlajku a dostala jméno ORP "Smok".
Prvním velitelem se stal kapitan marynarki M.Szemiot.


V roce 1934 byl remorkér přestavěn, mimo jiné tak, aby byl schopen plnit funkci školní lodi pro kadety navigačního kurzu.
V roce 1935 loď opět prošla rekonstrukcí, tentokrát byl instalován nový stožár s reflektorem a výložník, ORP "Smok" pak překlasifikovali na pomocnou minonosku.


V roce 1937 došlo k další přestavbě, byla přebudovana záď, namontován tažný naviják a rameno pro vyzvedávání kotev a v roce 1938, v rámci další přestavby, odstraněn zadní stožár, rekonstruován komín a vyměněny záchranné čluny.
Po přestavbě byl remorkér přemístěn do přístavu Hel, kde měl obsluhovat minové bárky.


Na jaře roku 1939 ORP "Smok" převážel části dílenských zařízení z Oksywie na Hel. Stalo se tak z důvodů ochladnutí německo-polských vztahů.
V červenci 1939 se na ORP "Smok" nalodilo 6 podporuczniků marynarki z navigačního kursu a loď pod velením kapitana marynarki J.Gieratowského vyplula na školní plavbu po trase Gdynia-Horten (Norsko)-Liepaja-Ventspils (Lotyšsko)-Tallin-Narva (Estonsko)-Norrköping-Visby-Kalmar (Švédsko)-Gdynia. Do vlasti se vrátila krátce před vypuknutím války, 24.srpna 1939.
Po návratu se velitelem remorkéru stal chorąży marynarki A.Sobczyk a krátce před začátkem války byla na palubu ORP "Smok" namontována dvě děla ráže 37 mm.
Bohužel, munice už nestačila být dodána. Loď přidělili k 2.námořnímu protiletadlovému dělostřeleckému oddílu v Opevněné oblasti Hel.


1.září 1939 zastihlo ORP "Smok" ve vojenském přístavu Oksywie, kde nakládal bedny s dokumenty a vybavením Velitelství loďstva. Zde také pomáhal odrážet prvníranní nálet Luftwaffe na gdyňský přístav.
Následně byl odeslan na Hel a 2.září 1939 nejprve s ostatními loděmi odrážel letecké útoky, později pak přetahoval bárky se zásobami na trase Hel-Gdynia-Hel.
Během útoků bylo zraněno 7 členů posádky.
Krátce před kapitulací Helu, 2.října 1939, byl ORP"Smok" potopen, aby zablokoval vjezd do vojenského přístavu Hel.


Němci jej později vyzvedli a odtáhli do Gdańska k opravě. Po jejím ukončení v roce 1940 přejmenovali loď na "Rixhöft" (Rozewie). Podřízena byla Marinearsenal Gotenhafen (Gdynia) jako remorkér a záchranná loď. V Gdyni působila celou válku a byla potopena 2.března 1945 spojeneckými letadly poblíž Warnemünde, když vyplula na pomoc ponorce U-3519, poškozené minou.




zdroje:
www.marynarkawojenna.pl
www.polishnavy.pl
www.wwii.pl
http://pl.wikipedia.org
www.wp39.pl/holowniki
URL : https://www.valka.cz/ACM-ORP-Smok-1923-t73330#274561Verze : 0