Název: Name: | ORP Smok (ex.Le Boxeur, ex.Leopold) | |
Originální název: Original Name: | ORP Smok | |
Kategorie: Category: | pomocná minonoska a remorkér | |
Třída: Class: | - | |
Kódové označení: Pennant Number: | - | |
Loděnice: Builder: | Compaqnie General de Materiel Naval v La Rochelle, Francie | |
Založení kýlu: Laid Down: | DD.MM.1922 | |
Spuštění na vodu: Launched: | DD.MM.1923 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | DD.MM.1923 (v PMW od 08.12.1932) | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 02.03.1945 potopen poblíž Warnemünde/sunk near Warnemünde | |
Velitel: Commander: | 08.03.1933-DD.MM.RRRR Kapitan marynarki M.Szemiot DD.MM.RRRR-DD.08.1939 Kapitan marynarki J.Gieratowski DD.08.1939-02.10.1939 Chorąży marynarki A.Sobczyk | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Posádka: Crew: | 2 důstojníci + 28 poddůstojníků a námořníků/ 2 officers + 28 non-commisoned officers and seamen | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Standardní výtlak: Standard Displacement: | 655 t | |
Plný výtlak: Full Load Displacement: | ? t | |
Délka: Length: | 40,3 m | |
Šířka: Beam: | 9,10 m | |
Ponor: Draught: | 3,50 m | |
Pancéřování: Armour: | - | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 1x trojčinný parní stroj | |
Výkon: Power: | 894.8 kW při ? ot/min | |
Šrouby: Propellers: | 1 | |
Zásoba paliva: Fuel Load: | ? t | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost: Speed: | 23.1 km/h | |
Dosah: Range: | ? km při rychlosti ? km/h | |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | od února 1933: 2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08 (2xI) od roku 1939: 2x 37 mm/vz.85 2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08 (2xI) | |
Vybavení: Equipment: | - | |
Nesená letadla: Aircraft Carried: | - | |
Poznámka: Note: | standardní výtlak od roku 1938: 711 long tons Překlad jména: Drak | |
Zdroje: Sources: | www.marynarkawojenna.pl www.polishnavy.pl www.wwii.pl http://pl.wikipedia.org www.wp39.pl/holowniki |
URL : https://www.valka.cz/ACM-ORP-Smok-1923-t73330#260182Verze : 0
Historie ORP "Smok"
Loď byla postavena v roce 1923 na zakázku francouzské vlády v loděnicích Compaqnie General de Materiel Naval v La Rochelle. Po dokončení se, pod jménem "Le Boxeur", stala majetkem státu a jejím domovským přístavem byl určen Bordeaux.
V roce 1926 remorkér zakoupila firma Ateliers & Chantiers Martimes du Sud-Quest z Bordeaux.
V roce 1929 loď znovu změnila majitele, jímž se stala společnost Enterprise Generale de Travaux Martimes, která loď o rok později prodala do Belgie.
Nový majitel - RemarQuage Letzer Ltd. remorkér přejmenoval na "Leopold" a používal jej v přístavu Antverpy.
Začátkem roku 1932 se Polské válečné námořnictvo rozhodlo zakoupit remorkér, který by obsluhoval přístavy v Gdyni a na Helu, námořní cvičiště a také plnil funkci záchranářské lodi.
Volba padla na oceánský remorkér "Leopold", v jehož vybavení byla i havarijní pumpa a radiostanice. Ke transakci za 175 000 belgických franků došlo 12.10.1932 a již 4.listopadu 1932 nová loď Polského válečného námořnictva vplula do Gdyně.
Neoficiálně nesl (pravděpodobně) jméno "Piast" a jako pomocná loď byl do stavu PMW ofiálně zařazen 8.12.1932.
Již v únoru 1933 remorkér odesláli do loděnice k opravě a modernizaci, v rámci které byly namonovány dva těžké kulomety Maxim, ráže 7,92 mm.
8.března 1933 na lodi oficiálně vztyčili polskou vlajku a dostala jméno ORP "Smok".
Prvním velitelem se stal kapitan marynarki M.Szemiot.
V roce 1934 byl remorkér přestavěn, mimo jiné tak, aby byl schopen plnit funkci školní lodi pro kadety navigačního kurzu.
V roce 1935 loď opět prošla rekonstrukcí, tentokrát byl instalován nový stožár s reflektorem a výložník, ORP "Smok" pak překlasifikovali na pomocnou minonosku.
V roce 1937 došlo k další přestavbě, byla přebudovana záď, namontován tažný naviják a rameno pro vyzvedávání kotev a v roce 1938, v rámci další přestavby, odstraněn zadní stožár, rekonstruován komín a vyměněny záchranné čluny.
Po přestavbě byl remorkér přemístěn do přístavu Hel, kde měl obsluhovat minové bárky.
Na jaře roku 1939 ORP "Smok" převážel části dílenských zařízení z Oksywie na Hel. Stalo se tak z důvodů ochladnutí německo-polských vztahů.
V červenci 1939 se na ORP "Smok" nalodilo 6 podporuczniků marynarki z navigačního kursu a loď pod velením kapitana marynarki J.Gieratowského vyplula na školní plavbu po trase Gdynia-Horten (Norsko)-Liepaja-Ventspils (Lotyšsko)-Tallin-Narva (Estonsko)-Norrköping-Visby-Kalmar (Švédsko)-Gdynia. Do vlasti se vrátila krátce před vypuknutím války, 24.srpna 1939.
Po návratu se velitelem remorkéru stal chorąży marynarki A.Sobczyk a krátce před začátkem války byla na palubu ORP "Smok" namontována dvě děla ráže 37 mm.
Bohužel, munice už nestačila být dodána. Loď přidělili k 2.námořnímu protiletadlovému dělostřeleckému oddílu v Opevněné oblasti Hel.
1.září 1939 zastihlo ORP "Smok" ve vojenském přístavu Oksywie, kde nakládal bedny s dokumenty a vybavením Velitelství loďstva. Zde také pomáhal odrážet prvníranní nálet Luftwaffe na gdyňský přístav.
Následně byl odeslan na Hel a 2.září 1939 nejprve s ostatními loděmi odrážel letecké útoky, později pak přetahoval bárky se zásobami na trase Hel-Gdynia-Hel.
Během útoků bylo zraněno 7 členů posádky.
Krátce před kapitulací Helu, 2.října 1939, byl ORP"Smok" potopen, aby zablokoval vjezd do vojenského přístavu Hel.
Němci jej později vyzvedli a odtáhli do Gdańska k opravě. Po jejím ukončení v roce 1940 přejmenovali loď na "Rixhöft" (Rozewie). Podřízena byla Marinearsenal Gotenhafen (Gdynia) jako remorkér a záchranná loď. V Gdyni působila celou válku a byla potopena 2.března 1945 spojeneckými letadly poblíž Warnemünde, když vyplula na pomoc ponorce U-3519, poškozené minou.
zdroje:
www.marynarkawojenna.pl
www.polishnavy.pl
www.wwii.pl
http://pl.wikipedia.org
www.wp39.pl/holowniki
Loď byla postavena v roce 1923 na zakázku francouzské vlády v loděnicích Compaqnie General de Materiel Naval v La Rochelle. Po dokončení se, pod jménem "Le Boxeur", stala majetkem státu a jejím domovským přístavem byl určen Bordeaux.
V roce 1926 remorkér zakoupila firma Ateliers & Chantiers Martimes du Sud-Quest z Bordeaux.
V roce 1929 loď znovu změnila majitele, jímž se stala společnost Enterprise Generale de Travaux Martimes, která loď o rok později prodala do Belgie.
Nový majitel - RemarQuage Letzer Ltd. remorkér přejmenoval na "Leopold" a používal jej v přístavu Antverpy.
Začátkem roku 1932 se Polské válečné námořnictvo rozhodlo zakoupit remorkér, který by obsluhoval přístavy v Gdyni a na Helu, námořní cvičiště a také plnil funkci záchranářské lodi.
Volba padla na oceánský remorkér "Leopold", v jehož vybavení byla i havarijní pumpa a radiostanice. Ke transakci za 175 000 belgických franků došlo 12.10.1932 a již 4.listopadu 1932 nová loď Polského válečného námořnictva vplula do Gdyně.
Neoficiálně nesl (pravděpodobně) jméno "Piast" a jako pomocná loď byl do stavu PMW ofiálně zařazen 8.12.1932.
Již v únoru 1933 remorkér odesláli do loděnice k opravě a modernizaci, v rámci které byly namonovány dva těžké kulomety Maxim, ráže 7,92 mm.
8.března 1933 na lodi oficiálně vztyčili polskou vlajku a dostala jméno ORP "Smok".
Prvním velitelem se stal kapitan marynarki M.Szemiot.
V roce 1934 byl remorkér přestavěn, mimo jiné tak, aby byl schopen plnit funkci školní lodi pro kadety navigačního kurzu.
V roce 1935 loď opět prošla rekonstrukcí, tentokrát byl instalován nový stožár s reflektorem a výložník, ORP "Smok" pak překlasifikovali na pomocnou minonosku.
V roce 1937 došlo k další přestavbě, byla přebudovana záď, namontován tažný naviják a rameno pro vyzvedávání kotev a v roce 1938, v rámci další přestavby, odstraněn zadní stožár, rekonstruován komín a vyměněny záchranné čluny.
Po přestavbě byl remorkér přemístěn do přístavu Hel, kde měl obsluhovat minové bárky.
Na jaře roku 1939 ORP "Smok" převážel části dílenských zařízení z Oksywie na Hel. Stalo se tak z důvodů ochladnutí německo-polských vztahů.
V červenci 1939 se na ORP "Smok" nalodilo 6 podporuczniků marynarki z navigačního kursu a loď pod velením kapitana marynarki J.Gieratowského vyplula na školní plavbu po trase Gdynia-Horten (Norsko)-Liepaja-Ventspils (Lotyšsko)-Tallin-Narva (Estonsko)-Norrköping-Visby-Kalmar (Švédsko)-Gdynia. Do vlasti se vrátila krátce před vypuknutím války, 24.srpna 1939.
Po návratu se velitelem remorkéru stal chorąży marynarki A.Sobczyk a krátce před začátkem války byla na palubu ORP "Smok" namontována dvě děla ráže 37 mm.
Bohužel, munice už nestačila být dodána. Loď přidělili k 2.námořnímu protiletadlovému dělostřeleckému oddílu v Opevněné oblasti Hel.
1.září 1939 zastihlo ORP "Smok" ve vojenském přístavu Oksywie, kde nakládal bedny s dokumenty a vybavením Velitelství loďstva. Zde také pomáhal odrážet prvníranní nálet Luftwaffe na gdyňský přístav.
Následně byl odeslan na Hel a 2.září 1939 nejprve s ostatními loděmi odrážel letecké útoky, později pak přetahoval bárky se zásobami na trase Hel-Gdynia-Hel.
Během útoků bylo zraněno 7 členů posádky.
Krátce před kapitulací Helu, 2.října 1939, byl ORP"Smok" potopen, aby zablokoval vjezd do vojenského přístavu Hel.
Němci jej později vyzvedli a odtáhli do Gdańska k opravě. Po jejím ukončení v roce 1940 přejmenovali loď na "Rixhöft" (Rozewie). Podřízena byla Marinearsenal Gotenhafen (Gdynia) jako remorkér a záchranná loď. V Gdyni působila celou válku a byla potopena 2.března 1945 spojeneckými letadly poblíž Warnemünde, když vyplula na pomoc ponorce U-3519, poškozené minou.
zdroje:
www.marynarkawojenna.pl
www.polishnavy.pl
www.wwii.pl
http://pl.wikipedia.org
www.wp39.pl/holowniki
URL : https://www.valka.cz/ACM-ORP-Smok-1923-t73330#274561Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.