Název: Name: | A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger | |
Originální název: Original Name: | A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger | |
Kategorie: Category: | křižníkový tank | |
Výrobce: Producer: | DD.12.1943-DD.09.1944 Birmingham Railway Carriage & Wagon Co. Ltd., Birmingham | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1943-DD.09.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 200 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1942 | |
Osádka: Crew: | 5 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 33022 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 8147 mm | |
Délka korby: Hull Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2908 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2775 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | ~406 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 394 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | ? MPa | |
Pancéřování: Armour: | 20 - 102 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Rolls-Royce Meteor - vidlicový - benzínový, vodou chlazený - počet válců: 12 | |
Výkon: Power: | 447.4 kW při ? ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | Merrit-Brown Z.5 - manuální převodovka - počet stupňů: 5+1 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 52 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 24 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 193 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | ? ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,59 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,91 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,371) m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | OQF 17 pounder - ráže: 76,2 mm - zásoba munice: 42 (48 ?) nábojů | |
Vedlejší: Secondary: | spřažený kulomet Browning - ráže: 7,62 mm - zásoba munice: 3750 nábojů | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Tank, Cruiser, Mk.VIII, Challenger (A30) 1) s přípravou | |
Zdroje: Sources: | https://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/ https://ww2photo.mimerswell.com/ Christopher Chant: Encyklopedie tanků |
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#259596Verze : 1
Admin
MOD
A30 Challenger
Historie vzniku
V roce 1942 běžně používaný typ Cromwell byl sice pohyblivý a slušně pancéřovaný, již do počátku roku však bylo zřejmé, že jeho 6-ti librový kanón nebude již brzy postačovat na nové německé tanky. A tak byl v roce vybrán jako nová tankový zbraň vynikající 17-ti librový kanón. Věž tanku Cromwell se ukázala být jako příliš malá pro tak velký, výkonný a těžký kanón. Protože očekávané rozměry, hmotnost i oběhový věnec nové věže, přesahovaly možnosti dosavadního podvozku muselo dojít i ke konstrukci nového podvozku.
To se řešilo prodloužením podvozku o jedno pojezdové kolo. Nová věž se vyznačovala relativně vysokou a štíhlou siluetou a kolmými stěnami, Protože by takto řešená věž stála životy příliš mnoha britských vojáků bylo rozhodnuto o použití již existujícího a rozhodně vhodnějšího tanku Sherman, přezbrojovaného na verzi Firefly vybavené stejným kanónem. V roce 1943 však z nouzových důvodů bylo rozhodnuto o výrobě série 260 kusů.
Výzbroj
17-liberní tažený protitankový kanón ráže 76,2 mm, střela o hmotnosti 7,71 kg a úsťové rychlosti 884 m/s (hlaveň délky L/55,1) prorážela na 915 m 130 mm pancíř skloněný o 30°.
Tanková verze měla označení 77 mm OQF Mk. 2, hmotnost zbraně činila 681 kg, hlaveň měla délku hlavně L/49,2 a upravenou nábojovou komoru pro kratší, ale širší nábojnice (snadnější manipulace ve stísněných podmínkách tankové věže. Standardní protipancéřová střela dosáhla rychlosti 792 m/s a na vzdálenost 455 metrů prorazila 109 mm pancíře skloněného o 30°.
Bojová služba
Vyrobené kusů se staly součástí tankových pluků vybavených tanky Cromwell nasazených v letech 1944-45 v severozápadní Evropě, kterým poskytovaly protitankovou ochranu.
Další vývoj typu
A30 Challenger II – s nižší věží a nižší celkovou hmotností, skončil jen jako prototyp.
A30 Avenger – samohybné dělo
sériový
prototyp
Historie vzniku
V roce 1942 běžně používaný typ Cromwell byl sice pohyblivý a slušně pancéřovaný, již do počátku roku však bylo zřejmé, že jeho 6-ti librový kanón nebude již brzy postačovat na nové německé tanky. A tak byl v roce vybrán jako nová tankový zbraň vynikající 17-ti librový kanón. Věž tanku Cromwell se ukázala být jako příliš malá pro tak velký, výkonný a těžký kanón. Protože očekávané rozměry, hmotnost i oběhový věnec nové věže, přesahovaly možnosti dosavadního podvozku muselo dojít i ke konstrukci nového podvozku.
To se řešilo prodloužením podvozku o jedno pojezdové kolo. Nová věž se vyznačovala relativně vysokou a štíhlou siluetou a kolmými stěnami, Protože by takto řešená věž stála životy příliš mnoha britských vojáků bylo rozhodnuto o použití již existujícího a rozhodně vhodnějšího tanku Sherman, přezbrojovaného na verzi Firefly vybavené stejným kanónem. V roce 1943 však z nouzových důvodů bylo rozhodnuto o výrobě série 260 kusů.
Výzbroj
17-liberní tažený protitankový kanón ráže 76,2 mm, střela o hmotnosti 7,71 kg a úsťové rychlosti 884 m/s (hlaveň délky L/55,1) prorážela na 915 m 130 mm pancíř skloněný o 30°.
Tanková verze měla označení 77 mm OQF Mk. 2, hmotnost zbraně činila 681 kg, hlaveň měla délku hlavně L/49,2 a upravenou nábojovou komoru pro kratší, ale širší nábojnice (snadnější manipulace ve stísněných podmínkách tankové věže. Standardní protipancéřová střela dosáhla rychlosti 792 m/s a na vzdálenost 455 metrů prorazila 109 mm pancíře skloněného o 30°.
Bojová služba
Vyrobené kusů se staly součástí tankových pluků vybavených tanky Cromwell nasazených v letech 1944-45 v severozápadní Evropě, kterým poskytovaly protitankovou ochranu.
Další vývoj typu
A30 Challenger II – s nižší věží a nižší celkovou hmotností, skončil jen jako prototyp.
A30 Avenger – samohybné dělo
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
sériový
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
prototyp
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#170758Verze : 0
I přes relativně velké rozměry věže nebylo možno u A30 Challenger zrealizovat (pravděpodobně původní) záměr lafetace kulometu BESA jako spřaženého s hlavní výzbrojí - proto byl použit kulomet Browning ráže 7,62 mm
Vozidlo (T271904) na výše uvedeném snímku nese typické znaky typu z počátku produkce: nemá "applique" pancíře na čele korby a šikmých plátech pancíře věže ani obloukový pás pancíře, chránící věnec věže před zásahem a nebezpečím zaklínění. Kanón má úsťovou brzdu s hranatými otvory a na stropě věže před příklopem velitele není instalován pomocný rámový zaměřovací přístroj pro rychlé navedení střelce na zjištěný cíl.
Marking (červeno-žluto-černý znak na bocích věže) na vozidle patří instituci Gunnery School v Lulworth Camp, kde vozidlo prodělávalo střelecké zkoušky současně s dalšími rozsáhlými testy v FVPE (Fighting Vehicle Proving Establishment) v Chertsey...
Na základě jejich výsledků byla později v rámci produkce uplatněna opatření ke zvýšení odolnosti vozidla proti palbě tankových a protitankových prostředků.
Vzhledem k tomu, že nebezpečí zaklínění věže (tankovým) granátem bylo v boji považováno za vysoké, v konstrukci vozidla byl uplatněn do té doby ojedinělý technický prvek: věž jako taková byla otočně uložena na dně korby (hlavním nosným prvkem tedy nebyla obvyklá kuličková dráha ve stropě korby) a věž bylo lze (bez nutnosti opustit vozidlo) zvednout zevnitř mechanickým zvedákem, tím zvětšit mezeru mezi pancířem věže a stropním pancířem korby tak, aby bylo možno takové zaklínění uvolnit.
Vozidlo (T271904) na výše uvedeném snímku nese typické znaky typu z počátku produkce: nemá "applique" pancíře na čele korby a šikmých plátech pancíře věže ani obloukový pás pancíře, chránící věnec věže před zásahem a nebezpečím zaklínění. Kanón má úsťovou brzdu s hranatými otvory a na stropě věže před příklopem velitele není instalován pomocný rámový zaměřovací přístroj pro rychlé navedení střelce na zjištěný cíl.
Marking (červeno-žluto-černý znak na bocích věže) na vozidle patří instituci Gunnery School v Lulworth Camp, kde vozidlo prodělávalo střelecké zkoušky současně s dalšími rozsáhlými testy v FVPE (Fighting Vehicle Proving Establishment) v Chertsey...
Na základě jejich výsledků byla později v rámci produkce uplatněna opatření ke zvýšení odolnosti vozidla proti palbě tankových a protitankových prostředků.
Vzhledem k tomu, že nebezpečí zaklínění věže (tankovým) granátem bylo v boji považováno za vysoké, v konstrukci vozidla byl uplatněn do té doby ojedinělý technický prvek: věž jako taková byla otočně uložena na dně korby (hlavním nosným prvkem tedy nebyla obvyklá kuličková dráha ve stropě korby) a věž bylo lze (bez nutnosti opustit vozidlo) zvednout zevnitř mechanickým zvedákem, tím zvětšit mezeru mezi pancířem věže a stropním pancířem korby tak, aby bylo možno takové zaklínění uvolnit.
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#275128Verze : 0
T271904 pravděpodobně patří (z modelářského hlediska) mezi nejlépe fotograficky zdokumentované Challengery. V průběhu zkoušek ve FVPE a v Gunnery School byla pořízena velmi rozsáhlá a vcelku detailní fotodokumentace, pokrývající toto vozidlo skutečně ze všech pohledů včetně snímku vozidla z nadhledu (sice malý snímek, ale přece jen) a zachycující tak všechny nezbytné detaily pro stavbu modelu...
Období | - |
Typ stroje | A30 Cruiser Tank Mk VIII Challenger |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#275182Verze : 0
Niektoré stroje z Československej samostatnej obrnenej brigády vo Veľkej Británii boli zaradené do výzbroje Československej armády.
Challenger na jednom z cvičení Československej armády koncom 40. rokov.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Challenger na jednom z cvičení Československej armády koncom 40. rokov.
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#259246Verze : 0
Oorlogsmuseum Overloon, vlastni foto
URL : https://www.valka.cz/A30-Cruiser-Tank-Mk-VIII-Challenger-t73214#569649Verze : 2
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.