Main Menu
User Menu

Curtiss A-8 Shrike

     
Název:
Name:
Curtiss A-8 Shrike
Originální název:
Original Name:
Curtiss A-8 Shrike
Kategorie:
Category:
bitevní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.MM.1932 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
8 Y1A-8 (32-349/356)
5 YA-8 (32-344/348)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1774 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2671 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
13.41 m
Délka:
Length:
10.01 m
Výška:
Height:
2.74 m
Plocha křídla:
Wing Area:
23.78 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss V-1570-31 o výkonu 447 kW
třílistá pevná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
394 l
197 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
294.5 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
246.2 km/h v 0 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5517 m
Dolet:
Range:
772.5 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
4x 7,62mm kulomet Browning v kapotách podvozku, 600 nábojů každý
1x pohyblivý 7,62mm kulomet Browning v zadní kabině, 600 nábojů každý

10x 14kg bomba v pumovnici nebo
4x 55kg bomba pod centroplánem
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Rust, Kenn C. The Curtiss Shrike, Profile No.128. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
https://joebaugher.com/usattack/a8.html
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
https://aerofiles.com/_curt.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-A-8-Shrike-t72309#255420Verze : 0
MOD
Během dvacátých let tvořily výzbroj jediné americké bitevní skupiny (3rd Attack Group), letouny DH-4 a Curtiss A-3 Falcon. V roce 1930 již bylo třeba je nahradit a proto byla vypsána soutěž na nový jednoplošný útočný letoun celokovové konstrukce.

Firma Curtiss chtěla samozřejmě obhájit svou pozici (druhým účastníkem se stal Atlantic-Fokker XA-7) a do soutěže nasadila svůj XA-8. A-8 byl prvním Curtissovým dolnoplošníkem pro armádu a byl celokovové konstrukce s kovovým potahem. Měl jako první letoun amerického vojenského letectva klapky na odtokové hraně křídla a po celé délce náběžné hrany a také uzavřenou kabinu. Křídla ovšem byla vyztužena vzpěrami a dráty. Osádka měla oddělené prostory. Továrna svůj stroj pojmenovala Shrike, ovšem armáda jméno nepřevzala. Prototyp poprvé vzlétl v červnu 1931, poháněn byl motorem Curtiss V-1570C Conqueror s pevnou třílistou vrtulí. Byl hodnocen jako lepší než konkurenční stroj, a tak Curtiss získal objednávku na 13 testovacích strojů, která byla zadána 29. září 1931.

Prvních pět strojů bylo označeno jako YA-8 a od prototypu se lišily pouze motory V-1570-31 s chlazením Prestone. Zbylých osm strojů bylo pojmenováno Y1A-8 na znamení toho, že na rozdíl od YA-8 nebyly placeny z řádného rozpočtu, ale z fondů F-1, nijak se ale nelišily. Po dokončení služebních testů byly všechny stroje, YA i Y1A, přejmenovány na A-8. Jedenáct strojů bylo v roce 1932 zařazeno k výše zmiňované 3. útočné skupině na základně Fort Crockett v Texasu, kde sloužily společně s původními Curtiss A-3B Falcon.

Poslední vyrobený Y1A-8 byl předělán na pokusný letoun Y1A-8A se zpřevodovaným motorem, nakonec byl přejmenován na A-8A a od září 1933 také létal u 3. útočné skupiny.

V polních podmínkách se A-8 osvědčily, proto byla na jaře 1933 zadána objednávka na 46 sériových strojů s označením A-8B, vycházejících z Y1A-8A. Vzhledem k výhodám hvězdicového motoru, kerým byl vybaven první vyrobený YA-8, přejmenovaný na A-10, byla jejich objednávka převedena na novou verzi A-12 s motorem Cyclone.

Zdroj:
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
https://home.att.net/~jbaugher4/a8.html
https://www.airwar.ru/enc/aww2/a8.html

Curtiss A-8 Shrike - Y1A-8. 
Zdroj: https://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/051116-F-1234P-038.jpg

Y1A-8.
Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil

Curtiss A-8 Shrike - A-8 v barvách 13. útočné periti. 
Zdroj: https://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/051116-F-1234P-039.jpg

A-8 v barvách 13. útočné periti.
Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-A-8-Shrike-t72309#255421Verze : 0
MOD