Název: Name: | Martin NBS-1 | |
Originální název: Original Name: | Martin NBS-1 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1920-DD.MM.1921 Glenn L. Martin Aircraft Co., Cleveland, Ohio DD.MM.1921-DD.MM.1922 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, Ney York DD.MM.1921-DD.MM.1922 L.W.F. Engineering Co., New York, New York DD.MM.1922-DD.MM.1923 Aeromarine Plane & Motor Co., Keyport, New Jersey | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1920-DD.MM.1923 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 20 Martin (64195/64214) 50 Curtiss (68437/68471) 35 LFW (68478/68527) 25 Aeromarine (22-201/225) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 03.09.1920 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3293 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5472 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 22.61 m | |
Délka: Length: | 13 m | |
Výška: Height: | 4.47 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 104.14 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Liberty 12A o výkonu 313 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1136 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 158.8 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 148.1 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 22.5 min do 1981 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 2591 m | |
Dolet: Range: | 690.4 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 898 1) km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v přídi 1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm na hřbetě 1x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v podlaze 816 kg bomb v pumovnici nebo 907 pod trupem | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) s 572 kg pum | |
Zdroje: Sources: | Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964. www.americancombatplanes.com https://joebaugher.com/usaf_bombers/mb2.html www.nationalmuseum.af.mil |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Martin MB-2 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Martin-MB-2-t72100#486226Verze : 0
Aubi
MOD
Martin MB-2
(Martin NBS-1)
V červnu 1920 byla objednána USAAS vylepšená verze bombardéru Martin MB-1. Tento nový typ, MB-2, měl ové křídlo o větším rozpětí, které mělo zvýšit nosnost. Viditelným rozdílem jsou motory, které jsou v případě MB-2 posazeny přímo na dolní křídlo, a podvozek, který má jen dvě kola. Křídla mohla být pro lepší uskladnění za motory skopena dozadu. V pumovnici mohly být zavěšeny tři 272kg pumy, nebo mohly být pumy zavěšeny pod trup - dvě po 500 kg nebo jedna 907kg. MB-2 byl navržen hlavně jako noční bombardér, proto nebyl tak rychlý ani obratný jako MB-1. Továrna Glenn L. Martin postavila pět MB-2, dalších 15 již bylo doručeno pod novým armádním označením NBS-1, vycházejícím z nového armádního systému, zavedeného v roce 1919. První z nich byl vybaven turbokompresory General Electric, který během testu 8. prosince 1921 umožnil NBS-1 dosáhnout výšky 7724 m, kompresory ovšem byly ještě příliš nespolehlivé pro operační nasazení a znovu byly použity na bombardéru až s příchodem B-17 v roce 1939.
21. července 1921 se konala památná akce, při které William "Billy" Mitchell demonstroval schopnost zničit loď leteckou silou, když potopil vyřazený německý křižník Ostfriesland. Při tomto útoku byly použity právě NBS-1. Majetková práva k vojenským návrhům držela vláda, takže když byly po této "předváděcí akci" objednány další stroje, neznamenalo to automaticky zakázku pro Martin. Naopak, Martin sice nabídl stavbu dalších strojů po 23925 dolarech za kus, byl ale v červnu 1921 překonán nabídkou Curtissu na stavbu po 17490 dolarech za kus. Marin tak už další NBS-1, přestože šlo o jeho konstrukci, nepostavil, 50 strojů dodal Curtiss a další zakákzy na 35, resp. 25 kusů získaly stejným způsobem firny LWF a Aeromarine. Pro Curtiss znamenala stavba NBS-1 ztrátovou záležitost, mohla si to ovšem ještě dovolit a udržela si tak zaměstnanost v době největšího nedostatku zakázek. Podstatně menší LWF a Aeromarine podobnou ztrátovou výrobu nevydržely, LWF zanikl, Aeromarine se zachránil přeorientováním na výrobu automobilových karoserií.
NBS-1 používalo všech osm armádních bombardovacích jednotek - 11., 20., 49. a 96. peruť 2. bombardovací skupiny na základně Langley Field ve Virginii, 23. a 72. peruť 5. smíšené skupiny na Havaji a 28. peruť 4. smíšené skupiny na Filipínách. Tyto stroje zůstaly v první linii až do jejich nahrazení bombardéry LB-6 a dalšími.
Zdroj:
https://joebaugher.com/usaf_bombers/mb2.html
www.americancombatplanes.com
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
https://www.aviastar.org/air/usa/martin_mb.php
https://www.aerofiles.com/_martin.html
(Martin NBS-1)
V červnu 1920 byla objednána USAAS vylepšená verze bombardéru Martin MB-1. Tento nový typ, MB-2, měl ové křídlo o větším rozpětí, které mělo zvýšit nosnost. Viditelným rozdílem jsou motory, které jsou v případě MB-2 posazeny přímo na dolní křídlo, a podvozek, který má jen dvě kola. Křídla mohla být pro lepší uskladnění za motory skopena dozadu. V pumovnici mohly být zavěšeny tři 272kg pumy, nebo mohly být pumy zavěšeny pod trup - dvě po 500 kg nebo jedna 907kg. MB-2 byl navržen hlavně jako noční bombardér, proto nebyl tak rychlý ani obratný jako MB-1. Továrna Glenn L. Martin postavila pět MB-2, dalších 15 již bylo doručeno pod novým armádním označením NBS-1, vycházejícím z nového armádního systému, zavedeného v roce 1919. První z nich byl vybaven turbokompresory General Electric, který během testu 8. prosince 1921 umožnil NBS-1 dosáhnout výšky 7724 m, kompresory ovšem byly ještě příliš nespolehlivé pro operační nasazení a znovu byly použity na bombardéru až s příchodem B-17 v roce 1939.
21. července 1921 se konala památná akce, při které William "Billy" Mitchell demonstroval schopnost zničit loď leteckou silou, když potopil vyřazený německý křižník Ostfriesland. Při tomto útoku byly použity právě NBS-1. Majetková práva k vojenským návrhům držela vláda, takže když byly po této "předváděcí akci" objednány další stroje, neznamenalo to automaticky zakázku pro Martin. Naopak, Martin sice nabídl stavbu dalších strojů po 23925 dolarech za kus, byl ale v červnu 1921 překonán nabídkou Curtissu na stavbu po 17490 dolarech za kus. Marin tak už další NBS-1, přestože šlo o jeho konstrukci, nepostavil, 50 strojů dodal Curtiss a další zakákzy na 35, resp. 25 kusů získaly stejným způsobem firny LWF a Aeromarine. Pro Curtiss znamenala stavba NBS-1 ztrátovou záležitost, mohla si to ovšem ještě dovolit a udržela si tak zaměstnanost v době největšího nedostatku zakázek. Podstatně menší LWF a Aeromarine podobnou ztrátovou výrobu nevydržely, LWF zanikl, Aeromarine se zachránil přeorientováním na výrobu automobilových karoserií.
NBS-1 používalo všech osm armádních bombardovacích jednotek - 11., 20., 49. a 96. peruť 2. bombardovací skupiny na základně Langley Field ve Virginii, 23. a 72. peruť 5. smíšené skupiny na Havaji a 28. peruť 4. smíšené skupiny na Filipínách. Tyto stroje zůstaly v první linii až do jejich nahrazení bombardéry LB-6 a dalšími.
Zdroj:
https://joebaugher.com/usaf_bombers/mb2.html
www.americancombatplanes.com
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
https://www.aviastar.org/air/usa/martin_mb.php
https://www.aerofiles.com/_martin.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Martin-MB-2-t72100#254340Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.