Název: Name: | CANSA FC.20ter | |
Originální název: Original Name: | CANSA FC.20ter | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 Costruzioni Aeronautiche Novaresi SA, Cameri / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 22.04.1941 MM403 (FC.20) DD.10.1941 MM403 (FC.20ter) | |
Osádka: Crew: | 2-3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4600 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6800 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 15,80 m | |
Délka: Length: | 12,90 m | |
Výška: Height: | 4,03 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 39,20 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Fiat A.74 RC.38 o výkonu 618 kW/840 k v 3800 m třílistá stavitelná vrtule Fiat-Hamilton | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 475 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 440 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7500 m | |
Dolet: Range: | 1000 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm pod trupem 1x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm na hřbetě 1x kanon Breda Modello 39 37/54 ráže 37 mm (FC.20A) 1x 500kg puma (FC.20ter) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - postaven jako pozorovací FC.20, vzápětí přestavěn na bombardovací FC.20ter - 1942 přestavěn na bitevní a přejmenován na FC.20A | |
Zdroje: Sources: | Balous, Miroslav. CANSA FC.20 (Ter/A), L+k 2006/10. Thompson, Jonathan. Italian Civil and Military Aircraft 1930-1945. Aero Publishers, 1963. ISBN 0-8168-6500-0. www.alieuomini.it |
URL : https://www.valka.cz/Fiat-FC-20ter-t71967#517616Verze : 0
Aubi
MOD
Letoun vznikl podle požadavku italského letectva na výkonný pozorovací a průzkumný stroj. Ačkoliv již na počátku bylo jasné, že za vítěze byl určen typ Ca.331, vlivný koncern Fiat, který byl od roku 1937 vlastníkem továrny CANSA, prosadil financování vývoje svého projektu z vládních peněz.
Konstruktérem nového letounu byl Giacomo Mosso, který přdtím u Fiatu spolupracoval na vývoji letounu CR.25. U svého typu tak z CR.25 použil kompletní křídla i s gondolou s motorem A.74 RC.38 a zatahovacím podvozkem. Trup navrhl nový, příhradové konstrukce, který byl za křídly potažený plátnem. Příď trupu byla bohatě prosklena. Letectvu se návrh zamlouval a na podzim 1938 objednalo dva prototypy, kterým přidělilo sériová čísla M.M.403 a 404.
Stavba prototypů však běžela pomalu, první z nich byl dokončen až na jaře 1941. K prvnímu vzletu došlo 22. dubna, když již dvanáctého byl proveden zkušební "skok". V té době však už o nový pozorovací/průzkumný stroj nebyl zájem, protože se v této roli začal používat Ca.313.
Bylo však rozhodnuto, že druhý, ještě nedokončený prototyp M.M.404 bude dostavěn jako útočný FC.20bis s novým trupem, a první bude přestavěn na bombardovací FC.20ter.
M.M.403 se tedy vrátil do továrny, kde mu pod trup přidělali závěsník na pumu do váhy 500 kg a výklopné střeliště pro kulomet ráže 7,7 mm, pumový zaměřovač, zatahovací ostruhu, odstranili trupové nádrže a pod křídla přidělali lištové brzdící štíty, protože letoun měl být schopný též střemhlavého bombardování.
Zkoušky upraveného prototypu začaly v říjnu 1941, v lednu 1942 začal stroj létat s maketou 500 kg pumy. Výkony stoje však nezaujaly a ten opět putoval do továrny. Tentokrát prošel přestavbou na stroj pro útoky proti pozemním cílům, což znamenalo instalaci kanónu Breda Modello 39 37/54 ráže 37 mm do přídě. Ten měl kadenci 140 ran za minutu, účinný dostřel 4000 m a v zásobníku 42 nábojů. Hlaveň této zbraně vyčnívala daleko před příď letounu.
Takto upravený prototyp poprvé vzlétl 1. dubna 1942, ale v květnu byl opět u výrobce, který vyměnil opotřebované motory A.74 za nové.
Ovšem ani testy takto upraveného stroje, který se teď značil FC.20A (Assalto/bitevní) nedopadly dobře. Střelba z kanónů vyvolávala silné vibrace a praskalo zasklení přídě.
V dubnu 1943 se tak prototyp M.M.403 vrátil opět do továrny, kde prošel přestavbou na sériový FC.20bis a byl přidělen k bojové 167. Gruppo.
Prameny:
Letadla 39-45, L+K 10/2006
http://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_CANSA_F.C.20
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fc20.html
Konstruktérem nového letounu byl Giacomo Mosso, který přdtím u Fiatu spolupracoval na vývoji letounu CR.25. U svého typu tak z CR.25 použil kompletní křídla i s gondolou s motorem A.74 RC.38 a zatahovacím podvozkem. Trup navrhl nový, příhradové konstrukce, který byl za křídly potažený plátnem. Příď trupu byla bohatě prosklena. Letectvu se návrh zamlouval a na podzim 1938 objednalo dva prototypy, kterým přidělilo sériová čísla M.M.403 a 404.
Stavba prototypů však běžela pomalu, první z nich byl dokončen až na jaře 1941. K prvnímu vzletu došlo 22. dubna, když již dvanáctého byl proveden zkušební "skok". V té době však už o nový pozorovací/průzkumný stroj nebyl zájem, protože se v této roli začal používat Ca.313.
Bylo však rozhodnuto, že druhý, ještě nedokončený prototyp M.M.404 bude dostavěn jako útočný FC.20bis s novým trupem, a první bude přestavěn na bombardovací FC.20ter.
M.M.403 se tedy vrátil do továrny, kde mu pod trup přidělali závěsník na pumu do váhy 500 kg a výklopné střeliště pro kulomet ráže 7,7 mm, pumový zaměřovač, zatahovací ostruhu, odstranili trupové nádrže a pod křídla přidělali lištové brzdící štíty, protože letoun měl být schopný též střemhlavého bombardování.
Zkoušky upraveného prototypu začaly v říjnu 1941, v lednu 1942 začal stroj létat s maketou 500 kg pumy. Výkony stoje však nezaujaly a ten opět putoval do továrny. Tentokrát prošel přestavbou na stroj pro útoky proti pozemním cílům, což znamenalo instalaci kanónu Breda Modello 39 37/54 ráže 37 mm do přídě. Ten měl kadenci 140 ran za minutu, účinný dostřel 4000 m a v zásobníku 42 nábojů. Hlaveň této zbraně vyčnívala daleko před příď letounu.
Takto upravený prototyp poprvé vzlétl 1. dubna 1942, ale v květnu byl opět u výrobce, který vyměnil opotřebované motory A.74 za nové.
Ovšem ani testy takto upraveného stroje, který se teď značil FC.20A (Assalto/bitevní) nedopadly dobře. Střelba z kanónů vyvolávala silné vibrace a praskalo zasklení přídě.
V dubnu 1943 se tak prototyp M.M.403 vrátil opět do továrny, kde prošel přestavbou na sériový FC.20bis a byl přidělen k bojové 167. Gruppo.
Prameny:
Letadla 39-45, L+K 10/2006
http://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_CANSA_F.C.20
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fc20.html
URL : https://www.valka.cz/Fiat-FC-20ter-t71967#253681Verze : 0
Michal Rak
MOD
Zdroje obrázků:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fc20.html
http://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_CANSA_F.C.20
Prototyp M.M.403 v původní podobě z jara 1941.
Prototyp po přestavbě na bitevní FC.20A
Prototyp jako bombardovací FC.20ter
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fc20.html
http://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_CANSA_F.C.20
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp M.M.403 v původní podobě z jara 1941.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp po přestavbě na bitevní FC.20A
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp jako bombardovací FC.20ter
URL : https://www.valka.cz/Fiat-FC-20ter-t71967#253682Verze : 0
Michal Rak
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.