Main Menu
User Menu

Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber

     
Název:
Name:
Witteman-Lewis XNBL-1
Originální název:
Original Name:
Witteman-Lewis XNBL-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1923-DD.MM.1923 Wittemann-Lewis Aircraft Co. Inc., Teterboro, New Jersey
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1923-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
22.08.1923
Osádka:
Crew:
10
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
trojplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
12566 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14607 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
19309 kg
Rozpětí:
Wingspan:
36.58 m
Délka:
Length:
19.81 m
Výška:
Height:
8.23 m
Plocha křídla:
Wing Area:
390.19 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
6
Typ:
Type:
Liberty 12A o výkonu 313 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
75709 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
154.5 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
98.2 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
1.8 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,7 min do 1524 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
2355 m
Dolet:
Range:
273.6 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
539.1 km
Výzbroj:
Armament:
7x 7,62mm kulomet


2268 kg bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
www.americancombatplanes.com
https://www.airwar.ru/enc/bww1/nbl.html

Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber -


Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber -


URL : https://www.valka.cz/Witteman-Lewis-XNBL-1-Barling-Bomber-t71957#454456Verze : 0
MOD
V roce 1920 byl pod vedením Waltera Barlinga, tvůrce britského bombardéru Tarrant Tabor, u Army Engineering Division vypracován projekt velkého trojplošného bombardéru obdobné konstrukce. Projekt odpovídal na požadavek gen. Billy Mitchella na těžký bombardér schopný srovnání s německými. Zakázku na výrobou dvou prototypů XNBL-1 (noční dálkový bombardér), ve své podstatě jednoho z prvních strategických bombardérů světa, získala firma Witteman-Lewis z Teterboro v New Jersey. Vzhledem k rozměrům bylo letadlo bylo stavěno jako stavebnice, jednotlivé celky, dlouhé maximálně 40 m, byly potom po železnici dopraveny do Ohia na Wilbur Wright Field.


Barling Bomber, což bylo jeho neoficiální jméno, byl trojplošník s dvojitými ocasními plochami a poháněný šesti dvanáctiválcovými motory Liberty 12 A, vybranými kvůli rozhodnutí kongresu, že nové konstrukce mají co nejvíce využívat přebytky z války. Nejblíže trupu byly umístěny čtyři motory, vždy dvojice v tandemu, a vedle nich zbývající dva. Neopakovalo se tedy nešťastné umístění motorů mezi horní a střední křídlo u Taboru.


Barling Bomber měl i mnoho velmi vyspělých prvků - část konstrukce byla hliníková, moderní přístroje zahrnovaly otáčkoměry a tlačítko startéru pro každý motor, oddělená pracoviště členů osádky (pilot a kopilot v přídi, za nimi kabina mechanika, navigátor, radista, bombometčík, a kromě nich čtyři střelci) či složitý podvozek, který zahrnoval celkem deset kol, včetně dvou pevých pod přídí, aby se neopakoval osud Taboru, a dalších pružně zavěšených na hlavní podvozkové nohy. Kromě obrovských rozměrů byl také obrovsky nákladný, jeho stavba stála 525,000 dolarů, nepočítaje v to dalších 700 tisíc na hangár, ve kterém byly dovezené součásti sestavovány. Cena stoupla také díky zrušení stavby druhého z prototypů v lednu 1922.


První vzlet proběhl 22. srpna 1923 a brzy se ukázalo, že vkládané naděje byly marné. Nosnost stroje byla sice 2268 kg, ovšem při rychlosti pouhých 155 km/h a hlavně doletem 275 km, což byla pouhá třetina doletu bombardéru NBS-1 a ani náhodou nemohla postačovat pro stroj dálkový. Když se pokusili s NBL-1 přeletět do Washingtonu, letoun se musel vrátit zpět do Daytonu, protože se nedokázal dostat přes Apalačské pohoří. Nakonec byl opět rozebrán a uskladněn ve svém hangáru. Navzdory tomu byl Mitchellem prohlášen za úspěch alespoň z experimentálního hlediska.


V roce 1928 byla Mitchellova pošetilost, jak byl také přezdíván při inspekci letiště objevena majorem Henry Arnoldem, který se ho jako zbytečného lapače prachu chtěl zbavit. Kongres ovšem nezapoměl na vynaložené peníze a likvidaci odmítl. Arnold proto poslal druhou žádost, aby mohl nechat zničit hangár přebytečného materiálu. Toto bylo kongresem povoleno a nikdo netušil, co tím materiálem je... Z NBL-1, největšího bombardéru až do konce 30. let, se tak do dnešní doby dochovaly jen dvě pneumatiky, které se nachází v muzeu letectva na Wright-Patterson AFB.


Zdroj:
https://www.aviastar.org/air/usa/lewis_barling.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Witteman-Lewis_XNBL-1
www.airpower.au.af.mil
1000aircraftphotos.com/APS/3516.htm
Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber - https://1000aircraftphotos.com/Contributions/Routt/3289L.jpg

1000aircraftphotos.com
Witteman-Lewis XNBL-1 Barling Bomber - https://1000aircraftphotos.com/APS/3516L.jpg

https://1000aircraftphotos.com/APS/3516L.jpg
URL : https://www.valka.cz/Witteman-Lewis-XNBL-1-Barling-Bomber-t71957#253616Verze : 0
MOD