Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Škoda Š-I-D
Originální název:
Original Name:
Škoda Š-I-D
Výrobce:
Producer:
Škodovy závody, Plzeň, /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
8
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
4800 kg
Celková délka:
Overall Length:
3700 mm
Celková šířka:
Overall Width:
1950 1) / 1975 2) mm
Celková výška:
Overall Height:
1760 1) / 1755 2) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
280 mm
Pancéřování:
Armour:
5-22 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda Flat Six (zážihový vzduchom chladený 6-valec objemu 3990 cm3
Výkon:
Power:
44,2 kW při 2500 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
3+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
41 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
250 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,3 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,5 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón Škoda A3 kalibru 37,2 mm (42 nábojov)
Vedlejší:
Secondary:
guľomet ZB vz.30 J (1000 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-32-2
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#512375Verze : 0
MOD
Projekt tohoto delového tančíka vznikol na požiadavku kráľovskej juhoslovanskej armády. Ich predstavy takmer naplnil typ Š-I-d, no juhoslovanskí predstavitelia predložili návrhy niekoľkých úprav tejto konštrukcie a ich predstavy boli v prvej polovici roku 1936 naplnené novým projektom malého delového pásového vozidla označovaného ako Š-I-D. Neskôr bolo písmeno "D" rezervované pre stroje so vznetovými motormi (D - diesel). Firma následne podpísala s juhoslovanskými armádnymi predstaviteľmi zmluvu na výrobu 8 ks tohoto tančíka.
Úpravy pôvodného Š-I-d spočívali v predĺžení platformy a pridaním jedného pojazdového kolesa a podpornej kladky, zväčšením hrúbky pancierovania i vo výmene motora za výkonnejší typ. Na platformu bola osadená jednoduchá krabicová nadstavba vytvorená z 5 - 22 mm pancierových plátov. Tie boli spájané nitovaním. Dvojčlenná posádka mala na boj k dispozícii upravený protitankový kanón Škoda A3 (A3J) kalibru 37,2 mm (odmer po 15° na obe strany) a ľahký guľomet ZB vz. 30J kalibru 7,92 mm. Na streche nadstavby boli dva vstupné otvory, z nich jeden na ľavej strane bol opatrený pozorovacou vežičkou. Dokončené tančíky boli odoslané k zákazníkovi v 8/1937, ktorý ich zaradil do výzbroje Jazdeckej školy v Zemune pod označením Brzi borna kola T-32. Stroje boli určené k boju i prieskumu, no v mierových časoch slúžili k intenzívnemu výcviku nových tankistov.
Prvou bojovou akciou tančíkov bola ich nasadenie pri puči v 27.03.1941 proti pronemecky orientovanej vláde Dragiša Cvetkovića. Po napadnutí Juhoslávie nemeckými vojskami boli štyri tančíky použité v obranných bojoch južne od Belehradu. Tie boli zničené nemeckým delostrelectvom. Zvyšné štyri stroje stáli neschopné bojového nasadenia v dielňach jazdeckej školy v Zemune. Napriek krátkemu bojovému nasadeniu boli stroje hodnotené ako úspešné a schopné viesť účinný boj. Ukoristené stroje boli nemeckými jednotkami odoslané k rekonštrukcii do Škodovky Plzeň a následne boli pod označeniami Pz. Kpfw. SId-732 (j) (Pz. Kpfw. SID-732 (j) ???), Pz. Kpfw. T32-732 (j), alebo Pz. Kpfw. 732 (j) používané vo Waffen SS pravdepodobne ako školné stroje.

Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
https://www.ebay.de
www.ioh.pl
www.ioh.pl

CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#252715Verze : 2
MOD
Škoda Š-I-D, později tank T-32, později Beute Pz. Kpfw. 732 (j).

Foto via Fronta.cz - výkres z prospektu Akciové společnosti, dříve Škodovy závody v Plzni.
CZK - Škoda Š-I-D - Škodovy závody, výkres č. Zb5600P z roku 1937.

Škodovy závody, výkres č. Zb5600P z roku 1937.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#341047Verze : 0
MOD
https://www.youtube.com/watch?v=7xlE8dRWH3o

CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


CZK - Škoda Š-I-D -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-S-I-D-t71735#415393Verze : 3
MOD