Název: Name: | Caudron CR.760 C.1 | |
Originální název: Original Name: | Caudron CR.760 C.1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.MM.1940 Société anonyme des avions Caudron,Issy-les-Moulineaux / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1940-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1550 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2000 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,97 m | |
Délka: Length: | 8,89 m | |
Výška: Height: | 2,90 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 12,50 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Isotta-Fraschini Delta RC.40 o výkonu 537 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 570 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 440 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,3 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10300 m | |
Dolet: Range: | 1570 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 6x pevný kulomet MAC 1934 39 ráže 7,5 mm | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Balous, Miroslav. Caudron-Renault CR.760, L+K 2007/05. http://www.aviafrance.com/227.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr760.html www.users.skynet.be http://www.de.wikipedia.org/wiki/Caudron_CR.714 |
URL : https://www.valka.cz/Caudron-CR-760-C-1-t71641#252268Verze : 0
Historie:
Již v první polovině roku 1939, tedy v době kdy se chystala výroba lehkých stíhacích letounů Caudron C.714, je tento letounek jen jakýmsi ověřením této koncepce letadel. Drak, který navrhl inženýr Riffard byl odladěný, aerodynamicky promyšlený, ale motor Renault 12R 03 o výkonu 450 koní je na stíhací letoun opravdu málo. Bylo tedy zcela logické, že francouzské ministerstvo letectví vydalo upravené specifikace, kterými požadovalo lehký stíhací stroj s podstatně výkonnějším motorem. Zadání bylo vypsané „na míru“ firmě Caudron-Renault, ale přesto byly do soutěže přihlášeny i jiné prototypy stíhaček Bloch MB.700, Mureaux 190, Potéz 230 a Rousel 30. Ministerstvo letectví však již pomalu přehodnocovalo kategorii lehkých stíhaček, které nebyly vybaveny pasivní ochranou, a jejich výzbroj byla slabá.
Firma Caudron-Renault zareagovala na pobídku ministerstva také, bohužel, Francouzi tehdy neměli vhodný motor, šestnáctiválec Renault 626 se teprve připravoval na zkoušky a tak byl v Itálii zakoupen motor Isotta-Fraschini Delta R. C.40 o výkonu 730 koní. Původní trup Caudronu CR.714 mezitím doznal také podstatných změn – kostra již nebyla dřevěná, byla sestavena z trubek, které byly pokryty duralovými panely. Křídlo zůstalo stejné se zesílenými dřevěnými nosníky. S novým trupem se změnilo i označení na CR.760, ministerstvo objednalo celkem tři prototypy, ale v květnu 1940 byl dokončen jen jeden z nich. Po dokončení byl krátce testován a potom byl přelétnut na letiště vzdálenější od fronty, kde měl být v případě kapitulace zničen, to se nestalo a letoun padl Němcům do rukou, ti jej zřejmě také zkoušeli s neznámým výsledkem. Druhý prototyp byl dokončen jako CR.770 s motorem Renault 626 a třetí dokončen nebyl. Měl být poháněn motorem Renault 468, ten měl pohánět protiběžné vrtule, označení – CR.780.
Ještě zmíním výsledky zkoušek zde popisovaného CR.760, letoun měl vynikající stoupavost, dobře manévroval a měl vysokou střemhlavou rychlost. Nectnosti – přehřívání motoru (nebyl čas na odstranění), chybějící samosvorné nádrže, pancéřování kabiny, slabá výzbroj (do každého křídla byl přidán jeden kulomet), nedostatečné vybavení.
Použité zdroje:
Letectví a kosmonautika č. 5 /2007, 83. ročník, Miroslav Balous, Letadla 39-45, str. 76 a 77, ISSN 0024-1156.
www.aviastar.org
http://www.aviafrance.com/227.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr760.html
www.users.skynet.be
http://www.de.wikipedia.org/wiki/Caudron_CR.714
archiv autora
Již v první polovině roku 1939, tedy v době kdy se chystala výroba lehkých stíhacích letounů Caudron C.714, je tento letounek jen jakýmsi ověřením této koncepce letadel. Drak, který navrhl inženýr Riffard byl odladěný, aerodynamicky promyšlený, ale motor Renault 12R 03 o výkonu 450 koní je na stíhací letoun opravdu málo. Bylo tedy zcela logické, že francouzské ministerstvo letectví vydalo upravené specifikace, kterými požadovalo lehký stíhací stroj s podstatně výkonnějším motorem. Zadání bylo vypsané „na míru“ firmě Caudron-Renault, ale přesto byly do soutěže přihlášeny i jiné prototypy stíhaček Bloch MB.700, Mureaux 190, Potéz 230 a Rousel 30. Ministerstvo letectví však již pomalu přehodnocovalo kategorii lehkých stíhaček, které nebyly vybaveny pasivní ochranou, a jejich výzbroj byla slabá.
Firma Caudron-Renault zareagovala na pobídku ministerstva také, bohužel, Francouzi tehdy neměli vhodný motor, šestnáctiválec Renault 626 se teprve připravoval na zkoušky a tak byl v Itálii zakoupen motor Isotta-Fraschini Delta R. C.40 o výkonu 730 koní. Původní trup Caudronu CR.714 mezitím doznal také podstatných změn – kostra již nebyla dřevěná, byla sestavena z trubek, které byly pokryty duralovými panely. Křídlo zůstalo stejné se zesílenými dřevěnými nosníky. S novým trupem se změnilo i označení na CR.760, ministerstvo objednalo celkem tři prototypy, ale v květnu 1940 byl dokončen jen jeden z nich. Po dokončení byl krátce testován a potom byl přelétnut na letiště vzdálenější od fronty, kde měl být v případě kapitulace zničen, to se nestalo a letoun padl Němcům do rukou, ti jej zřejmě také zkoušeli s neznámým výsledkem. Druhý prototyp byl dokončen jako CR.770 s motorem Renault 626 a třetí dokončen nebyl. Měl být poháněn motorem Renault 468, ten měl pohánět protiběžné vrtule, označení – CR.780.
Ještě zmíním výsledky zkoušek zde popisovaného CR.760, letoun měl vynikající stoupavost, dobře manévroval a měl vysokou střemhlavou rychlost. Nectnosti – přehřívání motoru (nebyl čas na odstranění), chybějící samosvorné nádrže, pancéřování kabiny, slabá výzbroj (do každého křídla byl přidán jeden kulomet), nedostatečné vybavení.
Použité zdroje:
Letectví a kosmonautika č. 5 /2007, 83. ročník, Miroslav Balous, Letadla 39-45, str. 76 a 77, ISSN 0024-1156.
www.aviastar.org
http://www.aviafrance.com/227.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr760.html
www.users.skynet.be
http://www.de.wikipedia.org/wiki/Caudron_CR.714
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Caudron-CR-760-C-1-t71641#497782Verze : 0
Vláďa
MOD
Caudron C.R.760
Zdroje :
www.planes-and-tanks.com
http://www.aviafrance.com/227.htm
Zdroje :
www.planes-and-tanks.com
http://www.aviafrance.com/227.htm
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Caudron-CR-760-C-1-t71641#252269Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.