Název: Name: | PZL.48 Lampart | |
Originální název: Original Name: | PZL.48 Lampart | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-01.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-01.09.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | Project and unfinished prototype. | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2400 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3500 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,500 m | |
Délka: Length: | 8,700 m | |
Výška: Height: | 2,500 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,5 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 162,791 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Gnome-Rhône 14M07 Mars vzduchem chlazené dvohvězdicové přeplňované čtrnáctiválce o vzletovém výkonu 471 kW (640 k) a nominální 485 kW (660 k) a bojový výkon 537 kW (730 k). | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 560 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 470 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 9,0 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 1500 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón FK wz.38D ráže 20 mm v přídi, 4x pevný kulomet PWU wz.36 ráže 7,92 mm v přídi a 1x zdvojený kulomet PWU wz.36 ráže 7,92 mm ve hřbetním střelišti. Pumová zátěž: 300 kg. | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | Lampart - liška (pol.) V roce 1938 byly zahájeny projektové práce na stíhacím bombardéru PZL 48 Lampart. Na projektu pracovali inženýri Franciszek Misztala, Tadeusz Tarczyński a Wsiełowod Jakimiuk. Letoun se sice velmi podobal staršímu Wilku, ale jeho konstrukce byla radikálně změněna. Všechny výkonové parametry jsou pouze vypočteny. | |
Zdroje: Sources: | Andrzej Glass, Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939, Polish aviation constructions 1893-1939, WKiŁ, Warsawa 1977, no ISBN. Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4. vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3 www.samolotypolskie.pl https://www.airwar.ru/enc/fww2/pzl48.html |
URL : https://www.valka.cz/PZL-48-Lampart-t71374#251527Verze : 0
PZL P-48 Lampart
Byl dvoumístný, dvoumotorový, jednoplošný bitevní / lehký bombardovací letoun s plně zatažitelným podvozkem záďového typu a dvojitou SOP.
Vedle protizemních útočných akcí, pro které byl Lampart zkonstruován, měl najít uplatnění i v jiných rolích. Byla plánována například jeho úprava na rychlý průzkumný letoun, který ve výzbroji letectva v té době chyběl. Jako plánovaný nástupce typu Wilk, který nesplnil očekávání, se vyznačoval daleko vyššími výkony.
V přídi tohoto letounu byla soustředěna na tu dobu poměrně mohutná hlavňová výzbroj, tvořená dvěma 20 mm kanóny a dvěma 7,92 mm kulomety, které měly být později nahrazeny stejným počtem kulometů ráže 12 - 13 mm. Pumy o maximální váze do 400 kg a účinná pevná hlavňová výzbroj mu umožňovala velice efektivní působení proti pozemním cílům a to jak při přímé podpoře pozemních vojisk, tak i při útocích v nepřátelském týlu. Se svou rychlostí ( kolem 560 km/h ) by se prosadil i jako těžký stíhací letoun určený k boji s bombardéry protivníka.
V době napadení Polska se prototyp tohoto letounu nacházel těsně před dokončením. Vzhledem k tomu, že v tu dobu se ve výzbroji Luftwaffe již nacházel podobný letoun ( Me 110, využívaný později ve všech těchto rolích ) a nejspíše také proto, že zmizela i část výrobní dokumentace, bylo rozhodnuto v dalším vývoji tohoto výkonného letounu nepokračovat.
Zdroje:
- Václav Němeček, Vojenská letedla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
- https://www.samoloty.ow.pl/
- archiv autora
Byl dvoumístný, dvoumotorový, jednoplošný bitevní / lehký bombardovací letoun s plně zatažitelným podvozkem záďového typu a dvojitou SOP.
Vedle protizemních útočných akcí, pro které byl Lampart zkonstruován, měl najít uplatnění i v jiných rolích. Byla plánována například jeho úprava na rychlý průzkumný letoun, který ve výzbroji letectva v té době chyběl. Jako plánovaný nástupce typu Wilk, který nesplnil očekávání, se vyznačoval daleko vyššími výkony.
V přídi tohoto letounu byla soustředěna na tu dobu poměrně mohutná hlavňová výzbroj, tvořená dvěma 20 mm kanóny a dvěma 7,92 mm kulomety, které měly být později nahrazeny stejným počtem kulometů ráže 12 - 13 mm. Pumy o maximální váze do 400 kg a účinná pevná hlavňová výzbroj mu umožňovala velice efektivní působení proti pozemním cílům a to jak při přímé podpoře pozemních vojisk, tak i při útocích v nepřátelském týlu. Se svou rychlostí ( kolem 560 km/h ) by se prosadil i jako těžký stíhací letoun určený k boji s bombardéry protivníka.
V době napadení Polska se prototyp tohoto letounu nacházel těsně před dokončením. Vzhledem k tomu, že v tu dobu se ve výzbroji Luftwaffe již nacházel podobný letoun ( Me 110, využívaný později ve všech těchto rolích ) a nejspíše také proto, že zmizela i část výrobní dokumentace, bylo rozhodnuto v dalším vývoji tohoto výkonného letounu nepokračovat.
Zdroje:
- Václav Němeček, Vojenská letedla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
- https://www.samoloty.ow.pl/
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-48-Lampart-t71374#251685Verze : 0
Zdroje:
- jsem autorem náčrtu dle předlohy / Václav Němeček, Vojenská letedla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
Lampart ... rok 1939
- jsem autorem náčrtu dle předlohy / Václav Němeček, Vojenská letedla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Lampart ... rok 1939
URL : https://www.valka.cz/PZL-48-Lampart-t71374#251699Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.