Lavočkin La-9 / Lavočkin La-11
Přehled verzí:
La-126
- prototyp celokovového stíhacího letounu s laminárním profilem křídla, byl využit pro La-130R / La-9
La-130 / La-9
- celokovová konstrukce letounu, umožnila zvýšit dolet a výzbroj
La-9 UTI
- dvoumístná cvičná verze
La-130 R
- nedokončený prototyp, kombinace pístového motoru AŠ-83 a raketového motoru RD-1CH3 v zadní části trupu
La-138
- prototyp, testy, pod křídly zavěšeny dva náporové motory VRD-430
La-9 RD
- prototyp, testy, pod křídly zavěšeny dva pulzační motory RD-13
La-134
- prototyp, snížen počet kanónů na 3 ks, zvýšení kapacity palivových nádrží, vzor pro sériové La - 11
La-134d
- prototyp (znám též jako La-9M), na koncích křídel instalovány napevno palivové nádrže o obsahu 332 l
La-140 / La-11
- zlepšená aerodynamika draku, zvýšil se dolet, letouny zasáhly do války v Koreji
Lavočkin La-9 / La-11 ... důležitá data
- únor 1946 ...... vzlet prototypu " 130 " ( La - 9 )
- červen 1946 ... připuštěn ke státním zkouškám
- srpen 1946 ..... první sériový La - 9
- květen 1947 ... vzlet prototypu " 134 " ( předchůdce 140 / La - 11 )
- září 1947 ....... zkoušky prototypu La - 9 RD
- říjen 1947 ...... první sériový La - 11
- duben 1948 .... první sériový La - 9 UTI
- 7.5.1948 ... 3 La-11 a 1 Tu-6 přistávají nedaleko severního pólu. Několika vzlety a přistáními demonstrují schopnost nasazení La - 11 v těchto podmínkách ( působí zde dva dny ).
- rok 1950 ... Čína získává od SSSR La-11 ( neznámé množství )
- rok 1950 ... Severní Korea získává od SSSR La-9 i La-11
- 2.4.1950 ... dva čínské letouny La-11 sestřelují dva tchajwanské P-51 Mustang ( pilotují je sovětští poradci )
Zdroje :
- Václav Němeček, Sovětská letadla, první vydání, Polygrafia Praha, 1969
- HPM č. 6 a 7 ročník 2003
- vlastní archiv
Přehled verzí:
La-126
- prototyp celokovového stíhacího letounu s laminárním profilem křídla, byl využit pro La-130R / La-9
La-130 / La-9
- celokovová konstrukce letounu, umožnila zvýšit dolet a výzbroj
La-9 UTI
- dvoumístná cvičná verze
La-130 R
- nedokončený prototyp, kombinace pístového motoru AŠ-83 a raketového motoru RD-1CH3 v zadní části trupu
La-138
- prototyp, testy, pod křídly zavěšeny dva náporové motory VRD-430
La-9 RD
- prototyp, testy, pod křídly zavěšeny dva pulzační motory RD-13
La-134
- prototyp, snížen počet kanónů na 3 ks, zvýšení kapacity palivových nádrží, vzor pro sériové La - 11
La-134d
- prototyp (znám též jako La-9M), na koncích křídel instalovány napevno palivové nádrže o obsahu 332 l
La-140 / La-11
- zlepšená aerodynamika draku, zvýšil se dolet, letouny zasáhly do války v Koreji
Lavočkin La-9 / La-11 ... důležitá data
- únor 1946 ...... vzlet prototypu " 130 " ( La - 9 )
- červen 1946 ... připuštěn ke státním zkouškám
- srpen 1946 ..... první sériový La - 9
- květen 1947 ... vzlet prototypu " 134 " ( předchůdce 140 / La - 11 )
- září 1947 ....... zkoušky prototypu La - 9 RD
- říjen 1947 ...... první sériový La - 11
- duben 1948 .... první sériový La - 9 UTI
- 7.5.1948 ... 3 La-11 a 1 Tu-6 přistávají nedaleko severního pólu. Několika vzlety a přistáními demonstrují schopnost nasazení La - 11 v těchto podmínkách ( působí zde dva dny ).
- rok 1950 ... Čína získává od SSSR La-11 ( neznámé množství )
- rok 1950 ... Severní Korea získává od SSSR La-9 i La-11
- 2.4.1950 ... dva čínské letouny La-11 sestřelují dva tchajwanské P-51 Mustang ( pilotují je sovětští poradci )
Zdroje :
- Václav Němeček, Sovětská letadla, první vydání, Polygrafia Praha, 1969
- HPM č. 6 a 7 ročník 2003
- vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-Lavockin-La-11-t71068#250442Verze : 0
Počty vyrobených letounů La-9 (sériové)
1946 ... 15 ks
1947 ... 840 ks
1948 ... 704 ks
Celkem bylo vyrobeno 1.559 ks sériových strojů.
Počty vyrobených letounů La-11 (sériové)
1947 ... 100 ks
1948 ... 650 ks
1949 ... 150 ks
1950 ... 150 ks
1951 ... 182 ks
Celkem bylo vyrobeno 1.232 ks sériových strojů.
Použité zdroje:
HPM č. 6 a 7 ročník 2003
Václav Němeček, Sovětská letadla, první vydání, Polygrafia Praha, 1969
archiv autora
1946 ... 15 ks
1947 ... 840 ks
1948 ... 704 ks
Celkem bylo vyrobeno 1.559 ks sériových strojů.
Počty vyrobených letounů La-11 (sériové)
1947 ... 100 ks
1948 ... 650 ks
1949 ... 150 ks
1950 ... 150 ks
1951 ... 182 ks
Celkem bylo vyrobeno 1.232 ks sériových strojů.
Použité zdroje:
HPM č. 6 a 7 ročník 2003
Václav Němeček, Sovětská letadla, první vydání, Polygrafia Praha, 1969
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-La-9-Lavockin-La-11-t71068#250867Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.