Lavočkin La-9 / Lavočkin La-11
Přehled verzí:
La-126
- prototyp celokovového stíhacího letounu s laminárním profilem křídla, byl využit pro La-130R / La-9
La-130 / La-9
- celokovová konstrukce letounu, umožnila zvýšit dolet a výzbroj
La-9 UTI
- dvoumístná cvičná verze
La-130 R
- nedokončený prototyp, kombinace pístového motoru AŠ-83 a raketového motoru RD-1CH3 v zadní části trupu
La-138
- prototyp, testy, pod křídly zavěšeny dva náporové motory VRD-430
La-9 RD
- prototyp, testy, pod křídly zavěšeny dva pulzační motory RD-13
La-134
- prototyp, snížen počet kanónů na 3 ks, zvýšení kapacity palivových nádrží, vzor pro sériové La - 11
La-134d
- prototyp (znám též jako La-9M), na koncích křídel instalovány napevno palivové nádrže o obsahu 332 l
La-140 / La-11
- zlepšená aerodynamika draku, zvýšil se dolet, letouny zasáhly do války v Koreji
Lavočkin La-9 / La-11 ... důležitá data
- únor 1946 ...... vzlet prototypu " 130 " ( La - 9 )
- červen 1946 ... připuštěn ke státním zkouškám
- srpen 1946 ..... první sériový La - 9
- květen 1947 ... vzlet prototypu " 134 " ( předchůdce 140 / La - 11 )
- září 1947 ....... zkoušky prototypu La - 9 RD
- říjen 1947 ...... první sériový La - 11
- duben 1948 .... první sériový La - 9 UTI
- 7.5.1948 ... 3 La-11 a 1 Tu-6 přistávají nedaleko severního pólu. Několika vzlety a přistáními demonstrují schopnost nasazení La - 11 v těchto podmínkách ( působí zde dva dny ).
- rok 1950 ... Čína získává od SSSR La-11 ( neznámé množství )
- rok 1950 ... Severní Korea získává od SSSR La-9 i La-11
- 2.4.1950 ... dva čínské letouny La-11 sestřelují dva tchajwanské P-51 Mustang ( pilotují je sovětští poradci )
Zdroje :
- Václav Němeček, Sovětská letadla, první vydání, Polygrafia Praha, 1969
- HPM č. 6 a 7 ročník 2003
- vlastní archiv
Přehled verzí:
La-126
- prototyp celokovového stíhacího letounu s laminárním profilem křídla, byl využit pro La-130R / La-9
La-130 / La-9
- celokovová konstrukce letounu, umožnila zvýšit dolet a výzbroj
La-9 UTI
- dvoumístná cvičná verze
La-130 R
- nedokončený prototyp, kombinace pístového motoru AŠ-83 a raketového motoru RD-1CH3 v zadní části trupu
La-138
- prototyp, testy, pod křídly zavěšeny dva náporové motory VRD-430
La-9 RD
- prototyp, testy, pod křídly zavěšeny dva pulzační motory RD-13
La-134
- prototyp, snížen počet kanónů na 3 ks, zvýšení kapacity palivových nádrží, vzor pro sériové La - 11
La-134d
- prototyp (znám též jako La-9M), na koncích křídel instalovány napevno palivové nádrže o obsahu 332 l
La-140 / La-11
- zlepšená aerodynamika draku, zvýšil se dolet, letouny zasáhly do války v Koreji
Lavočkin La-9 / La-11 ... důležitá data
- únor 1946 ...... vzlet prototypu " 130 " ( La - 9 )
- červen 1946 ... připuštěn ke státním zkouškám
- srpen 1946 ..... první sériový La - 9
- květen 1947 ... vzlet prototypu " 134 " ( předchůdce 140 / La - 11 )
- září 1947 ....... zkoušky prototypu La - 9 RD
- říjen 1947 ...... první sériový La - 11
- duben 1948 .... první sériový La - 9 UTI
- 7.5.1948 ... 3 La-11 a 1 Tu-6 přistávají nedaleko severního pólu. Několika vzlety a přistáními demonstrují schopnost nasazení La - 11 v těchto podmínkách ( působí zde dva dny ).
- rok 1950 ... Čína získává od SSSR La-11 ( neznámé množství )
- rok 1950 ... Severní Korea získává od SSSR La-9 i La-11
- 2.4.1950 ... dva čínské letouny La-11 sestřelují dva tchajwanské P-51 Mustang ( pilotují je sovětští poradci )
Zdroje :
- Václav Němeček, Sovětská letadla, první vydání, Polygrafia Praha, 1969
- HPM č. 6 a 7 ročník 2003
- vlastní archiv