Breitfeld & Daněk Blesk

Praga Blesk
     
Název:
Name:
Breitfeld & Daněk Blesk Breitfeld & Daněk Blesk
Originální název:
Original Name:
Breitfeld & Daněk Blesk
Kategorie:
Category:
řadový motor in-line engine
Výrobce:
Producer:
Akciová společnost Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol., Praha-Karlín /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1921-DD.MM.192R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
50
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Použití:
Use:
Aero A-01
Letov Š-10
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
6
Hmotnost:
Weight:
205 kg 452 lb
Celková délka:
Overall Length:
? mm ?
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
? mm ?
Celková výška:
Overall Height:
? mm ?
Vrtání:
Bore:
120 mm 4,72in
Zdvih:
Stroke:
140 mm 5,51in
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
9,5 l 579.73 cu in
Palivo:
Fuel:
? ?
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
karburátor carburetor
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
4,5:1 4,5:1
Plnění válců:
Mixture Charging:
atmosférické atmospheric
Chlazení:
Cooling:
vodní water-cooled
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
74 1) kW při 1400 ot/min 99 1) bhp at 1400 rpm
Poznámka:
Note:
1) Jmenovitý výkon (100 k)

Výkon maximální 110 k / 81 kW při 1600 ot/min

Motor vznikl z motoru Mercedes D-I. Alternativně vznikl motor Blesk T konstrukce Ing. Trnky.
1) Nominally power output

Take-off power output 108.6 bhp at 1600 rpm.
Zdroje:
Sources:
Pilát, Zdeněk. Naše letecké motory, část 4. L+K 1984 / 08.
Němeček, V. Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968.
URL : https://www.valka.cz/Breitfeld-Danek-Blesk-t70685#423356 Verze : 0
Vážení kolegové,
nejstručnější a jedno z nejhezčích povídání o motoru Blesk z továrny Akciová společnost strojírny, dříve Breitfeld-Daněk, bylo napsáno v prospektu jejího následníka, známého pod jménem: Letecké opravny Malešice. Z jeho textu si dovoluji ocitovat celý odstavec:


"V roce 1921 začala vyrábět Akciová společnost strojírny letadlový motor s názvem Blesk, což byla obdoba německé koncepce motoru Mercedes D-I. Blesk byl využíván jako pohonná jednotka v letadle Letov Š-10 a Aero Ae-01 tuzemské konstrukce. Celkem bylo vyrobeno 50 kusů motorů, z nichž 24 bylo jako první export českých leteckých pístových motorů vyvezeno do Jugoslávie.


Motory Blesk byly vodou chlazené šestiválce, vždy se dvěma válci ve společném plášti. Motor měl výkon 74 kW (100 k) při 1400 otáčkách za minutu."


Zdroj
Miroslav Barnet, Ludvík Čichovský, Alexandra Krausová, Jiří Pícha, Hana Pustelníková, Martin Sviták: Z historie do současnosti, prospekt vydal LOM Praha s. p. v roce 2005
Breitfeld & Daněk Blesk - Foto z prospektu:  Z historie do současnosti.

Foto z prospektu: Z historie do současnosti.
URL : https://www.valka.cz/Breitfeld-Danek-Blesk-t70685#249179 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více