Westland Whirlwind Mk.I

     
Název:
Name:
Westland Whirlwind Mk.I Westland Whirlwind Mk.I
Originální název:
Original Name:
Westland Whirlwind Mk.I
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.01.1942 Westland Aircraft Ltd., Yeovil
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1940-DD.01.1942 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy a 112 sériově postavených
První vzlet:
Maiden Flight:
11.10.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3770 kg 8311 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4698 kg 10357 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5175 kg 11409 lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,716 m 45ft
Délka:
Length:
9.832 m 32ft 3,0in
Výška:
Height:
3.530 m 11ft 7,0in
Plocha křídla:
Wing Area:
23,25 m2 250.26 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
204,00 kg/m2 41.78 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Rolls-Royce Peregrine I. kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 570 kW, max. výkon 660 kW v h = 4 115 m.
Vrtule trojlisté de Havilland D.H.4/4 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 048 mm.
Rolls-Royce Peregrine I., twelvee-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 885 hp at 3,000 rpm, +9 psi boosted for take-off,
driving de Havilland D.H.4/4 a three blade constant speed propeller speed of 10 ft diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
507 l 111.5 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
579.4 km/h v 4572 m 360 mph in 15000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
434.5 km/h v 0 m 270 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7.9 m/s 1550.0 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,58 min do 6096 m 8,58 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9240 m 30315 ft
Dolet:
Range:
1300 km 807.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanón Hispano Mk.I. v přídi s 60 náboji na hlaveň,
Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.I cannons, 60 rpg, all mounted in the nose.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
fotokulomet G.48B


Whirlwind Mk.IA - montáž závěsníků typ Universal Mk.III pod křídly takto bylo modifikováno asi 67 letadel


25. peruť pouze zkoušky
263. peruť a 137. peruť - operačně
Whirlwind IA
Single-seat twin-engine fighter-bomber aircraft, fitted with underwing bomb racks. At least 67 conversions made from the original Mk.I fighter.


No.25 Squadron RAF tested three aircraft between May and July 1940.
No.263 Squadron RAF operated Whirlwinds between July 1940 and December 1943.
No.137 Squadron RAF operated Whirlwinds between September 1941 and June 1943.
Zdroje:
Sources:
Alex Crawford and Phil Listemann, Westland Whirlwind Mk.I, Philedition (June 2008)
ISBN-13: 978-2952638180
William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files - RAF Fighters, Part 3. London, Jane's, 1981, ISBN: 0-7106-0119-0.
Bruce Robertson, Westland Whirlwind Described, Dandenong, Victoria, Australia, Kookaburra Technical Publications, 1970. ISBN 0-85880-004-7.
www.cbrnp.com
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Westland-Whirlwind-Mk-I-t70560#248720 Verze : 1
Westland Whirlwind Mk.I


Historie:
Britské ministerstvo letectví si v polovině třicátých let uvědomovalo, že RAF nemá ve své výzbroji těžký stíhací letoun, který by disponoval mohutnou palebnou silou. Ve specifikacích F.37/35 z roku 1935 požaduje po výrobcích letadel letoun této kategorie.


Budoucí těžký stíhač měl mít dlouhý dolet a zároveň byla požadována obratnost a ovladatelnost srovnatelná s tehdejšími jednomotorovými stíhačkami RAF.


U firmy Westland Aircraft Ltd. se prací na projektu těžkého stíhače ujal v roce 1936 hlavní konstruktér W.E.W.Peter, projekt nesl tovární označení P9. Letoun byl navržen jako dvoumotorový dolnoplošník, jehož motory byly umístěny v dlouhých aerodynamických gondolách. Ve snaze zajistit letounu dobré výkony byly vybrány nové motory Rolls-Royce Peregrine, které vykazovaly velmi dobrý poměr výkon / hmotnost. Uvolněnou příď využil konstruktér k instalaci baterie čtyř kanónů Hispano Mk.I., taková výzbroj byla tehdy v RAF nevídaná, Hurricany nesly výzbroj čtyř až osmi kulometů ráže 7,7 mm. Nový těžký stíhač byl po aerodynamické stránce dobře propracovaný, například chladiče, aby nikde nevystupovaly nad obraz a nekladly tak odpor vzduchu, byly instalovány do štěrbiny v náběžných hranách křídel mezi trupem a motorovými gondolami. Požadované ovladatelnosti mělo být dosaženo sloty Handley Page.


První prototyp byl dokončen v říjnu 1938 a byl ještě provizorně vyzbrojen kulomety ráže 7,7 mm, důvod byl prostý - kanóny nebyly ještě k dispozici.


První vzlet prototypu (Sn.L6844) provedl zkušební pilot Harald Penrose, během zkoušek bylo zjištěno, že letoun je rychlý, ale vykazuje poměrně velké množství technických problémů, které bylo nutno vyřešit. Ministerstvo však mělo důvěru v tým konstruktérů firmy Westland a ještě před vyřešením těchto problémů objednalo na základě prvních zkoušek celkem 400 letadel ve dvou po sobě následujících objednávkách.
Druhý prototyp (Sn.6845) byl dokončen až počátkem roku 1940. Tento prototyp musel projít podstatnými úpravami, zásadně bylo změněno uspořádání ocasních ploch (první prototyp měl dvojité SOP), změn se dočkal také podvozek a jeho kryty. V přídi již byly instalovány čtyři kanóny Hispano i s bubnovými zásobníky.


Sériová výroba se rozeběhla již v době, kdy ještě probíhaly zkoušky druhého prototypu, RAF chtěla mít co nejdříve ve své výzbroji stíhačky, které by odpovídaly Messerschmittům Bf 110. Podle původních představ měly stejně jako německé Zerstörery, také Whirlwindy rozvracet svazy nepřátelských bombardérů. Na bombardéry měly útočit ještě daleko od anglických břehů a naváděny měly být pomocí pozemních radiolokačních stanic. Takováto taktická koncepce obrany měla jeden závažný nedostatek a tím nedostatkem byl Whirlwind samotný, jednak to byly jeho nepříliš spolehlivé a poruchové motory, které navíc nebyly k dispozici v potřebném množství, dále Whirlwind přicházel do výzbroje stíhacích jednotek až za války, kdy již nebylo možné měnit celý systém obrany. První jednotkou, která byla Whirlwindy vyzbrojena, byla 263.squadrona, první stroje přicházely z výroby v červnu, dodávky však byly pomalé a navíc mnoho letadel bylo vraceno zpět do mateřské továrny k odstranění závad a tak byla tato jednotka za bojeschopnou uznána až v prosinci 1940. Stíhací úkoly mezitím převzaly bezezbytku Spitfiry a Hurricany a tak od června 1941 263. peruť vzlétala na ochranu konvojů, zde zaznamenala sestřel Arada Ar 196 a poškození Junkerse Ju 88. Poté se zúčastnila útočných operací proti nejrůznějším cílům v severní Francii a v Nizozemsku, tzv. akce "Rhubarbs" a právě zde se projevila použitelnost Whirlwindu v roli bitevníku. Palebná síla čtyř kanónů byla posílena možností nést pumy, od září 1942 byly pod křídla montovány pumové závěsníky pro dvě pumy o hmotnosti 113 nebo 227 kg. Takto upravené stroje byly označovány jako Whirlwind Mk IA. Naštěstí byly již dříve Whirlwindy vybaveny samosvornými palivovými nádržemi, díky tomu byl přechod do role bitevního letounu snažší. Piloti 263.squadrony si připisují na své konto ještě tři sestřely a jeden poškozený stíhací Bf 109. Do bojových akcí zasáhly ještě Whirlwindy 137.squadrony, u této jednotky již operovaly pouze jako stíhací bombardéry a získaly si přezdívku "Whirlybomber". Jeden letoun byl zkoušen s kanónem ráže 37 mm.


V té době (rok 1941/42), kdy již bylo zřejmé, že Whirlwind nedozná příliš velkého rozšíření, došlo k seškrtání původních objednávek. Letoun jednak nesplnil původní očekávání RAF, nakonec se pro něj našlo nové uplatnění, hlavním důvodem pro ukončení výroby Whirlwindů byly motory Peregrine, z výrobních linek byl tento motor vytlačen potřebnějším a spolehlivějším motorem Rolls-Royce Merlin. Sériová výroba tak doběhla počátkem roku 1942 a dala celkem 112 letadel. Existoval ještě projekt označený jako Whirlwind Mk II s motory Merlin, ale ten již nebyl realizován.
V průběhu roku 1943 byly tyto stíhací bombardéry u obou perutí postupně nahrazovány tehdy moderními, ale především výkonnějšími Typhoony.


Whirlwind se tak zařadil mezi britské letouny, kterých RAF naštěstí neměla mnoho, tyto letouny z různých důvodů nesplnily očekávání a nestačily rychlému vývoji leteckých bojů ve válečných letech.
URL : https://www.valka.cz/Westland-Whirlwind-Mk-I-t70560#248721 Verze : 0
Bojové fotografie Whirlwindů. První dvě zobrazují letouny v barvách 263. perutě, třetí v barvách 137. perutě.
Westland Whirlwind Mk.I -


Westland Whirlwind Mk.I -


Westland Whirlwind Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Westland-Whirlwind-Mk-I-t70560#248724 Verze : 1
Prototypy:
1. projekt s dvojitými SOP
2. stavba prvního prototypu r. 1938
3. a 4. první prototyp
5. chladiče chladící kapaliny v křídlech
Westland Whirlwind Mk.I -


Westland Whirlwind Mk.I -


Westland Whirlwind Mk.I -


Westland Whirlwind Mk.I -


Westland Whirlwind Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Westland-Whirlwind-Mk-I-t70560#248723 Verze : 0
Použité prameny:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
Philip J.R. Moyes, Profile Publications, The Westland Whirlwind, Aircraft profile No.191, rok 1970
L+K 3/1990, Letadla 39-45, Václav Němeček
www.jaapteeuwen.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/whirlw.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Westland-Whirlwind-Mk-I-t70560#248725 Verze : 0
Westland Whirlwind Mk.I


Zdroj : upload.wikimedia.org
Westland Whirlwind Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Westland-Whirlwind-Mk-I-t70560#256901 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek Whirlwindu
Westland Whirlwind Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Westland-Whirlwind-Mk-I-t70560#248722 Verze : 0

Diskuse

Starší Whirlwind ... mladší Welkin


Na celkové koncepci a konstrukčním řešení tohoto elegantního stíhače se firma Westland rozhodla postavit i nový výškový stíhací stroj.


Mělo se jednat o jednomístný dvoumotorový středoplošník s křídlem o velkém rozpětí, s „výškovými“ motory vybavenými kompresory, přetlakovou kabinou pilota a silnou výzbrojí uloženou v přídi. Za pohonné jednotky byly vybrány nové motory Rolls-Royce Merlin 61 s výkonem 948 kW, které byly vybaveny dvourychlostními kompresory, díky nimž si motory udržely výkon i ve velkých výškách.


Více zde ...


https://www.valka.cz/clanek_12795.html
URL : https://www.valka.cz/Westland-Whirlwind-Mk-I-t70560#288692 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více