Douglas C-54 Skymaster - přehled verzí
C-54- první armádou používaná verze, 24 letadel bylo upraveno z civilních DC-4
C-54A
- zesílený drak a zvětšení kapacity palivových nádrží, určen pro přepravu osob i nákladu, vyrobeno 252 letadel
MC-54A
- úprava pro přepravu raněných
C-54B
- opět byla zvýšena kapacita palivových nádrží, nové nádrže byly v křídlech, vyrobeno 220 letadel
VC-54C
- jeden letoun byl upraven pro přepravu presidenta Franklina D. Roosevelta
C-54D
- shodný letoun s verzí C-54B, motory P&W R-2000-11, vyrobeno 380 letadel
AC-54D- několik strojů bylo přestaveno pro kalibraci komunikačního zařízení
EC-54D
- přeznačení verze AC-54D
HC-54D
- úprava pro záchrannou službu, později přeznačené na SC-54D.
JC-54D
- nouzová úprava pro sledování návratu kabin kosmických lodí, upraveno 9 letadel.
SC-54D
- úprava pro vyhledávání a záchranu letadel, upraveno bylo 38 letadel, později označeno jako HC-54D
TC-54D
- úprava pro výcvik osádek vícemotorových letadel
VC-54D
- úprava pro přepravu VIP pasažérů
WC-54D
- úprava pro průzkum počasí
C-54E
- rychlá úprava pro dopravu paliva, upraveno bylo 125 letadel
AC-54E
- úprava původních C-54E pro airolinky, v roce 1962 byly přeznačeny na EC-54-E
EC-54E
- přeznačené AC-54E
HC-54E
- přeznačené SC-54E (rok 1962)
SC-54E
- úprava pro námořní záchrannou službu, v roce 1962 přeznačeny na HC-54E
VC-54E
- úprava pro dopravu personálu
XC-54F
- projekt výsadkového letounu, k výrobě nedošlo
C-54G
- shodné s verzí C-54E, pouze jiná verze motorů P&W R-2000, rok 1945
HC-54G
- přeznačené SC-54G (rok 1962)
JC-54G
- provizorní testovací úprava letounu C-54G
SC-54G
- úprava pro námořní záchrannou službu, v roce 1962 přeznačeny na HC-54G
VC-54G
- úprava pro přepravu VIP pasažérů nebo personálu
C-54GM
- označení DC-4 vyrobených v Kanadě
C-54H
- výsadková verze, nebyla vyráběna
C-54J
- projekt pro přepravu personálu, k výrobě nedošlo
XC-54K
- jeden prototyp s dlouhým doletem, poháněn motory Wright R-1820
C-54L
- jeden letoun C-54A, na kterém byl testován upravený palivový systém
C-54M
- úprava pro dopravu uhlí do Berlína vzdušným mostem, upraveno 38 letadel
MC-54M
- speciální úprava pro přepravu nemocných a zraněných, 30 letadel
VC-54N
- přeznačené námořní R5D-1Z (rok 1962)
C-54P
- přeznačené námořní R5D-2 (rok 1962)
VC-54P
- přeznačené námořní R5D-2Z (rok 1962)
C-54Q
- přeznačené námořní R5D-3 (rok 1962)
VC-54Q
- přeznačené námořní R5D-3Z (rok 1962)
C-54R
- přeznačené námořní R5D-4R (rok 1962)
C-54S
- přeznačené námořní R5D-5 (rok 1962)
VC-54S
- přeznačené námořní R5D-5Z (rok 1962)
C-54T
- přeznačené námořní R5D-5R (rok 1962)
EC-54U
- přeznačené námořní R5D-4 se speciální elektronikou (rok 1962)
RC-54V
- přeznačené námořní R5D-3P (rok 1962)
R5D-1
- letoun C-54A upravený pro US Navy, 65 letadel
R5D-1C
- upravené R5D-1 na standart C-54B
R5D-1F
- upravené R5D-1 pro přepravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54N
R5D-1Z
- dočasné použité označení pro R5D-1F
R5D-2
- 30 letadel C-54B upravených pro službu v US Navy, v roce 1962 přeznačen na C-54P
R5D-2F
- upravené R5D-2 pro přepravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54P
R5D-2Z
- dočasné použité označení pro R5D-2F
R5D-3
- letoun C-54D upravený pro US Navy, 95 letadel, v roce 1962 přeznačen na C-54Q
R5D-3P
- úprava pro fotografický průzkum, v roce 1962 přeznačen na RC-54V
R5D-3Z
- úprava letounu R5D-3 pro dopravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54Q
R5D-4
- C-54E upravené pro službu u US Navy, 20 letadel, v roce 1962 přeznačen na EC-54U
R5D-4R
- úprava R5D-4 přo přepravu osob, v roce 1962 přeznačen na C-54R
R5D-5
- R5D-2 a R5D3 po výměně motorů, přibližně odpovídal verzi C-54G, v roce 1962 přeznačen na C-54S
R5D-5R
- úprava R5D-5 pro dopravu osob, v roce 1962 přeznačen na C-54T
R5D-5Z
- úprava R5D-5 pro přepravu osádek a personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54S
R5D-6
- C-54J pro dopravu osob pro námořnictvo, k výrobě nedošlo
XC-112
- přetlaková verze C-54B s motory P&W R-2800, nebyl vyráběn
XC-112A
- jako XC-112, vývoj DC-6
XC-114
- letoun C-54E s motory Allison V-1710
XC-115
- XC-114 poháněný motory Packard V-1650, nebyl vyráběn
XC-116
- XC-114 s tepelným odledovacím zařízením pouze testy na jediném letounu
Skymaster I
- C-54D užívané RAF, jednalo se o 22 letadel, 10 letadel bylo vráceno USAAF
Celkem bylo vyrobeno 1 170 letounů Skymaster
Použité zdroje:
http://www.uswarplanes.net/c54.html
http://en.wikipedia.org/wiki/C-54_Skymaster
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
archiv autora
C-54- první armádou používaná verze, 24 letadel bylo upraveno z civilních DC-4
C-54A
- zesílený drak a zvětšení kapacity palivových nádrží, určen pro přepravu osob i nákladu, vyrobeno 252 letadel
MC-54A
- úprava pro přepravu raněných
C-54B
- opět byla zvýšena kapacita palivových nádrží, nové nádrže byly v křídlech, vyrobeno 220 letadel
VC-54C
- jeden letoun byl upraven pro přepravu presidenta Franklina D. Roosevelta
C-54D
- shodný letoun s verzí C-54B, motory P&W R-2000-11, vyrobeno 380 letadel
AC-54D- několik strojů bylo přestaveno pro kalibraci komunikačního zařízení
EC-54D
- přeznačení verze AC-54D
HC-54D
- úprava pro záchrannou službu, později přeznačené na SC-54D.
JC-54D
- nouzová úprava pro sledování návratu kabin kosmických lodí, upraveno 9 letadel.
SC-54D
- úprava pro vyhledávání a záchranu letadel, upraveno bylo 38 letadel, později označeno jako HC-54D
TC-54D
- úprava pro výcvik osádek vícemotorových letadel
VC-54D
- úprava pro přepravu VIP pasažérů
WC-54D
- úprava pro průzkum počasí
C-54E
- rychlá úprava pro dopravu paliva, upraveno bylo 125 letadel
AC-54E
- úprava původních C-54E pro airolinky, v roce 1962 byly přeznačeny na EC-54-E
EC-54E
- přeznačené AC-54E
HC-54E
- přeznačené SC-54E (rok 1962)
SC-54E
- úprava pro námořní záchrannou službu, v roce 1962 přeznačeny na HC-54E
VC-54E
- úprava pro dopravu personálu
XC-54F
- projekt výsadkového letounu, k výrobě nedošlo
C-54G
- shodné s verzí C-54E, pouze jiná verze motorů P&W R-2000, rok 1945
HC-54G
- přeznačené SC-54G (rok 1962)
JC-54G
- provizorní testovací úprava letounu C-54G
SC-54G
- úprava pro námořní záchrannou službu, v roce 1962 přeznačeny na HC-54G
VC-54G
- úprava pro přepravu VIP pasažérů nebo personálu
C-54GM
- označení DC-4 vyrobených v Kanadě
C-54H
- výsadková verze, nebyla vyráběna
C-54J
- projekt pro přepravu personálu, k výrobě nedošlo
XC-54K
- jeden prototyp s dlouhým doletem, poháněn motory Wright R-1820
C-54L
- jeden letoun C-54A, na kterém byl testován upravený palivový systém
C-54M
- úprava pro dopravu uhlí do Berlína vzdušným mostem, upraveno 38 letadel
MC-54M
- speciální úprava pro přepravu nemocných a zraněných, 30 letadel
VC-54N
- přeznačené námořní R5D-1Z (rok 1962)
C-54P
- přeznačené námořní R5D-2 (rok 1962)
VC-54P
- přeznačené námořní R5D-2Z (rok 1962)
C-54Q
- přeznačené námořní R5D-3 (rok 1962)
VC-54Q
- přeznačené námořní R5D-3Z (rok 1962)
C-54R
- přeznačené námořní R5D-4R (rok 1962)
C-54S
- přeznačené námořní R5D-5 (rok 1962)
VC-54S
- přeznačené námořní R5D-5Z (rok 1962)
C-54T
- přeznačené námořní R5D-5R (rok 1962)
EC-54U
- přeznačené námořní R5D-4 se speciální elektronikou (rok 1962)
RC-54V
- přeznačené námořní R5D-3P (rok 1962)
R5D-1
- letoun C-54A upravený pro US Navy, 65 letadel
R5D-1C
- upravené R5D-1 na standart C-54B
R5D-1F
- upravené R5D-1 pro přepravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54N
R5D-1Z
- dočasné použité označení pro R5D-1F
R5D-2
- 30 letadel C-54B upravených pro službu v US Navy, v roce 1962 přeznačen na C-54P
R5D-2F
- upravené R5D-2 pro přepravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54P
R5D-2Z
- dočasné použité označení pro R5D-2F
R5D-3
- letoun C-54D upravený pro US Navy, 95 letadel, v roce 1962 přeznačen na C-54Q
R5D-3P
- úprava pro fotografický průzkum, v roce 1962 přeznačen na RC-54V
R5D-3Z
- úprava letounu R5D-3 pro dopravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54Q
R5D-4
- C-54E upravené pro službu u US Navy, 20 letadel, v roce 1962 přeznačen na EC-54U
R5D-4R
- úprava R5D-4 přo přepravu osob, v roce 1962 přeznačen na C-54R
R5D-5
- R5D-2 a R5D3 po výměně motorů, přibližně odpovídal verzi C-54G, v roce 1962 přeznačen na C-54S
R5D-5R
- úprava R5D-5 pro dopravu osob, v roce 1962 přeznačen na C-54T
R5D-5Z
- úprava R5D-5 pro přepravu osádek a personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54S
R5D-6
- C-54J pro dopravu osob pro námořnictvo, k výrobě nedošlo
XC-112
- přetlaková verze C-54B s motory P&W R-2800, nebyl vyráběn
XC-112A
- jako XC-112, vývoj DC-6
XC-114
- letoun C-54E s motory Allison V-1710
XC-115
- XC-114 poháněný motory Packard V-1650, nebyl vyráběn
XC-116
- XC-114 s tepelným odledovacím zařízením pouze testy na jediném letounu
Skymaster I
- C-54D užívané RAF, jednalo se o 22 letadel, 10 letadel bylo vráceno USAAF
Celkem bylo vyrobeno 1 170 letounů Skymaster
Použité zdroje:
http://www.uswarplanes.net/c54.html
http://en.wikipedia.org/wiki/C-54_Skymaster
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Douglas-C-54-Skymaster-t70449#248047Verze : 0
Vláďa
MOD
Douglas C-54 Skymaster, Muzeum letectví a kosmonautiky Čedžu, FiBe © 2016
URL : https://www.valka.cz/Douglas-C-54-Skymaster-t70449#614225Verze : 0
FiBe
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.