McDonnell LBD-1 Gargoyle
Americké námořnictvo sledovalo informace o německých protilodních zbraních, jako byl Hs 293 a projevilo zájem o vlastní obdobu. V roce 1944 proto firma McDonnell získala kontrakt na protilodní klouzavou bombu pojmenovanou Gargoyle. Návrh byl dokončen v březnu 1944 a byla objednána výroba pěti prototypů a 395 sériových kusů pro testy. Tato jednoduchá zbraň měla 454kg hlavici (tříštivou GP M65 nebo průraznou SAP M59), motýlkové ocasní plochy a v zádi pomocný raketový motor na pevné palivo. Měla být vypouštěna z palubních letadel, z výšky kolem 4500 m a měla být schopna doletět kolem osmi kilometrů.
Vypouštěcí rychlost byla 320 km/h, což bylo nutné kvůli tomu, aby její malá křídla vytvořila dostatek vztlaku. Po odhozu se měl spustit pomocný raketový motor, který jí pomohl získat střemhlavou rychlost až 960 km/h. Přestože nešlo o skutečnou řízenou střelu, mohl být let korigován pomocí vizuálního sledování (na zádi byly umístěny světlice) a rádiových povelů. Uvažovalo se ale také o vypouštění z povrchu pomocí pomocných raketových motorů RATO nebo katapultu.
V březnu 1945 byly zahájeny testy plachtění, v červenci proběhl i první poháněný let. V říjnu bylo změněno označení - z původního LBD-1 (klouzavá bomba, McDonnell, první verze) na KSD-1 (protilodní střela, McDonnell). Jednoduchost, laciná výroba a velká účinnost hlavice zachránila Gargoyle před zrušením, místo toho došlo k dalšímu přejmenování (na KUD-1) a změně určení na výzkumný prostředek, na kterém se testovaly komponenty a technologie pro novou generaci protilodních střel. Testy KUD-1 byly dost zklamáním, první úspěšný poháněný a řízený let se podařil až v červenci 1946. Po dokončení objednaných kusů v polovině roku 1947 již nebyla výroba obnovena. Gargoyly byl dvakrát znova přejmenovány, na RTV-2 v září 1947 a RTV-N-2 na začátku roku 1948, zvažovalo se jejich využití jako terčových letounů, až byl v prosinci 1950 program oficiálně ukončen a zbylé kusy skončily ve šrotu.
TTD:
Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/LBD_Gargoyle
www.designation-systems.net
https://www.boeing.com/history/mdc/gargoyle.htm
https://www.vectorsite.net/twbomb_04.html#m4
Americké námořnictvo sledovalo informace o německých protilodních zbraních, jako byl Hs 293 a projevilo zájem o vlastní obdobu. V roce 1944 proto firma McDonnell získala kontrakt na protilodní klouzavou bombu pojmenovanou Gargoyle. Návrh byl dokončen v březnu 1944 a byla objednána výroba pěti prototypů a 395 sériových kusů pro testy. Tato jednoduchá zbraň měla 454kg hlavici (tříštivou GP M65 nebo průraznou SAP M59), motýlkové ocasní plochy a v zádi pomocný raketový motor na pevné palivo. Měla být vypouštěna z palubních letadel, z výšky kolem 4500 m a měla být schopna doletět kolem osmi kilometrů.
Vypouštěcí rychlost byla 320 km/h, což bylo nutné kvůli tomu, aby její malá křídla vytvořila dostatek vztlaku. Po odhozu se měl spustit pomocný raketový motor, který jí pomohl získat střemhlavou rychlost až 960 km/h. Přestože nešlo o skutečnou řízenou střelu, mohl být let korigován pomocí vizuálního sledování (na zádi byly umístěny světlice) a rádiových povelů. Uvažovalo se ale také o vypouštění z povrchu pomocí pomocných raketových motorů RATO nebo katapultu.
V březnu 1945 byly zahájeny testy plachtění, v červenci proběhl i první poháněný let. V říjnu bylo změněno označení - z původního LBD-1 (klouzavá bomba, McDonnell, první verze) na KSD-1 (protilodní střela, McDonnell). Jednoduchost, laciná výroba a velká účinnost hlavice zachránila Gargoyle před zrušením, místo toho došlo k dalšímu přejmenování (na KUD-1) a změně určení na výzkumný prostředek, na kterém se testovaly komponenty a technologie pro novou generaci protilodních střel. Testy KUD-1 byly dost zklamáním, první úspěšný poháněný a řízený let se podařil až v červenci 1946. Po dokončení objednaných kusů v polovině roku 1947 již nebyla výroba obnovena. Gargoyly byl dvakrát znova přejmenovány, na RTV-2 v září 1947 a RTV-N-2 na začátku roku 1948, zvažovalo se jejich využití jako terčových letounů, až byl v prosinci 1950 program oficiálně ukončen a zbylé kusy skončily ve šrotu.
TTD:
Název: | McDonnell LBD-1 Gargoyle |
Výrobce: | McDonnell Aircraft Corp, St Louis |
Vyráběn: | 1944-1947 |
Vyrobeno ks.: | 300 |
Pohon: | 1x raketový motor na tuhé palivo Aerojet 8AS1000 o tahu 4,400 N |
Hmotnost: | 748 kg |
Hmotnost hlavice: | 454 kg |
Rozpětí: | 2,7 m |
Délka: | 4,06 m |
Výška: | |
Rychlost max.: | 960 km/h |
Dolet: | 8 km |
Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/LBD_Gargoyle
www.designation-systems.net
https://www.boeing.com/history/mdc/gargoyle.htm
https://www.vectorsite.net/twbomb_04.html#m4
URL : https://www.valka.cz/USA-LBD-1-Gargoyle-t70408#247815Verze : 1
Aubi
MOD
Vlastní foto, Pima Air and Space Museum 2019
URL : https://www.valka.cz/USA-LBD-1-Gargoyle-t70408#675616Verze : 0
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.