Main Menu
User Menu

Avia S-199

     
Název:
Name:
Avia S-199
Originální název:
Original Name:
Avia S-199
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1947-DD.MM.1951 Automobilové závody, n.p., závod 2 Avia, Čakovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1947-DD.MM.1951
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
450
První vzlet:
Maiden Flight:
25.04.1947
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2600 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3500 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,92 m
Délka:
Length:
9,10 m
Výška:
Height:
2,59 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,20 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
171 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
M-211 (Jumo 211 F)
- invertní vidlicový
- počet válců: 12
- maximální výkon: 993 kW (1350 PS)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
590 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
400 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9500 m
Dolet:
Range:
850 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x 13mm kulomet MG 131 v přídi, každý ? nábojů
2x 20mm kanón MG 151/20 pod křídlem, ? nábojů
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#16588Verze : 0
Avia S-199 a CS-199

Československé letectvo mělo po válce ve výzbroji - kromě kořistní německé techniky - směs sovětských a britských typů. S rostoucím vlivem SSSR se stále více zaměřovalo na typy sovětské. Jenomže sovětské stroje byly typickými válečnými konstrukcemi - dřevěné stroje, stavěné s ohledem na krátký život bojového stroje. Mírová služba tento spotřební přístup nemohla potřebovat. V stíhacím letectvu bylo nutné nahradit dosluhující Lavočky La-7 celokovovými konstrukcemi. Britské Spitfiry byly již politicky obtížně průchodné, proto se uvažovalo o zapojení domácího leteckého průmyslu.

Letecké závody v Protektorátě byly zařazeny do zbrojní výroby německé Třetí říše. Po skončení druhé světové války zůstalo na našem území velké množství draků německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 verzí G a K, stejně jako zásoba motorů Daimler-Benz DB 605. Bylo proto rozhodnuto tyto stroje zkompletovat a využít je pro nově budované československé vojenské letectvo. Protože hlavním dodavatelem rekonstruovaných "stodevítek" byla továrna Avia, byly takto vzniklé stroje zařazeny do čs. letectva jako Avia S-99.

Hlavním skladem kořistní techniky, kde se nacházela i prakticky celá zásoba motorů DB, byl objekt bývalého cukrovaru v Krásném Březně, dnes jedna ze čtvrtí Ústí n. L. Když tento objekt vyhořel, ( důvod požáru nebyl dodnes přesně stanoven, rozpětí názorů sahá od nešťastné náhody až po sabotáž německých pyrotechniků, kteří zde coby váleční zajatci pracovali ) vznikl problém, kde vzít pro Stodevítky nový motor. Nakonec bylo rozhodnuto adaptovat drak Bf 109 pro motor Jumo 211 (čs. označení M-211) včetně vrtulí, používaný pro bombardéry Heinkel He 111. Jejich zásoby byly dostatečné. Práce na úpravě byly v Avii zahájeny na podzim 1946. První upravená Stodevítka s novým označením S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začala vojenská správa přebírat sériové letouny z Avie a Aera, které bylo do výroby kvůli jejímu urchlení zapojeno také.

Letouny neměly zrovna nejlepší vlastnosti, chovaly se obzvláště při startu velmi svéhlavě, proto ona přezdívka Mezek. Na vině byl jednak již u originálu nepříliš pevný podvozek s velmi malým rozchodem, jednak nová motorová jednotka, hmotnější než původní. Motor i s vrtulí byly ponechány v nezměněné podobě. Fakt, že motor Jumo měl opačný smysl otáčení než motor DB byl jen jedním z mnoha problémů rekonstrukce. Velmi hmotná vrtule s širokými listy měla značnou setrvačnost a veliký kroutivý moment, což vedlo k tomu, že stroj měl při startu tendenci "utíkat" ze směru. Podle pamětníků nebylo vzácností, že nováček odstartoval ve směru až o 90° odlišném od směru, ve kterém se začal rozjíždět. I proto vznikla potřeba dvoumístného cvičného stroje. A protože taková verze existovala (Bf 109 G-12) a "dvoumístné" trupy byly k dispozici, využitím jich, stejně jako přestavbou několika trupů jednomístných letounů, vznikla dvoumístná cvičná verze, označovaná CS-199.

Široké vrtulové listy přinesly - kromě hmotnostních - ještě jeden problém: synchronizace trupových zbraní. Bylo velmi náročné na přesnou práci zbrojířů "strefit" se do otáček vrtule, jejíž široké listy ponechávaly podstatně menší výstřelné pole, než listy vrtule původní. Z bojů v Izraeli je dokládáno několik případů, kdy si letec ustřelil vlastní vrtuli.

V letech 1947-1951 bylo postaveno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199. Avie S-199 se staly standardními stíhacími letouny čs. letectva až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Asi třicet strojů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 kusů S-199 exportováno do Izraele, kde sloužily s bojovým jménem Sachin (nůž) u 101. perutě.

Označení letadel bylo podle tehdejšího kódu, tedy S = stíhací, CS = cvičný stíhací, B = bombardovací.

Poznámka:
VLM Kbely vlastní 2 exempláře stroje, jednomístný stíhací S-199 a dvojmístný cvičný CS-199. Ten je pravděpodobně jedním, ne-li jediným dochovaným kompletním strojem tohoto typu na světě.
URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#160848Verze : 0
.
Avia S-199 - Tato Avia S-199 sloužila počátkem 50. let u 3. stíhacího pluku na letišti v Brně-Tuřanech. Stroj nese typické zbarvení strojů tohoto typu - na všech plochách je nastříkán světlou zřejmě šedozelenou  barvou. O odstínu se dodnes vedou spory, zdá se pravděpodobné, že se spotřebovávaly barvy po Luftwaffe a nejčastěji se proto udává RLM 02, popř. její směs s nějakou tmavší zelenou, dále světlá zelená RLM 83, popř. žlutozelená RLM 99.

Tato Avia S-199 sloužila počátkem 50. let u 3. stíhacího pluku na letišti v Brně-Tuřanech. Stroj nese typické zbarvení strojů tohoto typu - na všech plochách je nastříkán světlou zřejmě šedozelenou barvou. O odstínu se dodnes vedou spory, zdá se pravděpodobné, že se spotřebovávaly barvy po Luftwaffe a nejčastěji se proto udává RLM 02, popř. její směs s nějakou tmavší zelenou, dále světlá zelená RLM 83, popř. žlutozelená RLM 99.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#428502Verze : 0
MOD
Zo života na vojenských letiskách začiatkom päťdesiatych rokov ...
Avia S-199 - Výstroj stíhacieho pilota ...

Výstroj stíhacieho pilota ...
Avia S-199 - Zahrievanie motorov S-199 ...

Zahrievanie motorov S-199 ...
Avia S-199 - Tesne pred štartom ...

Tesne pred štartom ...
Avia S-199 - Pred štartom...

Pred štartom...
Avia S-199 - Leteckí mechanici v práci...

Leteckí mechanici v práci...
URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#252951Verze : 0
S-199 v rukách leteckých mechanikov začiatkom 50. rokov.


Zdroj : Československá armáda 1952 č.11
Avia S-199 - Doplňovanie paliva.

Doplňovanie paliva.
Avia S-199 - Leteckí mechanici pri výmene motoru.

Leteckí mechanici pri výmene motoru.
URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#370251Verze : 0
Avia S-199 (D-120) z výzbroje 101. perutě se připravuje k dalšímu bojovému vzletu během 1. arabsko-izraelské války. Letoun svůj poslední válečný let absolvoval zřejmě 22. prosince 1948, kdy Syd Cohen doprovázel letoun AT-6 Texan k bombardovacímu náletu na Chán Junes.
Avia S-199 - (IDF/AF)

(IDF/AF)
URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#465353Verze : 0
MOD
Avia S-199 (D-112 / D-120, výrobní číslo 782358), Muzeum izraelského letectva, Letecká základna Chatzor. Letoun je jediným dochovaným exemplářem tohoto typu v Izraeli. Tato Avie původně nosila marking stroje D-112. Nakonec byla rekonstruována do podoby letounu D-120 ze sestavy 101. perutě, s nímž měl Modi Allon v podvečer 3. června 1948 sestřelit dvě C-47 z výzbroje 3. perutě královského egyptského letectva (izraelský stíhač však dosáhl těchto sestřelů s největší pravděpodobností na letounu D-107).
Avia S-199 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#19909Verze : 0
Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, říjen 2011. Jedná se o rekonstrukci vzniklou z několika zbytků letadel S-199 (výrobní číslo 178 nese trup). Podstatné části draku byly získány z Kovošrotu v Olomouci v roce 1969. Generální opravu vystaveného letounu dokončily Letecké opravny Trenčín v dubnu 1985. Letoun se nyní nachází ve zbarvení stroje, který v padesátých letech sloužil v Leteckém učilišti v Prostějově.
Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#465365Verze : 0
MOD
Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 2009.
Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#318840Verze : 0
MOD
Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely. Detaily motorového prostoru.
Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


Avia S-199 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996#19911Verze : 0